جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نقد و بررسی بازی های Lego Star Wars II


نقد و بررسی بازی های Lego Star Wars II
▪ سازنده Traveller&#۰۳۹;s Tales
▪ ناشر LucasArts
▪ سبک بازی Action Adventure
▪ تاریخ انتشار Sep ۱۲, ۲۰۰۶
▪ پلتفورم PC | X۳۶۰ | PS۲ | XBOX | GC | PSP | GBA
▪ نقاط قوت:
طنز به جا، مراحل جنگ های سفینه های فضایی، افکت های صوتی عالی، اضافات کاملا نو به نکات نسخه ی قبل
▪ نقاط ضعف:
کنترل بد وسایل نقلیه، زیاد شدن خشونت نسبت به نسخه ی قبل
چه Star Wars را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم نزدیک به ۳۰ سال است که دنیای SW بصورت یک فرهنگ بزرگ در دنیای سینما ، رمان ، کمیک بوک ها و البته بازی های رایانه ای جای پای بزرگی برای خودش باز کرده است که به مرور زمان طرفداران خودش را هم بیشتر و بیشتر کرده است. بازی هایی که بر اساس SW ساخته شده اند در دو دسته اصلی قرار می گیرند : دسته ی اول بازی هاییست که عموما بر اساس داستان اصلی فیلم ها ساخته شده اند که از همه نظر بازی های ضعیفی محسوب می شوند که فقط به خاطر نام SW در فروش بسیار موفق بوده اند ، این بازی ها عموما توسط گروه های داخلی Lucas Arts ساخته می شوند . دسته دوم بازی هایی هستند که توسط کمپانی هایی جدا از تشکیلات داخلی Lucas Arts ساخته می شوند و با الهام گیری از دنیای SW داستانی مستقل از فیلم ها را روایت می کنند و بازی هایی هستند که به عنوان یک بازی برتر در سبک خودشان حرف های زیادی برای گفتن دارند معروفترین عناوین اینگونه بازی ها ۲و۱ KOTOR ، سری Jedi Knights و از بین بازی های اخیر Empire at War هستند که از لحاظ سطح کیفی در لیست بیست بازی برتر سبک های خودشان قرار می گیرند . اما این وسط بازی ای به نام LEGO Star Wars هم وجود دارد که سال گذشته توسط یک کمپانی خارجی (Traveler’s Tales Games ) ساخته شد و با شیوه ی جدید و عجیبی داستان فیلم های سه گانه ی دوم را روایت می کرد (اپیزود ۱ تا ۳ ) . در این بازی محیط ها ، شخصیت ها ، وسایل نقلیه و هر چیز دیگری که در بازی وجود داشت با الهام گیری از روی وسایل LEGO ساخته شده بودند و دارای روایتی کاملا شاد بود و در میانپرده های تعداد زیادی از مراحل ، صحنه های اصلی فیلم ها را به شوخی گرفته بود . تمام این نکات باعث شد که بازی با یک فروش خیره کننده روبرو شود و گیمر ها از هر سنی به انجام آن بپردازند و به دلیل چند کنسوله بودن آن همه اقشار دنیای گیم تجربه بازی با آن را داشتند . بازی نه گرافیک خیره کننده ای داشت نه از صداگزاری درست و حسابی بهره می برد تنها دلیل جذابیت آن نبود هیچ گونه خشونت به آن صورتی که در بازی های مولف روز می بینیم بود .
