یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
رم، شهر بیدفاع - Roma, Citta Aperta
سال تولید : ۱۹۴۵
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : روبرتو روسلینی
کارگردان : روسلینی
فیلمنامهنویس : سرجوآمیدئی، فدریکو فلینی و روسلینی، برمبنای داستانی نوشته آلبرتو کونسیلیو و آمیدئی.
فیلمبردار : اوبالدو آراتا.
آهنگساز(موسیقی متن) : رنتسو روسلینی.
هنرپیشگان : آنا مانیانی، آلدوفابریتسی، مارچلو پالییرو، ماریا میکی، هاری فیست، جووانا گالتی، فرانچسکو گرانژاک، کارلا روره، ناندو برونو و ویتو آنیکیاریکو.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۵ دقیقه.
"مانفردی" (پالییرو)، رهبر کمونیست نهضت مقاومت در فرار از دست نیروهای گشتاپو به خانه دوستش، "فرانچسکو" (گرانژاک) پناه میآورد. طی حوادثی "فرانچسکو" دستگیر میشود و نامزدش، "پینا" (مانیائی) بهقتل میرسد.اما "فرانچسکو" میگریزد و به "مانفردی" که نزد محبوبهاش، "مارینا" (میکی) پنهان شده است میپیوندد. "مارینا"، بازیگری که مدتهاست خیابانگردی را پیشه کرده، باعث به دام افتادن "مانفردی" میشود. در این بین "دون پییترو" (فابریتسی)، کشیشی که به نهضت یاری میرسانده است نیز به دام میافتد. "مانفردی" زیر شکنجه میمیرد و "دونپییترو" را تیرباران میکنند.
٭ هنوز ایتالیا درگیر جنگ جهانی دوم و رم در اشغال نازیها است که روسلینی و همکارانش طرح رم، شهر بیدفاع را میریزند. آنان دو ماه پس از خلاصی از شر نیروهای اشغالگر، فیلمبرداری را آغاز میکنند. دیگر دیکتاتوری موسولینی از بین رفته؛ اما از استودیوهای فیلمسازی و صنعت سینما نیز چیزی باقی نمانده است. پس روسلینی، این بزرگترین کارگردان تاریخ سینمای ایتالیا، با ارزیابی اوضاع و احوال، به تصویر کشاندن طلیعه دوران تازه را آغاز میکند و سینمای جدیدی بهوجود میآورد؛ انگار سینما را از نو خلق میکند. او در نما به نمای فیلم، بدعتی به نمایش میگذارد که یادآور حرکت قطار برادران لومیر میتواند باشد. مضمون رم، شهر بیدفاع (حداقل برای روسلینی، مستندساز سالهی دهه ۱۹۳۰)، مضمون تازهای نیست. رویکرد نئورآلیستی به سینما نیز تازه نیست. قبلاً ژان رنوار در فیلمتونی (۱۹۳۵) با بازیگران غیرحرفهای نگاهی واقعبینانه به انسانها و عصری که در آن زندگی میکرده انداختهاست.اما روسلیینی، نئورآلیسم را دقیقتر میبیند. نئورآلیسم را تجربهای میداند برای "ایجاد و برقراری نگرشی جهانی درباره جهانی ویژه در مرحلهای بهخصوص از تاریخ". دقت روسلینی و آموزشی که فیلمهای نئورآلیستی او در برخورد با دنیا ارائه میدهند، راز ماندگاری سینمایش را پدیدار میکنند. در قیاس معالفارق میبینیم که اغلب فیلمهای نئورآلیستی ویتوریودسیکا ماندگار نیستند و عمری کوتاه دارند؛ چون فقط به مشکلات دورهای خاص میپردازند و بس. بنابراین کاربردی موقعی پیدا میکنند و برخلاف فیلمەای نئورآلیستی روسلنی، زنده نمیمانند. روسلینی از موضعگیری سیاسی نسبت به هر کدام از قهرمانانش خودداری میکند و نیت خیر تکتک مردم را ارج میگذارد. البته گاهی بهناچار اغراق میکند؛ آنهم با موسیقی یا صحنههای فاجعهباری که به ملودرام نزدیک میشوند. اما آنچه پس از تماشای فیلم در ذهن تماشاگر نقش میبندد، شکوه اخلاقی انسان به معنای عامش است.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس گشت ارشاد رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
آتش سوزی وزارت بهداشت سلامت تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی پلیس پایتخت
خودرو دلار بازار سرمایه قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
جنگ غزه اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری کاهش وزن مالاریا زوال عقل