جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
تاثیرات اقتصادی اینترنت در سازمان
امروزه از اینترنت به عنوان مهمترین پدیده جهانی پس از دوران انقلاب صنعتی یاد می شود. نقش اینترنت در ایجاد همگرایی و گسترش و نزدیکی ارتباطات بشری به انحاء مختلف در برگیرنده و تامین کننده امکانات گسترده ای برای حذف فواصل جغرافیایی و تسریع در عملکرد ارتباطی ما بین انسان هایی متفاوت از نظر سطح اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، مذهبی سیاسی است. کنار هم قرار گرفتن تمامی این مولفه ها بی شک زمینه مناسب برای گسترش تعاملات اطلاعاتی خواهد بود.
وقتی از اطلاعات سخن به میان می آید مجموعه داده های علمی و فنی گه به صورت بالقوه قابل استفاده و گاه سو استفاده بشر هستند به ذهن متبادر خواهد شد که باتبادل آن میان انسان ها به صورت داده های بالفعل تبدیل می شوند.
وقتی جایگاه تبادل اطلاعات را از سطح فردی به سطح سازمانی ارتقا بدهیم با دریچه ها، نیازها و ساختارهای تازه ای روبرو خواهیم بود. اینترنت به عنوان ÷ل ارتباطی در سطح جهان این امکان را فراهم می آورد تا کلیه سازمان ها بتوانندارتباطات و مراودات خود را همگام و یک سویه و دریک بستر مشترک پی گیری کنند. از این رو ایجاد تحول و تغییر اساسی در نگرش مدیریت سازمان ها به اینترنت و توجه به ظرفیتهای رو به گسترش قابل بهره این ابزار مهم می تواند تاثیر فوق العاده ای در خروج سازمان ها از ساختارهای ایستا و تبدیل شدن به سازمانهایی پویا دارد. اغراق نیست که اگر از اینترنت به عنوان موتور متحرک سازمان ها و ارگانهای پویا، اقتصادی و درحال رشد نام ببریم. شناخت و مطاله دقیق بر روی ساختاره و تشکیلات سازمانی و تحقیق و بررسی برای تطبیق و ایجاد تعامل ما بین این ساختارهابه نیازهای عمومی و سازمانی و ارائه و انتقال آن در بستر مناسب چون شبکه جهانی اینترنت می تواند موجبات فاهم شدن زمینه ترکنش های مختلف اطلاعاتی را در سطوح مختلف سازمان با افراد و ارگان های مختلف پدید آورد.
با این توضیح و با توجه به اهمیت و جایگاهی که امروزه اینترنت در سطوح مختلف جوامع پیدا کرده وقتی از منظر سازمانی به مسئله استفاده ازاینترنت در سازمان ها نگاه کنیم باید اذعان کرد که در ساختارهای اقتصادی مدیرانی می توانند تجارت موفقی داشته باشند که تغییرات و تحولات ناشی از این پدیده مهم را پذیرفته سازمان خود را با آن سازگار سازند.
یکی از مهمترین چالش های موجود در بین مدیران سازمان ها تبدیل کردن سازمان به یک ساختار اقتصادی پویا. سازمانی که قادر باشد حضور رقبا به صورت پویا به حیات خود ادامه دهد و موجب افزایش درآمدشود.اینترنت به عنوان پدیده ای نوپا با ابزارها و امکانات و انعطاف پذیری بالا می تواند کمک شایانی در این زمینه به سازمان بکند وقتی در سازمان استفاده از اینترنت به یک نگرش و وسیله اقتصادی تبدیل شود تصمصم گیران و مدیران آن سازمان همواره به دنبال روش ها و ابزاری هستند که ضمن قابلیت تلفیق با ساختاره شبکه جهانی اینترنت درآمدزایی سازمان را نیز در پی داشته باشد. در عصری که به سر می بریم به پشتوانه حضور اینترنت شرکت ها و سازمان های بسیاری قادر شده اند که به صورت مجازی فعالیت خودرا آغاز کنند و از همین طریق نیز به موفقیت های تجاری بی نظیری دست پیدا کنند بدون شک رمز تمام این موفقیت ها توجه و نگرش اقتصادی به قابلیت و ظرفیتهای اینترنت و تلفیق آن با نیازهای عمومی همگام با توانمندی های سازمانی است.
دومین چالش و نگرانی موجود در سطوج مدیریتی در سازمان نگرانی حاصل از افزایش هزینه های سازمان است. با این توضیح و با توجه به ابزارها و شیوه های سنتی نمی توان انتظار داشت که سیستم ها و روش های سنتی بتواندد نقش چندان موثری در کاهش هزینه ها داشته باشند. در این جا اینترنت باز هم می تواند به عنوان ابزاری گره گشا و مفید مورد استفاده و بهره برداری قرارگیرد. حذف، کاهش و تعدیل بسیاری از هزینههای مربوط به تبلیغات، نامه نگاری، پرسنل اضافی، بازاریابی و... وقتی در بستر اینترنت قرار گیرند امری بدیهی است که مدیران را قادر می سازد ضمن بهره گیری مناسب از این ابزار گسترده حضور خود را تا سطح جهانی ارتقا دهند و همچنین هزینه های جاری و سرمایه ای خود ر نیز به صورت عمده و غیر قابل باور کاهش دهند. این مسئله وقتی بروز پیدا خواهد کرد که مدیران سازمان نگرش مثبت به اینترنت و قابلیتهای آن پیدا کرده باشند و ضمن آشنایی کامل با امکانات آن نیازهای سازمانی خود را در کاهش هزینه ها با استفاده از آن مرتفع سازند.
از دیگر ره آوردهای اینترنت برای سازمان ها که می توانند تاثیرات اقتصادی و تجاری برای انها در پی داشته باشد. امکان ارائه خدمات به صورت بر خط به افراد و سازمان های دیگر در موقعیت مکانی و زمانی است. در واقع سازمان ها به بهرهگیری از ابزارهای اینترنت می توانند سرویس های جاری و پشتیبانی خود را در تمام ساعات شبانه روز برای مشتری فراهم کنند و تاثیرمهمی بر گرایش و ترغیب او برای بهره گیری از خدمات سازمان خود داشته باشند.
که این خوداز جمله مسائل موثر در گسترش تعاملات اقتصادی سازمان خواهد بور. فراموش نکنیم که اینترنت با گستره جهانی خود نقش بسیار مهمی در حذف بسیاری از رفت و آمدهای سازمانی و یا بین مشتری و سازمان دارد به این صورت که با استفاده از اینترنت بسیاری از جلسات و گفتگوها و توافقات و تصمیم گیری ها و سرویس های هر سازمانی می تواند ارائه شود و این خود در کاهش هزینه های بی مورد برای سازمان و مشتریان موثر است و می تواند تاثیر اقتصادی مهمی برای سازمانهایی که ارتباطات و تعاملات بیرونی گسترده ای با سازمانهای و یا مردم دارند بگذارند.
نویسنده : فرنود حسنی
محمدرضا گرامی
http://ictworld.blogsky.com
محمدرضا گرامی
http://ictworld.blogsky.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیسی دولت مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم شورای نگهبان احمد وحیدی قوه قضائیه مجلس دوازدهم سیدابراهیم رئیسی
سیل مشهد هواشناسی تهران پلیس آموزش و پرورش سیل مشهد بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل فضای مجازی
خودرو قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مالیات مسکن تعطیلی شنبه ایران خودرو بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی سینما همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس چین ترکیه اوکراین نوار غزه
فوتبال استقلال پرسپولیس تراکتور سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور تبلیغات سامسونگ دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل