یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


زبان‌شناسی تربیتی


زبان‌شناسی تربیتی
نویسنده : استابز - مایکل
مترجم : کاوسی نژاد - سهیلازندی‌مقدم - زهرا
ویراستار : تهرانی - مهنوش
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۱۱/۱۴
رده دیویی : ۴۱۰.
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۹۶
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۱۲۱ P/ف‌لا۵ز۲
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۵۳-۹۶۳-۶

نویسنده اهداف خویش را از نگارش این کتاب چنین بیان می کند: '... اول فراهم کردن اطلاعات توصیفی و راه های دقیق بحث درباره جنبه هایی از زبان که مورد توجه و علاقه نظریه پردازان علوم تربیتی است.... دوم وضع مفاهیمی که برای بحث و بررسی گوناگونی های درون زبان و رابطه این گوناگونی ها با کاربرد زبان مورد نیاز است... سوم نشان دادن این قضیه که چگونه این مباحث نظری و توصیفی می تواند برای معلم ها ارزش عملی و کاربردی داشته باشد... چهارم بحث و بررسی معانی ضمنی و ذهنی توصیف, نظریه و کاربرد, و اثبات این امر که درک و شناخت گوناگونی زبان می تواند در تحلیل فرهنگی جامعه ای که معلمان و دانش آموزان در آن زندگی می کنند, سهیم باشد...'. عناوین موضوعات مطرح شده درکتاب عبارت اند از: 'انگاره های زبانی مناسب و مطلوب برای معلمان', 'درک زبان و تنوع آن: آن چه معلم باید درباره زبان شناسی تربیتی بداند', 'تجزیه و تحلیل کاربردی گفتمان و زبان شناسی تربیتی', 'زبان انگلیسی چیست', 'رشد و توسعه زبان, توانش واژگانی و واژگان هسته ای', 'شیوه تعیین و تشخیص طرح داستان', 'توان شفاهی: کیفیت (نظریه) درک شنیداری', 'درباره اصطلاحات سخن گفتن', 'اختلال در مکالمه', 'آن چه نویسندگان می دانند: زبان نوشتاری و جامعه', 'نظام نوشتاری زبان انگلیسی از دیدگاه جامعه شناسی زبان یا چرا کودکان مثل بزرگسالان نیستند', 'حذف رو ساخت: داده های زبانی در پژوهش تربیتی' و 'آیا تحلیل گران و اهل زبان انگاره های زبانی متفاوتی دارند'.