دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


سیاست فرهنگی کره


سیاست فرهنگی کره
جمهوری کره با تاریخچه ۵۰۰۰ ساله جامعهای یک شکل و متجانس میباشد. این کشور در واقع شبه جزیرهای است که در خاور دور قارة آسیا واقع شده و به سمت جنوب اقیانوس آرام پیش روی دارد. این کشور تقریباً از سه هزار و چهارصد جزیرة متصل بهم تشکیل شده است. این کشور از جانب شمال با کشورهای روسیه و چین و در طول دریای شرق با کشور ژاپن همسایه است.
وسعت این کشور بالغ بر ۶۰۷/۲۲۱ کیلومتر مربع میباشد که ۶۶% از آن را مناطق کوهستانی تشکیل میدهند. کرة جنوبی مساحتی بالغ بر ۲۳۷/۹۹ کیلومتر مربع داشته و دارای جمعیتی برابر با ۴۶ میلیون نفر میباشد. اعتقاد بر این است که ریشههای زبان کرهای را می بایستی در زبانهای Alteic متعلق به آسیای مرکزی جستجو کرد. کشور کره از یک شهر به عنوان پایتخت کشور و ۹ ایالت تشکیل یافته است.
۳ سال پس از آزادی کشور از استعمار ژاپن که به مدت ۳۶ سال به طول انجامید کشور کره به آنچه که امروزه تحت عنوان کرة شمالی و کرة جنوبی منسوب است تقسیم گردید. تجزیة کره به دو بخش شمالی و جنوبی در سال ۱۹۴۸ به وقوع پیوست. جنگ مورخه ۵۳-۱۹۵۰ که از آن تحت عنوان جنگ داخلی کره نام برده می شود، به طور جدّی باعث جدایی کامل این دو بخش از یکدیگر گردید. کرة جنوبی که از این به پس تحت عنوان کره از آن یاد خواهد شد، شروع به طرح ریزیهای اقتصادی جهت توسعة کشور و از بین بردن خرابیهای ناشی از جنگ دو کره نمود. توسعه اقتصادی کشور از اوایل دهة ۱۹۶۰ آغاز گردیده و نتایج نسبی آن تا حدودی در سال ۱۹۶۵ نمایان گردید. نتیجة واقعی این توسعه اخیراً با رشد میانگین سالیانة ۵/۸% کاملاً به تحقق پیوسته است.
هم اکنون صنایع کشور کره با کشورهای توسعه یافته در بازارهای بین المللی در زمینة صنایع سنگین نظیر فولاد و کشتیسازی و همچنین فنآوری سطح بالا در تولیدات اتومبیل و صنایع نیمه هادی در رقابت است. به طوری که این کشور در سال ۱۹۹۷ به عنوان عضو ثابتی از سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OEXD) معرفی گردید.
سیاست فرهنگی کشور کره به طور کلی از سوی دولت مرکزی طراحی و توسعه یافته است. اما باید توجه داشت که مسؤولیت اصلی اجرای این سیاستها طی سالهای مختلف بر عهدة وزارت خانه های مختلف بوده است. به طوری که مسؤولیت اجرای سیاست فرهنگی در سال ۱۹۴۸ بر عهدة وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی، در سال ۱۹۹۰ بر عهده وزارت فرهنگ، در سال ۱۹۹۳ بر عهدة وزارت تربیت بدنی و هم اکنون بر عهدة وزارت جهانگردی میباشد. وزارت فرهنگ و جهانگردی مهمترین مسؤولیتها را جهت اجرای سیاست فرهنگی در سطح ملی، گسترش و ارتقاء ورزش، رسیدگی به امور جوانان، جهانگردی و ارتباطات بر عهده داشتهاند. از وزارتخانه های دیگر نیز وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع، وزارت دارایی، وزارت اطلاعات و ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و رفاه اجتماعی، نقشهای مکملی در زمینة توسعة فرهنگی کشور ایفاد نموده اند. بنیاد فرهنگی و هنری کره، مؤسسهای با بودجة ملی است که جهت توسعه و رشد در زمینة فرهنگ، هنر و علوم انسانی تأسیس یافته است. از زمانی که سیستم دولت محلی در سال ۱۹۹۵ در کشور کره معرفی گردید دولتهای محّلی در راستای طرح ریزی و توسعة سیاستهای فرهنگی و ایجاد سازمانهای اداری جهت پرورش و ارتقاء فرهنگ بومی شروع به فعالیت نمودند. وزارت فرهنگ و جهانگردی کره اخیراً طرحی با عنوان رفاه فرهنگی در جهت بررسی نیازهای فرهنگی مردم و پرورش چنین نیازهایی تا سطوح عالی را مطرح نموده است.
وزارت فرهنگ و جهانگردی کشور کره با تشخیص اهمیت فرهنگ در توسعة کشور و با شعار "قرن جدید برای فرهنگ از راه میرسد"، اقدام به ابداع برنامه های فرهنگی، ارائه سیاست فرهنگی جدید و الگوهای فرهنگی نو در هزارة سوم نموده است. هدف نهایی این برنامه تشویق تمامی افراد جامعه در جهت مشارکت در حیات فرهنگی کشور در سطح گستردة آن میباشد.
● دستورالعمل های کلی سیاست فرهنگی
مردم کره به میراث فرهنگی کشورشان افتخار کرده و قادر به تشخیص عمق غنای میراث فرهنگی خود میباشند. این بدان معنی است که ملت کره به خوبی از عهده عوارض ناشی از تقسیم سیاسی اخیر کشور برآمده و به منظور رشد و توسعة آتی کشور به آبادانی هر چه بیشتر کشور پرداختهاند. کشور کره از اوایل دهة ۱۹۶۰ به سرعت به سوی صنعتی شدن پیش رفت. در سال ۱۹۹۶ اقتصاد این کشور به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده و تولید ناخالص ملی آن در رتبه یازدهم جهان قرار گرفت. با این حال، رشد سریع اقتصادی این کشور، اثرات منفی نظیر از میان رفتن ارزشهای سنتی و بومی و عدم یکپارچکی بین ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را به همراه داشته است. اقدامات اخیر در جهت تدوین سیاست فرهنگی مشخص این نقیصه را منعکس نموده است. لازم به ذکر است که آگاهی از سطح کیفی زندگی موضوعی حیاتی در شکل گیری سیاست فرهنگی ملت کره محسوب میگردد. دولت جدید کره اقدام به طرح ریزی برنامةهای ۱ ساله برای بخش فرهنگ کشور با هدف ایجاد رفاه فرهنگی برای تمامی سطوح جامعه نموده است. به طوری که تمامی افراد جامعه از مزایای یکسان فرهنگی برخوردار گردند. در طرح فوق تعدادی از مفاهیم در طرح ریزی برنامه ها تغییر یافته اند. از جمله این تغییرات می توان به تغییر مفهوم نظارت به جای خود گردانی و مرکزی به جای محلی اشاره نمود. از جمله دیگر اقدامات دولت در سال ۱۹۹۶ می توان به مطرح نمودن طرح نگرش کیفی به زندگی و مسأله جهانیسازی اشاره نمود.
در سال ۱۹۹۷ وزارت فرهنگ و تربیتبدنی کشور مبادرت به انتشار دستورالعمل هایی توسط کمیته فرهنگی ۲۰۰۰ و مقالاتی با عنوان دیدگاه فرهنگی ۲۰۰۰ اقدام نمود. این گزارشات بر این نکته تأکید داشتند که فرهنگ به عنوان یک ارزش مرکزی و محوری در قرن بیست و یکم نقش مهمی را ایفاء نموده و نیاز ارائه الگوهای فرهنگی جدید را پدید میآورد. وزارت فرهنگ و تربیت بدنی کشور کره تعدادی از دستورالعمل های ویژة خود تحت عناوین ارتقاء سطح آموزش فرهنگی جهت ظهور افراد خلاق در جامعه، افزایش همایشهای دولتی جهت شناسایی آثار برجسته فرهنگی که پیشرفت اقتصادی را بدنبال خواهد داشت، مدرنیزه کردن فرهنگ سنتی، تشویق و ترغیب صنایع فرهنگی و ابداع هویت ملّی فرهنگی در جهت تقویت چهارچوبهای سیاست فرهنگی کشور را مطرح نموده است.
