پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
انقلاب اسلامی حلقه واسطه عاشورا و انتظار
اقامه کلمه توحید و ایجاد بستر بندگی خدای متعال و عبادت حضرت حق در تمامی شئون حیات، فلسفه تحقق انقلاب اسلامی و محقق شدن جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بر پایه ارزشها و باورهای اسلامی، هدف بزرگ انقلاب اسلامی است.
انقلاب اسلامی تحولی بسیار بزرگ در قرون و اعصار اخیر و انفجار نور و تبلور وعده الهی “یخرجهم من الظلمات الی النور” (قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۷) و بشارت دهنده پیام معنویت و حیات طیبه برای انسان سرگشته در سراب تمدن مادی است.
این انقلاب عظیم بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از حیات طیبه آن کارآمدی خود را اثبات نموده و تاثیرات عمیق اجتماعی و تاریخی از خود به جای گذاشته و مسیری نو و نورانی برای تاریخ و بشریت تعریف نموده و سریع و شتابان به سمت فتح قلههای جدید و اهداف و آرمانهای مقدس در حرکت است.
این پیدایش و ظهور قدرتمند و حرکت سریع رو به جلو و دستاوردهای کلان به دلیل آن است که این انقلاب از یکسو ریشه در عاشورا و حماسه حسینی و از سوی دیگر چشم به عصر ظهور دارد و منتظر جامعه مهدوی است. در واقع انقلاب اسلامی به عنوان حلقه واسطه میان مکتب عاشورا و فرهنگ انتظار عمل مینماید و با الهام از حماسه عظیم عاشورا، پای در جاده انتظار و حرکت به سمت جامعه مهدوی دارد و در پی زمینهسازی برای تحقق آرمان و آرزوی بزرگ و وعده حتمی الهی است. انقلاب اسلامی آمیختهای از رنگ سرخ حسینی و رنگ سبز مهدوی است که شروع آن با نام مقدس حضرت اباعبدالله الحسین - علیهالسلام - و حفظ تداوم و رشد آن با نام مبارک حضرت ولیعصر - ارواحنا فداه - میباشد.
این نوشته کوتاه بر آن است که در حد بضاعت خود به بررسی نسبتهای میان این سه مقوله و حلقه واسطه بودن انقلاب اسلامی نسبت به دو مقوله دیگر بپردازد.
از ابتدای خلقت حضرت آدم علی نبینا و آله و - علیهالسلام - و تمرد و سرپیچی شیطان (همان، آیه ۳۱) از دستور الهی دو جبهه حق و باطل به سرپرستی خدای متعال و طاغوت شکل گرفته است، قرآن کریم در “آیه الکرسی” به وجود این دو جبهه تصریح نموده و خدای متعال و مومنان را در یک جبهه و طاغوت و کافران را در جبهه مقابل جای میدهد (همان، آیات ۲۵۷-۲۵۵.)
در این آیه شریفه به آثار و پیامدهای این دو سرپرستی نیز اشاره میگردد که محصول ولایت خدای متعال و جبهه حق را نور و سعادت و محصول ولایت طاغوت و کفر را ظلمت و شقاوت معرفی مینماید.
این درگیری محدود به عرصهها و حوزههای خاص نمیباشد و وسعت و دامنه آن تمام تاریخ را پوشانده است. این رویارویی دائمی است و از ابتدای خلقت انسان تا برپایی حکومت جهانی حق و محو باطل ادامه خواهد داشت.
علت این درگیری دائمی آن است که در نظام هستی که به صورت نظاممند و به هم پیوسته خلق گردیده است. اصطکاک وتقابل اختیارات و ارادهها در ارتباط با یکدیگر امری ضروری و طبیعی است و هرکدام از دو جبهه نور و ظلمت که قصد توسعه و گسترش فعالیتهای خود را داشته باشد، لزوما دامنه گسترش حرکت مقابل را ضیق و تنگ مینماید و “وسعت حکومت” یکی “محدودیت حاکمیت” دیگری را به دنبال خواهد داشت؛ لذا این دو جریان از آنجا که از مواضع و اهداف خود عدول نخواهند نمود، درگیری برای حاکمیت حق و حقیقت و توسعه بندگی و در مقابل تلاش برای حاکمیت شیطان و پرستش اهواء به صورت دائم و همه جانبه ادامه خواهد داشت. (جمعی از نویسندگان، ۱۳۶۷، ۶.)
در این میان آنان که شدیدترین اختیار را در مسیر نور یا ظلمت نمودهاند، سرپرستی و ولایت سایر افراد هم جهت خود را برعهده میگیرند و اساسیترین نقش را در جهت دادن به حرکت سایر انسانها و میسر حرکت جامعه ایفا مینمایند.
نمونههای این تقابل را میتوان در رویارویی و جهاد پیامبران بزرگ الهی با مشرکان و پرچمداران جبهه طاغوت مشاهده کرد. صفحات تاریخ درگیری حضرت موسی - علیهالسلام - با فرعون و ابراهیم - علیهالسلام - با نمرود و پیامبر گرامی اسلام - صلیالله علیه و آله و سلم - را با جبهه مشرکان قریش و دیگر دشمنان به تصویر کشیده و ائمه اطهار - علیهالسلام- هرکدام با طواغیت زمان خود درگیر بودهاند.
با این نگاه نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی و قیام حضرت مهدی - عجلالله تعالی فرجه الشریف - سه مقطع از درگیری تاریخی جبهه حق علیه باطل است که هر سه حرکت دارای اهداف مشترک میباشند.
نهضت عاشورا سنگینترین و خونینترین نبرد مقدس در این درگیری دائمی است که برای اقامه حق، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح انحراف عمیق در جامعه اسلامی مبنی بر جدایی دین از ولایت و دینداری بدون امامت و پذیرش سلطنت برای سرپرستی جامعه اسلامی و ... برپا گردیده است و همواره محور و الگو و الهام بخش مبارزات جبهه حق علیه باطل بوده است.
انقلاب اسلامی نیز پرچمدار جبهه حق در مقطع زمانی رنسانس و ظهور مدرنیته و حاکمیت و سیطره کامل تمدن مادی و هجوم همه جانبه آن به دین، ارزشها و اعتقادات و طرد و انزوای دین و دینداران از عرصههای حیات اجتماعی بشر بود.
این انقلاب با انگیزههای الهی و ایمانی و تلاش برای آزادی جامعه خود و مسلمین و در نهایت کل بشریت از یوغ بندگی تمدن مادی و جبهه باطل و مقابله با اهداف توسعهطلبانه آنان و با هدف توسعه شعار لاالهالاالله و جریان توحید و بندگی خدای متعال به وقوع پیوست.انقلاب و ظهور حضرت مهدی - علیهالسلام - نیز به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری؛ حلقهای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود و قیام حضرت آخرین حلقه از مجموعه حلقه ها مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده و مهدی موعود - عجلالله تعالی فرجهالشریف - تحقق بخش ایدهآل همه انبیا و اولیا و مردان مبارزه در راه حق است. (مطهری، ۱۳۷۳، ۶۸.)
حجتالاسلام والمسلمین کتابی
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی
آتش سوزی تهران پلیس روز معلم زلزله قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت دستگیری
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم ارز
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی تلویزیون عفاف و حجاب جواد عزتی سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم موسیقی رسانه ملی
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین حماس غزه جنگ غزه نوار غزه انگلیس ترکیه ایالات متحده آمریکا اوکراین یمن افغانستان
پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل همراه اول پهپاد واکسن تبلیغات ناسا نخبگان
سرطان خواب فشار خون کبد چرب بیماری قلبی دیابت کاهش وزن مسمومیت داروخانه