یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

یاتاقانها چگونه کار می کنند؟


یاتاقانها چگونه کار می کنند؟
یاتاقانهای بکار رفته در موتور الکتریکی و قرقره در تصویر فوق تنها تحت تأثیربارهای شعاعی قرار دارند. بیشترین بارها از نیروی کشش تسمه مرتبط کننده در قرقره بوجود می آید. یاتاقان بکاررفته در این صندلی تحت تأثیر بار محوری می باشد.یاتاقان نشان داده شده در شکل فوق، مانند یاتاقانها ی بکار رفته در تکیه گا هها عمل می کند. این یاتاقان تحت تأثیر نیروهای محوری خالص می باشد . و تمام بار ناشی از نیروی وزن شخصی می باشد که به روی صندلی نشسته است. یاتاقانها ی بکار رفته در چرخ یک ماشین که تحت تأثیربارهای محوری وشعاعی می باشند . یاتاقان فوق مانند یاتاقانی که در رینگ (توپی) چرخ ماشین شما قرار دارد، عمل می کند. این یاتاقانها هم متحمل بار محوری می شوند و هم متحمل بار شعاعی. بار شعاعی ناشی از وزن ماشین می باشد وبار محوری ناشی از نیروهای جانبی است که وقتی شما در پیچ جاده دور می زنید به آن اعمال می شود. انواع یاتاقانها: گونه های بسیار زیادی از یاتاقانها وجود دارد که هریک برای هدفی خاص بکار می روند. برخی از آنها عبارتنداز: یاتاقان ساچمه ای (بلبرینگ)، یاتاقان غلتکی(رولر برنیگ )، یاتاقان طولی- سا چمه ای، یاتاقان محوری - ساچمه ای، یاتاقان غلتکی محوری ویاتاقان غلتکی- مخروطی
▪ یاتاقان های ساچمه ای :
یاتاقانهای ساچمه ای (آنچه در شکل نشان داده شده است)احتمالا ًرایج ترین نوع یاتاقان می باشند . آنها در هر چیز از اسکیت گرفته تا وسایل سنگین بکاررفته اند . این یاتاقانها هم بارهای محوری وهم بارهای شعاعی را تحمل می کنند . واغلب در جاهایی بکار می روند که بار نسبتاً کو چک است .
نیم برشی از یاتاقان ساچمه ای دریک یاتاقان ساچمه ای بار از جداره بیرونی به ساچمه ها منتقل می شود واز آنجا نیز به جداره درونی انتقال می یابد. این ساچمه ها به علت کروی بودن در نقاط کوچکی با دیواره ها ی درونی وبیرونی تماس دارند که باعث می شوند به نرمی بچرخند . اما این موضوع سبب می شود که سطح کوچکی بار را تحمل کند، بنابر این اگر بار اضافه بر یاتاقان وارد شود ساچمه ها دچار تغییر شکل یا له شدگی می شوند که آنهم باعث خرابی یاتاقان خواهد شد.
▪ یاتاقانهای غلتکی :
یاتاقانهای غلتکی - آنچه که در شکل زیر نشان داده شده است - در جاها یی مانند غلتک تسمه نقاله که باید بارها ی سنگین شعاعی را تحمل کنند به کار می روند. در این یاتاقانها، غلتک ها استوانه ای هستند بنابراین سطح تماس جداره ی داخلی وخارجی با غلتک ها یک نقطه نیست، بلکه یک خط است. این توزیع باربر یک سطح گسترده تر به یاتاقانهای اجازه می دهد که بار بیشتری را نسبت به یاتاقانهای ساچمه ای تحمل کنند درحالیکه این نوع از یاتاقانها بارهای محوری را تحمل نمی کنند. با اندکی تغییر، در این یاتاقانها واستفاده از غلتک های با شعاع بسیار کوچک یاتاقان سوزنی حاصل می شود. در این حالت یاتاقان در محلهایی کیپ قرار می گیرد (م: برای جلوگیر ی از نفوذ مایعات و...)
نیم برشی از یک یاتاقان غلتکی
▪ یاتاقانهای محوری -ساچمه ای
یاتاقانهای محوری - ساچمه ای:آنچه که در زیر نشان داده شده است - عموما ًبرای کارهای با سرعت پایین مورد استفاده قرار می گیرند و نمی توانند بارهای شعاعی زیادی تحمل کنند. در صندلی های چرخان ومیزهای دایره ای شکل (با پایه وسط )از این یاتاقانها استفاده می شود
ـ یاتاقان محوری - ساچمه ای
ـ یاتاقانهای محوری - غلتکی
یاتاقانهای محوری - غلتکی (شبیه آنچه در زیر نشان داده شده است) می توانند بارهای محوری زیادی را تحمل کنند. آنها اغلب در جعبه دنده ها، مانند سیستم انتقال قدرت اتومبیل ودر بین چرخ دنده ها ونیز بین محفظه شفت های دوار بکار می روند. چرخ دنده های حلزونی که در اغلب سیستم های انتقال قدرت بکار می روند دارای دندانه های زاویه دار می باشند که باعث ایجاد بارهای محوری می شود واین بارها را یاتاقانها تحمل می کنند.
ـ یاتاقان محوری -غلتکی
ـ یاتاقانهای غلتکی -مخروطی
یاتاقانهای غلتکی مخروطی می توانند بارهای بزرگ شعاعی ومحوری را تحمل نمایند .
نیم برش (شکل چپ)یک یاتاقان غلتکی با غلتکهای کره ای و (شکل سمت راست)یک یاتاقان مخروطی - غلتکی یاتاقانهای غلتکی - مخروطی در رینگ (توپی)چرخ بکار می رود. در این حالت آنها همیشه بصورت دوتا دوتا ودر سوی مخالف هم نصب می شوند. تا بتوانند بارهای محوری را در هردو جهت تحمل کنند برخی استفاده های جالب توجه:
دراین قسمت برخی از یاتاقانها با استفاده های جالب توجه معرفی می شوند مانند یاتاقانهای مغناطیسی ویاتاقانهای غلتکی عظیم.
▪ یاتاقانهای مغناطیسی:
در برخی از وسایل با سرعت بالا مانند سیستم های ذخیره انرژی چرخ لنگر پیشرفته از یاتاقانهای مغناطیسی استفاده می شود این یاتاقانها به چرخ لنگر اجازه می دهند تا در یک میدان مغناطیسی که بوسیله یاتاقان ایجاد می شود شناور بماند. برخی از این چرخ لنگرها با سرعتی بیش از ۵۰۰۰۰ دور بر دقیقه می چرخد.
یاتاقانهای معمولی با غلتک یا ساچمه ممکن است در این سرعت ذوب یا منفجر شوند. یاتاقانهای مغناطیسی هیچ حرکت اجزایی ندارند وبه این علت می توانند این سرعت باور نکردنی را تحمل کنند.
▪ یاتاقانهای غلتکی عظیم :
احتمالاً اولین استفاده از یاتاقانها در گذشته به هنگام ساختن اهرام ثلاثه مصر باشد. آنهابه منظور غلتاندن سنگ های عظیم به محل ساختمان ها، کنده های گردی را در زیر این سنگ ها قرار می دادند. این روش ممکن است امروزه نیز به منظور جابه جایی اشیای سنگین بکار گرفته شود .
▪ ساختمانهای ضد زلزله :
فرودگاه جدید سا نفرانسیسکو از بسیاری از تکنولوژیهای پیشرفته ساختمان سازی به منظور مقاومت ساختمانهایش در برابر زلزله استفاده کرده است. یکی از این تکنولوژی ها، استفاده از یاتاقانهای غلتکی عظیم می باشد . ۲۶۷ستون هر کدام سوار بر بلبرینگ های ساچمه ای با قطر۵ فوت (۱‎/۵ متر) که وزن ساختما نهای فرودگاه را تحمل می کنند. ساچمه ها در مکانهای مقعری که به زمین متصل است ساکن می باشند. در یک زمین لرزه، زمین می تواند ۲۰ اینچ (۵۱ سانتیمتر )در تمام جهات حرکت داشته باشد. ستون هایی که بر روی این ساچمه ها قراردارند کمتر از این مقدار حرکت می کنند واین باعث می شود ساختمان از حرکت زمین در امان بماند. وقتی زمین لرزه شدید باشد جاذبه ستون ها را به مکان خود باز می گرداند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید