شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
بیمار روانی - Psycho
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : برایان گریزر و گاسوان سانت
کارگردان : وانسانت
فیلمنامهنویس : جوزف استفانو، برمبنای رمانی نوشته رابرت بلاک
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : دانی الفمن (اقتباسی)
هنرپیشگان : وینس وون، آن هکه، جولیان مور، ویگو مورتنسن، ویلیام هـ. میسی و رابرت فورستر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه.
̎ماریونکرین̎ (هکه)، منشی جوان یک آژانس عاملاتی، با ̎سام لومیس̎ مورتنسن دوست است که بدهی گزافی دارد. روزی یک مشتری ثروتمند به آژانس مراجعه میکند و در قبال پرداخت چهارصد هزار دلار پول نقد، خانهای میخرد. ̎ماریون̎ پول را میدزدد و به امید یک زندگی رویائی با ̎سام̎، به سمت کالیفرنیا میگریزد. اما در راه، اسیر توفانی سخت میشود و در متلی میماند که صاحب آن، ̎نورمن بیتس̎ (وون)، همراه با مادرش در خانهای در مجاورت متل زندگی میکند. یک هفته بعد، ̎ماریون̎ ناپدید میشود و هیچ کس نشانی از او یا پولهای به سرقت رفته نمییابد. یک کارآگاه خصوصی (میسی) استخدام میشود تا او را بیابد، اما کارآگاه هم سرنوشتی مشابه او پیدا میکند. در پشت این ماجراها، رازی مهیب نهفته است که خیلی زود آشکار خواهد شد...
● در تمامی بازسازیهای آثار آلفرد هیچکاک، از تفسیرهای برایان د پالما بر آثار استاد گرفته تا بازسازیهای بیرمقی که میپندارند با تکرار طرح و توطئه داستانی فیلمهای او، میتوانند به روح آثارش دست یابند، نوعی شیفتگی بیمارگونه همانند آنچه در شخصیت ̎اسکاتی̎ در سرگیجه (۱۹۵۷) وجود دارد، دیده میشود. همچون او همه این آثار میکوشند موجودی از دست رفته و غیر قابل دسترس را از نو بسازند و بدیهی است که همچون ̎اسکاتی̎، این وسوسهها فرجامی جزء شکست ندارد. اهمیت بیمار روانی وان سانت در خودآگاه کردن این وسوسه بیمارگونه است. او تا سرحد امکان میکوشد تمامی جزئیات فیزیکی نسخه هیچکاک (۱۹۶۰، از زوایای دوربین گرفته تا طراحی صحنه، البته به استثنای رنگ) را مو به مو اجراء کند و سپس نشان دهد که این بازسازی ̎اسکاتی̎ گونه ـ همانطور که او در سرگیجه وسواسگونه ̎جودی̎ را از روی نسخه ̎مادلین̎ میسازد ـ چگونه محکوم به شکست است. از سوی دیگر وان سانت، مضمون مرموز همزاد در نسخهٔ هیچکاک را به فرایند ساخت فیلم نیز تسری میدهد و باز متواضعانه نشان میدهد که چگونه حتی پیروی از جهان هیچکاک و به تعبیری به همزاد او شدن، نوعی تخطی زیباشناختی تراژیک از جهان است. شکست بزرگ تجاری ـ انتقادی فیلم بسط این مضمون در دنیای واقعی بود.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : برایان گریزر و گاسوان سانت
کارگردان : وانسانت
فیلمنامهنویس : جوزف استفانو، برمبنای رمانی نوشته رابرت بلاک
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : دانی الفمن (اقتباسی)
هنرپیشگان : وینس وون، آن هکه، جولیان مور، ویگو مورتنسن، ویلیام هـ. میسی و رابرت فورستر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه.
̎ماریونکرین̎ (هکه)، منشی جوان یک آژانس عاملاتی، با ̎سام لومیس̎ مورتنسن دوست است که بدهی گزافی دارد. روزی یک مشتری ثروتمند به آژانس مراجعه میکند و در قبال پرداخت چهارصد هزار دلار پول نقد، خانهای میخرد. ̎ماریون̎ پول را میدزدد و به امید یک زندگی رویائی با ̎سام̎، به سمت کالیفرنیا میگریزد. اما در راه، اسیر توفانی سخت میشود و در متلی میماند که صاحب آن، ̎نورمن بیتس̎ (وون)، همراه با مادرش در خانهای در مجاورت متل زندگی میکند. یک هفته بعد، ̎ماریون̎ ناپدید میشود و هیچ کس نشانی از او یا پولهای به سرقت رفته نمییابد. یک کارآگاه خصوصی (میسی) استخدام میشود تا او را بیابد، اما کارآگاه هم سرنوشتی مشابه او پیدا میکند. در پشت این ماجراها، رازی مهیب نهفته است که خیلی زود آشکار خواهد شد...
● در تمامی بازسازیهای آثار آلفرد هیچکاک، از تفسیرهای برایان د پالما بر آثار استاد گرفته تا بازسازیهای بیرمقی که میپندارند با تکرار طرح و توطئه داستانی فیلمهای او، میتوانند به روح آثارش دست یابند، نوعی شیفتگی بیمارگونه همانند آنچه در شخصیت ̎اسکاتی̎ در سرگیجه (۱۹۵۷) وجود دارد، دیده میشود. همچون او همه این آثار میکوشند موجودی از دست رفته و غیر قابل دسترس را از نو بسازند و بدیهی است که همچون ̎اسکاتی̎، این وسوسهها فرجامی جزء شکست ندارد. اهمیت بیمار روانی وان سانت در خودآگاه کردن این وسوسه بیمارگونه است. او تا سرحد امکان میکوشد تمامی جزئیات فیزیکی نسخه هیچکاک (۱۹۶۰، از زوایای دوربین گرفته تا طراحی صحنه، البته به استثنای رنگ) را مو به مو اجراء کند و سپس نشان دهد که این بازسازی ̎اسکاتی̎ گونه ـ همانطور که او در سرگیجه وسواسگونه ̎جودی̎ را از روی نسخه ̎مادلین̎ میسازد ـ چگونه محکوم به شکست است. از سوی دیگر وان سانت، مضمون مرموز همزاد در نسخهٔ هیچکاک را به فرایند ساخت فیلم نیز تسری میدهد و باز متواضعانه نشان میدهد که چگونه حتی پیروی از جهان هیچکاک و به تعبیری به همزاد او شدن، نوعی تخطی زیباشناختی تراژیک از جهان است. شکست بزرگ تجاری ـ انتقادی فیلم بسط این مضمون در دنیای واقعی بود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور دولت رهبر انقلاب
تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران سازمان هواشناسی زلزله فضای مجازی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات ایران خودرو بازار خودرو مسکن دلار
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران دفاع مقدس سریال نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ بازی
هوش مصنوعی ایلان ماسک مایکروسافت فناوری ناسا اپل فیبرنوری گوگل نخبگان
فشار خون چاقی سیستم ایمنی بارداری آسم توت فرنگی کبد چرب