جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا
مارک تجاری
از مهمترین جنبههای هر كسب و كار چه بزرگ و چه كوچك، چه خرده فروشی و چه تجارت میان شركت ها، تعیین مارك تجاری به شمار میرود. به كار گیری یك استراتژی موثر در ارتباط با مارك تجاری به شما امكان اتصال به بازار رقابت را میدهد. اما «تعیین مارك تجاری» دقیقا به چه معناست؟ و تاثیر آن بر یك كسب و كار چه می تواند باشد؟
● اصول تعیین مارك تجاری
مارك تجاری شما به منزله وعدهیی است كه به مشتری خود دادهاید. این مارك محدوده انتظارات از محصول یا خدمات شما را برای مشتری مشخص نموده و تمایزی میان آنچه شما عرضه میكنید با آنچه رقیب شما عرض میكند به وجود میآورد.
مارك تجاری از آنچه هستید، آنچه مایلید باشید و دریافت مشتریان از شما نشات می گیرد. آیا در حرفه خود تشكیلاتی تك رو و نوآور محسوب میشوید یا با تجربه و معتبر؟ آیا محصولی با كیفیت و بهایی بالا دارید یا با كیفیت بالا و بهایی اندك؟ طبیعی است داشتن هر دو این شرایط در آن واحد میسر نیست، به خاطر داشته باشید محتملا برآوردن تمام و كمال خواسته های كلیه اصناف برای شما امكانپذیر نیست. هویت شما باید بر اساس آنچه گروه مشتریان مورد نظر شما نیاز دارند شكل گیرد. شالوده مارك تجاری لزوما لوگوی شما میباشد.
ضروری است در وبسایت، كالاهایی كه جهت بستهبندی و تبلیغ مورد استفاده قرار میدهید نوعی یكپارچگی منظور شود تا ارتباط آنها با مارك تجاری حفظ شود.
● استراتژی مارك تجاری
استراتژی مارك تجاری یعنی به چه نحوه چه اندازه، كجا، چه وقت و برای چه كسانی جهت برقراری ارتباط از طریق مارك تجاری برنامهریزی میكنید.
● ارزش ایجاد شده حاصل از مارك تجاری
تعیین مارك تجاری با ثبات و بر پایه یك خط مشی صحیح منجر به ایجاد ارزش مارك تجاری خواهد شد كه «ارزش افزوده» برای محصولات و خدمات شركت شما تعبیر میشود. این ارزش افزوده به شما امكان می دهد تا به اعتبار مارك تجاری، برای محصول خود بهای بیشتری مطالبه نمایید در حالی كه سایر محصولات یكسان ولی فاقد مارك تجاری معتبر از این امتیاز بیبهرهاند. روشنترین نمونه از ایندست محصول كوك است در برابر سودا، از آنجایی كه كوكاكولا مارك تجاری قدرتمندی است به طبع توانسته با بهای بالاتر جوابگوی بازار مصرف وسیعتری نیز باشد.
ارزش افزوده نهفته در ذات مارك تجاری به طرق دیگری نیز خود را ظاهر میسازد. مثلا: نایك برای دستیابی به بازار مورد نظر همواره محصولاتش را از طریق ستارگان دنیای ورزش عرضه نموده است.
● تعریف مارك تجاری
تعریف مارك تجاری سیری است برای كشف استعدادهای نهانی و نقاط ضعف یا به كلام ساده تر خودیابی كلی. این فرآیند میتواند دشوار، وقتگیر و گاه ناخوشایند باشد. در این راستا پاسخگویی به پرسش های زیر سودمند خواهد بود:
▪ رسالت تشكیلات شما چه میباشد؟
▪ مزایا و ویژگیهای محصولات / خدمات خود را در چه می دانید؟
▪ مشتریان فعلی و احتمالی چه تصوری از تشكیلات شما دارند؟
▪ می خواهید با چه روشهایی با این تشكیلات همكاری كنند؟
بررسی جامعی صورت داده و طی آن نیازها، عادات و خواسته های مشتریان فعلی و احتمالی را دریابید. بر احتمالات تكیه نكرده و واقعا آنها را درك كنید. از آنجا كه تعریف مارك تجاری و ایجاد یك استراتژی صحیح گاه پیچیدگیهایی دارد پس بهره گیری از تخصص یك گروه مشاور كسب و كار كوچك یا یك مركز توسعه كسب و كار كوچك به عنوان اهرمی برای رسیدن به مقصود ایده مناسبی خواهد بود.
● اقدام به ایجاد مارك تجاری
پس از تعر یف جهت تقویت و ترویج مارك تجاری خود چگونه عمل میكنید، به توصیه های زیر توجه كنید:
▪ یك لوگوی چشمگیر انتخاب نموده و هر جا مقتضی بود آن را در معرض دید قرار دهید.
▪ پیام های كلیدی خود را مشخص نموده و آن را در كنار مارك خود درج كنید.
▪ مارك تجاری خود را یكپارچه سازید. بسط مارك تجاری به شیوههای مختلف از جمله پوشش درمحل كار، پاسخگویی به تماس های تلفنی، امضاء و علائم استفاده شده در ایمیلها و مواردی از این قبیل میسر است.
▪ آهنگی ابداع كنید كه با اجرای آن در كلید ارتباطات مكتوب یا بصری، مستقیم یا غیر مستقیم انعكاس مارك تجاری شما باشد.
▪ یك شعار تبلیغاتی به وجود آورید، یك عبارت به یادماندنی، پر معنا و موجز بر گزینید كه جوهر مارك تجاری را در بر گیرد.
▪ الگویی را طراحی نموده و استانداردهایی برای كالاهای تبلیغاتی معین كنید از رنگها، نمادها و ا ندازه های یكسان بهره ببرید.
▪ ثبات خود را حفظ كنید. این نكته در انتها آورده شده چون در تمام موارد بالا دلالت میكند.
منبع: كارآفرینان امیركبیر
منبع : روزنامه تفاهم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی ایران مجلس رئیس جمهور رهبر انقلاب سیدابراهیم رئیسی دولت سیزدهم دولت رئیسی
ترافیک سیل شهرداری تهران فضای مجازی پلیس تعطیلی مدارس تهران هواشناسی قتل بارش باران آموزش و پرورش سلامت
گاز قیمت خودرو خودرو قیمت طلا مالیات نفت نمایشگاه نفت قیمت دلار بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی مسکن حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران حضرت معصومه (س) سینما سینمای ایران سریال دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه رفح اوکراین ولادیمیر پوتین جو بایدن ترکیه حمله به رفح مصر نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر سردار آزمون لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال
فناوری ایلان ماسک فیبرنوری اپل ناسا مغز
تخم مرغ فشار خون آسم هندوانه کبد چرب