چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

بررسی بازار گوشی‌های تلفن همراه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶


بررسی بازار گوشی‌های تلفن همراه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶
بازار تلفن‌های همراه در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۶ دستخوش نوسانات شدیدی شد که مهم‌ترین آنها ورشکستگی بنکیوموبایل (دارنده برند بنکیو زیمنس)، کاهش شدید سود موتورولا و افزایش بی‌سابقه سهم بازار سونی اریکسون بودند.
به جرأت می‌توان گفت گوشی‌های تلفن همراه به یكی از پرمصرف‌ترین لوازم الكترونیكی مصرفی در جهان تبدیل شده‌اند. تلفیق قابلیت‌هایی چون پخش فایل‌های موسیقی و ویدیو، عكاسی با وضوح بالا، گردش در اینترنت و دریافت متن‌های RSS با امكان مكالمات تلفنی و دریافت و ارسال پیام‌های متنی و حتی ویدیویی، نیاز كاربران را به خرید چند دستگاه مختلف به شدت كاهش داده است و بسیاری علاقه دارند كه از تلفن همراهشان برای استفاده از خدمات یاد شده استفاده كنند.
این امر و ورود مصرف‌كنندگان دو بازار كلیدی و پرمصرف جهان یعنی چین و هند باعث رشد سرسام‌آور تقاضا برای تلفن‌های همراه گردیده است، به گونه‌ای كه پیش‌بینی می‌شود تقاضای این دستگاه‌ها در سال جاری به ۲/۱ میلیارد دستگاه بالغ شود.
در سال گذشته میلادی، مجموعاً ۸/۹۹۰ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه به فروش رسید. رقابت سنگین و پیچیده این بازار باعث تغییرات تعیین‌كننده‌ای برای بسیاری از تولیدكنندگان شد.
● نوكیا
بزرگ‌ترین تولیدكننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان و حاكم بلامنازع سال‌های اخیر این بازار، توانست سهم خود را از ۳۵ درصد در دوره مالی مشابه در سال پیش از آن (۲۰۰۵) به ۲/۳۶ درصد برساند فروش نوكیا به نسبت سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ نیز به رشدی برابر ۱/۱ درصد دست یافت. طیف گسترده محصولات نوكیا كه شامل گوشی‌های ارزان قیمت در كنار گوشی‌های گران‌قیمت با قابلیت‌های گوناگون و تلفیق آن با شهرت برند این شركت در بازار تلفن‌های همراه سبب شد علاوه بر به دست آمدن سهم بازار، سود این شركت نیز با رشدی قابل توجه همراه باشد.
● موتورولا
دومین تولیدكننده تلفن‌های همراه در جهان با وضعیت پیچیده‌ای مواجه شد. استراتژی این شركت مبنی بر تلاش برای كاهش فاصله با نوكیا و افزایش فاصله با نزدیك‌ترین رقیب یعنی سامسونگ، باعث شد این شركت به تولید و فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر بپردازد. این امر اگرچه منجر به فروش بالا و دستیابی به سهم بازار بیشتر به ویژه در آسیا و آمریكای لاتین شد، موجب كاهش سودآوری این شركت به میزان ۴/۴ درصد در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۶ و در مجموع ۱۲ درصد در سه دوره مالی آخر سال ۲۰۰۶ گردید. این كاهش سود و نیز چشم‌انداز ناامید‌كننده سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ موجب شد مدیریت ارشد این شركت استراتژی جدیدی را مبنی بر تلاش برای افزایش سود بدون توجه به سهم بازار تدوین نماید. موتورولا در این دوره توانست سهم بازار خود را از ۸/۱۷ در مدت مشابه در سال ۲۰۰۵ به ۵/۲۱ درصد برساند. همچنین این شركت رشدی معادل ۸/۰ درصد به نسبت سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ را تجربه كرد. در صورتی كه موتورولا نتواند برمشكل سودآوری خود غلبه كند فروپاشی ناگهانی این شركت در بخش تولید گوشی‌های تلفن همراه، مشابه اتفاقی كه دو سال پیش برای زیمنس كه زمانی چهارمین تولیدكننده تلفن همراه در جهان بود، افتاد، دور از ذهن نیست.
● سامسونگ
سومین تولیدكننده تلفن‌های همراه در جهان به سرعت باید خود را برای تهدید بزرگ سونی ‌اریكسون آماده كند.
سامسونگ كه مدت‌هاست رتبه سوم تولید تلفن‌های همراه در جهان را در دست دارد در این دوره بخشی از سهم بازار خود را از دست داد. سهم بازار این شركت از ۱/۱۲ درصد در مدت مشابه در سال ۲۰۰۵ به ۳/۱۱ درصد در سه ماهه چهارم ۲۰۰۶ كاهش یافت و بدتر از آن اینكه سهم بازار این شركت در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۲/۱۲ درصد بوده است كه كاهش نگران‌كننده نزدیك به یك درصد را تنها در طول یك دوره نشان می‌دهد. به عقیده كارشناسان دو دلیل عمده این سقوط تمركز بیش از حد این شركت بر بهبود تكنولوژی و نیز تمركز بر فروش گوشی‌های ارزان قیمت تر بوده است.
كارشناسان بر این باورند بخش عمده سهم از دست رفته سامسونگ توسط سونی‌اریكسون تصاحب شده است. سامسونگ در سال ۲۰۰۶ توانست با افزایش قابلیت‌های گوشی‌های تولیدی خود بخشی از شهرت بد خود را در زمینه عقب‌تر بودن از تكنولوژی روز جبران كند و این امر منجر به انتخاب دو مدل از گوشی‌های این شركت در كنفرانس سالانه تری- جی‌اس‌ام (۳GSM) بارسلونا، كه معتبرترین كنفرانس بین‌المللی در زمینه تلفن همراه می‌باشد، شد.
● سونی اریكسون
چهارمین تولیدكننده تلفن همراه در جهان بیشترین رشد در سهم بازار را به نسبت سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ تجربه كرد. سونی‌اریكسون در این مدت توانست سهم بازار خود را از ۸/۷ درصد به ۹ درصد برساند و افزایشی معادل ۲/۱ درصد را به ثبت برساند. لازم به ذكر است كه سهم بازار این شركت در دوره مشابه سال پیش از آن ۹/۶ درصد بوده است. جالب‌تر از همه اینكه این اتفاق زمانی رخ داد كه این شركت هیچ مدل جدیدی را به بازار عرضه نكرد و كل فروش سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ صرفاً به مدل‌های معرفی شده در سه ماهه پیش از آن اختصاص داشت. به نظر می‌رسد سونی اریكسون مسیر خود را به درستی شناخته و در مسیر خود به درستی و محكم گام برمی‌دارد.
این شركت با استفاده از تجربیات سونی، به ارائه گوشی‌هایی با قابلیت‌های پیشرفته عكاسی و پخش موسیقی، اقدام نموده است و توانسته است توجه كاربران را به خود جلب نماید. سونی‌اریكسون پس از پشت‌سر گذاشتن ال‌جی اكنون چشم به جایگاه سامسونگ دوخته است و این موضوع را به صراحت در جشن پنج سالگی خود اعلام نمود. كم شدن فاصله این شركت با سامسونگ كه اختلاف سهم بازار را تنها به ۳/۲ درصد رسانده است، در كنار محصولات جدیدی مانند تلفن‌های تحت برند «براویا» كه اكنون در ژاپن توزیع شده اند، باعث شده است كه این امر چندان دور از ذهن به نظر نرسد و حتی شاید بسیار زودتر از موعد ۵ ساله ای كه مدیر ارشد سونی‌اریكسون آن را اعلام نموده است، چنین اتفاقی رخ دهد.
● ال‌جی
به نظر می‌رسد چهارمین تولیدكننده تلفن همراه در جهان كم‌كم از شوك از دست دادن رتبه چهارم خارج می‌شود. در این دوره ال‌جی توانست با ۳/۰ درصد افزایش سهم بازار به نسبت سه ماهه سوم ۲۰۰۶ سهم بازار خود را به ۳/۶ درصد برساند. اگرچه سهم بازار ال‌جی در مدت مشابه در سال ۲۰۰۵ نزدیك به ۱ درصد بیش از سهم بازار فعلی بود، ولی به نظر می‌رسد تغییرات گسترده در مدیریت ارشد این شركت و سیاست‌های جدید توانسته است جلوی سقوط سریع سهم بازار را بگیرد.
