جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه سه شرکت بزرگ خودروسازی


تاریخچه سه شرکت بزرگ خودروسازی
●شورلت
نام این كمپانی از راننده موفق سویسی به نام لویس شورولت این كمپانی گرفته شده است.در شهر نیویورك امكان كار بر روی اتومبیل‌ها و كامیونهای كارخانه ویلیام والتر برای لویس به وجود آمد.او سپس در كارخانه های متعددی شروع به كار كرد و توانست خود را به عنوان یكی از بهترین راننده ها نشان دهد و این امر موجب آن شد تا توجه ویلیام دورانت موسس كمپانی جنرال موتورز به وی جلب شود و لویس را به عنوان راننده كمپانی جنرال موتورز بر گزید.
لویس و دورانت اتومبیلی به سبك اتومبیل های فرانسوی طراحی و تولید نمودند و نام آن را شورولت گذاشتند.
در سال ۱۹۱۱ نمونه كلاسیك و شش سیلندر این مدل به بازار آمد . در سوم نوامبر همان سال كمپانی جنرال موتور تاسیس شد . ۲۹۹۹ دستگاه از این مدل نیز در آن سال بفروش رسید.
كمپانی ماسون موتورز كه قبلا تحت نظارت دورانت بود واگذار و در سال ۱۹۱۳ كمپانی جنرال موتورز و ماسون موتور با یكدیگر ادغام شدند.
در سال ۱۹۱۳ اتومبیل چهار سیلندر به نام بابی در دو مدل یك سرنشین و سلطنتی ، در رنگ های آبی و سفید تولید شد.
طرح رنگ آمیزی این مدل از كاغذ دیواری هتل اقامت دوران در فرانسه الهام گرفته شده بود .
در سال ۱۹۱۳ لویس شورولت و دو نفر دیگر به نام های هافلر و جی بویر تصمیم گرفتند كارخانه تولید موتور های هوایی را تاسیس كنند . اما این كارخانه در همان سال اول ورشكست شد و در سال ۱۳۱۴ لویس شورولت بصورت مرموزی كشته شد و هنوز راز قتل لویس در پرده ای از ابهام است .
در سال ۱۹۱۴ در شهر نیویورك تعداد ۵۰۰۵ دستگاه اتومبیل تولید شد و در همین سال مدل دیگری به نام ۴۹۰ و با قیمت ۴۹۰ دلار به بازار عرضه شد.
طی دوسال تعداد ۷۰۷۰۱ دستگاه از این اتومبیل بفروش رسید و در سال ۱۹۱۷ اولین اتومبیل مسقف این كمپانی ساخته شد.
در سال ۱۹۱۸ ، شورولت شروع به تولیدات تجاری مانند كامیون كرد . در سال ۱۹۱۹ شورولت به دو بخش كمپانی دورانت و بخش جنرال موتورز تقسیم و تا قبل از جنگ جهانی ۱۴۹۹۰۴ دستگاه اتومبیل تولید نمود.
در سال ۱۹۲۱ یعنی پس از پایان جنگ جهانی اول شورولت به علت كمبود سرمایه پنج میلیونی تا مرز سقوط پیش رفت .
ولی با مدیریت خوب در مدت كمتر از ده سال به یكی از بزرگترین كارخانجات اتومبیل سازی جهان تبدیل گشت .
یكی از مشكلات وارد شده به این كمپانی ، برگشت خوردن موتور های هواپیمای تولیدی شورولت بود كه ضرری بزرگ به كمپانی تحمیل كرد.
در سال ۱۹۲۷ اتومبیل جدید شورولت توانست از نظر تعداد تولیدات مقام نخست را در صنعت بخود اختصاص دهد . این وسیله نقلیه به تعداد یك میلیون و هزار و هشتصد و هشتاد دستگاه تولید شد.
در سال ۱۹۲۹ طرح جدیدی از یك اتومبیل شش سیلندر و طراحی چهار سیلندر از همین اتومبیل ، به منظور كاهش
قیمت ارائه و از آن به تعداد ۱۳۲۸۶۰۵ دستگاه تولید شد .مشكلات مالی كمپانی در دهه ۱۹۳۰ با فروش بالای اتومبیل در بازار آمریكا برطرف شد.در سال ۱۹۳۳ كنودسن مدیریت جی ام را برعهده گرفت و ام ای كویلی نیز مدیریت كمپانی شورولت را عهده دار شد .
با شروع كار كویلی اتومبیل های شورولت به اتومبیل هایی مستحكم و قوی تبدیل شدند.
در سال ۱۹۳۵ شورولت تولید ده میلیون اتومبیل خود را جشن گرفت . در سال ۱۹۳۶ سیستم ترمز های شورلت بصورت هیدرولیك در آمد . در سال ۱۹۳۹ كمپانی با تولید پانزده میلیونی خود ، اتومبیل های استیشن را به بازار عرضه كرد .
قبل از جنگ جهانی ، كمپانی ركورد فروش اتومبیل را در سال شكست و در سال ۱۹۴۱ رقمی معادل یك میلیون و چهارصد هزار فروش را در بازارهای جهانی به نام خود ثبت كرد.
در آن سال یكی از اتومبیل های كوپه كمپانی در چند مسابقه اتومبیلرانی موفق به كسب مقام اول شد.
در سال ۱۹۴۸ شخصی كه یكی از مدیران موفق جی ام بود به نام آرسترونگ سرپرستی شورولت را بر عهده گرفت.
با ورود این شخص دوباره سبك تولیدات عوض شد و مدل های بل ایر هارد را در سال ۱۹۵۰ به بازار عرضه كرد .
بر اثر این سبك جدید غیر از تغییرات در بدنه اتومبیل ، تغییرات عمده ای در ساختار موتور و قیمت آن حاصل شد .
از سال ۱۹۵۰ به بعد بیشتر مدل های شورولت تمام اتوماتیك بودند . یكی از كارهای آرسترونگ تولید مدلهای ارزان قیمت بود كه در رشد اقتصادی كارخانه اهمیت زیادی داشت.
همچنین در سال ۱۹۵۰ مهندس هارلی ، اتومبیل كوروت را طراحی و تولید كرد و در سال ۱۹۵۹ دو مدل كوروایر و ایمپالا به بازار عرضه شد.
علی رغم اینكه این دو مدل نتوانستند مانند اتومبیل های مطرح كمپانی فروش بالایی داشته باشند ، ولی با این حال تا سال ۱۹۶۹ تولید آنها ادامه داشت .
در سال ۱۹۶۲ چوی۲ بعنوان مدلی برگرفته از كوروایر و ایمپالا طراحی و ساخته شد و در سال ۱۹۶۴ مدلی بزرگتر از آن تولید و به بازار عرضه شد . همچنین در همان سال كاپریس با قدرت ۹۰ اسب بخار تولید شد و قیمت ۳۳۴۷ دلار در كنار چوی كه قیمتی معادل ۲۰۲۸ دلار داشت ، به معرض فروش گذاشته شد .
در سال ۱۹۶۷ مدلی اسپرت و كوپه بنام كامارو ساخته و تا دو دهه بعنوان یكی از مطرح ترین اتومبیلهای اسپرت ، كه از هر نظر حادثه جویان را به خود جلب كرده بود ، تولید می شد.
یكی از مطرح ترین مدل های كامارو مدل ایروك – زد ، با حجم ۵۷۰۰ سی سی بود كه با موتور ال ۹۸ مدل كروت در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد . قدرت این اتومبیل ۲۴۰ اسب بخار و سرعت نهایی آن ۲۴۰ كیلومتر در ساعت بود.
در دهه ۱۹۷۰ ، از موتور های كمپانی شورولت توسط بسیاری از كارخانه های دیگر مانند اپل و الدزمبیل كه موتور اتومبیل‌های شش و هشت سیلندر خود را از كمپانی خریداری می كردند ، استفاده می شد.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ ، قراردادی میان دو كمپانی شورولت و ای سوزو منعقد و طبق آن مقرر شد كه شورولت تمام تجهیزات اتومبیل سازی این كمپانی را تامین كند.
كمپانی در سال ۱۹۷۱ مدل نوا و مونت كارلو و بیل ایر و بلیزر و سابربان را به مرحله تولید رساند و در همین سال مدل لوكسی از كاپریس را نیز به بازار عرضه كرد كه نظر همگان را بخود جلب كرد.
در سال ۱۹۷۵ ، مدل كاوالیر ، یكی از موفق ترین اتومبیل های این كمپانی ، طراحی و تولید شد.
در اواسط دهه ۱۹۸۰ ، نیز این كمپانی روابط تجاری خود را با كمپانی های ژاپنی مانند : تویوتا و سوزوكی گسترش داد .
در حال حاضر این كمپانی به عنوان یكی از بزرگترین تولید كنندگان اتومبیل مطرح است و نیز مدل‌های جذاب این كمپانی مانند : كوروت و كاپریس طرفداران بی شماری دارند .
●کادیلاک
کادیلاک در سال ۱۸۹۹ با نام کمپانی دیترویت آغاز به کار نمود موسس کارخانه دیترویت نام کمپانی را در سال‌های بعد به کادیلاک تغییر داد.اولین کادیلاک اتومبیلی تک سیلندر و شکیل بود که تا سال ۱۹۰۵ تولید شد.
در سال ۱۹۰۷ کمپانی کادیلاک با اتومبیل های ۴ سیلندر خود به موفقیت بزرگی دست یافت.
لی لند موسس کارخانه کادیلاک پروژه جدیدی را پیاده نمود که طبق آن قطعات یک اتومبیل در اتومبیل های دیگر استفاده شود . این طرح در سال ۱۹۰۸ برنده جایزه R.A.C شد.
همچنین این کمپانی بار دیگر در سال ۱۹۱۳ با طرح چراغ‌های الکترونیکی برنده جایزه شد.
این پیشرفت در فناوری باعث شد که ویلیام سی دورانت که یکی از بزرگان کمپانی جنرال موتورز بود توجه خاصی به کمپانی کادیلاک کند. در سال ۱۹۱۵ این کمپانی اولین خودروی تجاری خود را با نام کادیلاک۵۱ وارد بازار نمود این مدل سوپاپهای بسیار نرمی داشت و بسیار قدرتمند بود.
پس از آن در سال ۱۹۲۳ این کمپانی اتومبیل ۸ سوپاپی تولید کرد که توانایی ترمز در چهار چرخ را داشت.مطالعات کمپانی جی ام نشان می داد که کمپانی کادیلاک پر سودترین زیر مجموعه است و بازار فروشی مناسبتر دارد . به همین دلیل بیشترین سرمایه گذاری خود را در این کمپانی متمرکز کرد.
مدل La Salle به عنوان دومین محصول این کمپانی در جنرال موتورز تولید می‌شد این مدل اولین اتومبیل ساخت جی ام بود که دارای وزن کم و کیفیت بالا بود و در سال ۱۹۳۱ زیباترین محصول جی ام شد .
دهه ۱۹۳۰ دهه بوجود آمدن اتومبیل های چندسیلندر قدرتمند بود . کادیلاک با مدل ۴۲۵ و۱۶ سوپاپ افسانه ای خود توانست جزو پیشگامان این صنعت بشود.
خط تولید این مدل به علت بالا بودن قیمت پس از مدتی تعطیل شد و مدل ۳۶۸ به تعداد بالا تولید و جایگزین شد این مدل ۱۲ سوپاپ بود .
طرح های این کمپانی از جمله شاسی، بدنه و سبک ساخت کادیلاک را به یکی از مشهورترین خودروسازان تبدیل کرد.
کادیلاک بر اثر پاینتر بودن دیگر محصولات جی ام کم کم بازار را از دست داد.
این روند باعث شد که یکی از شرکای کادیلاک، دیگر شرکارا مطلع کرد که با این روند امکان ادامه حیات کادیلاک نیست .
در سال ۱۹۳۴ این کمپانی در سبک تولید خود تغییراتی داد . یکی از این تغییرات استفاده بعضی از قطعات جلوی کادیلاک برای دیگر محصولات جی ام بود.
در سال ۱۹۳۶ کادیلاک شروع به ساخت مدل هایی با بدنه استیل ، شیشه جلوی V شکل و ترمز تمام هیدرولیکی کرد.
در دهه ۴۰ کادیلاک با تولید مدل Packard توانست از تمام رقبای خود پیشی بگیرد و به سمبل اتومبیلهای آمریکایی تبدیل شود. در سال ۱۹۴۱ کم کم شروع به ساخت اتومبیل های دیفرانسیل عقب نمود.
در سال ۱۹۴۸ با تولید مدل های ۲ درب ۴ سرنشین که تقلیدی از اتومبیل های ساخت جی ام بود ، انتقاد همگان را برانگیخت . پس از آن ساخت مدل هایی به شکل بال ماهی را در قسمت عقب آغاز کرد . در سال ۱۹۴۹ کادیلا ک با تغییر موتور های خود توانست موتوری را تولید کند که می توانست به سرعت ۱۶۰ کیلومتر برسد و همچنین موتوری بود پر قدرت این مدل کم کم به اتومبیلی لوکس تبدیل شد.
در سال ۱۹۴۹ تا سال ۱۹۶۱ به عنوان بهترین اتومبیل در آمریکا شناخته شده بود.
این کمپانی در سال ۱۹۵۱ ارزانترین مدل خود را روانه بازار کرد . در این زمان بتدریج اتومبیل ها پهن تر شدند و شاسی پایین کادیلاک به عنوان الگویی برای دیگر مدل‌ها شد.
در سال ۱۹۵۸ کادیلاک برای اولین بار مدلهایی با دو چراغ گرد بزرگ را روانه بازار کرد در سال ۱۹۶۳ کادیلاک مدلی را با موتور v۸ به بازار عرضه کرد که نسبت به تمامی مدل های کادیلاک برتری خاصی داشت، فضای داخلی بزرگ بعلاوه موتوری قدرتمند داشت.
مدل های ۱۹۶۴ را می توان با سقف تاشو و تهویه اتوماتیک مشاهده کرد که چراغهای آن در صورت روشن بودن خودرو بصورت اتوماتیک در تاریکی روشن می‌شدند .
در سال ۱۹۶۵ کادیلاک به اتومبیلی تجملی تبدیل شد که لوازم آن بیشتر جنبه تجمل را داشتند.
در دهه ۷۰ به دلیل گران شدن قیمت بنزین در آمریکا و مصرف بالای اتومبیل های بزرگ کادیلاک، هدف بر کاهش حجم در نتیجه کاهش لوازم لوکس و پایین آوردن مصرف سوخت بود.
در سال ۱۹۷۵ کادیلاک ایران Seville)) از روی مدل قدیمی De ville ساخته شد. اتومبیل جدید ۶۱ سانت از مدل قبلی کوچکتر بود و به عنوان مدل Saloon در اروپا شناخته شد.
در سال ۱۹۷۸ تمامی مدل های کادیلاک تغییر حجم دادن و همگی کوچکتر شدند .
پس از آن موتور های ۴ – ۶ – ۸ سیلندر تولید می شد .
پس از سال ۱۹۸۰ همگی مدل ها کوچکتر شدند . تولید اتومبیل های لیموزین کاهش یافت و در صورت سفارش عرضه می شد . کادیلاک به ساخت اتاق های کوچکتر روی آورد تا همگام با بازار پیش برود . پس از آن کادیلاک مدلی را تولید کرد با سبک قدیم و لوکس ولی این مدل شکست خورد . کمپانی کادیلاک تصمیم گرفت بیشتر از اتومبیل های اروپایی الهام بگیرد .
با خواندن تاریخچه کمپانی کادیلاک انسان در فکر فرو می‌رود که تکنولوژی در این کمپانی حرف اول را می زند و هر روز باید منتظر پدیده جدیدی از این کمپانی بود.
●بیوک موتورز
شرکت بیوک موتورز در سال۱۹۰۳توسط David Dunbar buick تاسیس شد .اما این شرکت ضعیف شروع کرد و تا سال ۱۹۰۴ تولیدات مناسبی نداشت .شرکت بیوک از نظر مالی ضعیف بود و طرح های کمی برای آینده داشت.
تا وقتی که در سال ۱۹۰۴ ویلیام سی دورانت آن را خریداری کرد.
دورانت کارخانه را برای تولید بیشتر سازمان دهی کرد و کارخانه جدیدی برای شرکت خرید. در سال ۱۹۰۵ مدل C موفقیت زیادی كسب كرد و در سال ۱۹۰۷ بیوك پس از فورد مقام دوم فروش را بدست آورد .
در سال ۱۹۰۸ دورانت ، شركت بزرگ جنرال موتورز را تاسیس كرد. موفقیت بیوك مشكلات مالی جی ام را در سال ۱۹۱۰ كاهش داد و در آن سال توانست از همه تولیدكنندگان خودرو پیشی بگیرد. پس از آن بیوك همیشه در بین بهترین تولید كننده و فروشنده اتومبیل جای گرفت. در سال ۱۹۱۴ كه بیوك اولین اتومبیل ۶ سیلندر خود را به فروش گذاشت ، سیستم روشنایی و استارت دلكو الكترونیك بصورت استاندارد در آمد .این مدل های ۶ سیلندر تا دهه ۲۰ از جمله اتومبیل های پرفروش بود. البته مدل های ۴ سیلندر هم در كنار آن تولید می شد.
در سال۱۹۳۰ موتورهای ۸ سیلندری برای تمام مدلها عرضه شد . اما در دهه ۱۹۳۱ سیر تكامل بیوك از طرف جی ام كاملا شكل جدیدی به خود گرفت و تماما محصولات خود را طبق دیكته جی ام تولید كرد.
گیربكس مدل سنچوری به حالت استاندار در آمد.
▪مدل‌های برتر در بین تولیدات : مدل ردمستر و لیمیتد بودند و مدل سنچوری در سال ۱۹۳۵ تا سال ۱۹۴۲ بدلیل موتور قویتر و اتاق جادارتر و نرمی خاصش تولید شد .
پس از جنگ جهانی دوم هم دوباره ساخت موتور هشت سیلندر از سر گرفته شد.
در سال ۱۹۴۸ اولین گیربكس ۲ دنده تولید شد و با تولید اتاق جدیدی نام رودمستر و ریویرا تحول جدیدی در بیوك آغاز شد . مدل رودمستر و سوپر دارای موتور ۸ سیلندر و ۱۸۸ اسب بخار شدند و سپس در سال ۱۹۵۴ این موتور به شكل استاندارد در آمد . در سال ۱۹۵۷ مدل پر بازده بیوك ، مدل سنچوری بود كه قدرت آن از چند مدل V۸ گرفته می شد . بیوك در سال ۱۹۵۸ با افت مالی مواجه شد و آهسته و سنگین قدم بر می داشت.
با آمدن موتور جدیدی كه تماما آلومینیومی بود و حجم آن ۲۱۵ اینچ مربع بود ، مدل های سال ۱۹۶۱ كوچكتر شدند.
این موتور توان ۱۵۵ اسب بخار را داشت . تقاضا برای اتومبیل های پر قدرت باعث شد كه موتور های بزرگ V۸ در مدل‌هایی مثل ریویرا و استراتژی های GM خصوصیات منحصر به فرد این خودرو از دست برود و در بسیاری از قطعات به صورت اشتراكی در آمد .
از آنجایی كه بحران نفت شروع شده بود ، بیوك در فكر ساخت و تولید خودرو های كم مصرف بر آمد. دلیل آن كه دیگر كسی به قدرت ماشین‌ها توجه نمی‌كرد مسأله بنزین بود.
لذا در سال ۱۹۷۵ كاتالیزور بصورت استاندارد در آمد و موتور ها كوچك شدند . یك مدل V۶ مجددا تولید شد.
اولین موتور دیزلی بیوك در سال ۱۹۸۰ تولید شد در صورتی كه موتور های چهار سیلندر هنوز روی مدل‌های ارزان ( اسكایلارك ) عرضه می شد.
همانطور كه اتومبیل ها كوچكتر شدند فروش بیوك نیز كاهش یافت . مدیران بیوك به این نتیجه رسیدند كه
باید راه سنتی خود را دنبال كنند.لوسر یکی از آخرین مدل‌های بیوك كه كم‌صداترین ماشین دنیا لقب گرفته توانست ركورد بی صدایی را از تویوتا بگیرد.
شهرام اسلامی
منبع:
www.caranddriver.com
منبع : مجله گسترش صنعت