یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

جذب گردشگر با طعم متفاوت


جذب گردشگر با طعم متفاوت
‌شاید یکی از مسائلی که در حاشیه سفرها مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد چشیدن غذاهای محلی و بومی آن مناطقی است که به آن سفر کرده‌اند، به همین خاطر به رستوران‌های سنتی سر می‌زنند و با انگیزه امتحان کردن یک مزه جدید در منو دنبال غذاهای محلی می‌گردند، ولی معمولا‌ مشکلی وجود دارد، حق انتخاب محدود است و تنها بخش بسیار کوچکی از منوی غذاها به غذاهای بومی و محلی اختصاص می‌یابد.‌
اگر خوب دقت کنیم متوجه می‌شویم که تنها این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان‌ها نیست که همچون آهنربایی گردشگران را به سوی خود می‌کشاند، بلکه غذاهای محلی و بومی هر گوشه‌ای از کشورمان هم در این کشش نقش‌هایی دارند و می‌توانند سهم عمده‌ای را در صنعت گردشگری از آن خود کند، ولی متاسفانه حالا‌ کمی در حاشیه قرار گرفته‌اند.‌
خوب است که بدانیم نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ نوع غذا و ۱۰۹ نوشیدنی و انواع شیرینی و نان در سطح کشور شناسایی شده‌اند که هرکدام از این‌ها می‌تواند جاذبه‌ای برای جذب گردشگران باشد بنابراین باید چاره‌ای اندیشید که علا‌وه بر معرفی جاذبه‌های هر استان و شهرستان غذاهای محلی آن منطقه هم معرفی شوند.‌
در هر حال قبل از این که این نماد فرهنگی ما نیز در گرداب فراموشی و مرگ تدریجی قرار گیرد، باید فکری کرد و ضمن احیای آن و بهبود شرایط تغذیه مردم، از آن به عنوان جاذبه‌ای لذت بخش برای جلب توجه گردشگران استفاده و بهره‌برداری کرد.‌
یکی از راه‌های معرفی این جاذبه‌های غذایی، بازارها و جشنواره‌های غذایی است، در این بازارها و جشنواره‌ها استان‌های کشور باید به معرفی و عرضه زنده و فعال غذاهای بومی خود با شرایط مناسب بپردازند و در این راستا باید تمهیداتی لا‌زم جهت بهره‌وری و گسترش آن در جامعه اندیشیده شود.‌

سیما ابراهیمی
منبع : روزنامه سیاست‌روز