پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مسجد‌الاقصی چگونه‌ تخریب می‌شود؟


مسجد‌الاقصی چگونه‌ تخریب می‌شود؟
۲۱ آگوست مصادف با سی و نهمین سالگرد آتش‌سوزی در «مسجد‌الاقصی» به دست یک صهیونیست افراطی بود.
پایتخت فلسطین «شهر قدس» که تنها اثری از آن به جای مانده روند شهرک‌سازی سریعی را طی می‌‌کند. سیطره صهیونیست‌ها بر خانه‌های فلسطینیان نه‌تنها در شهر قدیمی قدس بلکه در پیرامون آن با هدف جداسازی شهر قدس از بقیه مناطق کرانه باختری انجام می‌گیرد.
جبهه اسلامی – مسیحی می‌گوید که رژیم اشغالگر قدس سعی در یهودی نشین کردن منطقه «البراق» دارد؛ ویران کردن و تخریب همه آثار عربی اسلامی موجود در منطقه و بازسازی قسمتی از مسجد الاقصی با بافتی که نشانگر اعتقادات و باورهای یهودیان است این را تائید می کند. این جبهه در هفدهمین گزارشش که به تمام رسانه‌های بین‌المللی ارسال گردید با اشاره به اوضاع قدس می‌گوید: «منطقه دیوار براق شاهد تحولات جدیدی‌است از جمله پدید آمدن بافت‌های یهودی که پیش از این نبوده است».
براساس گزارش یاد شده در این ماه فعالیت‌های اجراییِ آماده‌سازی ساخت بنای هیکل(معبد سلیمان) مطابق با عقاید صهیونیست آغاز شده‌است.
اخیرا رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند گروهی بنام «حباد» با هدف پیاده کردن نقشه صهیونیست‌ها دوره‌های آماده‌سازی گروه‌های کاری در بیش از دویست منطقه در فلسطین را دایر کرده است.
این دوره‌ای برای ارائه شرح حالی از درهای هیکل و روش ورود به آن و آیین‌های برابر اعتقادات یهودی و لباس‌های کاهنان و قربانگاه‌های داخل بنای هیکل (معبد سلیمان) است.
این جبهه در گزارش خود اضافه کرد که عملیات حفاری در زیر پایه‌های بنای مسجد الاقصی شروع به کار کرده و منجر به فرو افتادن میوه‌های درختان تاریخی قدیمی سرو و صنوبر در طرف غربی مسجد و نزدیک «باب السلسله» یکی از درهای مسجد الاقصی شده‌است.
در گزارش همچنین آمده که عملیات تخریب منازل فلسطینیان و جایگزین کردن شهرک‌های یهودی‌نشین بجای آن کماکان ادامه دارد.
در ماه گذشته اعلام شد پروژه ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی صهیونیست‌ها در منطقه «سواحرة شرقیه« و «آبودیس» در جنوب شرق قدس در دست احداث است.
این پروژه از جمله پروژه‌های خطرناکی است که سعی دارد شهرک یهودی‌نشین بنام «کیدار» را به شهرک «معالیه ادومیم» متصل کند؛ این پروژه شامل اسکان بیش از سی هزار یهودی است و طبق آن بیش از یازده هزار «دونم»(۱) از زمین‌های مناطق مذکور مصادره شود.
همچنین این گزارش فاش کرد که پروژه دیگری در این ماه برای ساخت یک شهرک یهودی‌نشین در «جبل المکبر» که مشرف بر قدس است با نام بیت «فدرالیه سفر دایم» آغاز به کار کرده‌است و آگهی‌های این پروژه در خیابان و معابر شهر به چشم می‌خورد.
اطلاعات نشان می‌دهد که روند ساخت و ساز شهرک‌های صهیونیستی در قدس همچنان ادامه دارد.
همچنین روند توسعه شهرک‌نشین «نوف سیون» بر منطقه «جبل المکبر»به عرضه ده‌ها واحد مسکونی را با نرخ‌های مناسب و هزینه کم انجامید‌ه ‌است.
رژیم صهیونیستی یک پروژه خطرناک دیگر نیز در دست انجام دارد با این هدف که دیوار منطقه «وادالنار» معروف به «الکونیتز» را توسعه دهد تا یک دیوار حائل بزرگ بین شهرهای «بیت لحم» و «انحلیل» و شهرهای مرکزی و شمالی کرانه غربی بسازد که این امر باعث جدایی شهر قدس از بقیه شهرهای کرانه غربی خواهد شد.
در این ماه شهر قدس شاهد تخریب هشتاد وهشت خانه در شهرک «بستان»، مجاور دشت «حلوة» در منطقه «سلوان» بود که فاصله‌اش از مسجد الاقصی بیش از هزار متر نیست و اسرائیلی‌ها با این برنامه‌هایشان هم قصد دارند تا هزار و پانصد فلسطینی را از بیت‌المقدس آواره کنند.
علاوه بر آن، موضوع شهرک «شیخ جراح» که صهیونیست‌ها سعی می‌کنند آنرا خالی از سکنه کنند با هدف سیطره کامل از طریق کمربند صهیونیست‌نشین بر شهر قدیم بیت‌المقدس دنبال می‌شود و نیز نقشه تخریب بیش از صد خانه که در جاده رابط بین «صور باهر» و «جبل المکبر» و «السواحرة» واقع است قابل ذکر است.
در منطقه «جبل الزیتون» هم بیش از دویست و پنچاه خانه، اخطاریهٔ تخلیه که از سوی رژیم صهیونیستی ابلاغ شده دریافت کرده‌اند.
گذشته از این موارد، این گزارش می‌افزاید؛ یک نقشه صهیونیستی دیگری در شهر بیت‌المقدس، حاکی از تبدیل قبرستان‌های مسلمان شهر قدس به پارک‌های عمومی است.
در اواسط ماه گذشته مقبره «باب الرحمة» را با خاکریزی، به ویرانه بدل کردند تا از آن یک پارک عمومی بسازند و این برنامه پس از موفقیت دیگر نقشه‌های صهیونیست‌ها از جمله تجاوز به قبرستان «مامن‌الله» و تبدیل قسمت عمده‌‌ای از آن به پارک‌ عمومی،گردشگاه‌ و ساختمان،‌ عملیاتی می‌شود.
از یاد نمی‌بریم که ساعت شش و بیست دقیقه بامداد ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ بود که یک جوان افراطی یهودی بنام «مایکل دنیس ولیم دوهان» آتشی در «مسجد الاقصی» برافروخت که زبانه‌های این آتش تا ساعت دوازده ظهر مسجد را در برگرفته بود.
این آتش‌سوزی که منجر به سوختن بیشترین چوب‌های مسجد تا سقف آن و از جمله منبر «نورالدین زنک»ی که «صلاح ‌الدین ایوبی» آن را در آنجا قرار داده بود، شد و نزدیک بود که آتش گنبد مسجد را هم ویران کند.
آتش سوزی مسجد الاقصی همزمان بود با دستور قطع آب لوله‌کشی از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی، که در پی آن آب منطقه حرم قدس قطع شد و این در حالی بود که مسجد در حال سوختن بود.
رژیم صهیونیستی سعی داشت جلوی شهروندن عرب و ماشین‌های آتش‌نشانی را بگیرد آن‌هایی که از طرف شهرداری‌های عرب برای مهار کردن آتش به سوی مسجد می‌شتافتند. در این شرایط، آتش نزدیک بود گنبد مسجد را هم دربر بگیرد که اگر جانفشانی‌های فلسطینیانی که علیرغم وجود پلیس اسرائیل وارد منطقه شدند، نبود ‌آتش مهار نمی‌شد و همان‌ها بودنند که توانستند آتش را مهار کنند.
آتش‌سوزی در مسجد الاقصی منجر به خسارات غیرقابل جبرانی شد؛ از جمله آن‌ها یک قطعه چوبی بی‌نظیر بنام «منبر صلاح‌الدین» و «محراب زکریا» که مساحت آن چهار متر با همه نقش و نگار زیبایش بود در این آتش‌سوزی از بین رفت.
همچنین آتش وارد دو ستون رابط بین «ساحة القبة» و محراب شد و سوره الاسراء که با طلاکاری و آیینه‌کاری در بالای محراب نوشته شده بود و به آن‌ها آسیب رساند.
آتش تمام فرش مسجد و سه شبستان مسجد را تا سقف در برگرفت و منجر به تخریب چهل و هشت پنجره بی‌همتا از نظر ساختار و هنر شد، پنجره‌هایی که جلوی ورود آفتاب مستقیم را به مسجد می‌گرفت.
همان روزها بود که نیروهای اسرائیلی مدعی شدند که علت آتش‌سوزی اتصال برق بوده است ولی گزارش‌های تحقیقی مهندسان فلسطینی خلاف آن‌را ثابت کرد. آن‌ها اعلام کردند که آتش سوزی عمدی و بوسیله شخصی انجام شده‌است.
بعد از آن بود که دولت اسرائیل مجبور شد اعلام کند که شخص یهودی استرالیایی تباری بنام «دنیس» را دستگیر کرده‌اند که وی چهار ماه قبل از وقوع حادثه وارد فلسسطین اشغالی شده ‌است. رژیم ادعا کرد که او را به محاکمه خواهد کشاند.
زمان زیادی نگذشت که اسرائیل مدعی شد «دنیس» دیوانه‌ای بیش نیست و در نهایت او را آزاد کردند.
این حادثه‌ و نوع برخورد صهیونیست‌ها با آن باعث شد که این باور تقویت شود که آتش‌سوزی مسجد الاقصی، حادثه‌ای عمدی بود که زمان آن مشخصاً در سالروز جشن نابودی هیکل (معبد سلیمان) طرح ریزی شده است.
مرجع : المستقبل
۱) واحد مساحت، معادل ۱۰/۱ هکتار
منبع : خبرگزاری آفتاب