‌● ساختارهای اداری و سازمانی
▪ سطح ملّی
وزارت فرهنگ و جهانگردی پس از به قدرت رسیدن دولت جدید در سال ۱۹۹۸ در کشور کره تأسیس گردید. رسالت این وزارت، پیشنهاد و ارائه فرصتها و موقعیتهای یکسان به مردم به منظور بهره برداری از فعالیتهای فرهنگی و آماده سازی مّلت در جهت اتحاد ملّی بود. وزارت فرهنگ و جهانگردی کشور مسؤولیت پیشرفت و ارتقاء فرهنگ جامعه، ارایة آموزشهای هنری، ارتقاء صنایع فرهنگی، برگزاری امور مذهبی، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و اماکن تاریخی - ملّی، گنجینه های طبیعی، رسیدگی به امور جوانان، جهانگردی، ورزش و زبان و تبادلات بین المللی فرهنگی را نیز برعهده دارد. این وزارتخانه از ۱ بخش، ۲ اداره و تعداد ۶ شعبه تشکیل یافته که به شرح ذیل میباشد:
۱) بخش خدمات عمومی
۲) ادارة طراحی و مدیریت - اداره امور مذهبی
۳) شعبه فرهنگی - شعبه هنری - شعبه صنایع فرهنگی - شعبه جهانگردی- شعبه ورزش و امور ورزشی -شعبه جوانان
سازمانهایی که در جهت ارتقاء سطح فرهنگ کشور کره با وزارت فرهنگ و جهانگردی همکاری تنگاتنگی دارند عبارتند از:
ـ ادارة دارائیهای فرهنگی
ـ فرهنگستان ملّی هنر
ـ دانشگاه ملی هنرهای زیبا
ـ فرهنگستان ملی زبان کرهای
ـ کتابخانة ملّی کره
ـ تئاتر ملّی کره
ـ موزة ملّی هنرهای معاصر کره
ـ دفتر ملّی هنرهای زیبای سنتی کره
ـ دفتر ملّی هنرهای نمایشی سنتی کره
ـ موزه ملی فولکلور
سازمان فرهنگ و هنر کشور کره در جهت ارتقاء سطح فرهنگ و هنر کشور و بر طبق لایحة ویژة فرهنگ و هنر مصوّب ۱۹۷۳ به عنوان مؤسسة پایه در سطح ملّی و با هدف ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم از طریق حمایتهای همه جانبه از فعالیتهای فرهنگی و هنری تأسیس یافت. سازمان مذکور به حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی و خلاّق در رشته های ادبیات، هنرهای زیبا، عکاسی، معماری، موسیقی سنتی، نمایشنامه نویسی، رقص و فیلم کشور میپردازد. بودجه سالیانهای که به سازمان فرهنگ و هنر کره در سال ۱۹۹۷ اختصاص یافت بالغ بر ۵۱ بیلیون Won معادل ۵۳ میلیون دلار آمریکا بود. بودجة اختصاص یافته به این سازمان در جهت اعطای کمکهای مالی به هنرمندان حرفه ای و سازمانهای هنری هزینه میگردد. از جمله وظایف مهم دیگر این سازمان فروش و عرضه تولیدات فرهنگی و هنری در جهت گسترش بودجة فرهنگی کشور میباشد. علاوه بر این، هدف فرهنگستان ملّی کشور توسعة فرهنگ ملّی با التزام به آزادی عقاید هنری و فرهنگی و ارتقاء جایگاه هنرمندان کشور میباشد. فرهنگستان ملی همچنین به حمایت از نمایشگاههای هنری، سخنرانیها و سمینارهای تشکیل شده در زمینة فرهنگ و هنر میپردازد.
▪ سطح ایالتی
از زمانی که سیستم کنترل خودگردان محّلی در سال ۱۹۹۵ در کشور اعمال گردید، مسؤولیتهای فرهنگی نیز میان دولتهای ایالتی و مرکزی تقسیم گردید. دولتهای ایالتی مسؤولیت نظارت مستقیم بر فرهنگ ایالتی کشور را بر عهده دارند. اخیراً این باور در کشور قوت گرفته است که بودجه های فرهنگی ایالتی به طور مستقل تعیین گردیده و بودجه مراکز فرهنگی ایالتهای کشور نظیر مراکز اجرای هنرهای نمایشی، کتابخانه ها، مجتمعهای صنعتی فرهنگی مستقیماً و از طریق بودجة مستقل دولتهای ایالتی تأمین گردد. در سال ۱۹۹۴ هزینه های فرهنگی ایالتی، ۵/۱۰۲ میلیون won معادل با ۱۳۰ میلیون دلار آمریکا برآورد گردید.
دولتهای ایالتی کشور به تازگی شروع به فعالیت در زمینة معرفی قوانین فرهنگی خود نموده اند.
● ابزارهای سیاست فرهنگی
▪ تأمین بودجه فعالیتهای فرهنگی
حوزه فرهنگ کشور کره دارای اقتصادی پویا است که به طور غیرمستقیم به اقتصاد ملی کشور کمک میکند. انجام تحقیقات در زمینه موضوعات فرهنگی و افزایش صادرات صنایع فرهنگی در سال ۱۹۹۴ نشان داد که فرهنگ کشور کره تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور به میزان ۸/۲%، بر ایجاد اشتغال به میزان ۲/۳% و درآمدهای مالیاتی به میزان ۲۵% داشته است. کمک صنایع فرهنگی کشور در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور در حدود ۹/۰% میباشد. تأمین بودجه و هزینه بخشهای فرهنگی - هنری دولتی، بر عهدة دولتهای مرکزی و محلی و همچنین سازمان هنری- فرهنگی کشور کره میباشد. گفتنی است که بخش خصوصی فرهنگ و هنر کشور علاوه بر تدارک بودجه و سرمایه گذاریهای شخصی، از سوی شوراهای تجاری کشور (KBCA) نیز تامین مالی میگردد. بودجه اختصاص یافته به حوزه فرهنگ و هنر از سوی دولت مرکزی در سال ۱۹۹۷، ۳/۴۳۷ بیلیون WON معادل ۴۹۵ میلیون دلار آمریکا میباشد که در حدود ۶۲/۰ درصد از کل بودجه دولت کره را تشکیل میدهد. بودجه های فرهنگی تخصیص یافته به حوزه هنر و فرهنگ کشور کره از سوی دولتهای محلی از میزان ۷۵/۱% در سال ۱۹۹۵ به میزان ۸۶/۱% در سال ۱۹۹۶ افزایش داشته است. این در حالیست که کل مبلغ تخصیص یافته به حوزه فرهنگ و هنر کشور از سوی صندوق ارتقاء فرهنگ و هنر در سال ۱۹۹۷، ۶/۲۷۲ بیلیون (WON) معادل ۲۸۶ میلیون دلار آمریکا میباشد. شورای تجاری حوزه فرهنگ و هنر کشور در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت. این شورا تأمین کنندة بخشی از بودجه فعالیتهای فرهنگی در سطح خصوصی میباشد.
این شورا از ۱۶۱ عضو تشکیل شده و بودجة سالیانة آن ۷۰۰ میلیون won معادل ۷/۰ میلیون دلار میباشد. کل مبالغ مالی کمک شده از سوی اعضای این شورا به حوزه فرهنگ و هنر کشور در سال ۱۹۹۴، ۹/۷۹ بیلیون won معادل ۴/۹۲ میلیون دلار آمریکا میباشد.
این مبلغ در سال ۱۹۹۵ بر ۶/۹۲ بیلیون won و در سال ۱۹۹۶ بر ۸/۱۱۷ بیلیون won افزایش یافت. مبالغ هزینه شده در زیرساختهای فرهنگی نظیر احداث ساختمان کتابخانه ها، ایجاد مراکز فرهنگی و موزه ها حدوداً ۳/۴۲ بیلیون won بوده که ۳۶% از کل مبلغ مذکور را شامل می شود. در سال ۱۹۹۶، ۴۵% از هزینه های جاری شورا صرف اجرای پروژه های فرهنگی و ۳۰% از آن صرف حمایت از فعالیتهای هنری در زمینه های موسیقی، تئاتر، رقص و ادبیات گردید.
در ذیل قوانین وضع شده ویژة حوزة فرهنگ و هنر کشور کره قید گردیده است:
ـ لایحة ارتقاء فرهنگ و هنر مصوّب سال ۱۹۷۲
ـ لایحة ارتقاء هنرهای تصویری مصوّب سال ۱۹۹۶
ـ لایحة هنرهای نمایشی مصوّب سال ۱۹۶۱
ـ لایحة ارتقاء فیلم مصوب سال ۱۹۹۵
ـ لایحة ویدئو و ضبط موسیقی مصوب سال ۱۹۹۱
ـ لایحة افزایش تعداد مراکز فرهنگی محلی مصوب سال ۱۹۹۴
ـ لایحة حفاظت از دارائیهای فرهنگی مصوب سال ۱۹۸۲
ـ لایحة گسترش گالریهای هنر و موزه های کشور مصوب سال ۱۹۹۱
ـ لایحة حفاظت از اماکن قدیمی مصوب سال ۱۹۸۴
ـ لایحه ثبت ماهنامه ها و مجلات مصوب سال ۱۹۷۸
ـ لایحة ارتقاء سطح مطالعه و کتابخوانی مصوّب سال ۱۹۴۴
ـ لایحة توزیع نشریات داخلی در خارج از کشور و انتقال نشریات خارجی به داخل کشور مصوب سال ۱۹۷۳
ـ لایحة حق چاپ و نشر مصوب سال ۱۹۶۱
ـ لایحة رادیو و تلویزیون مصوب ۱۹۸۷
ـ لایحة تلویزیونهای کابلی مصوب ۱۱۹۱
ـ لایحة بکارگیری تلویزیونهای کابلی مصوب سال ۱۹۷۶
ـ لایحة شرکتهای رادیو و تلویزیونی مصوب سال ۱۹۷۸
ـ لایحة شرکتهای تبلیغاتی رادیو و تلویزیون مصوب سال ۱۹۸۰
ـ لایحه سازمان ارتقاء فرهنگی رادیو - تلویزیون مصوب سال ۱۹۸۸
ـ لایحة دارائیهای منقول و غیرمنقول تاریخی از جمله معابد، مدارس و غیره مصوب سال ۱۹۶۲
ـ لایحة حق چاپ و تألیف مصوب سال ۱۹۷۶
ـ لایحة حق چاپ و نشر برنامه های کامپیوتری مصوب سال ۱۹۸۶
● سیاستهای ناحیه ای
لایحة ارتقاء سطح فرهنگ و هنر کره، حوزه فرهنگ و هنر کشور با عناوین ادبیات، هنرهای زیبا، موسیقی، رقص، تئاتر، فیلم، سرگرمیها، موسیقی سنتی، عکس، زبان و انتشارات را شامل میگردد. براساس این تعریف از فرهنگ و هنر سیاستهای جداگانهای برای هر یک از این بخشها در نظر گرفته شده است.
● میراث فرهنگی
یکی از مسؤولیتهای اصلی وزارت فرهنگ و تربیتبدنی کشور، حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی ملّی میباشد. بخش عمده ای از بودجة فرهنگی کشور صرف حمایت از موزه ها، پارکهای ملّی، کتابخانه ها، آرشیوهای ملی، دارائیها منقول و غیرمنقول فرهنگی و حفاظت از محیط زیست ملی و گونههای تاریخی که در معرض نابودی میباشند، میگردد. تعداد کل موزه های کشور کره تا سال ۱۹۹۶، ۱۸۲ موزه اعلام شده است. از این تعداد ۲۳ موزة ملی در زمینه های تاریخ، علوم انسانی، علوم طبیعی، هنرهای فولکلور، پست و راه آهن تحت نظارت مستقیم دولت مرکزی اداره میگردد. مسؤولیت حفاظت و نگهداری از اموال فرهنگی نظیر بازسازی اماکن تاریخی کشور تحت نظارت ادارة دارائیهای فرهنگی انجام میگیرد. همچنین شعبات هنری عمده به ویژه موزه هایی در کشورهای خارجی نظیر انگلستان، فرانسه، ژاپن و آمریکا تأسیس یافته است. چنین بخشهای هنری بین المللی از لحاظ مالی تحت نظارت سازمان فرهنگ و هنر کره و تا حدی تحت نظارت بخش خصوصی قرار دارند. تعداد پارکهای ملی کشور کره تا سال ۱۹۹۶ بر ۲۰ پارک بالغ گردیده است. وزارت فرهنگ و تربیت بدنی همچنین مسؤولیت حفاظت از دارائیهای فرهنگی داخل پارکهای ملّی نظیر معابد، بناهای یاد بود طبیعی و آثار تاریخی رو به انقراض را بر عهده دارد. در حالی که معاونت اجرایی دولت و مقامات ذیصلاح محلی مسؤولیت حفاظت از کلیه پارکهای کشور را بر عهده دارند. در سال ۱۹۹۶ وزارت فرهنگ و تربیت بدنی کره بر طبق لایحة اصلاح یافته ویژة پارکهای ملی در نحوه ادارة این پارکها تجدیدنظر نمود. بر طبق این اصلاحیه از انجام ورزشهای مختلف و تفریحات و بکارگیری امکانات تفریحی در داخل پارکها ممانعت به عمل میآید. به همین منظور در سال ۱۹۹۷، ۷/۵۲ بیلیون won معادل ۲/۵۵ میلیون دلار آمریکا صرف حفاظت و نگهداری از پارکهای ملی کره گردید. همچنین در سال ۱۹۹۷، هزینة کلی بالغ بر ۱۰۸ بیلیون won معادل ۴/۱۱۳ میلیون دلار آمریکا صرف حفاظت از میراث فرهنگی و ۳/۷۳ میلیون دلار آمریکا صرف راه اندازی و احداث موزه های ملی کشور گردید. تعداد ۵ اثر فرهنگی از میراث فرهنگی کشور کره در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO) ثبت گردیده است. اسامی این ۵ مورد از میراث فرهنگی کشور کره به شرح زیر میباشد:
۱) معابد Grotto و Pulguksa (درسال ۱۹۹۵)
۲) معبد Haiensa
۳) موزة صنایع چوبی کره با نام Tripitaka (در سال ۱۹۹۵)
۴) معبد chongmyo (در سال ۱۹۹۵)
۵) قلعة sumon shasung (در سال ۱۹۹۷)
۶) کاخ changduk
ادارة دارائیهای فرهنگی کشور کره، وظیفة اصلی حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی کشور را برعهده دارد و به منظور نیل به چنین هدفی به فعالیتهای متفاوتی نظیر مدیریت، تحقیق، حفاری، بازسازی اماکن فرهنگی و مبادلة بین المللی دارائیهای فرهنگی میپردازد. این اداره همچنین میراث فرهنگی کشور را مورد مطالعه قرار داده و دورنمای مشخصی از آن را ارائه میدهد. در سال ۱۹۹۵ تعداد اشیاء فرهنگی شناسایی شده توسط ادارة دارائیهای فرهنگی کشور کره بر ۲۵۱۴ فقره فرهنگی شامل ۲۸۶ گنجینة ملّی و ۱۲۲۸ دفینه بالغ گردید. علاوه بر این، تعداد ۲۹۲۹ مورد از دارائیهای فرهنگی کشور توسط دولتهای ایالتی شناسایی گردیده اند.
● آموزش فرهنگی
آموزش فرهنگی در کشور کره از طریق مدارس دولتی صورت میگیرد و دوران ابتدایی تا آموزش دانشگاهی را شامل میگردد. مدارس کره در حوزه فرهنگ و هنر به منظور کشف استعدادهای خلاق و رشد و گسترش هر چه بیشتر هنر و علوم انسانی به ارایه آموزشهای عمومی میپردازند. علاوه بر این انواع مختلفی از مؤسسات آموزشی دراز مدت در کشور کره وجود دارد که به آموزش رشته های مختلف فرهنگی و هنری میپردازند. اساساً آموزش در رشته های فرهنگی و هنری بصورت حرفه ای در مؤسسات آموزشی و دانشگاهی صورت میگیرد. بر طبق آمار بدست آمده در سال ۱۹۹۵ تعداد ۲۵۵ دانشکده و ۳۵۷ دانشگاه هنر در کشور کره مشغول فعالیت میباشند. بر طبق همین آمار، تعداد کل دانشجویان رشته های تخصصی فرهنگ و هنر بالغ بر ۱۷۸/۱۱۹ نفر و تعداد فارغالتحصیلان این رشته ها ۲۷۸/۳۹ نفر در سال اعلام گردیده است. اخیراً رشد چشمگیری در تأسیس مراکز آموزش رسانه های تصویری نظیر فیلم و تلویزیون مشاهده میگردد. در پاسخ به علاقة روزافزون به رشته های هنری، مؤسسة ملّی فرهنگ کره در سال ۱۹۹۱ با هدف تأمین آموزش اصولی جوانان با استعداد در جهت پرورش نسل جدیدی از هنرمندان حرفه ای تأسیس گردید. این مؤسسه متشکل از مدرسة موسیقی، مدرسه تئاتر، مدرسه فیلم، ویدئو، رسانه های تصویری پیشرفته، مدرسه رقص و مدرسه هنرهای زیبا میباشد.
● سیاستهای زبانی
هدف اصلی سیاستهای زبانی در کشور کره تشویق و ترغیب مردم به کسب درک مناسبی از زبان ملی کشور و توسعة زبان موروثی و همچنین ارتقاء سطح کیفی و کمی زبان کرهای چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی میباشد. از جمله فعالیتهایی که در خصوص سیاست زبانی به اجرا درآمدند می توان به جایگزینی زبان خارجی مشکل با حروف چینی به زبان کرهای و همچنین تشویق و ترغیب رادیو و تلویزیون کشور جهت استفاده از یک زبان معیار اشاره نمود.
در سال ۱۹۹۰ فرهنگستان ملّی زبان کرهای با حکم ریاست جمهوری در جهت رشد و توسعة زبان کرهای و القای آن به سیاست ملی کشور تأسیس گردید. وظیفة فرهنگستان زبان کرهای انجام تحقیقات علمی و جامع جهت برآورده نمودن نیازمندیهای اساسی در طرح ریزی سیاست زبان ملی میباشد. این فرهنگستان قوانینی نظیر رسمالخط صحیح، فاصلهگذاری کلمات و شکل صحیح نوشتاری را برای زبان کرهای اتخاذ نموده است.
همچنین فرهنگستان مذکور علاقمند است که زبانهای بخش شمال و جنوب کشور کره را به یک زبان محلی واحد تبدیل نماید. از لحاظ بین المللی نیز این فرهنگستان اقدام به شناساندن ادبیات و فرهنگ کرهای در آنسوی آبها نموده و کتابها و مطالب نوشتاری به زبان کرهای را در دسترس خارجیان قرار داده است.
● موزه ها و کتابخانه ها
تعداد کل کتابخانه های کشور کره تا سال ۱۹۹۶ بر ۲۴۴/۱۰ فقره بالغ میگردد که از این تعداد می توان به یک کتابخانة ملّی، ۳۲۹ کتابخانه عمومی، ۳۷۸ کتابخانة دانشگاهی، ۹۱۱۷ کتابخانة مدرسهای و ۴۱۸ کتابخانة تخصصی اشاره نمود.
تعداد کل موزه های کشور کره تا سال ۱۹۹۷ بالغ بر ۱۷۴ فقره میباشد. که از این تعداد می توان به ۲۳ موزة ملی، ۲۴ موزة عمومی - دولتی، ۴۷ موزه تخصصی و ۸۰ موزة دانشگاهی اشاره نمود. کتابخانة ملی کشور کره به جمع آوری و نگهداری کتب و اسنادی که بخشی از میراث فرهنگی ملی کشور میباشند، میپردازد. این کتابخانه به ارائه سرویسهای اطلاع رسانی مرجع به کتابخانه های دولتی و دیگر کتابخانه های کشور اقدام می نماید. از جمله وظایف دیگر کتابخانة ملی کشور کره می توان به تأسیس کتابخانه ها، استاندارد نمودن کتابنامه ها و فهرست مراجع، انجام تحقیقات برای کتابخانه های کشور و ایجاد بانک دادههای کتابشناسی ملی اشاره نمود.
کتابخانه مذکور اقدام به راه اندازی شبکة اطلاع رسانی کتابخانهای کشور کره با عنوان (kOLISِNET) نموده. و جهت انجام این پروژه از کتابخانه های دیگر کشور نیز کمک گرفته است. سیستم کتابخانهای کشور کره از زمان راه اندازی شبکة اطلاع رسانی به برقراری رابطه با تعدادی از سازمانهای بین المللی نظیر فدراسیون بین المللی انجمنهای کتابخانهای (IFLA) ، فدراسیون بین المللی اسناد (FID) و شورای بین المللی آرشیو (ICA) پرداخته است. موزة ملی کشور کره به عنوان مؤسسهای کار آمد به حفاری و جمع آوری آثار تاریخی، انجام تحقیقات و برگزاری نمایشگاههایی از آثار تاریخی، برگزاری برنامه های آموزشی، اجتماعی و تقویت درک مردم از فرهنگ سنتی میپردازد. این موزه همچنین اقدام به مطالعه تاریخچه هنری کشور و القاء صنایع دستی و هنرهای سنتی به زندگی امروزی مردم کشور نموده است. موزة ملی کشور کره در حدود ۱۲۰ هزار شیء باستانی و هنری و ۴۵۰۰ فقره از کلکسیونهای هنری را در ۱۸ گالری دائمی به نمایش گذارده است. موزة فولکلور ملّی کشور کره سعی در ارائه درک بهتر و درستتری از شیوه های سنتی زندگی و نمایش آثار تاریخی دارد. این موزه همچنین از انجام مطالعات تطبیقی میان کشور کره و دیگر جوامع دارای فرهنگهای سنتی و فولکلور حمایت کرده و در این رابطه به چاپ کتابها و کاتالوگهای مربوط به موضوع میپردازد.
● هنرهای نمایشی
۲۷۶ مکان قابل دسترس برای هنرهای نمایشی در کره وجود دارد که از این تعداد می توان به ۴۴ مجتمع فرهنگی، ۸۹ سالن اجرای عمومی، ۱۳۳ سالن کوچک، ۲۵۴ سینما و ۴۹۵ سالن تئاتر اشاره نمود. بر طبق سالنامة فرهنگی - هنری سال ۱۹۹۶ تعداد اجراهای نمایشی کشور از قرار ۱۳۸۰ کنسرت موسیقی سنتی، ۳۱۹۳ کنسرت موسیقی کلاسیک غربی، ۱۸۵۰ نمایش تئاتر و ۱۴۹۲ نمایش رقص بوده است.
از جمله رویدادهای هنری مهم کشور کره در زمینة هنرهای نمایشی می توان به جشنواره تئاتر سئول - جشنواره تئاتر کره، جشنواره رقص سئول - جشنوارة رقص کرهای، جشنواره موسیقی سئول - مراسم اعطای جایزه به آهنگ سازان کرهای - جشنوارة هنرهای کره - جشنوارة ارکسترهای سنتی کره و مسابقات موسیقی محلّی کره اشاره نمود.
تئاتر ملی کشور کره در سال ۱۹۵۰ و با هدف حفظ شکل سنتی اجراهای نمایشی و ارتقاء سطح کیفی و کمّی اجراهای جدید گشایش یافت. تئاتر ملّی کره تعداد ۷ مؤسسه با عناوین مؤسسة نمایش ملی، مؤسسة ملّی رقص، مؤسسة ملی باله، مؤسسة ملی خوانندگان کُر و مؤسسة ملی خوانندگان اُپرا را تحت پوشش خود دارد. مرکز ملی هنرهای نمایشی سنتی کره در واقع مرکزی جهت انجام تحقیقات و حفاظت از موسیقی و ابزارآلات موسیقی سنتی کرهای میباشد.این مرکز همچنین تحقیقاتی در زمینة گسترش ابزار آلات موسیقی سنتی و نت نویسی سنتی، تحقیقاتی بعمل آورده است. از جمله اقدامات دیگر این مرکز برپایی تورهای موسیقی سنتی و انتشار کتابهای مرجع موسیقی میباشد.
این مرکز همچنین یکی از مهمترین اماکن اجرای نمایشهای سنتی میباشد. از جمله اجراهای که مرکز ملی هنرهای نمایش سنتی کره به اجرای آنها میپردازد می توان به برگزاری ۸۰ کنسرت منظم در طول سال، برگزاری کنسرتهای تعطیلات آخر هفته، برگزاری کنسرتهای مسافرتی به مناطق محروم و مناطقی از کشور که از کنسرتهای موسیقی کمتری برخوردارند اشاره نمود.
این مرکز همچنین به اجرای موسیقی سنتی در معابد باستانی سلطنتی و کنفسیوسی با همکاری مؤسسات رقص و موسیقی محلی میپردازد. آموزش موسیقی سنتی کره و رقص کرهای از جمله مهمترین مسؤولیتهای دیگر این مرکز ملی محسوب میگردد.
از جملة فعالیتهای آموزشی این مرکز می توان به برگزاری دوره های سه هفتهای آموزش رقص و موسیقی سنّتی برای مبتدیان، برگزاری دوره های پیشرفته یکساله جهت آموزش نواختن آلات موسیقی سنتی، برگزاری دوره های آموزش موسیقی برای مدّرسین دبیرستان، دانش آموزان و همچنین برپایی تورهای آموزش موسیقی در مناطق مختلف کشور اشاره نمود.
مرکز هنرهای سئول در واقع مجتمع هنری پیشرفتهای است که به منظور فراهم آوردن محل اجرای نمایشهای هنری برای هنرمندان تأسیس یافته است.
این مرکز در سال ۱۹۸۸ افتتاح شده و در حدود ۱۵ میلیون تماشاگر یعنی متوسط یک میلیون تماشاگر در سال را در خود جای میدهد. این مرکز هنری از بخشهای متنوعی چون سالن کنسرت موسیقی، سالن برگزاری جشنواره، مکان مخصوص اجرای موسیقی اپرا، سالن نمایش، گالری هنر، کتابخانه علوم انسانی، سالن آثار خوشنویسی و پارک تفریحی فرهنگی تشکیل یافته است. به عبارت دیگر در برگیرندة تمامی انواع اجراهای هنری از ارکستر سنفونی غربی تا اجرای نمایش کودکان میباشد.
مرکز هنری سئول سالانه به برگزاری مراسم و جشنواره های متعددی اقدام می نماید که از آن جمله می توان به جشنواره ارکستر سمفونی، جشنواره موسیقی مجلسی، جشنواره سراسری موسیقی، کنسرتهایی از آهنگ سازان جدید کرهای در هر دو سبک موسیقی سنتی و غربی، دعوت از هنرمندان و نوازندگان کشور در کنسرتها و جشنواره بین المللی موسیقی کر اشاره نمود.
● هنرهای تجسمی یا نمایشی
طبق آمار بدست آمده در سال ۱۹۹۷ بالغ بر ۳۲ موزة هنری در کشور کره وجود دارد که از این تعداد می توان به ۱ موزة ملی ۴ موزة دولتی و ۲۶ موزه خصوصی اشاره نمود.
در حدود۲۶۹ سالن اجرای نمایش و ۳۳۷ گالری خصوصی در سراسر کشور کره وجود دارد. مسابقات ملی در رشته های هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، صنایع دستی، معماری، عکاسی هر ساله در کشور کره برگزار میگردد. از جمله این مسابقات می توان به مسابقه بزرگ هنری کره، نمایشگاه صنایع دستی کره، مسابقه بزرگ معماری کره و نمایشگاه عکس اشاره نمود. کلیة این مسابقات به منظور تشویق و ترغیب آموزش هنرمندان حرفه ای رشته های هنرهای تجسمی کشور برگزار میگردند.
از جمله اهداف دیگر این مسابقات بالا بردن سطح آگاهی مردم کره نسبت به هنرهای تجسمی میباشد. در سال ۱۹۹۶ سازمان هنری و فرهنگی کره (kcaf) مبلغ کل ۴۶۰ میلیون won معادل ۶/۰ میلیون دلار آمریکا به حمایت از ۹۶ پروژة هنری در زمینة هنرهای تجسمی اختصاص داد. موزة ملی هنرهای معاصر کشور کره در واقع مؤسسهای معتبر است که به ارائه آثار ارزنده ملی و بین المللی در زمینة هنرهای معاصر میپردازد. موزه مذکور به جمع آوری، حفاظت و نگهداری از آثار هنری داخلی، معرفی هنر کشور کره به سایر کشورهای دنیا و برقراری ارتباط با موزه های سراسر جهان میپردازد.
● ادبیات
با استناد به سالنامة هنری و فرهنگی سال ۱۹۹۶ کشور باید گفت که ۸۵۵ نوع مختلف از مجلاّت ادبی در این کشور منتشر میگردد. بر طبق آخرین آمار بدست آمده در سال ۱۹۹۶، ۴۴۱۱ نوع کتاب هنری انتشار یافته و ۲۲۶ رویداد هنری - ادبی برگزار گردیده است. سازمان هنری - فرهنگی کره با اختصاص کمکهای مالی، به ایجاد محیط مناسبی جهت خلق آثار ادبی و ارتقاء سطح کیفی و کمی ادبیات کشور اقدام می نماید. از جملة طرحهای فوق برنامه سازمان هنری - فرهنگی کره (KCAF) می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
ـ انتشار مجلات انجمن نویسندگان
ـ انتشار و توزیع گلچینهای ادبی کره
ـ انتشار کتابهای ادبی کره
ـ انتشار کتابهای ادبی با خط بریل برای نابینایان
بر طبق آخرین آمار به دست آمده در سال ۱۹۹۶ سازمان فرهنگی هنری کره با عنوان (KCAF) در زمینة ادبیات کشور هزینهای بالغ بر ۷/۱۵ بیلیون won معادل ۵/۱۹ میلیون دلار آمریکا را صرف نموده است.
گفتنی است که هزینة مذکور جهت حمایت از اجرای ۱۷۰ پروژة ادبی صرف گردیده است.
● بانک دادههای اطلاعاتی در زمینة فرهنگ و هنر
به منظور تحقق روزافزون درک اهمیت اطلاعات سازمان یافته، سری فعالیتهای قانونی از سوی دولت مرکزی کشور کره انجام گرفته است. قانون مصوب ویژة اطلاعات سازمان یافته در اگوست سال ۱۹۹۵ به تصویب رسیده و کمیته ای با ریاست نخست وزیر کره در جهت ارائه اطلاعات سازمان یافته تشکیل گردید. طرحی جامع به منظور ارتقاء سطح اطلاعات سازمان یافته از سوی دولت اعلان گردید که بعدها با عنوان طرح جامع اطلاع رسانی فرهنگی به اجرا درآمد. طرح مذکور در سه دورة برنامه ریزی شدة زمانی به اجرا در خواهد آمد. دورة اول اجرای این طرح بین سالهای ۹۵-۱۹۹۷ به اجرا درآمده دورة دوم بین سالهای ۱۹۹۸-۲۰۰۰ به اجرا درآمده، و دورة سوم آن بین سالهای ۲۰۰۰-۲۰۱۰ به اجرا در خواهد آمد.
از جملة بانک دادههای سال ۱۹۹۷ می توان به بانک داده دارائیهای فرهنگی، بانک داده کتابخانه ها، بانک داده موزه ها و بانک داده علوم انسانی کشور کره اشاره نمود. تقریباً بانک دادههایی متشکل از ۳۳۰۰ مدخل در باب گنجینه های ملی، اماکن تاریخی از طریق رسانه های گروهی، به صورت عکس، موسیقی و بولتن اطلاعاتی و در سطح ملی و بین المللی در دسترس میباشند. همچنین بانک اطلاعاتی با ۴۰۰۰ مدخل در باب سیستمهای مدیریتی اطلاع رسانی در زمینة دارائیهای فرهنگی کشور در دسترس میباشد.
علاوه بر این، بانک اطلاعاتی متشکل از ۱۰۰۰ مدخل در خصوص موزه های ملی کشور در دسترس میباشد.
سیستم دادههای اطلاعاتی کتابخانهای از طریق سیستم اطلاع رسانی الکترونیکی در ۹ کتابخانه اصلی کشور برقرار بوده و جهت ارائه فهرستهایی از کتابهای مرجع ملّی، طراحی گردیده است.
بانک اطلاعاتی موزة کشور کره در حدود ۱۰۰۰ مدخل اطلاعاتی در خصوص آثار هنری گردآوری شده، ۱۲۰۰ مدخل در خصوص هنرمندان و همچنین اطلاعاتی در زمینة برپایی نمایشگاههای مختلف را ثبت نموده است.
اطلاعاتی که بانک اطلاعاتی کشور کره در حوزه هنر ارائه نموده شامل اطلاعات گوناگونی در زمینه های فیلم، موسیقی سنتی، تئاتر و موسیقی کلاسیک میباشد.
● صنایع فرهنگی
دفتر صنایع فرهنگی کشور کره در سال ۱۹۹۴ و تحت نظارت وزارت فرهنگ و تربیت بدنی کشور آغاز به فعالیت نمود. شعار دفتر مذکور این بود که صنایع فرهنگی بخش مهمی از زیرساختهای اصلی جامعه را تشکیل داده، بنابراین می بایستی در سطح ملّی مورد ملاحظه قرار گیرند.
عدم توازن بین محصولات وارداتی و محصولات داخلی کشور کره در حوزة صنایع فرهنگی به آن حد رسیده بود که می بایستی سیاست مشخصی جهت رسیدگی به این مشکل اتخاذ گردد. چرا که بازارهای کره از محصولات خارجی در حوزه انیمیشن، ویدئو و فیلم اشباع شده و این موضوع باعث کسری بودجة قابل توجهی در حدود ۳۳۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۹۵ گردید.
لازم به ذکر است که تا سال ۱۹۹۵ در حدود ۸۰% از بازار داخلی کشور کره از محصولات انیمیشن، ویدئو و فیلم خارجی انباشته شده بود. نرخ جایگیری انیمیشن خارجی در بازارهای داخلی کشور کره بالغ بر ۴/۹۳% بود. بازار صنایع فرهنگی کشور کره ۹/۰ درصد از کل سود ناخالص ملی اقتصاد کره و ۲/۱ درصد بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.
سهم صنایع فرهنگی کشور کره در بازارهای فرهنگی جهانی در زمینة انیمیشن ۱/۸ درصد در زمینة صنعت بازیگری ۰/۵ درصد، در زمینة فیلم ۴/۰ درصد و در زمینه ویدئو ۵/۰ درصد میباشد. صنایع فرهنگی خارجی که بازارهای داخلی کشور کره را اشباع نموده در واقع ۸۰% از نیازمندیهای فرهنگی این کشور در حوزة فیلم و انیمیشن را به خود اختصاص داده است. که این رقم خود سهم قابل ملاحظه ای از کسری تجارت ملّی را باعث گردیده است.
● نشر کتاب
صنعت نشر کشور کره، ۶/۰ از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، به طوری که این میزان کشور کره را بعنوان دهمین کشور پیشتاز در صنعت چاپ جهان مطرح نموده است. طبق آمار سال ۱۹۹۶ تعداد کل شرکتها و مؤسسات چاپ و نشر کشور کره بالغ بر ۴۵۸/۱۲ شرکت و ۵۰۲۸ مرکز چاپ و تیراژ کلی آثار انتشار یافته ۷۲۳/۱۳۶/۱۵۸ نسخه اعلام گردید. صنعت نشر کشور کره از لحاظ کمیتی گسترش یافته است. اما باید گفت که بیشتر سهم آماری آثار انتشار یافته به نشر کتابهای درسی با ۲/۴۴ درصد و کتابهای کودکان با ۹/۸ درصد اختصاص دارد. تعداد ماهنامه ها و مجلات انتشار یافته در سال ۱۹۹۷ بالغ بر ۸۷۲۴ فقره تخمینزده شده است که از این تعداد می توان به ۱۲۶ روزنامه، ۲۵۶۱ هفتهنامه ۳۳۷۶ ماهنامه، ۲ مجلة خبری و ۲۶۵۹ فقره مطالب متفرقه اشاره نمود.
بستر فعالیت صنعت چاپ داخلی کشور کره به علّت رقابت با سازمان پیمان ورشو یا سازمان تجارت جهانی ناهموار میباشد.
به همین منظور قانون حقّ چاپ و تکثیر کشور در جهت برطرف نمودن چنین مشکلی نیاز به تجدیدنظر و اصلاحیه دارد. از این رو دولت کره، به اجرای طرحی در جهت تأسیس یک جایگاه صنعتی اطلاع رسانی در زمینة صنعت چاپ و به منظور تبدیل این صنعت به یکی از صنایع استراتژیک ملّی اقدام نموده است.
از سال ۱۹۹۵ سازمان فرهنگی - انتشاراتی کره، میزبان برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب سئول بوده است. سازمان مذکور به تشویق مشارکت شرکتهای کرهای در نمایشگاههای بین المللی کتاب، جهت مطالعة روند بین المللی صنعت چاپ و آشنایی هر چه بیشتر ناشرین داخلی با فنآوریهای پیشرفته صنعت چاپ بین المللی اقدام نموده است.
● روزنامه و تلویزیون
در مارس سال ۱۹۹۶ تعداد شرکتهای ارتباطاتی کشور کره (دفاتر روزنامه، خبرگزاریها، رادیو و تلویزیون و تلویزیونهای کابلی) بر ۲۱۶ شرکت و ۸۳۹/۴۲ کارمند بالغ گردید که از این مجموعه ۶۷ شرکت در بخش روزنامه (۱۰ روزنامه، ۹ مجلة اقتصادی، ۲ مجله انگلیسی زبان، ۳ مجله ورزشی و ۴۳ مجله با زبان محلی)، ۴۳ شرکت در حوزه رادیو و تلویزیون شامل (۴ شبکه تلویزیونی ملی به نامهای KBS,MBC ، SBC ، EBC ) و ۲ خبرگزاری فعالیت دارند.
در سال ۱۹۹۶ بیش از ۵/۱ میلیون خانوار کرهای مبادرت به استفاده از تلویزیونهای کابلی (ماهواره ای) نمودند.
● فیلم، ویدئو و انیمیشن
در سال ۱۹۹۶ تعداد فیلمهای تولیدی داخل کشور بر ۶۵ فقره بالغ گردید و این در حالی است که تعداد محصولات مشابه وارداتی بالغ بر ۴۸۳ فیلم بود. از این ۴۸۳ فیلم، ۳/۵۶ درصد آن (۲۲۷ فیلم) تولیدات آمریکایی میباشند.
از این تعداد، ۷/۱۳ درصد توسط شرکتهای تولید فیلم خارجی مستقیماً به کشور وارد شده و تعداد ۱۹ فیلم داخلی نیز به خارج صادر گردید. تعداد فیلمهای به نمایش درآمده درسال ۱۹۹۶، ۳۷۵ فیلم میباشد که از این تعداد ۵۵ فیلم داخلی و ۳۲۰ فیلم از جمله محصولات خارجی میباشد.
در سال ۱۹۹۶ بازار صنعت فیلم داخلی مبلغی در حدود ۸/۲۰۲ بیلیون won معادل ۲۵۲ میلیون دلار آمریکایی را به خود اختصاص داده و تعداد افرادی که در طی همین سال در این صنعت بکار گرفته شدند بر ۵۵۷۰ نفر بالغ گردید. در سال ۱۹۹۷ تعداد ۳۰ مرکز دانشگاهی کشور، فیلمهای تولید شده توسط ۱۸۴۴ دانشجو را به بازار عرضه نمودند.
در سال ۱۹۷۳ مؤسسة ارتقاء فیلم سینمایی کره با عنوان (KMPPC) جهت ارتقاء، پرورش و حمایت از صنعت فیلم کشور آغاز به فعالیت نمود. مؤسسه مذکور به فعالیت در زمینة تولید فیلم و تقبّل هزینه های مراحل پیش تولید فیلم و همچنین اختصاص وامهای بانکی به فیلم سازان کشور مبادرت می نماید.
مؤسسة مذکور همه ساله جوایز مالی به فیلمنامه نویسان برتر کشور اختصاص داده و فیلمنامه های برتر توسط این مؤسسه در دسترس تولیدکنندگان فیلم قرار میگیرد. در سال ۱۹۸۴ مؤسسه فیلم سینمایی کره، به تأسیس فرهنگستان هنرهای فیلم در جهت ارائه آموزش علمی به تولید کنندگان فیلم اقدام نمود.
در سال ۱۹۷۴ آرشیو فیلم کشور کره با عنوان (KFA) به منظور ارتقاء ارزشهای هنری و تاریخی فیلمهای کشور با هدف جمع آوری، نگهداری و نمایش فیلمهای هنری و تاریخی تأسیس یافت. در سال ۱۹۹۶ صنعت انیمیشن کره با بودجه ای بالغ بر ۴۰ بیلیون won معادل با ۵۰ میلیون دلار آمریکا آغاز به فعالیت نمود. با وجود اینکه صنعت فیلم کشور کره تقریباً بالاترین بودجة دولتی یعنی حدود ۵/۳ تریلیون won معادل ۴۳۴۷ میلیون دلار آمریکا را به خود اختصاص داده و بودجة اختصاصی به صنعت انیمیشن در مقایسه با آن بسیار ناچیز است، اما صنعت اخیر ۹۹% از صادرات صنایع تصویری کشور را به خود اختصاص داده است. در حدود ۲۰۰ شرکت تولید انیمیشن با تعداد ۲۰ هزار کارمند و ۵ مؤسسة پشتیبانی در جهت تقویت هر چه بیشتر این صنعت در کشور کره مشغول به فعالیت میباشند.
همچنین تعداد ۱۰ مؤسسه آموزش دانشگاهی با برگزاری دوره های چهار ساله و تعداد ۵۲۵ دانشجو در زمینة آموزش انیمیشن به فعالیت میپردازند.
درآمد حاصله از صنعت ویدئوی داخلی کشور کره طی سال ۱۹۹۶، ۲۴۸ میلیون دلار آمریکا برآورد گردیده است.
نرخ تماشای محصولات ویدئویی در سال ۱۹۹۶ در حدود ۴۴% برآورد گردیده که نسبت به سال ۱۹۹۳، از رشد ۳/۸ درصدی برخوردار بوده است.
در ضمن گفتنی است که ۷/۷ درصد این تولیدات ویدئویی متعلق به ویدئوهای فرهنگی و آموزشی است که در مقایسه با سال ۱۹۹۳ رشد ۴/۰ درصدی را نشان میدهد.
طبق آمار بعمل آمده هر شخص کرهای متوسط ۹/۱ ویدئو در هر ماه تماشا میکند که ۲/۰% از این مقدار ویدئوهای فرهنگی و آموزشی میباشد.
● صنعت ضبط صدا (موسیقی)
در سال ۱۹۹۵ صنعت ضبط موسیقی داخلی کشور کره فروشی بالغ بر ۴۰۰ بیلیون won معادل ۳/۵۱۸ میلیون دلار آمریکا داشته و از این رو در زمینة ضبط موسیقی مکان هجدهم در بازارهای جهانی و مکان دوم (پس از کشور ژاپن) در قارة آسیا را از آن خود نموده است.
تعداد شرکتهای ضبط موسیقی داخلی کشور کره بالغ بر ۹۸ شرکت و تعداد شرکتهای پخش چند ملیّتی ۵ شرکت میباشد. از لحاظ داشتن سهم در بازار، شرکتهای داخلی ۶۳% و شرکتهای چند ملیتی ۳۷% را به خود اختصاص داده اند. در سال ۱۹۹۵ بازار بازیهای کامپیوتری کره به فروشی در حدود ۵۰۰ بیلیون won معادل با ۴/۶۴۵ میلیون دلار آمریکا دست یافت. بدین ترتیب نرخ رشد سالیانة بازیهای کامپیوتری ۸/۱۵% و نرخ واردات آن ۸/۵۸% میباشد. تعدادی از شرکتهای تجاری زنجیرهای کرهای بطور گستردهای در زمینة بازیهای کامپیوتری سرمایه گذاری می نمایند.
● توسعه فرهنگی
دولت کره در جهت توسعه و ارتقاء هر چه بیشتر سطح فرهنگ ملی از طریق تنظیم و اجرای سیاستهای فرهنگی میان مدت و دراز مدت و همیاری تعدادی از کمیسیونها و سازمانهای ذیربط تلاشهایی را به عمل آورده است. از جمله اهداف و طرحهای دولت کره در زمینه های فرهنگی می توان به طرحهای ذیل اشاره نمود:
ـ اولین طرح توسعة فرهنگی ۵ ساله (بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۴)
ـ دومین طرح توسعه ۵ ساله فرهنگی (بین سالهای ۸۳-۱۹۷۹)
ـ سیاست فرهنگی جدید (بین سالهای ۱۹۸۶-۱۹۸۲)
ـ طرح سیاست فرهنگی ۱۰ ساله (بین سالهای ۹۹-۱۹۹۰)
ـ طرح ۵ سالة ارتقاء فرهنگی (بین سالهای (۱۹۹۷ تا ۱۹۹۳)
ـ طرح اجرای رفاه فرهنگی (بین سالهای ۲۰۱۱-۱۹۹۶)
طبق آمار بدست آمده در سال ۱۹۹۷ تعداد اشخاصی که از مراکز هنرهای نمایشی، نمایشگاهها و استادیومهای ورزشی برای بیشتر از یکبار درسال دیدن نمودند، ۴۴% از جمعیت را در بر میگرفت. از این مقدار ۵/۳۳% از افراد به حضور در مراکز هنرهای نمایشی نظیر سینماها و تئاترها، ۰/۱۶% به موزه ها و گالریهای هنری و ۰/۱۷% به باشگاههای ورزشی تمایل داشتند.
سینماها در این آمار از بالاترین درصد تماشاگر یعنی ۹/۴%، استادیومهای سرپوشیدة ورزشی از ۲/۳% و گالریهای هنری از ۱/۲% تماشاگر برخوردار بودند. آمار بدست آمده در سال ۱۹۹۶ نشان میدهد که اشخاص کتابخوان حدود ۵/۶۳% از جمعیت کشور را تشکیل داده و میانگین متوسط کتابهای خوانده شده برای هر نفر ۱/۱۶ یک جلد میباشد که از این تعداد ۱/۵ جلد به مجلات عمومی و تخصّصی ۷/۴ جلد به مجلات کاریکاتور و ۸/۶ جلد به کتابهای عمومی فرهنگی اختصاص دارد.
طبق آمار به دست آمده در سال ۱۹۹۶ مشخص گردید که ۲/۷۲ درصد افراد بالای ۱۵ سال کرهای به مطالعه روزنامه پرداخته و جذابترین بخشها به ترتیب بخشهای اقتصادی، بخشهای فرهنگی، ورزشی، موضوعات اجتماعی و موضوعات سیاسی بوده اند.
در زمرة برنامه های تلویزیونی، نمایشهای خانوادگی ۱/۳۷%، اخبار ۸/۳۲%، برنامه های تفریحی و سرگرم کننده ۵/۱۱% و برنامه های ورزشی ۹/۸% را به خود اختصاص داده اند. لازم به ذکر است که ۱/۲۲% تماشاگران از برنامه های تلویزیونی اظهار رضایت کرده، ۱/۵۴% تماشاگران بیطرف ۸/۲۳% نسبت به این برنامه ها اظهار نارضایتی نمودند.
