شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


طراحی آموزشی در تدریس: طرح درس، روشهای تدریس، وسائل آموزشی، ارزشیابی


تاریخ نشر : ۸۵۰۳۳۱
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۱۴۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۹۹-۰۵۴-۰
شماره کنگره : ۸۵۳۳۱۰۵۵
رده دیویی : ۳۷۱.۳۰۲۸
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : حجازی - شیرین

نگارنده ابتدا مباحثی را در خصوص برنامه‌ریزی آموزشی، تبیین می‌نماید که از آن جمله است: برنامه‌ریزی درسی، تفاوت بین برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، شناخت خصوصیات کلی فراگیری، تفاوت‌های رفتاری مؤثر در کلاس اعم از سن، جنس، استعداد، میزان معلومات، علایق و نگرشها، و مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی. سپس مباحثی از این دست را مطرح می‌سازد: اهداف آموزشی، طبقه‌بندی و تحلیل هدف‌های آموزشی در حیطه‌ی یادگیری، محتوای آموزشی، روش‌های تدریس، وسایل آموزشی، مهارت‌های آموزشی بعد از تدریس، و الگوهای آموزشی. به تصریح نگارنده: 'یک فعالیت آموزشی باید طوری طراحی شود که یادگیرنده 1- تصویر روشنی از فعالیت‌های آموزشی از ابتدا تا انتها را در اختیار داشته باشد. 2- از ابتدا آگاه باشد که چه مطالبی را باید بیاموزد و به چه دلیل آن را فراگیرد. 3- برایش مشخص گردد دانش مهارت‌های مورد نیاز وی در برنامه در نظر گرفته شده است. 4- رابطه‌ی بین هدف‌های معین شده و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده‌ی آموزش را بداند. 5- قبل از انجام هر کاری یک الگوی صحیح را دیده باشد. 6- بتواند از روش‌های مختلف آموزشی بهره‌گیری کند. 7- تنها مستمع نباشد. 9- بداند در امر یادگیری تشویق و به خاطر عدم یادگیری تنبیه نمی‌شود. 10- بتواند آن چه را آموخته به طرق مختلف به کار بندد. 11- شهامت لازم برای پذیرش انتقادات سازنده را داشته باشد. 12- بتواند با شداید ناشی از یادگیری مقابله نماید.'