یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
تلاش چین برای کاهش تقاضای سوخت خودرو
همان طور كه طبقه متوسط در چین رشد كردند دوچرخه و دیگر لوازم حمل ونقل عمومی جای خود را به خودروهای شخصی داده است. كارخانه های خودروسازی چین بین ژانویه تا ژوئیه ۴۲/۱ میلیون ماشین تولید كرده اند كه ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و صنعت خودروی چین را به عنوان سریع ترین صنعت جهان معرفی كرده است. به دلیل رشد روزافزون استفاده از سوخت برای حمل ونقل، میزان واردات نفت چین هم افزایش یافته است و پكن اكنون سعی دارد با وضع مقررات سخت تری برای استانداردهای اقتصادی سوخت خودرو و قانونمندتر كردن ارائه وام برای خرید خودرو روند رشد را كنترل كند.مالكیت خودرو در چهار سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد كرده است. بخشی از این رشد به خاطر سوبسیدهایی است كه دولت چین برای سوخت خودرو ارائه داده است. قیمت بنزین و سوخت دیزل در چین تقریباً دوسوم كمتر از قیمت آن در بیشتر شهرهای اروپایی است. اكنون ۲۰ میلیون خودرو در جاده های چین وجود دارد و دولت چین برآورد كرده است كه تا سال ۲۰۲۰ تعداد خودروهای چینی به ۱۰۳ میلیون خودرو خواهد رسید كه تقریباً ۵۰ میلیون آن در قالب خودروهای شخصی خواهد بود. آمار دیگری هم وجود دارد كه تعداد خودروها را تقریباً ۱۴۰ میلیون برآورد كرده است. به هر صورت تقاضای سوخت خودرو در چین در سال های آتی با افزایش سریعی روبه رو خواهد بود.
در دهه گذشته تقاضای بنزین و گازوئیل به طور متوسط ۸ درصد در سال افزایش یافته است. دولت پیش بینی كرده است كه در دو دهه آینده بنزین و گازوئیل به عنوان سوخت های اصلی حمل ونقل باقی بماند و افزایش خودروهایی با سوخت بنزین ۵ درصد در سال برآورد می شود. بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ دولت پیش بینی كرده است كه تقاضای سالیانه برای این دو فرآورده ۱۰ درصد افزایش یابد و در فاصله زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ با كاهش ۴ درصدی نسبت به سال قبل روبه رو باشد و در فاصله زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ هم با كاهش ۳/۴ درصدی روبه رو باشد. براساس آمار مركز تحقیقات توسعه دولت چین، تقاضای سوخت حمل ونقل تا سال ۲۰۱۰ روزانه بالغ بر ۸/۲ میلیون بشكه در روز خواهد بود و تا سال ۲۰۲۰ روزانه بالغ بر ۱/۵ میلیون بشكه خواهد بود.
به موازات افزایش تعداد خودروها در چین تقاضا برای سوخت خودرو افزایش یافته و سهم آن از مجموع مصرف نفت خام افزایش می یابد. در دهه گذشته تقاضای سوخت خودرو در این كشور ۱۰ درصد مجموع تقاضای نفت چین را شامل می شد. دولت چین پیش بینی كرده است. تا سال ۲۰۱۰ این رقم ۴۷ درصد مجموعه تقاضای نفت را تشكیل می دهد و تا سال ۲۰۲۰ معادل ۵۳ درصد مجموع تقاضای نفت چین را تشكیل خواهد داد. به این ترتیب مجموع تقاضای نفت چین بسته به سرعت روند رشد تولید خودروها و خودروهای شخصی ۹ و ۱۰ میلیون بشكه در روز برآورد می شود.
كی زیا امینگ معاون شاخه مشورتی SINOPEC در یكی از كنفرانس هایی كه در پكن تشكیل شد گفت واردات نفت خام به چین تنها حدود ۴۰ درصد میزان تقاضا در حال حاضر را تشكیل می دهد اما همین كه میزان مصرف افزایش یابد و تولید داخلی كاهش یابد، این شاخص تا سال ۲۰۱۰به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید.
«تانگ سوزین» معاون شاخه بازرگانی SINOPEC در همان كنفرانس خواستار حذف سوبسیدها از فرآورده هایی مثل بنزین و گازوئیل شد، تا به این ترتیب با قیمت های واقعی فرآورده های نفتی، میزان تقاضای آنها هم واقعی شود و كاهش یابد. قیمت های داخلی نفت خام در چین برابر با قیمت های بین المللی است اما دولت چین قیمت فرآورده های نفت خام مثل بنزین و گازوئیل را كمتر از قیمت های جهانی قرار داده است. اما اخیراً قوانینی را به منظور بهره وری اقتصادی و محافظت های زیست محیطی وضع كرده است كه می تواند در كاهش میزان تقاضا نقش بسزایی داشته باشد.از طرفی دولت چین خودروسازان را ترغیب كرده است كه برای ایجاد تكنولوژی های جدید به منظور هماهنگی بیشتر با استاندارد های موجود سرمایه گذاری كنند. به این ترتیب اقتصاد چین هم از افزایش قیمت خودروها سود می برد و هم از كاهش میزان تقاضا منتفع می شود. دولت همچنین با سختگیری برای ازدحام خرید خودرو توسط بانكداران سعی در كاهش استفاده از خودروهای شخصی كرده است. این سیاست ها تا حدودی موثر واقع شده است.
براساس آخرین آمار دبیرخانه آمار ملی چین، تولید خودرو در ماه ژوئیه سال جاری ۲۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۹/۱۹ درصد نسبت به ژوئیه سال ۲۰۰۳ كاهش داشته است و به علت سیاست های سخت اعتباری در چین برای خرید خودرو، نرخ خرید خودرو ۶/۱۵ درصد نسبت به سال قبل كاهش یافت.
منابع:
۱ _China times
۲ _Ny times
۳ -Ec
در دهه گذشته تقاضای بنزین و گازوئیل به طور متوسط ۸ درصد در سال افزایش یافته است. دولت پیش بینی كرده است كه در دو دهه آینده بنزین و گازوئیل به عنوان سوخت های اصلی حمل ونقل باقی بماند و افزایش خودروهایی با سوخت بنزین ۵ درصد در سال برآورد می شود. بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ دولت پیش بینی كرده است كه تقاضای سالیانه برای این دو فرآورده ۱۰ درصد افزایش یابد و در فاصله زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ با كاهش ۴ درصدی نسبت به سال قبل روبه رو باشد و در فاصله زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ هم با كاهش ۳/۴ درصدی روبه رو باشد. براساس آمار مركز تحقیقات توسعه دولت چین، تقاضای سوخت حمل ونقل تا سال ۲۰۱۰ روزانه بالغ بر ۸/۲ میلیون بشكه در روز خواهد بود و تا سال ۲۰۲۰ روزانه بالغ بر ۱/۵ میلیون بشكه خواهد بود.
به موازات افزایش تعداد خودروها در چین تقاضا برای سوخت خودرو افزایش یافته و سهم آن از مجموع مصرف نفت خام افزایش می یابد. در دهه گذشته تقاضای سوخت خودرو در این كشور ۱۰ درصد مجموع تقاضای نفت چین را شامل می شد. دولت چین پیش بینی كرده است. تا سال ۲۰۱۰ این رقم ۴۷ درصد مجموعه تقاضای نفت را تشكیل می دهد و تا سال ۲۰۲۰ معادل ۵۳ درصد مجموع تقاضای نفت چین را تشكیل خواهد داد. به این ترتیب مجموع تقاضای نفت چین بسته به سرعت روند رشد تولید خودروها و خودروهای شخصی ۹ و ۱۰ میلیون بشكه در روز برآورد می شود.
كی زیا امینگ معاون شاخه مشورتی SINOPEC در یكی از كنفرانس هایی كه در پكن تشكیل شد گفت واردات نفت خام به چین تنها حدود ۴۰ درصد میزان تقاضا در حال حاضر را تشكیل می دهد اما همین كه میزان مصرف افزایش یابد و تولید داخلی كاهش یابد، این شاخص تا سال ۲۰۱۰به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید.
«تانگ سوزین» معاون شاخه بازرگانی SINOPEC در همان كنفرانس خواستار حذف سوبسیدها از فرآورده هایی مثل بنزین و گازوئیل شد، تا به این ترتیب با قیمت های واقعی فرآورده های نفتی، میزان تقاضای آنها هم واقعی شود و كاهش یابد. قیمت های داخلی نفت خام در چین برابر با قیمت های بین المللی است اما دولت چین قیمت فرآورده های نفت خام مثل بنزین و گازوئیل را كمتر از قیمت های جهانی قرار داده است. اما اخیراً قوانینی را به منظور بهره وری اقتصادی و محافظت های زیست محیطی وضع كرده است كه می تواند در كاهش میزان تقاضا نقش بسزایی داشته باشد.از طرفی دولت چین خودروسازان را ترغیب كرده است كه برای ایجاد تكنولوژی های جدید به منظور هماهنگی بیشتر با استاندارد های موجود سرمایه گذاری كنند. به این ترتیب اقتصاد چین هم از افزایش قیمت خودروها سود می برد و هم از كاهش میزان تقاضا منتفع می شود. دولت همچنین با سختگیری برای ازدحام خرید خودرو توسط بانكداران سعی در كاهش استفاده از خودروهای شخصی كرده است. این سیاست ها تا حدودی موثر واقع شده است.
براساس آخرین آمار دبیرخانه آمار ملی چین، تولید خودرو در ماه ژوئیه سال جاری ۲۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۹/۱۹ درصد نسبت به ژوئیه سال ۲۰۰۳ كاهش داشته است و به علت سیاست های سخت اعتباری در چین برای خرید خودرو، نرخ خرید خودرو ۶/۱۵ درصد نسبت به سال قبل كاهش یافت.
منابع:
۱ _China times
۲ _Ny times
۳ -Ec
منبع : باشگاه اندیشه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب دولت سیزدهم
تهران هواشناسی قتل فضای مجازی شهرداری تهران زلزله سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس آتش سوزی بارش باران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سایپا گاز بورس بانک مرکزی نمایشگاه نفت قیمت دلار ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران کیانوش عیاری تئاتر سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار رئال مادرید باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول خورشید شفق قطبی دبی ایلان ماسک ناسا اپل گوگل عیسی زارع پور نوآوری
سرطان درمان و آموزش پزشکی تغذیه آلزایمر زیبایی فشار خون قهوه کاهش وزن بارداری توت فرنگی