جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


پیشگویی بحران‌های بازار کالای ایران


پیشگویی بحران‌های بازار کالای ایران
وزارت بازرگانی با راه‌اندازی پایگاه اطلاعات تنظیم بازار کالا به آدرس(www.cmrd.ir) آمارهای پراکنده موجود را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ، جمع آوری و پایگاه اطلاعات تنظیم بازار کالا را ایجاد کرده است. در سایت مذکور مولفه‌های تولید، تجارت خارجی ، توزیع ، مصرف ، اقدامات حمایتی و قیمت کالاهای استراتژیک، اساسی، حساس و ضروری با زیر بخش‌های آن به صورت سالیانه و ماهیانه جمع آوری شده است.
سرویس تجارت‌الکترونیکی- بانک اطلاعات تنظیم بازار کالا توسط معاونت بازرگانی داخلی راه‌اندازی شد.
به گزارش عصرارتباط، این بانک با هدف تحلیل بازار کالا و پیش‌بینی روند بازار و مشخص شدن دوره‌های بحرانی بازار طراحی شده است.
معاون ستاد تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی، با تائید این خبر گفت:هم اکنون اطلاعات کالا از سال ۱۳۶۰ روی سایت و یا این بانک اطلاعاتی قرارداده شده ولی اطلاعات از سال ۱۳۸۰برای عموم قابل رویت است.
علیپور، در توضیح این مطلب گفت: دراصل برای این سایت سطح دسترسی تعریف شده، بخشی که مربوط به بازدید عموم است اطلاعات کالاها از سال ۱۳۸۰ روی آن قرار داده شده است ، بخشی که برای ورود به آن نیازمند داشتن کد کاربری و رمز عبور بوده و اطلاعات بازار از سال ۱۳۶۰ روی آن قرار داده شده است.
هم‌اکنون تنها کسانی که به لایه درونی این سایت دسترسی دارند به‌جز طراحان سایت و مسئولان ستاد تنظیم بازار ،معاون بازرگانی‌داخلی وزیر بازرگانی و وزیر بازرگانی است.
مقررشده به زودی این سایت برای معاون رئیس‌جمهور معرفی شود و پس ازآن، بخش‌های دیگر اقتصادی و سایر وزرای بازرگانی و یا نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی نیز قادر به استفاده کامل‌تر از این سایت باشند.
او در خصوص دلایل ایجاد این بانک اطلاعاتی گفت: بی‌تردید یکی از دغدغه‌های اساسی هر دولت در عرصه اقتصاد، ایجاد ثبات و تعادل در بازار کالا و خدمات است. آنچه موجب می‌شود بازار یک کالا از ثبات نسبی برخوردار بوده و در شرایط مختلف از شوک‌های اقتصادی در امان باشد، اتخاذ سیاست‌های مناسب و به جا، در هنگام بروز بحران است. در واقع در تمام بازارهای جهان، همیشه وجود بحران محتمل است. با این حال دولتی موفق خواهد بود و می‌تواند آثار بروز بحران را برای قشر تولید کننده و مصرف کننده به حداقل برساند که قابلیت مدیریت بحران و اتخاذ سیاست مناسب را داشته باشد.
او ادامه داد: این امر میسر نمی‌شود مگر آنکه توانایی رصد کردن متغیرهای اثر گذار و پیش‌بینی رفتار آنها را داشته باشد.
او اضافه کرد: درشرایط فعلی اطلاعات ۱۷قلم کالای اساسی و ۲۲ نهاده آنان روی سایت قرار گرفته است.
علیپوردر پاسخ به این سوال که پروژه بانک اطلاعات تنظیم بازار تا چه حد اجرایی شده است و چه زمانی به اتمام می‌رسد گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد این پروژه به اتمام رسیده است ولی ما نقطه پایانی برای این طرح در نظر نگرفته‌ایم چرا که به صورت مرتب باید به‌روز شود و اطلاعات تکمیلی را روی آن قرار دهیم از همین رو نمی‌توانیم بگوییم که این پروژه چه زمانی به اتمام خواهد رسید.
دو بخش اصلی این بانک اطلاعاتی، بخش کالا و مقالات و گزارش‌های آن است.در بخش کالا که تقریبا کامل‌ترین بخش این بانک اطلاعاتی را قرار می‌دهد اطلاعات کالاهایی مانند انواع کاغذ، پرتقال، برنج، پودرماهی، پیاز، تخم‌مرغ، تیرآهن‌و میلگرد و ورق گرم، جو، ذرت و...گذاشته شده است.
برای هر کدام از کالاها علاوه ‌بر اینکه تاریخچه‌ای در نظر گرفته شده است، در بخش گزارش مولفه‌های کالا اطلاعات مربوط به میزان تولید، حجم صادرات آن کالا، اقدامات حمایتی، چگونگی توزیع،مصرف و قیمت جمع‌آوری شده و در بخش دیگر نیز گزارشات مقایسه‌ای انواع کالا جمع‌آوری شده است.
در بخش مقالات و گزارش‌ها قرار است گزارش‌های تحلیلی بازار و روند تغییر قیمت‌ها قرار گیرد، برای هر کالایی گزارش جداگانه تهیه می‌شود.این بخش هنوز کامل نشده و برخی از گزارش‌هایی که روی این بخش گذاشته شده بیشتر برای تست این بخش است.
علیپور با اشاره به اینکه منابع اطلاعاتی این بانک اطلاعاتی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است، گفت: جمع‌آوری آمار یکی از مشکل‌ترین بخش‌هاست چرا که یا درمواردی آمار وجود ندارد و یا دسترسی به آن آمار بسیار سخت است.
به طورمثال اکثر آمار محصولات‌ کشاورزی و یا باغی، سالانه است و هیچ آماری به صورت ماهانه و یا دوره‌های کوتاه‌تر در دسترس نیست.
هم‌اکنون به صورت مرتب آمار باید از وزارت کشاورزی و وزارت صنایع و سایر وزارتخانه‌هایی که در امر اقتصاد بازرگانی تاثیر گذار هستند جمع‌آوری شود و اطلاعات پس از پالایش شدن روی سایت قرار گیرد.
او در توضیح این امرگفت: به طور مثال آمار گمرک جمهوری ‌اسلامی ایران در اختیار بازرگانی خارجی قرار می‌گیرد و پس از پالایش اطلاعات آنان و تطبیق آن با تعرفه‌های مورد نظر وزارت بازرگانی روی سایت قرار می‌گیرد.
اطلاعات مربوط به قیمت کالاها نیز به دلیل اتصال مستقیم این سایت با سایت سازمان حمایت ‌از‌حقوق ‌مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مرتب به روز می‌شود.
وزارت بازرگانی به‌جز بانک اطلاعات تنظیم بازار اقدام به راه‌اندازی سیستم توزیع سیمان، میوه، شیر و... نیز کرده است.
در این سیستم‌ها نظارت بر چگونگی توزیع است و اطلاعات کامل توزیع کنندگان و کالاهایی که در اختیار آنان قرار گرفته همچنین میزان کالای تحویلی به صورت کامل مشخص می‌شود ولی در این بانک اطلاعاتی با نگاهی کلان‌تر به کالا و بحران‌های احتمالی آن توجه شده است.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze