یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
اقتضای آنتن
اکنون اگر کسی به رادیو گوش کند، بیشتر در مواردی است که دسترسی به تلویزیون ندارد.
درست است که در سراسر جهان، مخاطبان براساس سلایق مختلف، سراغ برنامههای مختلف تلویزیون و رادیو یا سینما میروند اما در شرایط فعلی بهنظر میرسد که رادیو ،تنها در مواقع و مکانهایی میتواند موفق باشد، که مخاطب بالاجبار رادیو گوش میدهد. عمده مردم اگر به محلی برسند که امکان دسترسی به تصویر داشته باشند، ترجیح میدهند تلویزیون و تولیدات تصویری را ببینند.
این مسئله شامل حال تئاترهای رادیویی نیز میشود. البته ما در تئاترهای تلویزیونی خودمان هم مشکلات مشابهی داریم.
دورانی در رادیو طبق یک تعریف، برنامههای شبانهای پخش میشد که چون در آن زمان شرایط متفاوتی وجود داشت و کمتر شاهد حضور تصویر بودیم، اتفاقهای خوبی میافتاد و قصههای شبانه واجراهای نمایشی زیبایی داشتیم که با جرات باید گفت بخش عمدهای از نسل گذشته با آن بزرگ شده است،اما امروز دیگر آن شرایط وجود ندارد و کودکان ترجیح میدهند که فلان برنامه تلویزیونی را ببینند و پدران و مادران مایل هستند شاهد برنامهای دیگرباشند.
البته حالا پدران و مادران تابع نظر بچهها میشوند اما در گذشته بیشتر بچهها تابع نظر پدر و مادر بودند و از آنجا که اکثر پدر و مادرها علاقه ویژهای به تئاتر رادیویی داشتند، برنامههای شبانه و صبحگاهی رادیو را گوش میدادند؛اما امروز خبری از آن شرایط و جایگاه نیست.
امروز دیگر کسی نمیگوید که فلان نمایش رادیویی را گوش کردم و بسیار لذت بردم یا این ویژگیهای برجسته را داشت؛ مگر اینکه کار خودشان باشد و خودشان هم بگویند که فلان نمایش را کار کردهایم که در فلان ساعت پخش میشود.
پس باید جایگاه رادیو و نمایشهای رادیویی را تعریف کرد و موقعیت سنجی نمود. این موقعیت سنجی هم بهخود آدمهایی که در رادیو کار میکنند، بازمی گردد که باید از میزان مخاطبان و نوع گرایش آنها آمار بگیرند و نوع تولیداتشان را براساس مخاطبان تنظیم کنند.
ناگفته نماند که بسیاری از مردم این مرزو بوم چندان تمایل ندارند تا پای تلویزیون بنشینند، و رادیو را دوست دارند. این گروه بیشتر کسانی هستند که دوست دارند هنگام شنیدن رادیو به انجام کارهایشان هم بپردازند؛ پس باید برنامه سازان رادیویی به نیازهای این دسته از مخاطبان رادیو، بهای بیشتری بدهند.
ضعف آثار رادیویی ما هم منشأهای مختلف دارد که به متون اجرایی، داستانها، گروه اجرایی، ساعت پخش و مسائلی از این دست بر میگردد.
البته قصد ندارم خدای نکرده زحماتی که دوستان در تولید و پخش تئاترهای رادیویی میکشند را نادیده بگیرم، بلکه مقصود آن است که باید در پی دلایل جذب نشدن مخاطب و زمینهسازی برای جذب شنونده بیشتر بود، زیرا امروز کمتر کسی است که بخواهد در پی شنیدن یک نمایش رادیویی باشد؛اما اگر بهطور تصادفی نمایشی از رادیو بشنود و زمان کافی داشته باشد، به شنیدن آن ترغیب میشود.
امروز هر موضوع و نمایشنامه با کاستیهایی که احتمالا دارد، به سهولت در رادیو کار میشود چون این اقتضای آنتن است و رادیو هم مانند تلویزیون نیاز به برنامه دارد.
از آن طرف، متأسفانه مدیرها نیز قصد دارند تا با امکاناتی مشخص و محدود کارهای متعدد انجام دهند.
همه بخشهای سازمان صدا و سیما اعضای یک پیکر هستند ولی شاید برای تبلیغ برنامههای رادیو در تلویزیون آنطور که باید و شاید برنامه ریزی صورت نمیگیرد.
به آدمهایی هم که میتوانند بسیار خوب در رادیو کارکنند، اجازه حضور در تلویزیون را نمیدهند.
باید کار رادیو به یک شغل تبدیل شود تا هرکس به سراغ آن نرود و کسانی در راس کار قرار گیرند که سابقه و تجربه این حضور را داشته باشند.
نبود مراحل ورودی سبب میشود تا هرکس به سراغ تولید نمایش رادیویی برود و این، به جنس کار تئاتررادیویی ضربه میزند.
محمود عزیزی
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
شورای نگهبان انتخابات حجاب حسین امیرعبداللهیان امیرعبداللهیان دولت مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی رسانه انتخابات مجلس دوازدهم
تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیل هواشناسی فضای مجازی سازمان هواشناسی باران سامانه بارشی یسنا هلال احمر آتش سوزی
قیمت دلار یارانه خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو ارز
نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی تلویزیون صدا و سیما موسیقی کتاب مهران غفوریان صداوسیما سینمای ایران سریال سریال پایتخت حج
فسیل
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید سپاهان مهدی طارمی لیگ برتر جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل آیفون پهپاد موبایل تبلیغات ناسا
کاهش وزن دیابت چای توت فرنگی اعتماد به نفس چاقی آلرژی