دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

باورناپذیرها - THE INCREDIBLES


باورناپذیرها - THE INCREDIBLES
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والت دیزنی
کارگردان : براد برد
فیلمنامه‌نویس : براد برد
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل جاکینو
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : کریگ ت. نلسن، ساموئل ل. جکسن، هالی هانتر، جیسن لی، دامینیک لوییس، تدی نیوتن، اسپنسر فاکس و والاس شون


̎باب پار̎ (نلسن)، اَبَرقهرمان سابق (که به ̎آقای باورناپذیر̎ نیز شهرت دارد) به اجبار به ̎برنامهٔ محافظت از ابرقهرمان‌ها̎ تن داده و تحت مراقبت، هم‌راه با همسر و بچه‌هایش، حومه‌نشین شده و زندگی کارمندی غم‌انگیزی دارد. ̎عصر طلائیِ̎ او و هم‌نوعانش سپری شده و حالا دیگر دورانی نیست که مردم جامعه از ابرقهرمان‌ها با آغوش باز استقبال کنند. یک سلسله شکایت‌های قضائی، مجبورشان کرده که مخفی شوندو در نتیجهٔ همهٔ این‌ها، زندگی خانوادهٔ ̎پار̎، وضعیت مشکلی پیدا کرده است. ̎پار̎ حالا یک مأمور بیمهٔ شکم‌گنده است، اما گاهی مخفیانه بزهکاران خرده‌پا را ادب می‌کند. خانوادهٔ او، مثل هر خانوادهد دیگری است ولی خب، چند مورد استثنائی در آن به چشم می‌خورد: دخترش قابلیت نامرئی شدن دارد و می‌تواند دیواره‌ای نفوذناپذیر دور خود ایجاد کند؛ پسرش، ̎دش̎ (فاکس) می‌تواند با سرعت برق بدود؛ و همسرش، ̎هلن̎ (هانتر) در محافل ابرقهرمانی به ̎دختر کش‌آمدنی̎ معروف است و یکی از محترم‌ترین و ـ ̎انعطاف‌پذیر̎ترین ـ خانم‌های ابرقهرمان زمانهٔ خودش است. درست وقتی ̎باب̎ احساس می‌کند که اوضاع نمی‌تواند از این بدتر بشود، پیامی دریافت می‌کند که طبق آن باید به جزیره‌ای دورافتاده برود تا در آن‌جا برای مأموریتی محرمانه، دستورهای لازم را دریافت کند. ̎باب̎ بلافاصله مأموریت را می‌پذیرد و بدین‌ترتیب ̎خانوادهٔ باورناپذیرها̎ بار دیگر پا به قلمرو آشنایشان، مبارزه با جنحه و جنایت می‌گذارند ـ البته مأموریت‌ آنان این‌بار خیلی خاص‌تر است: باید دنیا را از شرّ ̎سیندروم̎، یکی از کشته‌مرده‌های سابق ̎آقای باورناپذیر̎ خلاص کنند.
● باورناپذیرها بیشتر ساختهٔ برد است تا پیکسار؛ یکی از خلاق‌ترین انیمشین‌سازهای این سال‌ها (سازندهٔ نقاشی متحرکِ خاص غول آهنین، ۱۹۹۹) که به تازگی به استودیوهای پیکسار پیوسته بود و با ساخت اولین فیلمش در این استودیو کاری کرد که جان لاسه‌تر (همه کارهٔ پیکسار) او را یکی از بزرگ‌ترین انیماتورهای جهان بنامد. در باورناپذیرها، ابرقهرمان‌های جذاب فیلم لحظه‌های اکشن بسیاری را با ریتمی حساب‌شده تدارک می‌بینند و در کنار این اکشن، با هر حرکت ریز صورت و اندام‌های عجیبشان می‌تواند جلوه‌ای انسانی را به بهترین شکل به تماشاگر منتقل کنند. فیلم به دلیل حضور برد در مقام کارگردان در میان محصولات درجهٔ یک پیکسار تشخیص و ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از سایر آثار کمپانی جدا می‌کند. این تأثیر هم در ساخت و ساز صحنه‌ها و شخصیت‌های کارتونی فیلم قابل ردیابی است و هم در نگاه فیلم به موضوع بدیعش در باب خانواده‌ای منحصر به فرد (برد پیش از این در مجموعه کارتون‌های فوق‌العاده‌ٔ خانوادهٔ سیمپسن، از سال ۱۹۸۹، تبحرش را در این زمینه کاملاً نشان داده بود). با این اوصاف می‌شود باورناپذیرها را کارتونی محصول یک انیماتور مؤلف نامید که جهان‌بینی خاصش را حتی در دل استودیوی قدرتمندی مثل پیکسار هم اعمال می‌کند. برد در ملاقات با لاسه‌تر پیشنهاد کرد که برای نخستین بار کارتونی با درجه‌بندی PG (تماشای فیلم هم‌راه بزرگ‌ترها) بسازند. لاسه‌تر هم طبعاً آن‌قدر باهوش بود که این درخواست و هم‌چنین قصهٔ عجیب برد را رد نکند و یکی از بهترین کارتون‌های سینمائی را به نام کمپانی‌اش ثبت کند؛ حتی به این قیمت که خودش ناچار باشد بدبینی برد به آمریکائی رؤیائی دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ را موقع کارگردانی اتوموبیل‌ها (۲۰۰۶) (انیمیشن‌ بعدی پیکسار) جبران کند!