پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

ده نکته برای خرید دوربین دیجیتال


ده نکته برای خرید دوربین دیجیتال
در این مقاله به مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید یک دوربین دیجیتال توجه کرد اشاره می‌شود.خریدن یك دوربین دیجیتال وسوسه‌ای است كه همه مارا مبتلا كرده است. چه كسانی كه دوربین عكاسی را صرفا یك وسیله تجملی پنداشته و به عنوان یك وسیله كه بودنش خوب و نبودنش فرقی برایشان ندارد به آن نگاه‌میكنند و چه كسانی كه دوربین عكاسیشان مهمترین و عزیزترین چیزی است كه دارند و حتی كسانی كه در اردوی مخالفان سرسخت تكنولوژی‌های نوین در عكاسی هستند حداقل یكبار به سرشان زده كه كاربا دوربین عكاسی دیجیتال را تجربه كنند . خریدن دوربین دیجیتال نیز مانند خریدن هر وسیله دیجیتالی دیگری فرآیندی است كه نیاز به دقت و داشتن حوصله دارد. چه اینكه یك هفته بعد از خریدن تازه متوجه میشویم كه دستگاهی كه خریده‌ایم چیزی نیست كه میخواستیم و شاید تاحدودی نیز به این نتیجه برسیم كه پولمان را دور ریخته ایم . از آنجا كه در كشور ما ایران ، ایران زیبا ، اكثر فروشندگان اطلاعات چندانی از محصولی كه می فروشند را در اختیار ندارند و نهایتاً به عناوینی چون " رُنده بازاره ، بچه ها دارند خوبه ، من خودم از همین دارم، از كار دراومده و جواب داده و …" بسنده می كنند ، لازم است كه خود ما به دنبال كسب اطلاعاتی در خصوص محصولی كه میخواهیم تهیه كنیم باشیم. مراجعه به سایت تولیدكننده محصول ، مقایسه تستهای انجام شده برروی محصول ، پرس و جو از كسانی كه از محصول مورد نظر استفاده كرده‌اند و بررسی نشریات معتبر، همگی میتوانند كمك به سزایی در راهنمایی خرید ما باشند.
۱۰ نكته مهم در خرید دوربین دیجیتالی اولین گام در خصوص اطلاع رسانی به خوانندگان محترم است. سعی بر این است كه در ادامه این مبحث به بررسی نكات مهم و نیازمند توجه در مورد دیگرسخت افزارها نیز بپردازیم . لازم به توضیح میدانم هدف ما انتخاب یك دوربین دیجیتالی است نه صرفاَیك اسباب‌بازی چینی .
۱ – تلۀ مگاپیكسل : بوسیله پیكسل ها فریب داده نشوید.
پیكسلها كیفیت تصویر ثبت شده را تعیین نمی‌كنند. آنها مشخص میكنند كه اندازه تصویر چقدرمی‌تواند بزرگ باشد. چه خوب بود كه كیفیت تصویر فقط به تعداد پیكسل موثر دوربین وابسته بود. به نظر من لنز نصب شده روی دوربین و پردازشگر تصویر دوربین از اولویت بالاتری برخوردارند. فكر نمی‌كنم كه تصویر گرفته شده توسط دوربین ۱Creative ۳۰۰۰Z قابل مقایسه با ۲Canon A۳۰۰‌ باشد.‌ هرچند كه تعدادمگاپیكسل اسمی اولی بیشتر از دومی است. تولیدكنندگان دوربینهای دیجیتال سعی میكنند برای بالاتر رفتن كیفیت تصویر نهایی از پردازشگر قوی‌تر ، لنز با شفافیت بیشتر و در نهایت سلول ۳CCD بهتر استفاده كنند. ( به نظر شما چرا سونی از لنز كارل‌زایس۴ استفاده میكند ؟ )
۲- اپتیكال ، اپتیكال ، اپتیكال : دلتنگی برای دیدن پیكسلهای تصویر.
واقعا دوست دارید كه پیكسل‌های تشكیل دهنده تصویر را ببینید ؟ برای این‌كار بهتر‌نیست از یك ذره‌بین استفاده كنید ؟ زوم دیجیتال هرقدر هم كه ضریب X آن بزرگتر باشد فایده‌ای ندارد. عملا فاكتور بی‌مصرفی است كه برای بالابردن قیمت دستگاه و استفاده در فروشگاه به دستگاه اضافه شده‌است. ساده توضیح می‌دهم. در زوم اپتیكال لنز به جلو و عقب حركت میكند و بزرگنمایی و كوچك نمایی تصویر به وسیله این تكنیك حاصل میشود. اما زوم دیجیتال فاكتوری است كه تماما در پردازشگر تصویر دوربین صورت میگیرد. در این نوع زوم تصویر ثبت شده بر روی سنسور CCD بزرگ میشود. مشكل كجاست ؟ تصویری كه به این وسیله بزرگ شود شطرنجی شده و اصطلاحا Pixelizeمیشود. هر قدر زوم اپتیكال یك دوربین دیجیتال بالاتر باشد نمایانگرآنست كه شما میتوانید تصاویر دورتری را با جزئیات كامل ثبت كنید. زوم اپتیكال معادل زوم در دوربینهای آنالوگ است . به عنوان مثال زوم اپتیكال ۵X در دوربینOlympusC-۸۰۸۰ معادل ۱۴۰- ۲۸ در دوربینهای آنالوگ است . ( به نظر شما چرا دوربین C-۸۰۸۰ ۵Olympus زوم اپتیكال۵X و زوم دیجیتال ۳X دارد ؟امكان نداشت كه سازنده زوم دیجیتال ۵۰X برای این محصولش در نظر بگیرد ؟ )
۳ – چشم‌اندازی عریض‌تر : داستان پایان ناپذیر توجه به زوم بیشتر یا كمتر ؟
به این توجه نكنید كه لنز دوربین شما تا چه مسافت دورتری را میتواند رصد كند ، و یا چه قدر بزرگنمایی دارد . مهم اینست كه در آن فاصله چه عرض تصویری را برای شما مهیا كند . معمولا بزرگنمایی و عرض تصویر قابل شكار بوسیله لنز را به صورت دوعدد می‌نویسند ، به عنوان مثال ۲۸-۹۰mm . عدد اول مهمتر است . در مثال ما عدد اول برای ما امكان جادادن افراد بیشتر ، ساختمان‌های بیشتر و مناظر مراتع بیشتری را فراهم میكند . این مقدار برای اكثر كسانی كه عكاسی حرفه‌ای نمی‌كنند كافی است. میتوان تصاویر با عرض بیشتری را ثبت كرد
۴ – باتری خوب ، باتری كمیاب : معضلی به نام باتری.
بعضی از انواع دوربینهای دیجیتال امكان استفاده از باطریهای سایز AA ( همان قلمی خودمان!) را فراهم میكنند. من این فاكتور را خیلی دوست دارم. به این دلیل كه میدانم بالاخره جایی باطریهای دوربینم تمام خواهد شد و چه بدخواهد شد كه جایی باشم كه امكان استفاده از برق شهری هم فراهم نباشد. بنابراین باید دوربینم را در كیفش بگذارم و بیخیال ثبت مناظر دلفریبی باشم كه به خاطر دیدنشان به اینجا آمده‌ام. اما اگر دوربینم امكان استفاده از انواع باتریهای معمول را داشته باشد میتوانم از تجهیزاتم نهایت استفاده را ببرم. در مورد نوع باطری نیز نیكل متال هیدرید (NI-MH) را به دلیل عمر بیشتر ترجیح میدهم. (۶FujiFilm یكی از تولید كنندگانی است كه امكان استفاده از باتریهای سایز AA را فراهم میكند ).
۵ – تمرین فیلمبرداری : صدا ، تصویر ، حركت ؟!
واقعا به دنبال چه چیزی هستید ؟ یك دستگاه چندكاره ؟ كه هم MP۳ Player باشد هم Voice Recorder هم دوربین دیجیتال با كیفیت ، هم دوربین فیلمبرداری ، هم رادیو دو موج ، هم تنظیم باد لاستیك ، شاید اگر تُستر هم داشت بد نمی‌شد یا شاید هم قهوه جوش ؟ به دنبال امكان فیلمبرداری نباشید. فكر نمیكنم كه كیفیت فیلم ضبط شده توسط این دوربینها در حدی باشد كه بتوان به آن امیدوار بود.علاوه برآن مدت زمان فیلم برداری بوسیله این دوربینها به واسطه كیفیت بالای ضبط تصاویرهنوز درحد چند دقیقه است. فكر میكنم برای فیلمبردار شدن میبایست به سراغ دستگاه دیگری رفت. شاید در آینده دور یا نزدیك استراتژی‌ها تغییر كند و تولید كنندگان دوربینهایی ارائه كنند كه امكان فیلمبرداری و تولید قهوه هم داشته باشند ولی فعلا به فكر فیلمبرداری با دوربین با كیفیت خود نباشید. یا اینكه به ماركهای معتبر چینی ! بسنده كنید. ( به نظر شما چرا ۷Canon یا ۸SONY یا Olympus امكان فیلم برداری طولانی مدت را در دوربینهایشان تعبیه نمی كنند ؟ )
۶ – جثه كوچك : جعبه‌های چهارگوش سنگین ...
گذشت زمانی كه دوربین به معنی یك جعبه چهارگوش سنگین و زمخت بود. جعبه‌ای كه با ابهت بود و اگر از دست رها میشد و به زمین برخورد میكرد به طور حتم موجب شكسته شدن سرامیك‌های كف اتاق میشد. تكنولوژی ساخت دستگاههای دیجیتالی به سمت میلیمتری شدن پیش رفت تا آنجا كه امروز به زحمت میتوان دستگاه MP۳ Player را پیداكرد كه ابعادش به ۱۰ سانتی متر برسد. صنعت ساخت دوربین هم موازی با دیگر صنایع پیشرفت تا آنجا كه دیگر از آن دوربینها خبری نیست. به دنبال بزرگتر نباشید. امروز حتی دوربین‌های ۹SLR آنالوگ ۳۵mm هم ابعاد كوچكتری نسبت به پدرانشان دارند. بزرگ بودن به هیچ عنوان به معنای بهتر بودن كیفیت تصویر نیست. تكنولوژی یعنی همین . ( شاهد این مدعی DSC-T۳ و DSC-T۱ مدلهای مطرح شركت SONY)
۷ – پایه اتصال : اتصال سریع و شارژ همزمان.
برخی از دوربینهای دیجیتال علاوه بر پورتهای تعبیه شده بر روی دستگاه دوربین كه برای تخلیه اطلاعات به سمت كامپیوتر و چاپگر به كار میروند امكان داشتن Picture Cradle را هم مهیا میكنند. این دستگاه نوعی پایه اتصال سریع است از نظر شكل ظاهری مانند پایه بعضی از مدل‌های گوشی تلفن همراه است(Siemens SL۴۵i ) كه استفاده از آن چند مزیت عمده دارد. اول اینكه مرتبا مجبور نیستیم كابل های اتصال را به پورت روی دوربین متصل كرده و درآوریم كه خود ، موجب فرسایش پورت و طبعا بعد از مدت قابل توجهی از كار افتادن پورت میشود. دوما اینكه در حین تخلیه اطلاعات باتریهای دوربین هم شارژ میشوند. اگر از دستگاههای كارت‌خوان هم استفاده كنیم بعد از مدتی در اثر استفاده از آنها ممكن است آسیبهای جدی به كارت‌های حافظه كه اغلب پوشش پلاستیكی دارند وارد شود. ( بعضی از مدلهای شركت FujiFilm از این قابلیت پشتیبانی میكنند ) .۸ – فلز ، فلز مرغوب ، ترجیها فولاد : تاثیر جنس بدنه دوربین در كیفیت عكس !
در این چندساله نشنیده‌ام كه كسی از میزان تاثیر جنس بدنه دوربین بر كیفیت تصاویر گرفته شده توسط آن سخنی به میان بیاورد. بدنه فلزی امكان بسیارخوبی است برای كسانیكه عادت دارند مرتبا دوربینشان را به زمین بزنند و یا اینكه از وسایلشان به خوبی نگهداری نمیكنند. بدنه فلزی دوربین را در برابر ضربه ، خراش و یا آسیبهای احتمالی محافظت میكند. بدنه فلزی موجب بالارفتن ضریب اطمینان شما در اثر برخورد ضربه به دوربین و طبعا بالا رفتن قیمت آن میشود. معمولابدنه دوربینهای خبرنگاری ، دوربینهای حرفه‌ای و دوربینهایی كه به منظور خاصی استفاده میشوند از آلیاژهای فلزی خاصی ساخته شده تا از محتویات دوربین محافظت كنند. ( FujiFilm FinePix S۷۰۰۰ نمونه خوبی از یك دوربین با بدنه غیر فلزی است )
۹ – تقویت حافظه : فراموشی ، مشكل اصلی.
تنها مشكل اصلی و معمول در عكاسی دیجیتال اینست كه فراموش كنیم عكس مورد نظرمان را چاپ كنیم .بر اساس تجربه بدست آمده ممكن است تصاویر زیبایمان را به لبه تیغ بفرستیم. بدون آنكه آنها را چاپ و یا ذخیره كرده باشیم. برخی از تولید كنندگان با استفاده از تكنیك های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توانایی بازیابی عكس‌های پاك شده را از روی دوربین و یا كارت‌های حافظه دارند. اگر مشكل حافظه دارید و قادر به حل كردن آن نیستید ، سعی كنید علاوه بر استفاده از تكنیك های تقویت حافظه از دوربین‌هایی استفاده كنید كه این امكان را در اختیارتان قرار دهند. ( در این مورد خاص FujiFilm انتخاب خوبی است )
۱۰ - رابطه وارونه كیفیت و قیمت : همان مسئله آش و پول خودمان.
باید بدانیم كه بین بهترین قیمت و بهترین كیفیت تفاوت است. مطمئنا قیمت دوربین‌های دیجیتالی دارای مشخصات خوب و بارز همچنین محصولات تولیدكنندگان معتبر مانند Sony ، Canon ، Olympus FujiFilm و ۱۰Minolta بیشتر از قیمت دوربینهای دیجیتالی است كه نه تولیدكننده معتبری دارند و نه مارك شناخته شده‌ای هستند. مطمئنا قیمت دوربینهای ماركهای معتبر بالا بیشتر از ماركهایی چون Creative ، Orite ،Pacific ، Mercury و از این گروه است . كلام آخر اینكه برای داشتن كیفیت خوب باید كمی هوشیار بود. پیش از هرچیز نیازتان را مشخص كنید و بر اساس نیازتان خرید كنید. ببینید میخواهید پوستر چاپ كنید و یا فقط به‌خاطر ضبط خاطرات میهمانی تولد نوه عمه‌تان قصد خرید دارید. برای خرید نیز همیشه به سراغ فروشندگان متخصص بروید. نمایندگی‌های معتبر را فرموش نكنید. همچنین ماركهای معتبر. به خاطر داشته باشیم شركتهایی همچون۱۱Nikon ،Canon ، FujiFilm ، Minolta وOlympus هرگز موجبات بدنامی خود را با تولید محصولات بی كیفیت و در سطح پایین فراهم نمیكنند.
پی‌‌نوشت‌ها :
۱ _ Http://www.Creative.Com
۲_ Http://www.Canon.Com
۳_ CCD نوعی تكنولوژی بسیار پیشرفته كه بوسیله‌آن میتوان فتون‌های نور را به سیگنالهای الكتریكی تبدیل كرد. از سنسورهای CCD در دوربینهای دیجیتال به جای فیلم استفاده میشود.
مخفف عبارت ‍Charge Coupled Device درواقع مجموعه‌ای از نیمه هادیهاست كه به نحوی دركنار یكدیگر چیده شده‌اند كه بارالكتریكی خروجی یكی ، بارالكتریكی ورودی دیگری است . ( فرهنگ تشریحی اصطلاحات مایكروسافت . كانون نشر علوم . مترجم مجید سماوی . چاپ پنجم .شابك ۲-۳۹-۶۱۹۸-۹۶۴ ص ۷۸ )
۴_ كارل‌زایس. تولیدكننده باكیفیت ترین لنزها و عدسیهای اپتیكال در دنیا . Http://www.Zeise.Com
۵_ Http://www.Olympus.Com
۶_ Http://www.FujiFilm.Com
۷_ Http://www.Canon.Com
۸_ Http://www.Sony.Com
۹_ Single Lens Reflex ion تك لنز انعكاسی . نوعی تكنولوژی در ساخت دوربین عكاسی است. دراین تكنولوژی با استفاده از منشور و آینه تصویر گرفته شده را به ویزور ( چشمی ) هدایت كرده و زمانی كه دكمه شاتر فشرده میشود آینه بالارفته و نور به فیلم حساس عكاسی تابیده میشود . تكنولوژی بسیار مورد استفاده در دوربین های عكاسی حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای .
۱۰_ Http://www.KonicaMinolta.Com
۱۱_ Http://www.Nikon.Com