خشونت موجود در بازی نفسی کاملا شاد و خنده دار داشت که باعث می شد نام آن را خشونت نگذاریم . شرکت LEGO بعد از موفقیت این بازی فیلمی انیمیشنی طراحی کرد با نام Revenge of the Brick که یک داستان کوتاه را با حضور شخصیت های سه گانه ی دوم فیلم ها روایت می کرد و البته بسیار هم خنده دار بود . با توجه به موفقیت عظیم بازی ساخت دنباله ای بر آن اجتناب ناپذیر بود و با توجه به اینکه در دنیای SW سوژه به فراوانی یافت می شود مشکلی سد راه طراحی بازی وجود نداشت . بعد از خبر هایی که در مورد ساخته شدن این بازی در دوره ی Legacy منتشر شد در آخر Lucas Arts پایه ی داستان بازی را ماجراهای سه گانه ی اول (اپیزود ۴ تا ۶) اعلام کرد تا تمام شایعات خوابیده شود و البته بدلیل اینکه طرفداران سه گانه ی اول بیشتر هم بودند چشم انتظاری ها برای بازی بسیار زیاد شد و بالاخره بازی منتشر اما در نگاه اول همه چیز همانند همان نسخه ی اول است اما با پیشروی در بازی در همان یکی دو مرحله ی اول به تغییرات بسیار زیادی که در بازی انجام شده پی خواهید برد . بازی از لحاظ گرافیکی فقط کمی براقتر به نظر می رسد اما اینبار با محیط های پر جزییات تر روبرو هستیم از طرفی بازی به شدت تغییر رویه داده و خشن شده است و از طرفی بازی معمایی تر ، اکشن تر و طولانی تر شده است . بازی پیشرفت های قابل قبولی داشته و تکرار کامل نسخه ی قبل نبوده اما کسی که زیاد وارد جزییات نمی شود دو نسخه ی بازی را به یک شکل می بیند .
فهم داستان بازی دقیقا به این مربوط می شود که شما فیلم ها را دیده باشید یا نه چرا که در بازی چیزی به نام صدا گزاری وجود ندارد و به همین دلیل سازندگان خوش ذوقی زیادی به خرج داده اند و در بعضی صحنه ها برای اینکه گیمر این وضعیت بی صدایی را تحمل کند به سراغ به شوخی گرفتن صحنه های مشهور فیلم رفته اند که مهمترین آن ها صحنه ی رو یا رویی لوک و Darth Vader در کلود سیتی است که در آن دارث ویدر جمله معروف : "لوک من پدرت هستم" را می گفت ، اما بدلیل اینکه اینجا دارث ویدر لال است ، او عکسی را در میاورد و که در آن خودش به همراه Padme Amilda ( مادر دو قلو های اسکای واکر) دیده می شوند که در این صحنه اگر با صحنه ی معروف فیلم آشنا باشید تا مدت زیادی نمی توانید جلوی خنده خودتان بگیرید . دقیقا بعد از این صحنه ، صحنه ی سقوط لوک است که باز هم یک شوخی جالب و البته کمی درد آور محسوب می شود . از این صحنه ها در بازی زیاد خواهید که شاید از اینکه به داستان آن تکراری بگویید ، جلوگیری کند چرا که در این صحنه ها کلیت خیلی از صحنه های جدی فیلم بهم می ریزد مخصوصا صحنه ی مرگ ظاهری Boba Fett . اگر به طور کلی حساب کنیم با توجه به کمبود هایی که نبود صداگزاری در بازی ایجاد می کند ، سازندگان به خوبی از پس روایت داستان برآمده اند و البته طنز کاملا به جایی که بر روی داستان اعمال شده است هم ارزش اینکار را بیش از پیش بالا می برد .
طراحی اصلی مبارزات کوچکترین تغییری نکرده اما طراحی مراحل کاملا متفاوت از چیزیست که در نسخه ی گذشته سراغ داشتیم . در نسخه ی اول ، بازی کوچکترین گیری را برای ادامه ی بازی پیش پای گیمر نمی گذاشت و بازی بیشتر به صورت رو به جلو بود و حد اکثر معمایی که در بازی می دیدیم با تخریب یک دیوار یا استفاده از یک شخصیت خاص قابل حل بود . این بار قضیه به حدی زیادی متفاوت است چرا که به کلیت گیم پلی بازی نکات زیادی اضافه شده است مخصوصا اضافه شدن معضلی به نام باس فایت ( متاسفانه در ۸۰ درصد مواقع این مبارزه با دارث ویدر انجام می شود اما باز جای شکرش باقیست که هیچ دو مبارزه ای که با دارث ویدر انجام می دهیم به هم شباهت ندارند) این گیرهایی که برای گیمر ایجاد شده اند را بیشتر هم کرده است البته تمام این ها در مقایسه با نسخه ی اول بازی مد نظر است چرا که اینبار بازی کاملا از سبک Plat former فاصله گرفته و تبدیل به یک بازی اکشن اما شاد شده است . در نسخه ی اول بازی امکان دسترسی به مراحل از طریق مکانی به نام Dexter’s Dinner فراهم می شد که در سه گانه ی دوم این مکان را دیده بودیم . در این نسخه هم با مکانی به نام Mos Eisley Cantina طرف هستیم که در سه گانه ی اول آن را در Tatooine دیده بود که این مکان مقداری از مکان اصلی نسخه ی اول بزرگتر است اما دقیقا کار همان را انجام می دهد . این بار هر قسمت از فیلم در طول شش مرحله روایت می شود به علاوه ی یک مرحله ی ویژه برای رکورد زنی و ... است و با بدست آوردن تعداد خاصی قطعات طلایی می توانید به این مرحله ی ویژه هم دسترسی داشته باشید (هر مرحله ویژه شامل سه بخش می شود) . با آزاد کردن تمام شخصیت های Bounty Hunter می توانید بخشی را در بازی با نام Bounty Hunter Missions باز کنید که در آن باید در یک مدت زمان کوتاه (معمولا کمتر از سه دقیقه ) یکی از سران شورشی ها (Rebel Alliance ) را نابود کنید و با نابود کردن هر شخصیت یک قطعه ی طلا جایزه بگیرید . بخش دیگر بازی که با بدست آوردن بیش از ۶۰ قطعه ی طلایی به آن دسترسی پیدا می کنید LEGO City است که در آن باید به جمع آوری تعداد زیادی مهره در یک مدت زمان مشخص بپردازید
نا گفته نماند که مهره های طلایی (و آبی) هم در این نسخه حضور دارند که کماکان از آن ها برای آزاد کردن شخصیت ها و امکانات جدید استفاده می کنید البته استفاده ی اصلی آن ها کماکان زدن رکورد های مراحل برای بدست آوردن قطعات سفینه های فضاییست . از مطالب جانبی که بگذریم به طراحی اصلی بازی یعنی مراحل آن می رسیم که با تفاوت های عجیبی در همان یکی دو مرحله ی اول آن روبرو می شویم که در بهتر شدن بازی تاثیر زیادی داشته اند . در بازی این بار قابلیت جابجا کردن اشیا به وسیله ی هل دادن قرار داده شده که در همه ی مراحل برای حل معما ها کاربرد دارد ، از طرفی امکان دیگری که در بازی وجود دارد توانایی ساخت وسایل است ، اگر به یاد داشته باشید در نسخه ی قبلی Jedi ها به کمک Force می توانستند وسایل را جابجا کنند و در پاره ای از مواقع با هم ترکیب کنند اما این بار تمام شخصیت ها این قابلیت را دارند که قطعات LEGO را روی هم ریخته و به ساخت وسایل بپردازند اما کماکان این Jedi ها هستند که می توانند وسایل را جابجا کنند . وسایلی که می سازید معمولا یا بمب هستند یا وسایل نقلیه که دو تا از امکانات جدید بازی هستند . بمب ها برای باز کردن راه ها کاربرد دارند و وسایل نقلیه برای تردد راحتتر در طول مراحل کابرد دارند به علاوه ی اینکه بعضی از این وسایل کاربرد جنگی هم دارند البته علاوه بر وسایل نقلیه ی موتوری که توسط خودتان ساخته می شوند وسایل نقلیه ی دیگری هم وجود دارند به نام جک و جانور های موجود در مراحل بازی که می توانید بر روی آن ها سوار شوید ، در اینجا لازم به ذکر می دانم که کنترل این وسایل هم از نوع موتوری و هم از نوع جانوری با مشکلات زیادی روبروست اصولا دریافت اینکه با فشار یکی از دکمه های حرکت وسیله ی مورد نظر به کدام سو حرکت می کند تا زمانی که از یک پرتگاه سقوط نکرده اید قابل تشخیص نیست . بخش اصلی اضافه شده به بازی که از هیجان و ساخت بسیاری عالی برخوردار است مبارزات سفینه های فضاییست که از خیلی از شبیه سازهای مبارزات سفینه های فضایی هم بهتر عمل کرده است و برای ما که تجربه ی خوبی بود و البته بر خلاف بخش رانندگی در طول مراحل این قسمت از سرعت و کنترل بسیار خوبی برخوردار است .
این بار هر شخصیتی قدرت ویژه ی خود را دارد و از هم جالبتر اینکه بعضی از این قدرت ها کاملا نسبیست و بستگی به دشمنی دارد که این قدرت را روی او اعمال می کنید مثلا قدرت Force لوک بر روی دشمنانی با جثه ی بزرگتر عمل خفه کردن (Force Choke ) را انجام می دهد ولی در مورد دشمنان کوچکتر عمل گیج کردن را انجام می دهد . در طراحی هوش مصنوعی بازی در وهله ی اول سازندگان بر روی خنده دار عمل کردن دشمنان در بازی پافشاری کرده اند اما بدلیل اینکه دشمنان با تعداد زیاد به شما حمله می کنند کمی کار شما را با مشکل مواجه می کنند . در گوشه کنار بعضی از مراحل برای ادامه دادن راه با معماهایی روبرو می شود که در عین سادگی که دارند ممکن است بدلیل توجه نکردن به ابزاری که بازی در اختیارتان قرار داده از عهده ی حل آنها بر نیایید اما در کل معماهای بازی آنچنان سخت نیستند که نام آن ها را اعصاب خوردکن بگذاریم
گرافیک پیشرفتی آنچنانی نسبت به نسخه ی قبل نداشته که البته به مقتضای موضوع و سبک بازی نیاز چندانی هم به پیشرفت در این بخش بازی دیده نمی شد اما اگر بخواهیم کمی دقت کنیم محیط های بازی پر جزییات تر ، آسیب پذیرتر و بزرگتر شده اند ، از طرف دیگر افکت های انفجار بازیست که با وجود اینکه در کمتر از ده ثانیه ی ممکن است بار ها اتفاق بیفتند اما با این وجود باعث افت فریم نمی شوند . مدلسازی شخصیت ها به گونه ایست که نمی توانیم از طراحی چهره ی شخصیت ها متحرک سازی آنها حرف بزنیم پس ما هم فقط به نقد طراحی محیط به عنوان بخش نقد گرافیکی بازی بسنده می کنیم در بازی همانطور که در بالاتر اشاره کردیم چیزی به نام صداگزاری وجود ندارد اما بخش افکت های صوتی بازی و موسیقی آن به بهترین شکل کار شده است . تمامی افکت های صوتی بازی از روی متن اصلی فیلم برداشته شده اند همچنین تعدادی از موسیقی های بازی هم از روی متن فیلم برداشته شده اند و تعدادی قطعه ی موسیقی هم برای بازی ساخته شده اند که در طول مراحل آن ها را می شنویم . افکت های صوتی بازی واقعا در خدمت بازی به کار گرفته شده اند که یکی از برتری های بازی محسوب می شوند و چشم پوشی از تاثیر آن ها غیر ممکن است .
در مجموع اگر طرفدار نسخه ی قبل بازی بوده اید از این نسخه هم لذت کافی را خواهید برد حتی اگر نسخه ی قبل بازی را تجربه نکرده اید ما پیشنهاد می کنیم این نسخه را در هنگامی که از بازی های اکشن پر زد و خورد و خشن خسته شده اید امتحان کنید . تمامی طرفداران Star Wars هم اگر این بازی را انجام ندهند باید نام خودشان را از لیست طرفداران Star Wars خارج کنند .
▪ سیستم مورد نیاز:
ـ CPU: Pentium III
ـ Hard Drive Space: ۳۵۰۰ MB
ـ DVD-ROM: ۴X DVD-ROM
ـ RAM: ۲۵۶ MB RAM
ـ Video Memory: ۶۴ MB VRAM
نویسنده sina_unl
منبع : بازیکده