پخش مکرّر آگهی های بازرگانی ۴/۲۷%، پخش برنامه هایی با محتوای یکسان در کانالهای مختلف تلویزیون ۸/۲۱% و مناسب نبودن زمان پخش برنامه های تلویزیونی ۴/۱۲% از نارضایتیها را تشکیل میدهند.
۷/۱۱% افراد نیز از بیانصافی گزارشات تلویزیونی شکایت داشتهاند. همچنین در طی این آمارگیری مشخص گردید که ۴/۲۶% از جمعیت کشور کره از زمان کافی و اوقات فراغت برخوردار نبوده و اوقات فراغت ترجیحاً در بین افرادی که از کار کمتر و سبکتری برخوردارند به اشکال مختلف، تماشای تلویزیون به میزان ۲/۴۱%، استراحت و پرداختن به کارهای خانگی به میزان ۵/۲۹%، ورزش و مسافرت به میزان ۴/۱۱% مشاهده میگردد.
علیرغم افرادی که از ساعتهای فراغت خود راضی بودند تعداد ۹/۴۴% از افراد در بیرون از منزل بوده و اوقاف فراغت نداشتند، ۲/۳۹% از آنان مشغول انجام فعالیتهای اقتصادی بوده و تعداد ۸/۲۹% از آنان نیز از زمانی جهت پرداختن به اوقات فراغت برخوردار نبودند.
وزارت فرهنگ و تربیتبدنی کره به منظور پاسخگویی به تقاضاهای فرهنگی مردم و گسترش حقوق فرهنگی آنان طرحی تحت عنوان طرح اجرای رفاه فرهنگی را به اجرا درآورده است این طرح با هدف تأکید بر کیفیت زندگی و حذف مسائل و مشکلات منفی ناشی از رشد سریع اقتصادی کشور در سال ۱۹۹۶ ارائه گردید. از جملة اصلیترین اهدافی که طرح مذکور به اجرای آنها میپردازد می توان به فراهم آوردن امکانات بیشتر فرهنگی و ورزشی و تأسیس اماکن پیشرفته تر فرهنگی و هنری در جهت تقویت صنعت جهانگردی اشاره نمود.
● روابط بین المللی فرهنگی
روابط بین المللی - فرهنگی کشور کره بر ارتقاء فرهنگ کشور در آنسوی آبها و حضور هنرمندان کرهای در رویدادهای بین المللی فرهنگی و همچنین انجام مبادلات فرهنگی با کشورهای جهان تأکید دارد.
در جهت تحقق برقراری روابط بین المللی فرهنگی میان کشور کره و سایر کشورها تعدادی از وزارتخانه های کشور از جمله وزارت امور خارجه، وزارت دارائی، وزارت صنایع و وزارت فرهنگ و جهانگردی به ارتقاء هر چه بیشتر آن کمک می نمایند. دیگر سازمانهای بین المللی فرهنگی، سازمانهای غیردولتی و اشخاص کرهای مقیم خارج در گسترش چنین روابطی از نقش مهمی برخوردار میباشند.
تعداد زیادی از سازمانهای فرهنگی کشور ارتباط نزدیکی با سازمانهای بین المللی نظیر سازمان علمی - تربیتی فرهنگی ملل متحد (UNESCO) ، IIC ، IFLA ، PEN ، CISAC ، FIT ، IUA ، IAA ، IMC ، FIJM ، IMS ، ITIASSIIJ ، UNIMA ، WCC ، CIOFF ، ICTM ، FACP ، FIAF ، FIAFP ، OISTAT ، ACIT برقرار نموده اند.
کشور کره در جهت ارائه دورنمای روشنی از تاریخچة فرهنگی و ملّی در آنسوی آبها به اجرای پروژه های متعددی اقدام نموده است. از جملة این اقدامات می توان به تهیة ۱۰ نسخة فرهنگی - ملّی، تأسیس و حمایت از مراکز فرهنگی کرهای در خارج، معرفی بخشهایی از هنر کشور بر روی دیسکتهای نوری، انتشار کتابهایی که بخشی از فرهنگ کشور را به تصویر کشیده و به معرفی ادبیات کرهای پرداختهاند اشاره نمود. کشور کره با ۸۱ کشور جهان به توافقات فرهنگی دست یافته است.
سیاست تبادل فرهنگی کره به برقراری روابط با کشورهای ژاپن، آمریکا، آسیا، اقیانوسیه، اروپا و فراکسیون شمالی تأکید دارد. کشور کره در مراحل آمادگی جهت برگزاری رویداد فرهنگی تحت عنوان (ASEM) قرار دارد. دولت کره به برقراری روابط ورزشی و فرهنگی با کشور ژاپن در جام جهانی سال ۲۰۰۲ و همچنین از سرگیری روابط فرهنگی میان دو بخش شمالی و جنوبی کشور امیدوار میباشد.
در اوایل دهة ۱۹۸۰ دولت کره هر چه بیشتر به صنعت توریسم پرداخته و از آن به عنوان اصلیترین ابزار ارتباطی در جهت فراهم آوردن فرصتهایی در شناساندن هر چه بیشتر کشور و ارائه نمای مشخصتری از آن استفاده نموده است. مسؤولیت رسیدگی به این بخش از صنعت کشور کره در سال ۱۹۹۴ به وزارت فرهنگ و تربیت بدنی محول و سیاست جهانگردی در سطح دولت مرکزی با عنوان بخشی از سیاست جهانیسازی طرح ریزی گردید. کشور کره بطور فعال در رویدادهای بین المللی فرهنگی رشته هنرهای زیبا حضور یافته و به همین منظور غرفهای در venice Biennale دایر نموده است. غرفة مذکور به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال حیات هنرهای زیبا در کشور بر پا گردید. در سال ۱۹۹۶ کشور کره در رویدادهای بین المللی فرهنگی تحت عناوین ذیل شرکت داشته است:
۱) رویداد فرهنگی Venice Biennale در رشتة معماری
۲) بیستمین همایش بین المللی معماری در کشور اسپانیا
۳) بیست و هشتمین دورة جشنوارة بین المللی هنرهای زیبا
۴) نمایشگاه صنایع دستی مشترک کره و ژاپن
کشور کره همچنین میزبان چهارمین جلسة مراسم بین المللی چای و هفدهمین نمایشگاه بین المللی عکس میباشد.
همچنین در رشته ادبیات نیز این کشور میزبان سمیناری تحت عنوان سمینار ادبیات کره بوده است.
سمینار مذکور در سال ۱۹۹۶ و در شهر lima برگزار گردید. سازمان تئاتر کشور کره نیز به ترتیب دادن جلساتی تحت عناوین جشنوارة بین المللی حرفه ایها، هفدهمین جلسة سخنرانی سالیانه UNIMA و جشنواره بین المللی پانتومیم تحت عنوان جشنواره پانتومیم کره در کشور مجارستان و شهر chunchon اقدام نموده است. در سال ۱۹۹۷ جشنوارة بین المللی تئاتر (یعنی بیست و هفتمین دورة آن) در کشور کره برگزار گردید.
در رشته رقص می توان به اجراها و کلاسهای عملی بین المللی رقص، پانزدهمین جشنوارة بین المللی رقص مدرن و همایش بین المللی رقص کره که در این کشور برگزار میگردد اشاره نمود.
در رشته موسیقی نیز می توان به همایش بین المللی موسیقی میان کشورهای ژاپن، آمریکا و کره، جشنواره آلات موسیقی بادی جنوب شرق آسیا و نوزدهمین دورة جشنوارة موسیقی معاصر آسیا در سال ۱۹۹۶ اشاره نمود.
از جملة فعالیتهایی که طی سال ۱۹۹۶ در زمینة مبادلات بین المللی - فرهنگی در کشور کره انجام گرفته می توان به گردهمایی ادبیات کره و چین، دعوت از بازیگران و خوانندگان هنرهای نمایشی کشور چین، دعوت از مدرسین زبان کرهای و اعزام آنها به خارج از کشور و همچنین برگزاری کلاسهای موسیقی سنتی کرهای برای کرهایهای مقیم خارج کشور اشاره نمود.
منبع : دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی


همچنین مشاهده کنید