چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

معرفی (Network Simulator( ns


معرفی (Network Simulator( ns
نرم‎افزار شبیه‎ساز شبکه‎های کامپیوتری ns در آغاز توسط دانشگاه برکلی آمریکا شروع شد و درحال حاضر دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی متعددی بر روی این نرم‎افزار شبیه‎ساز مشغول به کار هستند.
در حال حاضر کد مبدأ نسخه‎ی ۲.۱b۶ در اختیار این طرح تحقیقاتی قرار دارد.
اجزای اصلی این شبیه‎ساز شامل قسمت‎های ذیل می‎باشد:
۱) ns نسخه‎ی ۲.۱b۵
۲) Tcl نسخه‎ی ۸.۰۴
۳) Tclcl نسخه‎ی ۱.۰b۸
۴) TK نسخه‎ی ۸.۰۴
۵) Otcl نسخه‎ی ۱.۰a۴
۶) nam نسخه‎ی ۱.۰a۷
۷) xgraph
▪ نصب ns
سیستم ns نسخه‎ی ۲.۱b۶ در کامپیوتر PC ماشین‎های سازگار با IBM تحت نظارت سیستم عامل Linux در زیرشاخه‎‎ای مثلاً ns نصب شده و آن‎وقت پس از انجام تغییرات لازم در مسیر (path) به جهت یافتن برنامه‎های اجرایی سیستم فوق، برنامه /configure و سپس برنامه‎ی make را به ترتیب اجرا می‎کنیم تا برنامه‎ی ns از کد مبدأ ترجمه و لینک (پیوند) شده و یک برنامه‎ی قابل اجرا را ایجاد نماید.
البته برای اطمینان از صحت برنامه‎های فوق می‎توان برنامه‎ی validate را نیز اجرا نمود تا مثال‎های از پیش طراحی شده در سیستم یکی پس از دیگری اجرا شده و صحت برنامه‎ی اجرایی تأیید شود. یادآور می‎شود این بخش وقت زیادی را جهت اجرا نیاز دارد.
▪ اجرای ns
در یک فــایل، مثالی (مثلاً examplet.tcl) از همبنــدی (Topology) و حــوادث (events) مورد نیاز را در قالب یک فایل Tcl اسکریپت نگارش نموده و با فرمان ذیل آن را جهت شبیه‎سازی اجرا می‎کنیم.
Linux System Prompt>ns examplet.tcl
▪ خروجی سیستم ns
خروجی برنامه پس از اجرای مثال فوق می‎تواند به یکی از حالات ذیل تولید شود:
۱) خروجی متنی بر روی مونیتور ظاهر شده و یا در یک فایل برای بررسی بعدی ذخیره شود.
۲) خروجی در قالب یک فایل Trace جهت اجرای ورودی توسط nam اجرا شود.
۳) خروجی به برنامه‎ی nam ارسال شده و مستقیماً نتیجه‎ی شبیه‎سازی در قالب متحرک‎سازی (Animation) دیده شود.
▪ اجرای nam (Network Animator)
دو روش برای اجرای nam وجود دارد:‌
۱) فرمان ذیل صادر شود:
Linux System Prompt>nam<Trace file>
وقتی که <Trace file> فایل خروجی است که برنامه‎ی ns ایجاد نموده است.
۲) اجرای مستقیم آن از طریق اسکریپت ns که فایل trace را مستقیماً اجرا نماید.
▪ ارتباط با مفسران OTCL
برنامه‎ی ns یک شیء شبیه‎ساز شیءگرا به زبان C++ می‎باشد. برنامه‎ی سطح بالای (object-Oriented Tool Command Language) OTCL به عنوان Front End آن قرار دارد. که فاصله بین برنامه به زبان Tcl و اجرای Back End یعنی فرامین شیءگرا C++ را ایجاد می‎نماید.


یزدان بهرامی نیا
منبع : مطالب ارسال شده