چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
خلاقیت در شعر مولا نا نادره محمدی کوچه باغ
مولا نا عارفی بزرگ است و با توجه به قوه تخیل فوق العاده خود چارچوب نظام فکری عرفانی خود را در قالب های شعری مثنوی و غزل و به صورت داستان و حکایت ... تشریح کرده است. در باب خلا قیت هایی که در آثار او دیده می شود شاید بتوان گفت کمتر شاعری است که به اندازه مولا نا توانسته باشد این همه خلا قیت و نوآوری در آثار خود داشته باشد.
۱) از ویژگی های مهم واساسی اشعار او نگاه کلی گرائی اوست و توصیه می نماید که از جزیی نگری پرهیز کنیم:
عقل جزئی را وزیر خود مگیر
عقل خود را ساز ای سلطان وزیر
با دو عقل از بس بلا ها وارهی
پای خود بر اوج گردون ها نهی
جزئی از کل قطع شد بیکار شد
عضو از تن قطع شد مردار شد
۲) برداشت های مولا نا در حوزه شریعت که بیشتر متاثر از عطار و به ویژه سنایی است در نوع خود بی نظیر است مولا نا در هر یک از حوزه های عملی مرتبط با این نظر بدیع ارائه کرده است:
این دهان بستی دهانی باز شد
کوخورنده لقمه های راز شد
حج زیارت کردن خانه بود
حج رب البیت مردانه بود
۳) در اشعار این شاعر بزرگ توجه به باطن و معنی را در مقابل ظاهر و صورت مورد تاکید می بینیم:
حرف قرآن بدان که ظاهری است
زیر ظاهر باطنی بس قاهری است
عقل عقلت مغز و عقل توست پوست
معده حیوان همیشه پوست جوست
۴) اهل تحقیق بوده است و هر حرفی را که گفته است به آن رسیده است:
پیش چشمت داشتی شیشه کبود
زان سبب دنیا کبودت می نمود
ره نداند نه کثیر و نه قلیل
ننگ اش آید آمدن خلف دلیل
۵) به طبیعت با نگاهی نو نگریسته است:
این جهان کوهست و فعل ماندا
سوی ما آید نداها را صدا
این درختانند همچون خاکیان
دستها برکرده اند از خاکدان
صبح حشر کوچک است ای مستجیر
حشر اکبر را قیاس از وی بگیر
۶) نوگرا است و تمایل دارد سخن تازه و مطلب تازه بشنود و بگوید:
همین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
وار هداز هر دو جهان بی حد و اندازه شود
هر نفس نو می شود دنیا و ما
بی خبر از نوشدن اندر بقا
۷) در ارایه براهین عرفانی در اثبات جهان پس از مرگ از مثالهای مختلف بهره جسته است:
گر جنین را کس بگفتی در رحم
هست بیرون عالمی بس منتظم
کاین محال است و چیز نیست و غرور
زان که تصویری ندارد وهم کور
کاین جهان چاهیست بس تاریک و تنگ
هست بیرون عالمی بی بو و رنگ
۸) در واقع قصه پردازی و تمثیل پایه اساسی اشعار عرفانی مولا نا را تشکیل می دهد:
کارمردان را قیاس از خود مگیر
گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر
۹) به کار گرفتن موسیقی سماع; که مولا نا اعتقاد دارد سماع بدون خدا معنا ندارد.
۱۰) آشنایی قوی مولا نا با عروض شعر و توانمندی او در استفاده از این اوزان.
۱۱) مولا نا در تمام اشعار خود سعی دارد از تمام پدیده های طبیعی، اجتماعی و معنوی برای هدف والا ی خود استفاده کند و نکات مورد نظر خود را بیان نماید.
منبع : روزنامه مردمسالاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس شورای نگهبان شهید مطهری
تهران شهرداری تهران هواشناسی معلم سیل پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا سایپا بانک مرکزی بازار خودرو تورم کارگران
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران موسیقی فیلم تئاتر نون خ رسانه ملی
دانش بنیان
اسرائیل غزه آمریکا فلسطین جنگ غزه چین رژیم صهیونیستی حماس نوار غزه روسیه عربستان یمن
استقلال فوتبال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا تراکتور سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس
وزیر ارتباطات پهپاد تبلیغات اپل ناسا نخبگان گوگل ویروس
کبد چرب خواب میوه دیابت کاهش وزن ویتامین بیماری قلبی مسمومیت قهوه طول عمر بیماری