چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


کسب و کار، کارت‌های کسب و کار!


کسب و کار، کارت‌های کسب و کار!
«من از صحبت با شما لذت می‌برم آیا شما كارتی دارید؟ این كارت من است. من به شما ایمیل خواهم زد.»
اجازه دهید در مورد اینكه این عبارت چگونه می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد و چرا یك كارت برای معرفی كسب و كار جدیدتان ضروری است برایتان توضیح دهم.
این سخت‌ترین عبارتی است كه باید به یاد داشته باشید و مكرراً‌ بیان كنید. بویژه اگر در زمینه‌ی كسب و كار، تازه كار و بی‌تجربه هستید.
برقراری ارتباط با مردم ضروری است و در واقع تعداد دوستان و شركاء شما و میزان تبادالت فكری شما با آنهاست كه گستره‌ی كاری شما را تعیین می‌كند و به شما كمك می‌كند تا نام خود را بر سر زبان‌ها بیاورید و برای تحقق این امر نیازی نیست تا شما، فردی بسیار قوی در زمینه‌ی ارتباطات اجتماعی باشید بلكه تهیه‌ی یك كارت و به یاد داشتن عبارت فوق كافی خواهد بود. از این رو، بنده مفهوم عبارت فوق را كلمه به كلمه برای شما تجزیه و تحلیل می‌كنم :
▪ وقتی شما می‌گویید. "من از صحبت با شما لذت بردم."
ـ هدف شما : این عبارت نشان‌دهنده‌ی تقدیر و تشكر و جذاب بودن شما در نظر دیگران است. وقتی ۱۲ ساله بودم وارد یك مدرسه‌ی جدید شدم. از تمام آنچه در دوران مدرسه برای من اتفاق افتاد، خاطره‌ی روز اول را كاملاً به یاد دارم، كه یكی از همكلاسی‌هایم در اولین برخوردش به من گفت "كیم من واقعاً از گفت و گو با تو در مورد شورای دانش‌آموزی خوشحال شدم. آیا مایلی با من به یك جلسه جالب برویم" گفتن این جملات از طرف همكلاسیم كه وی از هم‌صحبتی با من لذت می‌برد، سبب شد تا من وی را به عنوان یك دوست بپذیرم ارتباط را با او توسعه بدهم.
همین تئوری در كارآفرینی نیز قابل اجرا می‌باشد. تمایل و علاقه‌ی خود را به هم صحبتی با فرد مقابل ابراز كنید. و این نكته را متذكر شوید كه من از بحث و گفتگو با شما لذت بردم. این حرف شما برای فرد مقابل حامل پیامی است و آن پیام این است كه شما به صحبت‌های او توجه می‌كنید و مایلید كه در آینده با وی در ارتباط باشید.
▪ آنچه شما می‌گویید "آیا شما كارتی دارید."
ـ هدف شما : این عبارت نشان‌دهنده‌ی علاقه شما به برقراری ارتباط با طرف مقابل می‌باشد.
تقاضای كارت اگر چه حتی خیلی ابتدایی به نظر می‌رسد امری است كه بسیاری از كارآفرینان تازه‌كار و بی‌تجربه انجام نمی‌دهند. در واقع در نظر آنها نحوه و روش تقاضای كارت، امری خشك و بی‌روح می‌باشد. اما بنابر دلایل مختلف امروزه بسیار افرادی انرژی و زمان زیادی را برای طراحی كارت خود صرف می‌كنند و آن را برای معرفی و شناساندن خود، به دیگران می‌دهند. بنابراین كارت‌های معرفی مشاغل یك منبع برای شناسایی خود به دیگران و احیاناً برقراری ارتباط با آنها در آینده است.
▪ آنچه كه شما می‌گویید : "این كارت من است"
ـ هدف شما : پیشنهاد راهی به دیگران جهت ایجاد ارتباط و تبادل نظر متقابل با آنان است.
شما هرگز نمی‌دانید كه چه كسی چه شخصی را می‌شناسد. شما به این طریق تنها اسم خودتان را سر زبان‌ها می‌اندازید. گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید كه شما به وسیله فردی كه با وی ارتباط برقرار می‌كنید، با شخصی كه احتمال بسیار كمی می‌دادید كه با وی در تماس باشید، ارتباط برقرار نمایید و شاید هم اصلاً‌ چنین شرایطی بوجود نیاید. در واقع شما كارت خود را به افرادی كه مایلید با آنها در ارتباط باشید، می‌دهید كه ممكن است از این طریق با شخصی آشنا شوید، كه اصلاً او را نمی‌شناختید. اطمینان حاصل كنید كه اطلاعات كارت‌تان به روز است و حتماً شامل آدرس و ایمیلتان باشد.
▪ آنچه كه شما می‌گویید "من به شما ایمیل خواهم زد"
ـ هدف شما : در واقع این جمله گام بعدی برای ایجاد دوستی و رابطه‌ی كاری حرفه‌ای است.
برای ایمیل زدن به دیگران، اصلاً لزومی ندارد كه دقت چندانی صرف كنید و یا اینكه در این كار خبره باشید. تنها كافی است كه ایمیل شما،‌ شامل نام، تاریخ، مكان ملاقات و یك متن كوتاه در زمینه بحث مورد نظر باشد. برای درك بهتر شما یك مثال می‌زنم :
«سلام جولینا»! من خوشحال می‌شوم كه شما را در دوشنبه چهاردهم مارس ۲۰۰۵ ملاقات كنم. من ایده‌ها و نظرات شما را در مورد بازاریابی بسیار جالب دیدم. از این رو قصد دارم كه شما را در جریان آخرین اتفاقات و اطلاعات در مورد كمپانی خودم (ABC Computers) قرار بدهم. از كیم گرنت طرف ABC Computers.
● اطلاعاتی كه دفترچه كارت‌های كسب و كار می‌دهند :
(دفترچه‌هایی كه به قسمت‌های كوچكی تقسیم شده‌اند تا كارت‌هایی را كه از افراد دریافت می‌نماییم در آن قرار داده و توضیح كوچكی در كنار آن یادداشت نماییم.)
من این دفترچه را كه شامل ۲۴۰ مكان برای حمل كارت است از یك فروشگاه محلی، و به قیمت ۹۹/۳ دلار خریداری كردم. من روزانه به آن مراجعه می‌كنم و همواره آن را كنار صندلی جلوی در ماشینم می‌گذارم و هرگز بدون آن سر جلسات حاضر نمی‌شوم. دفترچه كارت‌های كسب و كار من زمانی بدنام شد كه یك روز، یكی از دوستان من در دبیرستان من را متوجه این امر نمود كه برای هر اتفاق ساده‌ی اجتماعی كه برای من روی می‌دهد، به صورت بی‌اختیار به دفترچه‌های كارت‌های كسب و كار خودم مراجعه می‌كنم. یكبار به علت شرایط ویژه‌ای كه برایم بوجود آمده بود، این دفترچه به مدت ۲ هفته‌ی تمام در كیف دستی‌ام و همراه من بود. هرگز از خودم دورش نكردم.
اساساً یك دفترچه كارت‌های شغلی برای من حكم یك یادداشت و یادآوری‌كننده را دارد و به من تذكر می‌دهد كه چه روزی و كجا، با چه كسی قرار ملاقات دارم و یا اینكه در مواقع ضروری چه كسی می‌تواند بهترین و سریعترین كمك را به من بكند.
● فایل كارت‌های شغلی به طور كلی شامل ۳ قسمت می‌باشد :
۱) اطلاعات مربوط به كار و تجارت
۲) حوادث و اتفاقات روزمره
۳) مسائل شخصی.
در واقع یك فایل كارت‌های شغلی به شما درس نظم و انضباط می‌دهد. البته ابتدا شما یك كتابچه كارت‌های كسب و كار انتخاب و تهیه كنید و همواره سعی كنید كه آن را در دسترس خودتان قرار دهید. آنگاه هر زمانی كه شما از افرادی كارتی دریافت كردید، اطلاعات مربوط به آن فرد و مكانی كه او را ملاقات نمودید، یادداشت كنید، و سپس آن را وارد دفترچه خود نمایید.
سالانه یكبار من كل دفترچه‌ام را چك كرده اطلاعات آن را به روز می‌كنم و برای افرادی كه هنوز مایل به ادامه‌ی ارتباط با آن‌ها هستم ایمیل می‌فرستم و یا اینكه پیغام تلفنی كوتاهی برایشان می‌گذارم.
نویسنده : كیمبرلی دیان گرنت
مرجع : گروه پیش رشد ترجمان مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی امیركبیر
منبع : روزنامه تفاهم