پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا


خودروسازان؛ سفیران فناوری نوین ایران


خودروسازان؛ سفیران فناوری نوین ایران
سال ۱۳۸۷ با تمام فراز و نشیب‌ها، برای صنعت خودرو ایران سال پرباری بود. افزایش حضور خودروسازان ایران در بازار کشورهای مختلف دنیا، در کنار بومی‌سازی تولید قطعات در شرایطی اتفاق افتاد که بخصوص در نیمه دوم امسال، کشورهای توسعه‌یافته با بحران شدید اقتصادی مواجه شدند و طبیعتاًً صنعت خودروسازی آنها نیز متأثر از این بحران، با شرایط نامطلوبی روبه‌رو شد.
تا چندی پیش ورود خودروسازان ایران به بازراهای جهانی، تصوری دور از ذهن‌ می‌نمود اما در سال‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی توانست با ورورد به بازارهای چندین کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی، نمادی از فناوری مدرن ایران باشد.
در شرایطی که تبلیغات و فشارهای همه‌جانبه غرب علیه ایران، با شدت هرچه تمام‌تر ادامه دارد، و «تحریم»، دیگر واژه جدیدی به حساب نمی‌آید، پیشرفت چشمگیر خودروسازان ایران نه‌تنها دستاورد کم‌اهمیتی نیست، بلکه جهانی شدن صنعت خوروی کشور در چنین شرایطی ضمن تغییر دیدگاه مردم دیگر نقاط جهان و کاهش اثر تبلیغات منفی، چهره‌ای تازه و پیشرفته از ایران اسلامی به دنیا عرضه کرده است.
تولیدکنندگان ایرانی در حال حاضر در تعدادی از کشورها، به دلایل متنوعی از جمله کیفیت بالا، قیمت مناسب و دوگانه‌سوز بودن (با توجه به بالا بودن قیمت جهانی بنزین)، گوی سبقت را از خودروسازان اروپا و آسیای شرقی ربوده و بازار این کشورها را تسخیر کرده‌اند. ایران خودرو به‌تنهایی طی ۳ سال گذشته یکصد هزار خودرو صادر کرده و رقم یک میلیارد دلار را هدف صادراتی خود تا پایان امسال قرار داده که با توجه به وقوع بحران اقتصادی جهانی، پیش‌بینی می‌شود دست‌کم تا ۷۰۰ میلیون دلار آن جامعه تحقق پوشد... اما سهم قطعه‌سازان داخلی بویژه ساپکو نیز در خلق این موقعیت‌های افتخارآمیز، قابل چشم‌پوشی نیست. در حال حاضر تولید قطعات در شرکت ایران خودرو بومی شده و این شرکت توانسته قطعات موردنیاز خود را توسط قطعه‌سازان داخلی تأمین کند.
کیفیت‌برتر و عملکرد قابل تحسین ساپکو، نه‌تنها با ارزیابی‌هایی در عرصه بین‌المللی به اثبات رسیده بلکه حضور جهانی ایران خودرو با پشتوانه ساپکو بهترین گواه برای اثبات این نکته به شمار می‌رود که «ایران» برای نمایش توانایی این صنعتگران، دیگر کوچک شده و باید حضور بین‌المللی را هدف قرار داد و رئیس‌جمهور محترم کشورمان با بیان این‌که «امروز هیچ عرصه فناوری و علمی دور از دسترس دانشمندان و صنعتگران ایرانی نیست و افق نگاه صنعتگران، باید جهانی شود»، در نمایشگاه دستاوردهای نوآوری و فناوری، به بهترین شکل بر این واقعیت تأکید کرد.
صنایع ما، بویژه خودروسازان و قطعه‌سازان از این توانایی برخوردارند که با ارائه ایده‌ها و فناوری نو، استفاده از مزیت‌های خود و شرایط امروز بازار جهانی نماینده‌ای قدرتمند برای کشور و نمادی از تکنولوژی برتر امروز ایران باشند.
ادامه روند صدور فناوری پیشرفته ایران به کشورهای جهان به طور قطع تأثیری فراتر از تبلیغات پرهزینه و گسترده رسانه‌ای برای معرفی چهره واقعی ایران خواهد داشت.
شرایط کنونی بازار جهانی همچنین فرصت مناسبی رابرای کسب تکنولوژی‌های برتر دنیا با هزینه پایین، در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار داده که به پشتوانه آن می‌توان در آینده سهم بیشتری از بازار خودروی دنیار را در اختیار گرفت.
اما خودروسازان از جهاتی نیز به حمایت دولت نیازمندند. بحث تعیین تعرفه برای واردات خودرو، این روزها به بحث داغی تبدیل شده است. تأمین درآمد پیش‌بینی شده برای دولت واقعیتی است که باید با تمام توان برای تحقق آن کوشید اما در حال حاضر بروز بحران اقتصادی و کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودروسازی و ورشکستگی برخی از خودروسازان جهانی با توجه به بحران‌های اخیر، شرایطی را به‌وجود آورده که آنها با توجه به کاهش چشمگیر مشتری در بازارهای کشورهای غربی و آمریکایی، به بازارهای آسیایی چشم دوخته‌اند. در چنین شرایطی تعرفه پایین‌تر از میزان فعلی(۹۰ درصد) می‌تواند کشور را با سیل ورود خودروهای خارجی مواجه کند و بازار داخلی خودرو را که علیرغم رکود بین‌المللی همچنان داغ باقی‌مانده است از خودروسازان داخلی بگیرد.
مسلماً چنین شرایطی مورد نظر دولت- که خود خواهان حضور گسترده‌تر نمایندگان صنعت ایران در عرصه جهانی است- نیست. به نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های حمایت‌کننده‌‌ای از قبیل افزایش تعرفه واردات خودرو، اعطای تسهیلات بانکی و ایجاد شرایط مناسب برای کسب فناوری‌های برتر دنیا، در درازمدت می‌تواند حضور خودروسازان کشور را در عرصه‌ بین‌المللی ثبات بخشد و به توان این سفیران فناوری ایران در سال جدید بیفزاید.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو