سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

کارچاق‌کن - THE RAMNMAKER


سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مایکل داگلاس، استیون رویتر و فرد فوکس
کارگردان : فرانسیس فورد کوپولا
فیلمنامه‌نویس : فرانسیس فورد کوپولا، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جان گریشام
فیلمبردار : جان تال
آهنگساز(موسیقی متن) : المر برنستاین
هنرپیشگان : مت دیمن، کلر دینز، جان وویت، مری کی پلیس، میکی رورک، دانی د ویتو، اندرو شو، ترزا رایت و جانی ویت‌ورت
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۵ دقیقه


̎رودی بیلر̎ (دیمن)، فارغ‌التحصیل بی‌تجربهٔ مدرسهٔ وکالت از ممفیس، حاضر است هر کاری را که به او پیشنهاد شود، بپذیرد. او با وکیل حقه‌بازی به نام ̎استون̎ (رورک) شروع به کار می‌کند و از دستیار او ̎دک شیفلت̎ (د ویتو) یاد می‌گیرد که چگونه آسیب‌دیدگان را تشویق به خسارت گرفتن کند؛ تا این‌که ̎کلی رایکر̎ (دینز)، زن جوانی که مورد آزار شوهرش (شو) قرار گرفته، آشنا می‌شود. ̎رودی̎ مشتریانی برای خودش پیدا کرده، مثل ̎دوشیزه بردی̎ (رایت) دوست‌داشتنی و ثروتمند و ̎خانم دات بلاک̎ (پلیس) از همه جا اناامید که پسرش ̎دانی‌ ری̎ (ویت‌ورت) به بیماری لاعلاج سرطان خون دچار است. اگرچه با عمل به موقع پزشکی شاید بشود زندگی او را نجات داد اما به علت عدم توافق شرکت بیمه در پرداخت مخارج، این کار ممکن نمی‌شود. ̎رودی̎ آپارتمانی برای زندگی در پشت خانهٔ ̎خانم بلاک̎ پیدا می‌کند. ̎دک̎ و ̎رودی̎ برای راه انداختن یک دفتر مستقل از ̎استون̎ جدا می‌شوند. آنان پروندهٔ ̎خانم بلاک̎ را در دست می‌گیرند و علیه دفتر وکالت پر قدرت شرکت بیمه اقامهٔ دعوی می‌کنند. اما همواره وکیل زرنگ آن شرکت، ̎لیوف. دراموند̎ (وویت)، از پیش‌رفت کارشان جلوگیری می‌کند...
● برخلاف آن‌چه دربارهٔ کوپولا مرسوم است و دیگر حتی طرفدارانش هم باور کرده‌اند که او فیلم به فیلم سراشیبی سقوط را می‌پیماید، کارچاق‌کن یک اقتباس موفق از رمان گریشام یا حتی شاید موفق‌ترین اقتباس تصویری از یکی از رمان‌های این نویسندهٔ موفق برای هالیوودی‌هاست. جز این، فیلم نشان می‌دهد کوپولا هم‌چنان در هر ژانری می‌تواند فیلم بسازد و البته مؤلفه‌های خودش را هم وارد ژانر تازه کند. جک (ساختهٔ خود کوپولا، ۱۹۹۶) را فراموش کنید؛ فیلم تقریباً خطوط اصلی داستان گریشنام را گرفته و با یک تیم قدرتمند بازیگری، هر خط را چون یک اپیزود مستقل ـ از نظر نوع نمابندی‌ها و حال و هوا ـ شکل داده، اپیزودهائی که گوئی در تدوین در یک‌دیگر تنیده شده‌اند. انتخاب دیمن برای ایفای نقش ̎رودی̎ دیگر برگ برندۀ فیلم است. دیمن در نقش وکیل جوان در جست‌وجوی پیش‌رفت، بیش از هر جوان هالیوودی دیگری که تاکنون نقشی این‌چنین از داستان‌های گریشام را به عهده گرفته، شبیه نقش است و حتی از تام کروز در مؤسسهٔ حقوقی (سیدنی پولاک، ۱۹۹۳) هم موفق‌تر نشان می‌دهد. از سوی دیگر بازی بازیگران نقش‌های دوم هم خوب است. از دینز در نقش ̎کلی̎ گرفته که ادعای استیون اسپیلبرگ مبنی بر مهم‌ترین کشف هالیوود در دههٔ ۱۹۹۰ میان بازیگران زن را تاحدی اثبات می‌کند تا روک که در دل تماشاگر برای نقش‌آفرینی‌های متفاوتش تنگ شده بود و در این‌جا، در همان افتتاحیه، این دل‌تنگی چندساله را جبران می‌کند! صحنهٔ درگیری ̎رودی̎ و ̎کلی̎ با همسر سابق ̎کلی̎ در خانهٔ آنان، درخشان‌ترین صحنهٔ فیلم و فضای بارانی‌اش یادآور مضمون درخشان رخداد فاجعه در دیگر آثار کوپولاست.


همچنین مشاهده کنید