چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
کاربرد فنآوریهای ارتباطات و اطلاعات
روابط عمومیها بنابر ماهیت، مسئولیتها و وظایفی كه در سازمانها بر عهده دارند. اساس كارشان بر اطلاعیابی و اطلاعرسانی، پردازش و انتقال اطلاعات به مخاطبان به كمك روشها و شیوههای مختلف و از جمله شیوهها و ابزارهای نوین است. " اهمیت و ضرورت اطلاعیابی و اطلاعرسانی در جامعهٔ امروز تا آنجاست كه روابط عمومی نوین را یك روابط عمومی اطلاعمدار مینامند. بر همین اساس روابط عمومی در دنیای كنونی سعی دارد با استفاده از تكنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات به اطلاعیابی سریع از مخاطبان و اطلاعرسانی به آنها بپردازد.
كاستلز تعریف جامعی از تكنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی ارائه داده است : «تكنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، مجموعهای، همگرا از تكنولوژی ها در میكروالكترونیكها، كامپیوتینگ (شامل ماشینها و نرمافزارها) ارتباطات راه دور، مخابره و پخش و الكترونیكهای نوری هستند.»
تكنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی جدید از دو بخش تكنولوژی ارتباطی (اعم از جدید و قدیمی مثل تلفن، فكس، تكنولوژیهای پخش، ماهواره، تلویزیون كابلی، كابل های نوری پهن باند و غیره) و تكنولوژیهای اطلاعاتی (كامپیوترها، نرمافزارها و ...) تشكیل شده است.
▪ تكنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی كه ارتباط دوسویه را امكانپذیر میكنند دارای ویژگیهای زیر هستند :
۱) تعاملی بودن : به مفهوم دوسویه شدن و وارد شدن ویژگیهای كانالهای بین فردی و جمعی به طور همزمان و تغییر مفهوم جریان یكسویه اطلاعات.
۲) جمعزادیی : به این معنی كه اكنون كنترل سیستمهای ارتباطی از تولیدكنندهٔ پیام و مصرفكنندهٔ پیام منتقل شده و به مرور به ارتباطات تفریقی تخصصی و تبدیل پخش پهن به پخش محدود انجامیده است.
۳) ناهمزمانی : امكانات جدید در پخش و ضبط ویدئویی باعث غلبه بر عنصر زمان شده و كابر حالا قابلیت كنترل و ارسال و دریافت پیام را از جنبه زمانی دارد. با این امكان میتوان بر جبر زمان غلبه كرد. همانند دستگاه ویدئو.
۴) تمركززدایی : حالا مركزیت با فرستنده ها نیست بلكه با افراد است. ارتباطات مثل پست، سفارشپذیرشده است و میتواند پیام هركس را به خود او برساند. این امر در دوران غلبه ارتباطات جمعی یكسویه وجود نداشت.
۵) ظرفیت باند : انفجار اطلاعات از همین منظر مطرح است. ظرفیت باند به میزان ورودی اطلاعات به یك مجموعه اطلاق میشود و یك ویژگی رقابتی به حساب میآید. ادغام شركتهای بزرگ در یكدیگر اكنون با همین هدف افزایش ظرفیت باند صورت میگیرد.
۶) انعطافپذیری: این امر باعث شده است تا هر وقت كه اراده كنیم بتوانیم وارد سپهر اطلاعات شویم. در چنین حالتی زمان و مكان معنا ندارد.
۷) كاستن از زمان اخطار : رسانههای نوین دوسویهٔ ارتباطی زمان اخطار یعنی فاصلهٔ ارسال تا دریافت پیام را به حداقل رساندهاند. پخش زنده یكی از این مصادیق است.
۸) گسترش دامنهٔ پذیرش و كاستن از توزیع كنندگان : یعنی افزایش مخاطب پیاده شدن تئوری دستان كمتر در توزیع كه به انحصار در پخش میانجامد.
در یك جامعهٔ اطلاعاتی روابط عمومی برای اینكه بتواند كارآمد باشد و همگام با مخاطبان سازمان حركت و نوآوری و فعالیت داشته باشد ملزم به تجهیز شده به آخرین یافتهها و روشهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و به زبان روز مخاطب و افكار عمومی است. به عبارت دیگر در جامعهٔ كنونی، پیچیدگی و تنشهای فزآینده وظایف روابط عمومی منجر به پیچیدهتر، تخصصیشدن نقشهای روابط عمومی شده است. بنابراین لازم است كه روابط عمومی از تكنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات به نحو بهینه استفاده كند .
منصور ساعی
منبع : سایر منابع
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس شورای نگهبان دولت احمد وحیدی قوه قضائیه دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب حسن روحانی حجاب
قوه قضاییه مشهد تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری
مالیات قیمت دلار قیمت خودرو خودرو چین قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار سایپا مسکن بورس
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون فردوسی سریال هالیوود شاهنامه نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس سینمای ایران مهران مدیری سینما
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر لیگ برتر ایران فولاد خوزستان جواد نکونام مهدی طارمی فولاد لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور هواپیما ناسا تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین ایرانسل اپل
چای وزارت بهداشت خواب سرطان زوال عقل دیابت کاهش وزن آلزایمر سرماخوردگی تجهیزات پزشکی بارداری نمک