جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


معرفی موسسه نظرسنجی گالوپ


معرفی موسسه نظرسنجی گالوپ
موسسه گالوپ از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان است كه آشنایی با مراحلی كه برای انجام نظرسنجی در این موسسه انجام می شود، حائز اهمیت است.
۱ - موضوع نمونه گیری ها
نمونه گیری بر اساس اصل احتمالات، زیربنای همه تحقیقات مربوط به نظرسنجی ها را تشكیل می دهد. بر اساس این اصل ابتدایی درصد اندكی از مردم یك جامعه كه به شكل تصادفی انتخاب شده اند، می توانند - به شرط انتخاب درست نمونه ها - دیدگاه ها، افكار و عملكرد كل جامعه را نشان دهند.
هدف ابتدایی نظرسنجی ها، دستیابی به همان نتایجی است كه در صورت امكان از مصاحبه با تك تك افراد جامعه به دست می آمد.
در موسسه گالوپ برای نیل به این هدف از اصل ابتدایی احتمال مساوی در گزینش نمونه ها استفاده می شود. طبق این اصل هرگاه همه افراد یك جامعه شانس یكسانی برای انتخاب شدن در یك نمونه گیری داشته باشند، نمونه های انتخاب شده، بیانگر افكار كل جامعه خواهندبود و این همان موضوعی است كه در بحث انتخاب صحیح نمونه ها مطرح می شود.
۲ - انتخاب تصادفی نمونه ها
دریك نمونه گیری، انتخاب تنها هزار طرفدار از بین تمامی طرفداران یكی از بازی های برگزار شده در برانكس نمی تواند بیانگر افكار همه شهروندان آمریكایی باشد. اكنون فرض كنید كه از میان طرفداران بازی های مهم لیگ بیس بال كه در هر یك از ایالات آمریكا برگزار می شود، هزار نفر را برگزیده ایم و نمونه ای متشكل از ۴۸ هزار عضو تشكیل داده ایم. ما اكنون نمونه بزرگتری در اختیار داریم، اما این نمونه نیز همچون نمونه متشكل از طرفداران یكی از بازی ها برگزار شده در برانكس نمی تواند معرف افكار تمام شهروندان آمریكایی باشد. بسیاری از مردم آمریكا از طرفداران مسابقات بیس بال به شمار می روند، با وجود این و برحسب شرایط، این نمونه ۴۸ هزار عضوی نمی تواند حتی بیانگر دیدگاه های طرفداران بیس بال در سراسر ایالات متحده باشد، چه برسد به آنكه بخواهد نماینده افكار عمومی (اعم از طرفداران بیس بال و سایرین ) در سراسر این قاره باشد.
نظرسنجان موسسه گالوپ برای آغاز كار نظر سنجی های ملی خود نخست به دنبال مكانی می گردند كه تمام یا بیشتر افراد بالغ آمریكایی را در آن بیابند. منظور از این مكان، مراكز خرید، فروشگاه ها، ادارات، هتل ها یا مكان های برگزاری بازی های بیس بال نیست. بهترین مكانی كه در آن می توان به افراد بزرگسال آمریكایی دست یافت، منازل آنهاست، بنابراین در همه نظرسنجی هایی كه در سطح ملی برگزار می شوند، نخستین مرحله دسترسی به مردم از طریق مراجعه به منازل آنهاست.
نظرسنجان این موسسه طی ۱۲ نظرسنجی كه به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۸۴ مربوط می شد، با استفاده از این روش توانستند نتایج انتخابات را بسیار دقیق حدس بزنند، به طوری كه متوسط خطایی كه در تخمین نهایی آنها به چشم می خورد كمتر از سه درصد بود.
این موسسه تا سال ۱۹۸۶ بخشی از مصاحبه های خود را به مصاحبه تلفنی اختصاص داد. هدف از این اقدام، جایگزینی مصاحبه تلفنی با مصاحبه از طریق مراجعه به در منازل بود كه نسبت به روش قدیمی مطمئن تر و اساسا كم هزینه تر به نظر می رسید،چنانكه امروزه نیز تقریبا ۹۰ درصد از خانواده های آمریكایی به وسیله تلفن مورد مصاحبه قرار می گیرند.
۳ - تعداد مصاحبه ها یا تعداد نمونه ها در یك نظرسنجی
یكی از پرسش هایی كه غالبا در تماس مردم با سازمان گالوپ مطرح می شود، این است كه نظرسنجان این سازمان برای تامین نمونه های خود به مصاحبه با چند نفر نیاز دارند پاسخ این است كه در نظرسنجی های ملی انجام گرفته در این سازمان، تعداد مصاحبه ها زیاد نیست، البته این در صورتی است كه نمونه ها به طور تصادفی انتخاب شده باشند و هریك از افراد بزرگسال آمریكایی از شانس یكسانی برای انتخاب شدن بهره مند باشند. در حال حاضر جمعیت افراد بالغ در سراسر ایالات متحده ۱۸۷ میلیون نفر است كه سازمان گالوپ برای نظرسنجی های خود از این تعداد هزار نفر را به عنوان نمونه انتخاب می كند.
در یك نمونه گیری آنچه بیش از تعداد مصاحبه شوندگان اهمیت دارد، صحت احتمال مساوی در گزینش نمونه هاست، به عبارت دیگر هر چند باور این موضوع برای بسیاری از مردم دشوار است، اما حقیقت این است كه اگر اصل احتمال مساوی در گزینش نمونه ها رعایت نشود، حتی در صورتی كه یك میلیون نفر از افراد مورد نظرسنجی قرار گیرند، باز نمی توانند به اندازه یك نمونه هزار نفری كه اعضای آن به طور تصادفی گزینش شده اند، گویای افكار عمومی باشند. بی شك افزایش تعداد نمونه ها به صحت و درستی هر چه بیشتر نمونه گیری كمك می كند. عقل سلیم نیز مانند نظریه مربوط به نمونه گیری ها به ما می گوید نمونه ای كه متشكل از هزار عضو است، نسبت به یك نمونه ۲۰ نفری از صحت بیشتری برخوردار است، اما نكته عجیب اینجاست كه هرگاه تعداد نمونه ها را به ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ یا بیش از این تعداد افزایش می دهیم (قبل از رسیدن به تعداد مطلوب)، از صحت نمونه گیری كاسته می شود. نظرسنجان موسسه گالوپ و سایر سازمان های معتبر نظرسنجی از نمونه هایی با هزار تا هزار و ۵۰۰ عضو استفاده می كنند، زیرا این تعداد در مقابل هزینه اقتصادی روبه رشد استفاده از نمونه های بزرگتر همواره نتایج نظرسنجی ها را در یك حد متعادل به درستی تخمین می زند. اگر سازمان گالوپ در نظرسنجی های خود با صرف هزینه بیشتر، از نمونه هایی با ۴ هزار عضو - كه همگی به صورت تصادفی انتخاب شده بودند - استفاده می كرد، این افزایش، تفاوت چندانی در صحت نمونه گیری ها ایجاد نمی كرد و درستی آن با یك نمونه گیری دقیق از هزار تن (طبق شرایط گزینش تصادفی) برابری می كرد. به طور كلی، افزایش تعداد نمونه ها با توجه به هزینه بالای آن دلیل موجهی برای صحت نمونه گیری نخواهد بود. با الحاق اصل احتمال مساوی در گزینش نمونه ها به نمونه گیری ها، آمارگیران روش های خاص ارزیابی صحت انتخاب نمونه ها را بسط داده اند، برای مثال در یك نظرسنجی كه در آن با استفاده از مراحل انتخاب تصادفی نمونه ها از هزار نفر از بزرگسالان آمریكایی حدس زده می شود، اگر نتایج حاصل از یك نظرسنجی نشان دهد كه میزان پذیرش عملكرد كلینتون از سوی مردم ۵۰ درصد است، بر حسب درصدی كه به احتمال خطا اختصاص داده شده نرخ واقعی محبوبیت كلینتون در نزد مردم بین ۴۷ و ۵۳ درصد بوده و احتمال اینكه این رقم بیشتر یا كمتر از این مقدار باشد نیز اندك خواهد بود.
به بیان دقیق تر و بر حسب قانون احتمالات اگر این نظر سنجی را صدبار تكرار می كردیم و هر بار از مصاحبه شوندگان می پرسیدیم: علمكرد كلینتون را در جایگاه یك رئیس جمهور تا چه حد قابل قبول می دانید در ۹۵ مورد از آن، به نتیجه ای بین ۴۷ و ۵۳ درصد می رسیدیم و تنها در پنج مورد با توجه به درصدی كه به احتمال خطا اختصاص داده شده است، به رقمی بالاتر و یا پایین تر از درصد ذكر شده دست می یافتیم.
با توجه به مبحث قبلی اگر بخواهیم تعداد نمونه های نظرسنجی ها را از هزار به دو هزار عضو افزایش دهیم، نتایج با در نظر گرفتن مثبت ومنفی دو درصد احتمال خطا، درست درخواهد آمد. در این صورت یك درصد از احتمال خطای سه درصد كه مختص جمعیت آماری متشكل از هزار عضو بود كاسته می شود، اما هزینه نظرسنجی صددرصد افزایش می یابد. اینها از جمله مواردی است كه موسسه گالوپ و سایر سازمان های سنجش افكار عمومی به هنگام تصمیم گیری، روی تعداد نمونه ها لحاظ می كنند تا از هدر دادن سرمایه خود جلوگیری كنند.
۴ - چگونگی انجام مصاحبه ها
به محض اینكه كار نمونه گیری رایانه بر حسب انتخاب تصادفی ارقام به پایان رسید و شماره تلفن های جدید ارائه شد، نظرسنجان تلاش خود را به كار می بندند تا با یكی از افراد بزرگسال ساكن در منازلی كه شماره تلفن آنها در میان نمونه های به دست آمده دیده می شود، تماس بگیرند.
در بسیاری از موارد طی شماره گیری نخست به دلیل اشغال خط یا عدم حضور افراد در منزل، امكان برقراری ارتباط وجود ندارد. در این صورت نظرسنج به جای حذف شماره تلفن مذكور آن را در حافظه رایانه حفظ می كند تا در فرصت بعدی با همان شماره ارتباط برقرار كند. این جریان به رفع اشكلاتی كه ممكن است منجر به سوگیری در نمونه گیری ها شود، كمك می كند، زیرا در صورت حذف شماره تلفن منازلی كه به هردلیل در مرتبه اول امكان تماس تلفنی با آنها میسر نبوده است، ما فقط بخشی از نمونه گیری را انجام داده ایم؛ برای مثال افرادی كه بیشتر وقت خود را در خارج از منزل سپری می كنند مانند جوانان، بزرگسالان مجرد یا آنهایی كه اغلب مشغول مكالمه تلفنی هستند، نسبت به بزرگسالانی كه اغلب درخانه هستند و كمتر از تلفن استفاده می كنند، شانس كمتری برای لحاظ شدن در نمونه گیری خواهند داشت. مرحله تماس مجدد با افراد امكان چنین سوگیری هایی را در نمونه گیری ها از بین می برد.
۵ - پرسش های مطرح در نظر سنجی ها
یكی از مسائل عمده كه باید در نظرسنجی ها رعایت شود، توجه به جوانب فنی گردآوری اطلاعات است، به طوری كه عملكرد ضعیف در این مورد حتی در صورت عبارت پردازی صحیح پرسش ها می تواند باعث تضعیف اعتبار نظرسنجی شود. با وجود این، در نظر سنجی هایی كه امروزه توسط سازماهای مهم نظرسنجی انجام می گیرد، احتمالا باید نحوه عبارت پردازی پرسش ها را عامل اصلی خطا یا اشتباه در نتایج نظرسنجی ها دانست كه این مسئله در میان همه مشكلات مربوط به پرسش ها پس از مشكل مربوط به ترتیب پرسش ها مطرح می شود. طرح پرسش های واضح و به دور از موضع گیری به رعایت نظم و دقت فراوان و نیز آگاهی كامل از افكار عمومی نیاز دارد.
۶ - طریقه انجام مصاحبه ها
سازمان نظرسنجی گالوپ بیشتر مصاحبه های خود را از طریق تلفن و توسط شعب مستقر در مناطق مختلف سراسر ایالات متحده انجام می دهد. مصاحبه گران آموزش دیده این سازمان برای انجام مصاحبه ها از فن آوری استفاده از رایانه در انجام مصاحبه های تلفنی بهره می گیرند. با استفاده از این فن آوری به فراخور پاسخ خاصی كه مخاطب به هر یك از پرسش های ظاهر شده بر صفحه نمایش ارائه می دهد، پرسش بعدی مطرح می شود؛ برای مثال اگر مصاحبه شونده در مقابل این پرسش كه آیا پیتزا از غذاهای مورد علاقه شماست پاسخ مثبت دهد، ممكن است بر حسب برنامه داده شده به رایانه پرسش بعدی این باشد كه چه مخلفاتی را برای تزئین روی آن می پسندید
در طول انجام مصاحبه ها، رایانه به طور مداوم و خودكار به جدول بندی پرسش و پاسخ ها می پردازد و در مورد مصاحبه هایی كه به چند پرسش محدود می شوند، مانند مصاحبه هایی كه تحت نظارت سازمان گالوپ پیرامون بحث های مربوط به ریاست جمهوری در اكتبر ۱۹۹۶ انجام گرفت، نتایج به محض تكمیل آخرین مصاحبه ارائه می شود. در بیشتر نظرسنجی ها پس از تكمیل كار مصاحبه و قبل از آغاز مصاحبه و قبل از آغاز مرحله تحلیل یافته ها، اطلاعات حاصل به دقت مورد بررسی قرار می گیرند تا اشكالات موجود در آن برطرف شود. این مرحله شامل یك روند آماری است كه طی آن برای جلوگیری از هرگونه سوگیری احتمالی در ارتباط با متغیرهای جمعیتی مانند سن، جنس، نژاد یا منطقه سكونت، نمونه ها در مقابل پارامترهای جمعیت شناخته شده مورد بررسی قرار می گیرند.
منبع : روزنامه همشهری