ال‌جی كه توانست با عرضه گوشی‌ شكلات موفقیت نسبی بدست آورد، اكنون با كمك طراحان مد شركت پرادا قصد دارد به موفقیت بیشتری دست یابد.
گوشی‌های پرادا كه با لوازم جانبی مخصوص به آن و با قابلیت‌هایی چون صفحه نمایش قابل لمس، به طور مشترك با شركت پرادا طراحی شده‌اند یكی از بزرگ‌ترین رقبای گوشی آیفون شركت اپل محسوب می‌شود. انعطاف‌پذیری ال‌جی و توانایی طراحی و تولید سریع محصولات یكی از مزیت‌های عمده این شركت در بازار تلفن همراه بوده است.
● ساژم
مدت‌ها بود نامی از این شركت فرانسوی در بین تولیدكنندگان برتر تلفن همراه به چشم نمی‌خورد. حضور ساژم به عنوان ششمین تولیدكننده تلفن همراه در جهان، نه به دلیل رشد این شركت بلكه به دلیل سقوط رقبایی چون بنكیو موبایل و فیلیپس بوده است. ساژم در این دوره با مشكلات متعددی دست به گریبان بوده است و حتی تا مدتی شایعه فروش آن توسط گروه سافران كه مالك ساژم است، به موتورولا به گوش می‌رسید.
سهم بازار ساژم در این دوره به نسبت مدت مشابه سال پیش از آن با ۱/۰ كاهش به ۵/۱ درصد رسید. همچنین به نسبت سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ نیز ۳/۰ درصد كاهش را تجربه كرد.
● سایر تولیدكنندگان
از مشهورترین تولیدكنندگان دیگر می‌توان به بنكیو موبایل دارنده برند بنكیو- زیمنس و فیلیپس اشاره كرد.بنكیو موبایل كه تا سال گذشته ششمین تولیدكننده تلفن همراه در جهان محسوب می‌شد پس از بحران ورشكستگی شعبه آلمان خود كه پیش از این از شركت زیمنس خریداری شده بود، نتوانست از گسترش دامنه بحران جلوگیری كند و ناچار به تعطیل كردن بخش بزرگی از شعبات و كارخانجات خود از آمریكای لاتین تا چین شد.
با توجه به شكست مذاكرات برای جلب سرمایه‌گذار و یا خریدار به نظر نمی‌رسد این شركت دیگر بتواندمانند گذشته در بازار تلفن همراه باقی بماند و احتمال خروج آن از بازار بعید به نظر نمی‌رسد.
فیلیپس از دیگر تولیدكنندگان مشهور این گروه نیز به دنبال ناكامی در فروش محصولات خود، اكنون مراحل پایانی انتقال بخش تولید تلفن همراه خود را به شركت محصولات الكترونیكی چین سپری می‌كند. توشیبا یكی دیگر از شركت‌هایی بود كه در این دوره تلاش كرد سهم بیشتری به دست آورد. این شركت كه یكی از پرفروش‌ترین برندهای تلفن همراه در ژاپن است با ارائه مدل‌هایی بین‌المللی و بكارگیری سیستم‌عامل ویندوز موبایل برای تلفن‌های خود، مدل‌های متنوعی را در كنفرانس تری-جی‌اس‌ام بارسلونا عرضه كرد.با توجه به خروج شركت‌های صاحب‌نامی چون بنكیو موبایل و فیلیپس، امكان قدرت‌نمایی برای توشیبا فراهم شده است. باید دید آیا این شركت می‌تواند از فرصت ایجاد شده به درستی استفاده كند یا خیر.
در كل سهم بازار سایر تولید‌كنندگان نیز كاهش چشمگیری را تجربه كرد. به طوری كه با دو درصد كاهش نسبت به دوره مشابه در سال پیش از آن به ۲/۱۴ درصد از كل سهم بازار رسید كه این رقم كاهش عجیب ۵ درصدی را به نسبت سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد.
این ارقام كماكان نشان دهنده تضعیف هرچه بیشتر جایگاه تولید‌كنندگان كوچك‌تر تلفن همراه در جهان است. و این امر به مرور به خروج آنها از بازار و یا ادغام آنها در یكدیگر خواهد انجامید.
هومن کبیری پرویزی
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا