پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
الماس سفید - THE WHITE DIAMOND
سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : انگلستان و آلمان
محصول : ت اجرائی: رودولف هرتسوگ
کارگردان : ورنر هرتسوگ
فیلمنامهنویس : ورنر هرتسوگ، برمبنای طرحی نوشتهٔ رودولف هرتسوگ
فیلمبردار : هنینگ برومر و کلاوس شویریش
آهنگساز(موسیقی متن) : اریک اسپایتسر و اریک رایسیگر
هنرپیشگان : گراهام دارینگتن، ورنر هرتسوگ، آنتونی ملویل، مایکل ویلک و مارک آنتونی یاپ
نوع فیلم : رنگی، ۹۰ دقیقه. مستند
دکتر گراهام دارینگتن، دانشمندی است که تخصصش طراحی هواپیماهای تجربی است. او در سال ۱۹۹۲ کشتی هوائی تکنفرهای اختراع کرد که بتواند بر فراز جنگلهای آمازون گویان به پرواز درآید و سرنشیناش را قادر سازد تا به بررسی و مطالعه دربارهٔ گیاهانی طبی بپردازند که میگفتند در آنجا میروید. اما بعداً آشکار شد که کشتی هوائیِ دارینگتن عیب و ایراد دارد چون در همان ابتدای سفرش به آمازون دچار سانحه شد؛ حادثهای که به مرگ دیتر پلاگِ فیلمبردار و دوست صمیمی دارنیگتن منجر شد که او را در این سفر همراهی میکرد و قرار بود براساس سفر تحقیقاتی دارینتگتن، مستندی بسازد. ده سال بعد، ورنر هرتسوگ در سفر دارینگتن به منطقهٔ آمازون، او را همراهی کرده و به کشف و بررسی رودخانهها و جنگلهای زیبا ولی خطرناک منطقه پرداخته و به سراغ مردمی که در آنجا زندگی میکنند، رفته و از حادثهٔ غمانگیزی یاد کرده که به قیمت جان دوستش تمام شده است.
● یک مستند به معنای دقیق کلمه هرتسوگی دربارهٔ یک تلاش جنونآمیز و ذهنیتی که این تلاش را به هدف و معنای غائی زندگیاش تبدیل کرده است: گراهام دارینگتن میخواهد با کشتی هوائیاش روی جنگلهای گویان پرواز کند. فیلم از نیاز او به این پرواز و جزئیات و مشکلات آن، حماسهٔ پوچ و کوچک مورد علاقهٔ فیلمساز را استخراج میکند. ̎الماس سفید̎ نام وسیلهٔ اختراعی دارینگتن است ـ یک مینیزپلین که وقتی بر فراز مناطق سبز شناور است، خیرهکننده میشود. شخصیت جالب فیلم البته دارینگتنِ وراج و درگیر احساس گناه به خاطر مرگ یک فیلمبردار و همکار طی پرواز مشابهی که ده سال پیش انجام شده، نیست بلکه یک راهنمای بومی ـ مارک آنتونی یاپ ـ است که حرف زدن و حرفهایش ـ چیزی بین ابلهانه و شاعرانه ـ هرتسوگ و تماشاگر را مجذوب میکند. برخورد فیلم با ̎راز̎، بینش حرمتگذار فیلمساز نسبت به خرافه و افسانه را به خوبی نشان میدهد: یکی از آمال اصلی دارینگتن دیدن ـ و با دوربین ضبط کردن ـ فضای غارمانند پشت آبشار خروشان محلی است، جائیکه بومیان ̎قلمروی پنهان پرستوها̎ میدانند و برایشان مکانی رازآمیز و اسطورهای است. در پایان فیلم، این کار انجام شده است، ولی هرتسوگ همچنان فقط چشمانداز آبشار و پرستوها (از زیباترین تصاویر پایانی در آثار او) را نشان میدهد و چیزی را که در آن پشت است از نگاه تماشاگر دریغ میدارد. دعوت آشنای فیلمساز به اشراق ـ و نه آگاهی علمی و قطعی ـ در اینجا بسیار قاطع و بیرودربایستی انجام میشود. او میگذارد ما به پرستوها ـ که بارها سریعتر از ما زندگی میکنند و سریعتر از ما چیزها را میبینند ـ غبطه بخوریم.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
زلزله تهران فضای مجازی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت دستگیری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی سایپا ایران خودرو کارگران روز کارگر حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال سپاهان استقلال تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول شبکه های اجتماعی دبی اینستاگرام تبلیغات اپل گوگل وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت ویتامین قهوه داروخانه