پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


رسانه‌ها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه‌ها


رسانه‌ها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه‌ها
نویسنده : تامپسون - جان‌بروکشایر
مترجم : اوحدی - مسعود
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۲/۱۶
رده دیویی : ۳۰۲.۲۳
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۶۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۳۵-۶۷۹-۹

کتاب حاضر, ترجمه تازه‌ای است از کتابی که در سال 1379تحت عنوان 'رساله‌ها و نوگرایی :نظریه‌ای اجتماعی درباره رسانه‌ها', با ترجمه علی ایثاری کسمایی و به اهتمام انتشارات موسسه ایران, منتشر گردید' .مسعود اوحدی 'در پیش گفتار مترجم, عمده‌ترین پرسش‌های 'تامپسون 'را در کتاب بدین قرار برمی‌شمارد : رسانه‌های ارتباطی چه نقشی در شکل‌گیری جوامع مدرن ایفا می‌کنند چگونه می‌توان تاثیر اجتماعی اشکال مدرن ارتباطی و اختلاط و اشاعه اطلاعات را از ظهور چاپ در اروپای قرن نوزدهم تا گسترش و توسعه شبکه‌های جهانی ارتباطات امروز درک کرد تامپسون در تلاش برای پاسخگویی به این پرسش‌ها, این باور را القا می‌کند که تحول و توسعه رسانه‌های ارتباطی ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را تغییر شکل داده و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست .پی‌آمدهای این دگرگونی بسیار وسیع و دامنه‌دار است و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما, از خصوصی‌ترین جنبه‌های تجربه شخصی گرفته تا ماهیت متغیر قدرت و رویت پذیری در حوزه عمومی, تاثیر می‌گذارد .کتاب پس از پیش گفتار مترجم, سخنی با خوانندگان و پیش گفتار (هر دو به قلم مولف) در هر هشت فصل تنظیم گردیده است .عناوین فصل‌ها به ترتیب عبارت‌اند از :ارتباط و بافت اجتماعی, رسانه‌ها و گسترش جوامع مدرن, رونق تعامل رسانه‌ای, دگرگونی در رویت‌پذیری, جهانی شدن ارتباطات, ریشه‌گیری و تحکیم مجدد سنت, خویشتن و تجربه در جهان رسانه‌ای, و اختراع دگرباره عمومیت .