دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا
یک تیر و چند نشان
انواع آلایندههای منتشره از خودرو
منواکسیدکربن (CO)، هیدروکربنها، اکسیدهای نیتروژن، دیاکسید گوگرد، ذرات معلق و ازن مهمترین آلایندههای تولید شده از خودروها هستند.
برخی مزایای عمدهٔ خودروهای گازسوز
- با توجه به آنکه ۹۹-۸۰ درصد سوخت CNG شامل متان است و آلودگی هیدروکربنها ذاتاً کم است، سوخت CNG، سوختی تمیز با آلایندههای ناچیز است.
- این سوخت آلایندههای سمی بنزین و ایزومر ۱ و ۳ بوتادین را بسیار کم تولید میکند.
- برخلاف خودروهای بنزینی که در استارت سرد نیاز به مخلوط غلیظ دارند، خودروهای گازسوز این مشکل را نداشته و بنابراین آلایندههای تولیدی توسط این خودروها در حالت استارت سرد بسیار کمتر از موتورهای بنزینی است.
- برخلاف خودروهای بنزینی که براساس افزایش توان در بارهای زیاد کالیبره میشوند و در بارهای پائینتر آلایندههای قابل توجهی تولید میکنند، خودروهای گازسوز دارای آلایندههای HC و CO کمی در کل شرایط رانندگی هستند.
- از آنجا که سیستمهای کنترل آلودگی در خودروهای گازسوز از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند، به راحتی موجب کاهش آلودگی میشوند و از طرفی بهکار رفتن و طول عمر بیشتر کاتالیستها در این خودروها سبب کاهش بیشتر آلایندههای خروجی از آنها میشود.
- آلودگی ناشی از تبخیر سوخت که در موتورهای بنزینی در اثر تبخیر از باک، کاربراتور و نیز تبخیر و خروج بخار سوخت هنگام سوختگیری وجود دارد در موتورهای گازسوز، تقریباً صفر.
- توزیع سوخت CNG به خودروها به نحوی است که نشتی در سیستم وجود ندارد، بنابراین آلودگی سیستم توزیع نیز برابر صفر است.
- موتورهای گازسوز، بهعلت تولید کمتر CO۲ گازهای گلخانهای کمتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید میکنند.
- گاز طبیعی غیر سمی و بیاثر است و از لحاظ تنفسی مشکلی ایجاد نمیکند.
- بهدلیل بالا بودن دمای اشتعال گاز طبیعی نسبت به سوختهای بنزین و دیزل، در مجاورت سطوح داغی مثل منیفولد اگزوز امکان اشتعال این گاز کمتر و در نتیجه ایمنتر است.
- ذرات معلق موتورهای گازسوز نسبت به دیزل و بنزین بسیار کمتر است.
- از نقطهنظر Summer Smog سوختهای CNG نسبت به دیزل و بنزین مضرات کمتری دارند.
- وجود مقدار کمی سولفور در سوخت سبب ایجاد سولفور دیاکسید در گازهای خروجی میشود که خودرو نیز به سبب ایجاد بارانهای اسیدی میشود از این نظر CNG بهعلت ناچیز بودن میزان سولفور اهمیت دارد.
- سوختهای CNG در هوا تبخیر میشوند و قابلیت حل شدن در آب را ندارند ولی سوختهای بنزین و متانول و اتانول علاوه بر تبخیر، قادر هستند با حل شدن در آب سبب آلودگی و سمی شدن آب شوند و همچنین با نفوذ در خاک میتوانند سبب آلودگی خاک شوند در حالی که CNG فاقد این خصلت است.
- یکی از پارامترهای مهم در گازسوز کردن موتورهای دیزلی کاهش آلایندههای کنترل نشده و سمی مثل آلدئیدها و هیدروکربنهای پلیآروماتیک (PAH) است.
- خودروهای CNG بهعلت عملکرد مکانیکی بهتر، صدای کمتری تولید میکنند.
- بهعلت رعایت کردن استانداردهای ایمنی در ساختار کیت و مخصوصاً مخزن، نسبت به خودروهای بنزینی که بهعلت وجود باک بنزین در آنها خطر انفجار وجود دارد، در خودروهای گازسوز این احتمال بسیار ناچیز است و حتی مخزن گاز CNG این قابلیت بالقوه را دارد که در هنگام آتشسوزی موجب خاموش شدن آتش مجاور خود شود.
نتیجهگیری
با توجه به تحقیقات بهعمل آمده در زمینهٔ خودروهای گازسوز شده بهویژه خودروهای سنگین بهصورت (Dedicated، پیشنهادهای زیر بهمنظور بهینه کردن عملکرد خودرو - از نظر آلایندگی) ارائه میشود.
- کنترل فاکتورهای مهم موتور، نظیر زمان جرقه، تنظیم صحیح نسبت هوا به سوخت، فیلرگیری مناسب، تعویض به موقع روغن و فیلتر هوا که موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندههای منتشره میشود.
- برگشت حدود ۱۰ درصد از گازهای خروجی اگزوز (پس از خنککاری) به مجرای ورودی موتور که موجب سوختن هیدروکربنهای نسوخته و بهعلت کاهش دمای احتراق موجب کاهش در مقدار Nox میشود (EGR).
- نصب کاتالیست
- استفاده از خودروهای OEM گازسوز، استفاده از سیستم جرقهٔ ۶ کویلی مدار بسته
- استفاده از سیستمهای انژکتوری
- استفاده از سیستمهای Close loop (سیستم میکروپروسسوری)
- استفاده از توربوشارژر و اینترکولر.
منواکسیدکربن (CO)، هیدروکربنها، اکسیدهای نیتروژن، دیاکسید گوگرد، ذرات معلق و ازن مهمترین آلایندههای تولید شده از خودروها هستند.
برخی مزایای عمدهٔ خودروهای گازسوز
- با توجه به آنکه ۹۹-۸۰ درصد سوخت CNG شامل متان است و آلودگی هیدروکربنها ذاتاً کم است، سوخت CNG، سوختی تمیز با آلایندههای ناچیز است.
- این سوخت آلایندههای سمی بنزین و ایزومر ۱ و ۳ بوتادین را بسیار کم تولید میکند.
- برخلاف خودروهای بنزینی که در استارت سرد نیاز به مخلوط غلیظ دارند، خودروهای گازسوز این مشکل را نداشته و بنابراین آلایندههای تولیدی توسط این خودروها در حالت استارت سرد بسیار کمتر از موتورهای بنزینی است.
- برخلاف خودروهای بنزینی که براساس افزایش توان در بارهای زیاد کالیبره میشوند و در بارهای پائینتر آلایندههای قابل توجهی تولید میکنند، خودروهای گازسوز دارای آلایندههای HC و CO کمی در کل شرایط رانندگی هستند.
- از آنجا که سیستمهای کنترل آلودگی در خودروهای گازسوز از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند، به راحتی موجب کاهش آلودگی میشوند و از طرفی بهکار رفتن و طول عمر بیشتر کاتالیستها در این خودروها سبب کاهش بیشتر آلایندههای خروجی از آنها میشود.
- آلودگی ناشی از تبخیر سوخت که در موتورهای بنزینی در اثر تبخیر از باک، کاربراتور و نیز تبخیر و خروج بخار سوخت هنگام سوختگیری وجود دارد در موتورهای گازسوز، تقریباً صفر.
- توزیع سوخت CNG به خودروها به نحوی است که نشتی در سیستم وجود ندارد، بنابراین آلودگی سیستم توزیع نیز برابر صفر است.
- موتورهای گازسوز، بهعلت تولید کمتر CO۲ گازهای گلخانهای کمتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید میکنند.
- گاز طبیعی غیر سمی و بیاثر است و از لحاظ تنفسی مشکلی ایجاد نمیکند.
- بهدلیل بالا بودن دمای اشتعال گاز طبیعی نسبت به سوختهای بنزین و دیزل، در مجاورت سطوح داغی مثل منیفولد اگزوز امکان اشتعال این گاز کمتر و در نتیجه ایمنتر است.
- ذرات معلق موتورهای گازسوز نسبت به دیزل و بنزین بسیار کمتر است.
- از نقطهنظر Summer Smog سوختهای CNG نسبت به دیزل و بنزین مضرات کمتری دارند.
- وجود مقدار کمی سولفور در سوخت سبب ایجاد سولفور دیاکسید در گازهای خروجی میشود که خودرو نیز به سبب ایجاد بارانهای اسیدی میشود از این نظر CNG بهعلت ناچیز بودن میزان سولفور اهمیت دارد.
- سوختهای CNG در هوا تبخیر میشوند و قابلیت حل شدن در آب را ندارند ولی سوختهای بنزین و متانول و اتانول علاوه بر تبخیر، قادر هستند با حل شدن در آب سبب آلودگی و سمی شدن آب شوند و همچنین با نفوذ در خاک میتوانند سبب آلودگی خاک شوند در حالی که CNG فاقد این خصلت است.
- یکی از پارامترهای مهم در گازسوز کردن موتورهای دیزلی کاهش آلایندههای کنترل نشده و سمی مثل آلدئیدها و هیدروکربنهای پلیآروماتیک (PAH) است.
- خودروهای CNG بهعلت عملکرد مکانیکی بهتر، صدای کمتری تولید میکنند.
- بهعلت رعایت کردن استانداردهای ایمنی در ساختار کیت و مخصوصاً مخزن، نسبت به خودروهای بنزینی که بهعلت وجود باک بنزین در آنها خطر انفجار وجود دارد، در خودروهای گازسوز این احتمال بسیار ناچیز است و حتی مخزن گاز CNG این قابلیت بالقوه را دارد که در هنگام آتشسوزی موجب خاموش شدن آتش مجاور خود شود.
نتیجهگیری
با توجه به تحقیقات بهعمل آمده در زمینهٔ خودروهای گازسوز شده بهویژه خودروهای سنگین بهصورت (Dedicated، پیشنهادهای زیر بهمنظور بهینه کردن عملکرد خودرو - از نظر آلایندگی) ارائه میشود.
- کنترل فاکتورهای مهم موتور، نظیر زمان جرقه، تنظیم صحیح نسبت هوا به سوخت، فیلرگیری مناسب، تعویض به موقع روغن و فیلتر هوا که موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندههای منتشره میشود.
- برگشت حدود ۱۰ درصد از گازهای خروجی اگزوز (پس از خنککاری) به مجرای ورودی موتور که موجب سوختن هیدروکربنهای نسوخته و بهعلت کاهش دمای احتراق موجب کاهش در مقدار Nox میشود (EGR).
- نصب کاتالیست
- استفاده از خودروهای OEM گازسوز، استفاده از سیستم جرقهٔ ۶ کویلی مدار بسته
- استفاده از سیستمهای انژکتوری
- استفاده از سیستمهای Close loop (سیستم میکروپروسسوری)
- استفاده از توربوشارژر و اینترکولر.
منبع : خبرگزاری ایلنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی رئیسی بالگرد ابراهیم رئیسی ایران سقوط بالگرد رئیسی سقوط بالگرد دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت
هلال احمر پلیس فراجا سیل تهران هواشناسی مشهد سیل مشهد بارش باران سلامت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش
بورس بازار سرمایه سازمان هواشناسی خودرو قیمت دلار یارانه دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو قیمت طلا
سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب زری خوشکام علی حاتمی تلویزیون کتاب فیلم نمایشگاه کتاب تهران
دانشگاه تهران
روسیه رژیم صهیونیستی ولادیمیر پوتین غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس چین اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر انگلیس لیگ برتر منچسترسیتی لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس
سامسونگ ناسا گوگل هوش مصنوعی هواپیما اپل تبلیغات نمایشگاه ایران هلث آیفون
سرطان رژیم غذایی سازمان غذا و دارو استرس کاهش وزن مغز انسان ویتامین دیابت سکته