شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

فلسفه پرستاری: ضرورتی برای حرفه ای شدن


فلسفه پرستاری: ضرورتی برای حرفه ای شدن
فلسفـه عبارتست از جستجـوی معنی در جهـان (۱) و یا مطالـعه مشكلاتـی كه غایـی، انتزاعی و عمومی هستند (۲) یك بیانیه فلسفی حقایق را تعریف، ارزشها را كشف و شواهدی برای حمایت از عقاید و عملكردهای فرد فراهم میآورد (۳).هر فرد در زندگیش دارای فلسفهای است. با بلوغ فكری افراد، فلسفه شخصیشان نیز متكامل مـیشود. فلسفه‌ها چارچوب یا رهنمودهایـی را ارائه مـیدهند. فلسفه‌هـای شخصی پرستـاران مستقیماً با فلسفه‌شان از پرستاری در تعامل بوده و بر رفتارهای حرفهایشان تأثیر میگذارد (۴).
عقاید بیشتر پرستاران قبل از ورود به حرفه پرستاری از صحبتهای افراد فامیل، دوستان و رسانه های گروهی و حتی فیلمهای در مورد پرستاران شكل میگیرد، كه با شروع به كار و زمانـی كه فرد به یـك پرستار حرفـهای و بـا صلاحیت تبدیل میشود دچار تغییر میگردند.
فلسفه مجموعهای از اصول و عقاید در مورد یك پدیده است و این دیـدگاه جهانی (پارادایم) است كه آن پدیده، ایدهآلها و اهدافش را توضیح میدهد. نتایج فلسفه مجموعه‌های از عقاید درباره دنیا و روش بررسی یافتن پاسخهای سئوالات است. رهبران پرستـاری احساس كردند بـرای توسعه فلسفه لازم است نخست حیطه پرستاری را تعریف كنند. حیطه میادین یا قلمرو فعالیت و تأثیر آن است. عموماً نظریه پردازان پرستاری چهار حیطه را برای پرستاری مورد اتفاق نظر قرار دادهاند كه عبارتند از شخص، محیط، سـلامت و پرستاری. برای نوشتن فلـسفه باید این چهار حیطه را تعریف كرد. مثلاً اساس شخص را چگونه میبیند (یك كل) یا محیط را به صورت داخلی، خارجی یا هر دو ببیند. همچنین بگوید سلامتی چیست؟ چگونه به بیماری مربوط بوده و آیا بیماری جزئی از سلامتی است؟ پرستاری چیست؟ هدفش چیست؟ از كجا آمده و به كجا خواهد رفت. با نوشتن خلاصهای از ارتباط این حیطههـا بـا هـم مفهومـی از پرستـاری شـكل میگیرد (۵).
داشتـن فرآیندی از فلسفـه حرفهای فـردی مكتوب و بازبینی آن بسیار مفید است اما برای بیمارستانها و دانشكدههای پرستاری بیان عقاید مشترك پرستاری بهصورت نوشتاری كه هدف هدایت عملكرد پرستاران شاغل آن محیط است، حائز اهمیت بیشتری میباشد. بنابراین، توسعه فلسفه پرستاری صرفاً یك فعالیت آكادمیك مورد نیاز اعتبارسنجی نیست. داشتن یك فلسفه نوشتاری میتواند پرستاران را در تصمیـم گیـریهای روزانـه در فعـالیتهـای پرستاریشان هدایت كند (۶). پرستاران با نوشتن فلسفه‌های شخصی پرستاری خود، در واقع عملكردهای حرفهای خود را منعكس كردهاند كه باید در بر گیرنده سؤالات زیر باشند: پرستار چه كسی است؟ ماهیت سازمان و محیطی كه در آن مشغول به كار هستید چیست؟ ارزشها و عملكردهای هدایتگر عملكردهای حرفهایتان چیستند؟ مسئولیتهای شما به عنوان یك پرستار چیست؟ بر چه اهداف و شواهد علمی برای هدایت عملكردهایتان و غایت فلسفه پرستاری خود تكیه دارید؟ آیا شهود یا چیزهای دیگری هستند كه بر عملكرد پرستاری شما تأثیر بگذارند؟ با پاسخ به این سؤالات هر پرستار میتواند فلسفه پرستاری خود را كشف نماید (۷).
به این ترتیب فلسفهای كه در محیطهای بالینی مثل پرستاری بكار میرود به ارزشها و اعتقادات متخصصان حرفهای دربارهٔ مراقبت و روشهای ارائه مراقبت بر میگردد كه با فلسفه آكادمیك فرق دارد. چرا كه متخصصان حرفهای ممكن است در مورد منشأ و تكامل عقایدشان فكر نكنند، در حالی كه دغدغه اصلی فلسفه آكادمیك همین مورد است. به همین دلیل است كه نظریه پردازان پرستاری، فلسفه‌های پرستاری كه دغدغهٔ پرستاری و اهداف آن را دنبال میكنند، پیشنهاد میدهند (۸).
فلسفه بینالمللی جامعه پرستاری در سپتامبر۲۰۰۳ پایهگذاری شد. هدف آن ایجاد یك شبكه بینالمللی از افراد كشورهای مختلف به منظور ارتقاء و حمایت از نظام فلسفه پرستاری است.
این مركز اطلاعاتی درباره جامعه و چگونگی عضو شدن به همراه دسترسی به ژورنال(Nursing Philosophy) و جزئیات فلسفه بینالمللی از كنفرانسهای پرستاری و سایر حوادث میباشد.میباشد و دارای ماهیت قانونی است (۹).
فلسفه‌های ما از پرستاری با فعالیتها (عملكردهای) سنتی پرستاری هماهنگ نیست.
تقاضا برای آموزش بالینی رو به رشد است و عملكردهای قدیمی ما به این تقاضاها پاسخ نمیدهد چرا كه عملكردهای سنتی، گذشته و حال محور هستند نه آینده محور پس لازم است با خلاقیت، تعلیم و تربیتی منطبق بر فلسفه‌های به روز داشته باشیم (۱۰).
فلسفههای پرستاری بیانیههایی هستند از عقاید دربارهٔ پرستاری و نمودهایی از ارزشها در پرستاری كه به عنوان پایهای برای تفكر و عمل به كار میروند (۱۱). فلسفهٔ پرستاری در بردارندهٔ ماهیت پرستاری (هستی شناسی)، ماهیت دانش پرستاری (معرفت شناسی) و ماهیت جاری پرستاری (اخلاقیات) است كه تولید عقاید حرفهای و نظریه را باعث میشود (۱۲).
برای تعریف یك حرفه به این ویژگیها نیاز است: داشتن یك استاندارد آموزش، سازمانهای حرفهای، تعهد، اقتدار، آموزش مداوم. بدنه دانش و شایستگی‌ها، ارزشهای اجتماعی و لوایح اخلاقی (۱۳). البته گریش(Gerrish) در مقاله خود نتیجه میگیرد كه با تثبیت حرفه یا حتـی ایجاد حیطه‌هایـی از یك حرفه جدیـد، اعتماد به نفس بوجود نمیآید و تنها، پاسخگویی رشته تقویت میشود. با این وجود باعث تضمین قانونی شغلی شده و امنیت نقش كاری پرستاران را در آینده موجب میشود (۱۴).
ممكن است خوانندگان بپرسند فلسفه در فعالیت‌های روزانه پرستاری چه نقشی دارد و چگونه میتواند به پرستار در امر مراقبت از مردم كمك كند؟ پاسخ این است كه حداقل برای شناخت دنیای موجود پرستاری و مقصدی كه احتمالاً در آینده به آن میرسد، مهم است بدانیم پرستاری از كجا آمده است. نكته مهم دیگر این است كه بدانیم چه كسانی تصمیمات در خصوص آنچه كه پرستاری را میسازد و نحوه انجام كارها میگیرند؟ به گفته مازروی (Mazrui,۱۹۹۶) پرستاری به طور تاریخی ریشه در مذهب و علم كه هر دو جهانی بوده و حامی پیشرفت آن میباشند، دارند (۱۵).
بویس (Bevis.۱۹۸۹) چهار دورهٔ فلسفی در تاریخ پرستاری كه پرستاری را تكامل بخشیده و هنوز هم بر پرستاری امروزه اثر دارند شناسایی نمود. این دوره‌ها منعكس كنندهٔ تأثیرات فلسفی بر مجموع اطلاعات پرستاری بوده و استراتژیهایی در جهـت شنـاخت پرستـاری امـروزه فراهـم میآورند.
اولین دوره، ریاضت كشی (asceticism) از زمان افلاطون بوده و از ایده‌آلیسم كه یك حقیقت روحی غایی ماوراء حقایق فیزیكی را بیان میدارد، برخاسته است. در این دوره پرستاری به صورت خود انكاری و فدا شدن در راه وظیفه بود كه به عنوان كاری سخت با سود دهی برای كارفرما و منفعت مالی بسیار اندك برای پرستاران تلقی میشد. تأثیرات این طرز تفكر علیرغم تلاشهای نایتینگل (Nightingle) در معرفـی اولیه علـم پرستـاری تا ایـن دوره كماكان وجود دارد. دومین دوره رمانتیسم (به معنی وابستگی به زیبائیهای ناشی از تصورات شخصی) از زمان تأكید بر مادیگرایی رئالیسمها كه از انقلاب صنعتی مجدداً رشد كرده بودند، تكامل یافت. طی این دوره زمانی پرستاری به عنوان نیروی كمكی وفادار پزشكان تبدیل و نقش كاری در منازل به بیمارستانها منتقل شد. جایی كه دانشجویان بیشتر مراقبتها را ارائه داده و پرستاران فارغ التحصیل نقش سوپر وایزری ایفا میكردند. بویس بیان میكند این دورهٔ زمانی تأثیر زیادی بر برنامه‌های آموزشی پرستاری تا اواسط قرن بیستم داشته است.
جنگ جهانی دوم دوره زمانی جدیدی از رئالیسم معرفی كرد كه بویس آن را پراگماتیسم لقب داد. پراگماتیسم به معنی نتایج عملی با ارزش چیزی است كه تفسیر فلسفی بویس از این دوره خصوصیت مفید بودن آن است. زمان جنگ موجب خلق مراقبتهای حاد شد و به دلیل كمبود نیروی كمك پرستار، كارگران مراقبت بهداشتی و تكنیسینها برای كمك به پرستاران بوجود آمدند. سرانجام در اواخر این دورهٔ زمانی، واقعیتهای عملی بالینی غالب شدند. نیاز به بخشهای ویژه، توانبخشی و سایر بخشهای سیار پرستاران را قادر ساخت بار دیگر به تمركزشان بر مراقبت از مددجو یا نیاز انسان برگردند. این دورهٔ انتقال زمینه‌های بـرای ظهـور دورهٔ زمانـی چهـارم یعنـی اگزیستنسیالیسم انسانی شد. كه اعتقاد دارد حقیقت در ذهن شخص وجود دارد و مجموع یك شخص بیشتر از مطالعات علمی اجزایش است. در این فلسفه حق آزادی شخص در انتخاب و مسئولیت در قبال خود وجود دارد. این ارزشها بر تعاملات پرستار- مددجو، مسئولیت‌پذیری پرستاران و اختیارات حرفهای نیز تأثیر گذاشت (۱۶). با توجه به دورههای مختلف فلسفی و تأثیراتی كه پرستاری طی زمان از مكاتب فلسفی گرفته به نظر میرسد پرستاری نیازمند فیلسوفان پرستاری است كه دیدگاه‌های پرستاری نسبت به خود رشته، دغدغه‌های مربوط به خوب بودن غایی انسان، تكامل سیستمهای اعتقادی منعكس كننده اخلاقیات و معنای پرستاری را چارچوببندی نمایند. باید به خاطر داشت كه فلسفه پرستاری هیچگاه بر سنگ كنده كاری نمیكند بلكه كاری دائمی برای پیشرفت باقی میماند (۱۷) .فلسفه در شكل گیری رشته پرستاری از علم پرستاری هم، نقش اساسـی دارد. در این خصـوص ادواردز (Edwareds) ادعـا مـیكند پرستاری كفایت لازم برای یك علم منطقی ندارد چرا كه علم منطقی باید تجربی باشد و با توجه به نقصان اجماع نظر در زمینهٔ فلسفه پرستاری طی ۴۰ سال گذشته از این ادعا دفاع میكند. اما ونیترز (Winters) دلایل دیگری آورده و اشاره میدارد علم تجربی تنها جنبهای از پرسشها در پرستاری بوده و روشهای فلسفی و غیر تجربی نیز اهمیت زیادی به عنوان جنبه‌های دیگری از پرسشهای علمی دارند. حتی ملیس (Meleis) هم این حوادث را به عنوان «بازگشت تاریخی» معرفی كرده و سه مكتب فكری تحت عناوین نظریه پردازان نیاز (هستی شناسی چه كسی)، نظریه پردازان تعامل (هستی شناسی نحوه كار) و نظریه پردازان پیامد (هستی شناسی چرایی) را شناسایی نموده است. ولی نهایتاً نتیجه گرفت كه پرستاری با تلاش مداوم در جهت پیوستگی همهٔ جنبه‌های كارآی علم در رشته میتواند خدمت رسانی بهتری را ایفا نماید (۱۸). از معیارهای اصلی یك حرفه داشتن پایه و اساس دانش است كه بیشك از فلسفه همان رشته حاصل میگردد.
حدود یك قرن است كه پرستاری برای حرفه‌ای شدن تلاش میكند و اگر بخواهد به تلاشش در این جهت ادامه دهد شاید لازم باشد به عقب برگشته و اصول و هنر اجرای كار پرستاری را در ارتباط با فلسفه، تئوری و دانش و علم پرستاری در نظر بگیرد. یعنی همان چیزی كه در رابطه با حرفهای شدن و بدست گرفتن یك موقعیت حرفه‌ای، امروزه وجود دارد (۱۹). با اینكه هدف اصلی تحقیقات پرستاری تولید دانش است ولی به دلیل تعمیمپذیری ضعیف دانش، بحران اعتماد در دانش حرفهای (۲۰)، نداشتن تعریفی واضح از فرهنگ جاری تحقیقات، همگی منجر به شكاف بین تحقیق و عمل شده است (۲۱) پدیده جدید جهانی شدن دانش هم میتواند از جهاتی موجب نفوذ دانش چند كشور خاص بر سایر كشورها و تضعیف دانش بومی آن مناطق گردد (۲۲) پری (Perry) هم در مقاله خود بیان داشته مطالعات مروری بر پرستاری معاصر، در سطوح عالی پرستاری تلاش برای حرفهای شدن است (۲۳). باید اذعان نمود گرچه پرستاری در رشد خود بسمت حرفهای شدن رو به بلوغ است، لازم است به موارد وسیعتری همچون گسترش قانونی نقش، پذیرش فلسفه غنی‌سازی نقش و رفع موانع درون و بین حرفه‌ای رسیدگی شود. در حقیقت به كارهایی كه در حیطه وظایف پزشكی بوده و در آموزشهای سنتی پرستاران قرار ندارد اما پایهٔ اصول مستق‌لسازی پرستاران متخصص است بپردازند. بنابراین لازم است پرستاران فلسفهٔ گسترش نقش را در جهت حرفهای شدن گرفته و سهم آن را در مراقبت سلامتـی بـا وضـوح بیشتـری چارچـوب‌بنـدی كنند (۲۴).
طی دهه‌هـای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ صاحب نظـران پرستاری به طور فزآینده بیان كردند، اگر پرستاری بخواهد یك رشته و یك حرفه شود باید به این سؤال كه «پرستاری چیست؟» پاسخ دهد. بدنبال این مطلب مفاهیم پرستاری توسعه یافتند و از آنها تئوریهای پرستاری كه از تئوریهای علمی رشته‌هایی چون روانشناسی، جامعهشناسی و فیزیولوژی گرفته شده بودند، تولید شدند. اما بر سر اینكه آیا این تئوریهای مشتق شده، واقعاً تئوری هستند بحث‌هایی بوجود آمد. برخی اظهار داشتند این تئوریها بیش از حد ناقص هستند كه بتوان آنها را تئوری دانست و بیشتر مدل یا چارچوب هستند، عدهای دیگر نیز بیان داشتند اینها بیشتر فلسفه پرستاری هستند تا تئوریهای پرستاری. در واقع به این دلیل امكان داشتن تئوری را در رشته پرستاری رد میكردند كه لازمه تئوری را داشتن دانش عملی میدانستند. در تلاش به پاسخ به این بحثها میتوان بر پایهٔ مفهوم ماریتاین (Maritain) از فلسفه در خصوص امكان پذیری و خصوصیات تئوری پرستاری استدلال كرد. ماریتاین در نوشته‌هایش بین فلسفه تعمقی و فلسفه عملی تمایز قائل شد. در فلسفه تعمقی، دانش بخاطر خود دانستن به تنهایی جستجو میشود در حالی كه، در فلسفه عملی، دانش بخاطر عمل یا ساختن مورد جستجو قرار میگیرد.
بطور ویژه‌تر، در فلسفه عملی، عمل بشر یا خوبی غایی بشر مدنظر اخلاقیات (فلسفهٔ اخلاق) و ساختن بشر یا خوبی خاص بشر مدنظر فلسفهٔ هنر است. هر دو شاخهٔ فلسفهٔ عملی- اخلاقیات و فلسفه هنر، شامل اصولی هستند كه ماهیتاً انتزاعی و جهانی میباشند (۲۵). گرچه این انتقاد نیز از طرف برخی صاحبنظران وارد است كه تعداد تئوری‌های پرستاری بحدی زیاد شده كه در تعریف و شناسایی پرستاری دچار ابهام و سرگشتگی گردیدهاند (۲۶). در این راستا اشاره به فلسفه تكنولوژی نیز كم اهمیت نمیباشد. تكنولوژی در واقع اشیاء و منابعی است كه برای درمان و مراقبت‌های پرستاری و پزشكی بوجود میآیند مثل گوشی پزشكی یا ابزار وسایل داروسازی، همچنین بعنوان دانش و مهارتهای همراه با استفاده و كاربرد منابع و اشیاء در فعالیتهای روزمره پرستاران هم بكار میرود. فلـسفه تكنولـوژی تـلاش در جهت تفـسیر پدیدههای معاصر و روشی بسوی چالشهای موجودی است كه بر تعمق فلسفی و نقد تكنولوژی تأكید دارند. در سالهای اخیر علم و تكنولوژی را در دو بدنهٔ مجزای دانش و مهارتها معرفی نموده و بیان میدارند تكامل و توسعه فلسفی و مفهومی در جهت توضیح تكنولوژی در حیطه پرستاری به پیشبرد عملكرد بالینی، مراقبت از بیمار و مراقبت سلامتی كمك خواهد كرد. به علاوه، مسئولین در قبال آینده پرستاری و مراقبت بهداشتی ما را الزام به پذیرش تغییر میكند و فلسفه تكنولوژی میتواند هدایتگر ما به تغییر در عملكرد براساس اطلاعات متخصصان حرفهای بطریق شناخت و پاسخ به چالشها و دوگانگیها باشد (۲۷).
البته با توجه به همه این مشكلات پری (Perry) با استفاده از كار لونرگان (Lonergan) كه در دو جزء كلیدی (چالش ذهنی، عینی بررسی پرستاری و عقلانیت در مقابل دانش علمی) چاره كار را پیوستگی تئوری، علم و عمل در خود استعلائی هر پرستار جداگانه به صورت متناسب كردن هر دانش عقلی با خود نسبت به موقعیت بیمار دانست (۲۸)، اما متأسفانه به نظر نمیرسد توافقی بر سر دانش واحد پرستاری وجود داشته باشد. در هر حال، بحث و مذاكرات پیگیر در خصوص ماهیت دانش پرستاری باید در بردارندهٔ تغییر هم در حیطه فلسفـی و هم اثرات طولانـی مدت جهانی شدن دانش باشد (۲۹).
از طرفی به نظر میرسد هم فلسفه و هم سلامت بخش پیوستهای از زندگی مردم جامعه باشند و با توجه به مفهوم فلسفه كه بر پایه ارزشهای افراد قرار دارد میتوان از فلسفه در مشاوره‌های فلسفی پرستاری از جمله كمك به افراد با سوء مصرف مواد سود جست. چرا كه هدف مشاورههای فلسفی كمك به مردم در ادارهٔ وقایع زندگیشان به طریقی كارآمد و مؤثر است. این شیوه حتی بر این باور است كه فلسفه میتواند پاسخی به سؤالات مردم در خصوص نحوهٔ داشتن یك سبك زندگی خوب، سالم و بهداشتی هم فراهم آورد (۳۰).
● بحث:
هر فردی در زندگی دارای فلسفه است. پیشرفت هر رشته از جمله پرستاری در گرو تولید تئوری، دانش، اندیشه و علم خاص خود است. تئوریها هم از علم بوجود میآیند و هم بر پالایش و ارتقای علم تأثیر مستقیم دارند. خود تئوریها به لحاظ سطح انتزاع از فلسفه جاری هر رشته پدید میآید. بر همین اساس عنوان شد فلسفه پرستاری به اعتقاد سیستم از حرفه و فراهم آوردن دیدگاهی برای عملكرد، دانش و تحقیق بر میگردد. همچنین فلسفه به تولید تئوریهای عملیتر و متناسب كمك مینماید. با این وجود گرچه ضرورت وجود فیلسوفان پرستاری شدیداً احساس میشود، ولیكن هنوز هم یك فلسفه غالب در رشته پرستاری مستولی نیست (۳۱).
همچنین علیرغم نیاز رشته به دانش پایه پرستاری برای حرفهای شدن متأسفانه ظاهراً توافقی بر سر دانش واحد نیز وجود ندارد. اما با استناد به مفهوم ماریتاین از تمایز فلسفه تعمقی از فلسفه عملی نیاز پرستاری به دانش عملی كه لازمه تئوری پرستاری است را میتوان مرتفع ساخت و با توسعه و غنیسازی نقش، تكامل و توسعه فلسفی و مفهومی در جهت توضیح تكنولوژی در حیطه پرستاری و همچنین ایجاد و پذیرش تغییر هم در حیطه فلسفی و هم ماهیت جهانی شدن دانش میتوان در راستای اثبات حرفه قدمی محكمتر و قویتر برداشت.
● پیشنهـاد:
با توجه به اهـمیت فلسفـه در حرفهای شدن و فقدان فلسفهای غالب در رشته پرستاری پیشنهاد میگردد، كلیه محققین و عالمان حرفه در جهت تبیین فلسفهای روشن برای پرستاری گام برداشته و با همكاری سیاستگـذاران، مسئـولان و ردههـای مختلـف پرستاری فعال در حیطههای مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی برای حرفهای شدن پرستاری تلاش نمایند.
مریم روانی‌پور
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر و دانشجوی دكتری دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان.
E-mail: m_ravanipour@nm.mui.ac.ir
منابع:
۱. Chitty Kay Kittrell. Professional Nursing–concepts and challenges. ۴th ed. Evolve Elsevier & Saunders. ۲۰۰۵.
۲. Rutty J.E.The nature of philosophy of science,theory and knowledge relating to nursing and professionalism.Journal of Advanced Nursing ۱۹۹۸; ۲۸ (۲): ۲۴۳.
۳. http://www.odu.edu/webroot/orgs/hs/nurs/nursing.nsf/pages/۴۰۱-fa۹۹philpap
۴. Chitty Kay Kittrell. Professional Nursing–concepts and challenges. ۴th ed. Evolve Elsevier & Saunders. ۲۰۰۵.
۵. Guidlineson the philosophy of nursing Available on: http://www.nurses network.co.uk/ nurseshome/general articles/philnurs.shtml
۶. Chitty Kay Kittrell. Professional Nursing–concepts and challenges. ۴th ed. Evolve Elsevier & Saunders. ۲۰۰۵.
۷. http://www.odu.edu/webroot/orgs/hs/nurs/nursing.nsf/pages/۴۰۱-fa۹۹philpap
۸. Cronin Patricia and Rawlings Karen. Knowledge for contemporary nursing practice . Mosby. ۲۰۰۴.
۹.http://omni.ac.uk/browse/mesh/D۰۱۰۶۸۷.html
۱۰.Aphilosophy of nursing education, Peggy Chinn, university of Connecticut/ppt/۱۹۹۹ Available on: http://www.sp.uconn.edu/~plchinn/caring_curric/sld۰۰۱.htm.
۱۱. Chitty Kay Kittrell. Professional Nursing–concepts and challenges. ۴th ed. Evolve Elsevier & Saunders. ۲۰۰۵.
۱۲. http://Jan.ucc.nau.edu/~erw/nur/۳۰۲/
۱۳. Oweis Arwa I. Bringing the professional challenges for nursing in Jourdan to light. International Journal of Nursing Practice ۲۰۰۵; ۱۱: ۲۴۴-۲۴۹.
۱۴. Gerrish Kate, McManus Mike and Ashworth Peter.Creating what sort of professional Masters’ level nurse educationas a professionalising strategy. Nursing Inquiry ۲۰۰۳;۱۰: ۱۰۳-۱۱۲.
۱۵. Herdman E A. The illusion of progress in nursing. Nursing Philosophy ۲۰۰۱; ۲: ۴-۱۳.
۱۶. Lindberg J B, Hunter M L, and Kruszewski A Z. Introduction to nursing. ۳rd ed. Lippincott Co.۱۹۹۸.
۱۷. Hood L J and Leddy S.K. Conseptual bases of professional nursing. ۵th ed. Lippincott Co.۲۰۰۳.
۱۸. Winters Janice and Ballou Kathryn A. The idea of nursing science. Journal of advanced nursing ۲۰۰۴; ۴۵ (۵): ۵۳۳-۵۳۵.
۱۹. Rutty J.E.The nature of philosophy of science,theory and knowledge relating to nursing and professionalism.Journal of Advanced Nursing ۱۹۹۸; ۲۸ (۲): ۲۴۳.
۲۰. Rolfe Gary.The theory practice gap in nursing: from research–based practice to practioner-based research. J-ADV-Nur ۱۹۹۸; ۲۸: ۶۷۲-۶۷۹.
۲۱. Le May Andree.Bridging the research-practice gap: exploring in research cultures of practioners and managers. J-ADV-Nur ۱۹۹۸; ۲۸: ۴۲۸-۴۳۷.
۲۲. Holt J, Barrett C, Clarke D and Monks R. The globalization of nursing knowledge. Nurse Education Today ۲۰۰۰; ۲۰: ۴۲۶-۴۳۱.
۲۳. Perry Donna J. Self Transcendence: Lonergan’s key to integration of nursing theory, research and practice. Nursing Philosophy ۲۰۰۴; ۵: ۶۷-۷۴.
۲۴. Bowler Susan and Mallik Maggie. Role extention or rxpantion: a qualitative investigation of the perceptions of senior medical and nursing staff in an adult intensive care unit. Intensive and Critical Care Nursing ۱۹۹۸; ۱۴: ۱۱-۲۰.
۲۵. Kikuchi June. Towards a philosophic theory of nursing. Nursing Philosophy ۲۰۰۴; ۵: ۷۹-۸۳.
۲۶. Wain Wright P. Practical Nursing Philosophy the universal ethical code (Book Review). International Journal of Nursing Studies ۲۰۰۲; ۳۹ (۲): ۲۴۳.
۲۷. Barnard Alan. Philosophy of technology and nursing. Nursing Philosophy ۲۰۰۲; ۳: ۱۵-۲۶.
۲۸. Perry Donna J. Self Transcendence: Lonergan’s key to integration of nursing theory, research and practice. Nursing Philosophy ۲۰۰۴; ۵: ۶۷-۷۴.
۲۹. Holt J, Barrett C, Clarke D. and Monks R. The globalization of nursing knowledge. Nurse Education Today ۲۰۰۰; ۲۰: ۴۲۶-۴۳۱.
۳۰. Savage Peter. Philosophical counseling. Nursing Ethics ۱۹۹۷; ۴ (۱): ۳۹-۴۸.
۳۱. MC Eween M. and Wills E M. Theoretical basis for nursing. Lippincott: Williams & Wilkins. ۲۰۰۲.
Abstract
Title: Nursing philosophy: A need for professionalization
Authors: M. Ravanipour
Philosophy is a statement of ideas and values that can be expressed in an individual or common form among a group members such as a nursing school. Nurses should know about their philosophy as well as their organization at the time of employment, nursing care and their communication with the patients. Nursing philosophy makes an approach toward function, knowledge and research. This also plays a major role in production and development of knowledge in domain of nursing and its professionalization. So, the goal of nursing philosophy is formation and conduct of nurses’ function through nursing theories. Since, knowing and better application of philosophy for all nursing personnel is based on cognition of basic philosophical concepts, and as this issue has not been clearly discussed in Bachelor’s and master’s degree periods, the researcher decided to study different aspects of philosophy and its role in nursing by her own experiences and through articles and other valid scientific resources.
Key words: Philosophy, nursing, nursing philosophy, professionalization.
منبع : مجله دانشکده پرستاری و مامایی