شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
اتوبوس BUS
نخستین اتوبوس شبیه نخستین تاکسیها بود. اصل اتوبوس در پاریس هنگامیکه بلز پاسکال میزیست پدید آمد و آن سرویس اتوبوسرانی در مدتی کوتاه در ۱۶۶۲ دایر بود. احتمالاً مدتی کار حملونقل مسافر دوام داشت در ۱۸۲۷ کلنل استانی لاس بایودری، فرانسوی دیگری بود که صاحب یک حمام در حومه پاریس بود نیاز برای جابهجائی مشتریان بهطور، رایگان به حمام خود و بازگردانیدن آنان به شهر داشت وی یک فاصله طولانی را با به راه انداختن یک سرویس کالسکه که پانزده تن مشتری حمام ویرا جابهجا میکرد. بهوجود آورد در همین سال ۱۸۲۷ سر گولد سورثی جارنی (۱۸۷۵-۱۷۹۳) یک نفر مخترع انگلیسی کالسکه بخاری را با ظرفیت ۱۸ مسافر به راه انداخت که میتوانست ۴۴ کیلومتر در هر ساعت ۲۴ کیلومتر را در هر سفر طی کند. در طی چهار سال وی سرویسهای دیری میان لندن و برخی از حومههای آن دایر کرد. در ۱۸۲۹ جرج شیلی ببر که یک درشکه سازبود یک سرویس اتوبوسرانی که به ظرفیت ۲۲ صندلی و با ۳ اسب کشیده میشد. به راه انداخت. شیلی بیر سرویس اتوبوسرانی خود را OMNIBUS نامید که کلمهای است لاتین به معنای برای هر و همهکس. این اندیشه انتشار یافت و مدلهای اتوبوسهای شیلی بیر به زودی در شهرهای بزرگ دیگر به راه افتاد. والتر هانکوک انگلیسی دیگری بود که درشکههای بخاری که میتوانست در هر ساعت ۳۲ کیلومتر در ساعت، در حومههای لندن به طول ۶۴۳۶ کیلومتر را بپیماید دایر کرد. یکی از آنها انترپرایز بود که در ۱۸۳۳ راههای بزرگراهها توسعه و ترقی یافت، تا ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا راههای اتوبوسرانی میان شهرهای آمریکا - مکزیک و کانادا از این سرویس اتوبوسرانی بهعلت راحتی و ارزانی استقبال کردند به ۶۵،۰۰۰ کیلومتر رسید و شبکه اتوبوسرانی امروزه اتوبوسها بزرگ و پرقدرت است که با موتور دیزل کار میکند.
از این گذشته صندلیهای راحت و گنجایش کافی و سیستمهای ایمنی و غیره آن میباشد.
طراحی نخستین اتوبوسها چندان جالب نبود اما در دهه ۱۹۹۰ آیردینامیک با پنجرهها و شیشههای سایهدار و کاربرد هوای فشرده در بستن و باز کردن درها و دیگر وسایل، اتوبوسها را راحتتر و با آسایش و هم جدا کردن بخش مختلف در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت. صندلیها را بهجای فلز از فایبرگلاس ساختند با بهکار بردن ترکیبات غیرفلزی در استحکام، زیبائی و آسایش مسافران اتوبوسها، موتور برقی به اتوبوسها اینک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بهکار افتاد و هر اتوبوس برقی ظرفیت ۷۲ نفر مسافر را دارد.
از این گذشته صندلیهای راحت و گنجایش کافی و سیستمهای ایمنی و غیره آن میباشد.
طراحی نخستین اتوبوسها چندان جالب نبود اما در دهه ۱۹۹۰ آیردینامیک با پنجرهها و شیشههای سایهدار و کاربرد هوای فشرده در بستن و باز کردن درها و دیگر وسایل، اتوبوسها را راحتتر و با آسایش و هم جدا کردن بخش مختلف در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت. صندلیها را بهجای فلز از فایبرگلاس ساختند با بهکار بردن ترکیبات غیرفلزی در استحکام، زیبائی و آسایش مسافران اتوبوسها، موتور برقی به اتوبوسها اینک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بهکار افتاد و هر اتوبوس برقی ظرفیت ۷۲ نفر مسافر را دارد.
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انگلیس رفح بنیامین نتانیاهو انتخابات دولت حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل ایران سازمان هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی زلزله
ترکیه خودرو مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو تورم ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان رضا عطاران ساواک تلویزیون موسیقی سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی جواد نکونام لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون صاعقه موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب فشار خون چای دیابت طول عمر