شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سوپاپ ها و مدولاتورها


سوپاپ ها و مدولاتورها
برای تغییر دنده به طور مناسب در گیربکس های اتوماتیک باید بدانید که موتور با چه قدرتی(گشتاوری) کار می کند. دو راه برای انجام آن وجود دارد.برخی خودرو ها یک کابل اتصال ساده دارند که به سوپاپ دریجه گاز در گیربکس وصل شده است. وقتی که پدال گاز بیشتر فشرده میشود،فشار بیشتری به سوپاپ دریجه گاز اعمال می شود.در برخی خودرو های دیگر از خلای مدولاتور برای وارد کردن فشار به سوپاپ دریچه گاز استفاده می شود. مدولاتور فشار منیفولد را حس می کند.(که وقتی موتور زیر بار بیشتری قرار دارد افت می کند) شیر دستی(سوپاپ تعویض دنده دستی)چیزی است که دسته دنده وصل شده است. آن به دنده ای که انتخاب می شود بستگی دارد، سوپاپ دستی مدارات هیدرولیکی که مانع درگیری دنده های دیگر می شود را تغذیه می کند، برای نمونه، اگر دسته دنده را در دنده ۳ قرار دهید،آن مدارات هیدرولیکی که مانع درگیری اور درایو می شود را تغذیه می کند. سوپاپ راه دهنده (شیر راه دهنده) فشار هیدرولیکی لازم برای باند ها و کلاچ ها را برای در گیری هر دنده تهیه می کند. سیلندر پمپ گیربکس (محفظه سوپاپ، جعبه سوپاپ)در گیربکس شامل چند سوپاپ راه دهنده است. سوپاپ راه دهنده، زمانی که یک دنده به دنده بعدی تغییر کند را معلوم می کند.برای نمونه از دنده ۱ به ۲ (سوپاپ راه دهنده، زمانی که دنده ۱ به دنده ۲ تغیر می یابد را معلوم می کند.) سوپاپ راه دهنده از یک طرف تحت فشار،روغنی که از سمت گاورنر می آید و از سمت دیگر تحت فشار سوپاپ دریچه گاز قرار دارد. آنها توسط روغنی که از پمپ فرستاده می شود و تنظیم می شوند و وارد یکی از دو مدار برای کنترل دنده ای که خودرو با آن در حال حرکت است می شود.
▪ مدار تعویض دنده
اگر خودرو به سرعت شتاب بگیرد، سوپاپ تعویض (شیر راه دهنده)، تعویض دنده را به تأخیر خواهد انداخت. اگر خودرو به آرامی شتاب بگیرد، تعویض دنده در سرعت پایین اتفاق می افتد. بیایید در مورد این که وقتی ماشین به آرامی شتاب می گیرد چه اتفاقی می افتد،بحث کنیم. بنابراین وقتی سرعت خودرو افزایش می یابد،فشارهای از طرف گاورنر ایجاد می شود. فشار اعمالی به سوپاپ تعویض (شیر راه دهنده) زیاد می شود تا وقتی که مسیر دنده یک بسته شود و مسیر دنده ۲ باز شود. وقتی خودرو با گاز کم در حال سرعت گرفتن است سوپاپ دریچه گاز فشار زیادی را بر خلاف سوپاپ راه دهنده اعمال نمی کند. وقتی خودرو به سرعت شتاب می گیرد سوپاپ دریچه گاز فشار بیشتری را بر خلاف شیر راه دهنده اعمال می کند. این به این معنی است فشاری که از گاونرمی آید باید بالا باشد (بنابراین سرعت وسیله نقلیه باید بیشتر باشد) قبل از این که سوپاپ راه دهنده به اندازه کافی حرکت کند تا دنده دو را درگیر کند. هر سوپاپ تعویض در دامنه مخصوصی از فشار عکس العمل نشان می دهد، بنابراین وقتی که ماشین با سرعت حرکت می کند، سوپاپ دنده۲ را به ۳ تغییر می دهد،زیرا فشاری که از طرف گاورنر اعمال می شود به اندازه کافی زیاد است که سوپاپ را فشار دهد. (حرکت دهد)
▪ گیربکس های کنترل الکترونیکی
گیربکس های کنترل الکترونیکی که در بعضی از خودروهای جدید ظاهر شد، هنوز از هیدرولیک برای به کار انداختن کلاچ و باندها استفاده می کند، اما هر مدار هیدرولیک توسط یک سولونوئید الکتریکی کنترل می شود. که باعث ساده شدن لوله کشی در گیربکس می شود و به طرحهای کنترلی بسیار پیشرفته اجازه می دهد. ما در بخش قبلی بعضی از استراتژی های کنترل را که به صورت مکانیکی فعالیت های گیربکس را کنترل می کنند را دیدیم. گیربکس های کنترل الکترونیکی طرحهای کنترلی بسیار پیچیده ای دارند. که علاو ه بر نشان دادن سرعت وسیله نقلیه و موقعیت دریچه گاز،کنترل گر های گیربکس سرعت موتور را نیز نشان می دهد، اگر پدال ترمز فشار داده شده باشد و حتی سیستم ترمز ضد قفل را هم نشان می دهد. استفاده از این اطلاعات و یک استراتژی کنترل پیشرفته بر اساس یک منطق مبهم است. یعنی روش برنامه ریزی سیستم های کنترل بر مبنای استدلالات انسانی است.گیربکس های کنترل الکترونیکی کارهای مانند زیر را می توانند انجام دهند:
- تعویض دنده به طور اتوماتیک (به دنده پایین) در سراشیبی برای کنترل سرعت و کاهش سایش لنت های ترمز.
- تعویض دنده (به سمت بالا و افزایش سرعت) موقعی که در یک سطح لغزنده ترمز می کنید، برای کاهش گشتاور ▪ ترمزی اعمال شده توسط موتور.
- جلوگیری از افزایش سرعت موقعی که در جاده های مارپیچ رانندگی می کنید.
بیاید در مورد ویژگی آخر بحث کنیم، یعنی جلو گیری از افزایش سرعت موقعی که در یک جاده مارپیچی می پیچید. اجازه دهید بگوییم که شما در یک سر بالای که یک جاده کوهستانی مارپیچ است رانندگی می کنید. وقتی شما در قسمت راست جاده رانندگی می کنید گیربکس دنده را به دو تعویض می کند که به شما شتاب کافی و قدرت بالا روی دهد. وقتی شما وارد یک جاده مارپیچ می شوید، پدال گاز را رها می کنید و احتمالاً ترمز می کنید. بیشتر گیربکس ها دنده را به ۳ تعویض خواهند کرد یا حتی اوردرایو، موقعی که شما پایتان را از پدال گاز برداشته اید. سپس وقتی در مارپیچ شتابتان را کم می کنید، آنها دوباره دنده را به سمت پایین تعویض می کنند. اما اگر شما با یک خودرو داری گیربکس دستی رانندگی کنید احتمالا ًبه همان دنده به رانندگی خود ادامه می دهید. بعضی از گیربکس های اتوماتیک با سیستم کنترل پیشرفته می توانند این وضعیت را آشکار سازند، بعد از این که شما دو تا از پیچ ها را بپیچید، می فهمند که دنده را به دنده بالاتر تعویض نکند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید