پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


فروش بنزین تاکسی‌داران توجیه اقتصادی ندارد


فروش بنزین تاکسی‌داران توجیه اقتصادی ندارد
فروش بنزین توسط رانندگان تاكسی ادعایی نامعقول است و حتی توجیه اقتصادی ندارد.» این را صادقی مجد، مدیرعامل اتحادیهء تاكسیرانی‌های شهری كشور، می‌گوید.
این روزها و پس از سهمیه‌بندی بنزین كمبود تاكسی و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی و مسایل مربوط به آن‌ها به بحث داغی تبدیل شده است. حرف و سخن هم این روزها در این باره بسیار است برخی معتقدند كه یكی از دلایل كمبود تاكسی، كار نكردن تاكسی‌دارهاست و این‌كه آن‌ها سهمیهء روزانه‌شان را از سوخت بنزین كه حدود ۲۵ تا ۳۰ لیتر است، می‌فروشند و به جای مسافركشی با فروش سوخت امرار معاش می‌كنند.
اما رییس اتحادیهء تاكسیرانی این موضوع را شایعه‌ای می‌داند كه در صورت هرگونه گزارش مستندی با آن برخورد قانونی می‌شود.
مسافركشی حدودا ۴۰ ساله كه چهره‌اش كاملا آفتاب‌سوخته است و كنار جوی آبی حوالی میدان رسالت در سایهء درخت نشسته است، دستانش را بر چهره‌اش سایبان می‌كند: «در خط ما كه كسی سهمیهء بنزین‌اش را نمی‌فروشد، اما اگر كسی هم این كار را بكند حق كسی را كه نخورده، مال خودش را فروخته است.»
یكی دیگر از مسافركش‌های این خط هم در حالی كه شیشهء آب معدنی‌اش را بر سرش خالی می‌كند، اضافه می‌كند: «من از ترس زنم هر روز مجبورم برای كار از خانه بیرون بزنم وگرنه من هم همین كار را انجام می‌دادم هم استهلاك ماشینم كم می‌شد و هم مجبور نبودم در این گرما در خیابان‌ها مسافركشی كنم.»
اما صادقی مجد ادعای فروش بنزین را بیش‌تر شایعه می‌داند: «این ادعا را بیش‌تر از رسانه‌ها می‌شنوم. اگر یك راننده سهمیهء ۲۵ لیتری روزانه‌اش را لیتری ۳۰۰ تومان هم بفروشد حدود هشت هزار تومان دستش را می‌گیرد در حالی كه كاركرد یك رانندهء تاكسی حداقل ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان در روز است. من شنیده‌ام كه برخی پمپ بنزین‌ها، بنزین آزاد می‌فروشند اما تاكنون فروش بنزین توسط راننده‌ها به ما گزارش نشده است.»
رانندهء تاكسی دیگری كه در میدان ونك كار می‌كند این موضوع را رد می‌كند:«هر اتفاقی كه می‌افتد دیواری كوتاه‌تر از تاكسی‌دارها پیدا نمی‌كنند و تهمت می‌زنند. در خط ما كه كسی بنزین‌اش را نمی‌فروشد.»
دختر جوانی چند دقیقه‌ای است كه كنار خیابان ولیعصر ایستاده و مدام مسیرش را به طرف راننده‌ها فریاد می‌زند نور آفتاب مستقیما در چشمانش می‌تابد: «از زمان سهمیه‌بندی بنزین هر روز برای رسیدن به محل كارم مصیبت دارم همیشه نیم ساعتی زیر آفتاب داغ منتظر می‌مانم و بعد هم كرایه‌ای دو یا سه برابر نرخ معمول می‌پردازم. هر بار هم كه اعتراض می‌كنم، می‌گویند بنزین سهمیه‌بندی شده است. یعنی تاوان سهمیه‌بندی بنزین را من و امثال من باید بپردازیم.»
سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی‌های شهر تهران مثل چند روز گذشته باز هم اطلاعیه‌ای صادر كرد آن‌ها در این اطلاعیه از شهروندان خواستند كه تخلفات رانندگان تاكسی در زمینهء فروش بنزین را به این سازمان اطلاع دهند.
در بخشی از اطلاعیهء این سازمان آمده است: «با توجه به سیاست‌های دولت در سهمیه‌بندی بنزین، اخیرا بحث‌های مختلفی از جمله شایعه فروش سهمیهء بنزین توسط رانندگان تاكسی منتشر شده در حالی كه سهمیهء در نظر گرفته شده برای تاكسی‌ها روزانه ۶/۲۶ لیتر بوده و با توجه به كار تاكسی‌ها در طول روز این سهمیه حتی كفاف فعالیت روزانه‌شان را نمی‌دهد. بنابراین با این شرایط چگونه می‌توان فروش بنزین توسط رانندگان تاكسی را مطرح كرد.»
اما با این همه یكی از رانندگان تاكسی كه در یكی از خطوط شمال‌شهر تهران كار می‌كند، می‌گوید: «یكی از همكارانم بنزین‌اش را می‌فروشد اما نه به دلیل درآمد خوبش بلكه برای این‌كه بیمار است و از این راه امرار معاش می‌كند.»
اما به گفتهء صادقی اگر هر خبر مستندی دربارهء راننده‌ای كه بنزین‌اش را می‌فروشد به تاكسیرانی برسد با آن راننده برخورد می‌شود. او این برخوردهای قانونی را از تذكر كتبی گرفته تا توقیف ماشین و ابطال پرونده و حتی غیرفعال كردن كارت هوشمند رانندهء تاكسی برمی‌شمارد.
«دو دسته تاكسی‌ها و مسافربرهای خطی تحت نظارت سازمان تاكسیرانی هستند اما نظارت مسافربرهای آزاد بر عهدهء ما نیست.»
این نكتهء دیگری است كه صادقی‌مجد بر آن تاكید می‌كند: «در بین دو دستهء اول تخلف كم است و در صورتی كه هموطنان ما از این دسته شكایتی داشته باشند می‌توانند آن را به ما اطلاع دهند تا با آن‌ها برخورد شود اما در مورد سایر مسافركش‌ها ما نظارتی نداریم.»
«حمیده- ح» اما با گلایه می‌گوید: «از روز سهمیه‌بندی بنزین هر روز نیم‌ساعت دیرتر از موعد مقرر به محل كارم می‌رسم چرا، چون ماشین گیرم نمی‌آید. تاكسی‌ها و مسافربرها هم هر چقدر دلشان می‌خواهد از ما كرایه می‌گیرند بعد مسوولان مدام می‌گویند زنگ بزنید و شكایت كنید.اما مسوولان بدانند كه گوش كسی به این شكایت‌ها بدهكار نیست و همهء مشكلات با برخورد و شكایت حل نمی‌شود.»
منبع : روزنامه سرمایه