پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا


سکانس شش گانه سفر به پاریس


سکانس شش گانه سفر به پاریس
● سکانس اول
عروس شهرهای جهان از بالا کوچک است اما چیزی از زیبایی آن کاسته نمی شود، حتی اگر چشمان مسافران این شهر خواب آلود باشد. ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه به وقت پاریس، مسافران نیمه خوابند که خلبان هواپیمایی ایرفرانس اعلام می کند هواپیما دقایقی دیگر در فرودگاه شارل دوگل به زمین می نشیند. گروهی از خبرنگاران که به دعوت بزرگ ترین خودروساز فرانسه در این پرواز همراه مسافران هستند با چشمان نیمه باز پرده هواپیما را بالا می کشند و شهر را می نگرند. با نشستن هواپیما در ذهنم تمام دیدنی های پاریس ردیف می شود؛ برج ایفل، موزه لوور، دانشگاه سوربن، گورستان پرلاشفر و اپراو. با صدای خوشامدگویی نمایندگان پژو از فکر دیدنی ها بیرون می آیم. آنها به خوش وبش با خبرنگاران می پردازند و دستان همراهان مرد را به گرمی می فشارند.
● سکانس دوم
خبرنگاران با همراهی سه نماینده شرکت پژو برای تست دو خودرو ۴۰۷ و ۳۰۸ فرودگاه شارل دوگل را به مقصد «ایزن بوا» ترک کردند و پس از رسیدن به مقصد و کمی استراحت در ایزن بورگ برای تست دو خودرو ابتدا به سالن کنفرانس برای توضیح در مورد این دو خودرو رفتند؛ پژو ۴۰۷ که در یک ماهه اخیر به بازار اروپا عرضه شده، در دو مدل دنده یی و اتوماتیک با حجم موتور دو هزارسی سی و مصرف سوخت چرخه ترکیبی ۱/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در بازار ایران عرضه خواهد شد. ۷۰درصد این خودروها با گیربکس اتوماتیک و مابقی با گیربکس دستی روانه بازار ایران خواهد شد. موتور خودرو ۴۰۷ دارای عایق بندی جدیدی است، ضمن اینکه خودرو ۳۰۸ نیز از لحاظ محیط زیست توانست جایزه کاهش CO۲ را کسب کند. لورن لقان که درباره این خودروها توضیح می داد به کم هزینه بودن تعمیر و نگهداری این خودروها اشاره کرد و به خبرنگاران ایرانی گفت؛ «مشتری به آسانی نمی تواند از کنار این دو خودرو بگذرد.» پس از آن تست دو خودرو آغاز شد.
● سکانس سوم
خودروهای خوش رنگ ۴۰۷ و ۳۰۸ در هوای نیمه بارانی در انتظار تست بودند. خبرنگاران به گروه های دونفره تقسیم شدند. تست دو خودرو به رهبری لقان و آدرین فالو آغاز شد. خودروها پشت سر هم به مقصد سوشو، مهد دو هزار ساله تولید پژو برای بازدید از موزه آن حرکت کردند اما همه خودروها به مقصد نرسیدند. از جمله گروه دو نفره ما که در نیمه راه و در یکصد کیلومتری سوشو به علت گم کردن راه از ادامه همراهی بازماند. عقربه های ساعت ۷ بعدازظهر را نشان می دهند. هوا تاریک است و ما بدون آشنایی مابین مولز و آیزاس سرگردانیم. به ناگاه صحبت های لورن لقان کارشناس بخش تکنیکال پژو در ذهنم تداعی می شود؛ GPRS، حالا می توانیم پیشرفت این خودروها را تست کنیم. سیستم را روشن می کنیم اگرچه در ابتدا با پرسش چندین باره از شهروندان بدان اعتماد نمی کنیم اما در ادامه با صحت راهنمایی های شهروندان و سیستم GPRS اعتمادمان بدان جلب شد. تمام توضیح های ارائه شده نمایندگان پژو یک سو و به مقصد رساندن ما از سوی دیگر تست موفقیت آمیزی را رقم زد. خودرو ۴۰۷ دارای صندلی بسیار راحتی است. فرمان پذیری آن عالی است، ترمز آن مطمئن است و دارای GPRS خوبی است که ما را به مقصد رساند. قیمت این خودرو که پیش فروش یک هزار دستگاه آن در ایران ظرف سه روز تکمیل شد با توجه به دنده یی و اتوماتیک، حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
● سکانس چهارم
با دو ساعت تاخیر شهر زیبای مولز را به مقصد پاریس ترک می کنیم. مرحله دوم تست خودرو را پیش از پرواز به سمت پاریس که مدت زمان آن کوتاه تر بود، انجام دادیم. مارک دی کرگاریو مسوول بازاریابی پژو در بخش ایران معتقد است؛ «براساس مطالعات مشترک شرکت های سیتکو و پژو در بازار ایران، پژو ۴۰۷ در بازار ایران نسبت به رقبای خود از جمله هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری برتری داشته و هم ردیف خودروهای بنز و بی ام و است. لورن لقان نیز نکته مهم این خودروها را هندلینک خودرو در جاده می داند؛ «خودرو ۴۰۷ توانست در نمایشگاه آلمان، فرمان طلایی را به خود اختصاص دهد.» تست کوتاه خودرو ۳۰۸ از نگاه گروه دونفره ما در اندازه پژو ۴۰۷ نبود و در بین گروه ۱۱نفره خبرنگاران، ۴۰۷ توانست نمره بالاتری را کسب کند.
● سکانس پنجم
به پاریس می رسیم. جملات زیادی در ذهنم قرار می گیرد؛ هنگامی که خیابان های این شهر را به سمت هتل در حرکتیم. اینجاست مقر روشنفکران و اندیشمندان، اینجاست مهد دموکراسی و اینجاست...
به هتل می رسیم. چمدان هایمان را در اتاق محل اقامت می گذاریم و بلافاصله به شرکت پژو در نزدیکی هتل می رویم. فردریک فابق مدیر عملیات پژو در ایران میزبان خبرنگاران است. عید فطر را تبریک می گوید و با ارائه آمار و ارقام در مورد محصولات پژو و گستره آن در بازارهای جهانی می گوید. از سهم ۲۳ درصدی پژو در ایران بدون کوچک ترین سرمایه گذاری سخن می راند و به علاقه ایرانیان به خودروهای ارزان قیمت اشاره می کند؛ «قصد داریم برای کسانی که برای نخستین بار قصد خرید خودرو دارند و نمی خواهند برای آن هزینه زیادی بپردازند خودرویی مقرون به صرفه به بازار عرضه کنیم.» فابق که یک ایرانی ساکن فرانسه صحبت های او را ترجمه کرد، شرکت پژو را قابل مقایسه با رنو نمی داند و در واقع وقتی نام رنو می آید برافروخته می شود و چشمان روشن او از عصبانیت فریاد می زند پژو با رنو در حد و اندازه هم نیستند. در ایران سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو با برند پژو تولید می شود این در حالی است که رنو پس از چهار سال حضور در ایران تنها ۶۰ هزار دستگاه تندر ۹۰ به تولید رسانده است. اگر پژو نبود ایران خودرو هیچ گاه نمی توانست سهمی در بازار صادرات داشته باشد.
● سکانس ششم
امروز نخستین روز (دوم اکتبر ۲۰۰۸) نمایشگاه بین المللی پاریس است. شهر ناپلئون بناپارت که در سال ۱۸۹۸ اولین میزبان این نمایشگاه بود، سال ۲۰۰۸ نیز میزبان بزرگ ترین خودروسازان جهان شد تا خودروسازان جهان مدل های جدید خود را که بیشتر هیبریدی و الکتریکی بود به رخ یکدیگر بکشند. ایران نه تنها جایگاهی نداشت بلکه از نگاه فرانسویان خودروسازان بسیار کوچکی هستند که تنها به دلیل همکاری با فرانسه توانسته اند به جایگاه مناسبی برسند. مدیر امور بازرگانی بین المللی پژو هم در حاشیه نمایشگاه در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی می گوید؛ شرکت پژو در تولید مشترک یک خودرو مردمی که با قیمت کمتر از ۸۵۰۰ یورو عرضه می شود با ایران خودرو سرمایه گذاری می کند. خبرنگاری می پرسد آیا به صورت مستقیم سرمایه گذاری می کند، وی شفاف پاسخ نمی دهد و معتقد است در دنیای خودروسازان همه چیز محرمانه است. وقتی خبرنگاری یک بار دیگر بل شانتز را در مقابل این سوال قرار می دهد با لبخند مصنوعی می گوید؛ خیال تان را راحت کنم.
پژو تصمیم دارد این بار به صورت مستقیم در ایران سرمایه گذاری کند. نکته جالب توجه این نشست آنجا رقم می خورد که خبرنگاری از او می پرسد چرا با توجه به تلاش چشمگیر ایران خودرو برای تولید پژو سدان و با توجه به مذاکرات برای تغییر نام آن به نام آرین بار دیگر شیر استیل پژو بر آن خودنمایی می کند و با ترجمه این سوال فابق مدیر عملیات پژو در ایران پوزخند می زند. خبرنگار از او می پرسد چرا پوزخند زدید، مترجم اما آن را ترجمه نمی کند تا شانتز این گونه بگوید؛ طی مذاکرات با ایران خودرو تصمیم گرفته شد برند پژو بر آن زده شود. باز هم خبرنگاری می پرسد آیا شما بر تولید ۴۰۵ ایران نظارت می کنید. شانتز می گوید؛ بله. خبرنگار علت آتش سوزی را جویا شد که او ترجیح داد با جملات اینچنینی که زیاد این موضوع را داغ نکنید از پاسخ دادن به سوال طفره رود. نمایشگاه خودرو پاریس با ۳۶۲ برند از ۲۵ کشور جهان آنچنان زیبا بود که فکر کردن به پاسخ فرانسویان را به زمان دیگری موکول کرد اما باید پذیرفت سومین شرکت تجاری ایران در سال ۸۳ اینک در جایگاه ۴۹ قرار گرفته است. در سال های اخیر روابط ایران با فرانسه تنها به سود فرانسویان رقم خورده و ۲۶ درصد بازار خودرو و حضور در بزرگ ترین فازهای پارس جنوبی و میادین نفتی همه برای چشم آبی ها است. کارت برنده دست آنها است.
رویا خالقی
خبرنگار اعزامی به پاریس
منبع : روزنامه اعتماد