پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
شاخصهای تحول در پستبانک
بهطور کلی هر کاری که انجام آن مستلزم مشارکت جمعی است برای بقاء و استمرار و دوام خود نیاز به برنامهریزی و سیاستگذاری دارد تا در پرتو آن با شناخت و آگاهی از وضعیت و شرایط موجود در درون و بیرون از سازمان بتواند به موفقیت نسبی و نهایتاً بالندگی سازمانی درعرصه رقابت نائل شود. در سازمانهای مالی و بانکی و در کل بنگاههای اقتصادی نیز که اصل سودآوری ضامن بقاء و دوام آنها بوده و در یک شرایط رقابتی تنگاتنگ برای جلب و جذب بیشتر مشتری قرار دارند، موضوع تدارک برنامه مؤثر برای فعالیت و روشن دیدن افق آینده بیش از پیش ضروری و مهم تلقی میگردد .
پستبانک ایران نیز مطابق ضرورتهای تأسیس و ماهیت فعالیت و نقشی که در عرصه خدمات بانکی کشور بر عهد ه دارد در راستای توسعه کمی و کیفی خدمات و کسب سهم بیشتر از بازار برنامه مدونی را پیش روی خود قرار داده است که ارزیابی موفقیت شاخصهای برنامهای آن میتواند ذهن ما را نسبت به دستاوردها و موفقیتهای آن روشن نماید.
جناب آقای محمود افضلی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل پستبانک ایران در ۱۷ مرداد ماه سال جاری در نامهای به رؤسای شعب سراسر کشور به شاخصهای مهمی از تحولات بسیار چشمگیری که در پستبانک ایران اتفاق افتاده است اشاره کرده و ضمن تقدیر از تلاشهای صورتگرفته بر ادامه این تحولات مثبت در راستای دستیابی به اهداف برنامهای و شکوفایی پستبانک تأکید کرده است.
با مروری بر محتوای نامه مذکور که علاوه بر جنبه تشکرآمیز، دارای بار انگیزشی، تشویقی و ایجاد تحرک در مجموعه کارکنان شعب نیز است میتوان چهار محور اصلی را که مبین شاخصهای موفقیت پستبانک است از هم تفکیک نمود .
شاخص اول که بهعنوان نقطه تمرکز سیاستگذاریها و برنامهریزیهای بانک انتخاب شده است « افزایش منابع سپرد های و ارتقای سهم پستبانک ایران در شبکه بانکی کشور» است که براساس آمار ارائهشده منابع مؤثر بانک از رقم یک هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۸۵ به سه هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال در پایان تیرماه سال جاری افزایش یافته است که نشان د هنده رشد ۱۰۸د رصدی میباشد .
تسهیلات اعطایی به مشتریان طی دوره مذکور از د یگر معیارهای تحول در پستبانک محسوب میشود که این رقم در پایان تیرماه سال جاری به ۳۰۰۲ میلیارد ریال افزایش یافته است که بیانگر رشد ۱۱۲درصدی در تسهیلات است.
افزایش درآمد ها در سهماهه اول سال جاری از دیگر زمینههای موفقیت پستبانک محسوب میشود که با پیشی گرفتن درآمدهای بانک در سه ماهه اول سال جاری از هزینهها اتفاق افتاده است. نسبت درآمد به هزینه در دوره مذکور معاد ل ۱۱۴درصد است که د ر مقایسه با نسبت ۷۴ درصد در مدت مشابه سال گذشته رقم قابل توجهی به نظر میرسد. راهاندازی و فعالسازی دفاتر خدمات بانکی شهری و روستایی ازجمله مهمترین رویکردهای پستبانک در راستای توسعه خدمات در بین مردم و نقاط روستایی با اتکاء بر توانمندی کارگزاران بخش خصوصی است که در این زمینه نیز مطابق آمار ارائهشده تعداد دفاتر خدمات بانکی روستایی از ۹۴ دفتر در ابتدای سال ۱۳۸۵ به ۱۸۰۰ دفتر در پایان تیرماه سال جاری رسیده است و از این طریق ۱۶۰ میلیارد ریال سپرده جذب شبکه پستبانک گردیده است. با بررسی تحولات مثبت صورتگرفته در پستبانک با اتکاء بر شاخصهای مذکور مشخص میگردد مسیر و جهتگیریهای حرکت پستبانک در برنامهریزیهای صورتگرفته مبتنی بر مزیتهایی است که پستبانک با توجه به پیشینه و قابلیتها و اهداف تأسیس دارد ، که در صورت تقویت این حرکت و سرعت بخشیدن به آن میتوان تحولات شگرفی را د ر این حوزه محقق ساخت.
افزایش منابع سپردهای، اعطای تسهیلات، توسعه خدمات بانکی در دفاتر شهری و روستایی بخش خصوصی و افزایش درآمد از اجزای مهم به هم پیوسته پویایی و بالندگی پستبانک وایجاد زمینه لازم برای ارتقاء انگیزه کاری کارکنان از طریق بهبود روند پرد اختها، سودآوری پستبانک، گسترش کمی و کیفی خدمات در نقاط دورافتاد ه و کمبرخوردار و درنهایت کمک به ایجاد اشتغال و رونق و آبادانی کشور و رفع نیازهای ضروری افراد کم درآمد از طریق اعطای تسهیلات بهشمار میرود . با توجه به سیاستهای دولت نهم مبنی بر گسترش عدالت و رفع تبعیض از مناطق محروم و همچنین تأکیدات ابلاغیه مقام معظم رهبری در اجرای کامل سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در راستای واگذاری تصدیگری دولت به بخش خصوصی، زمینه خوبی برای افزایش بیشتر شاخصهای موفقیت پستبانک و تسریع روند تحقق برنامه ها در حوزه عملکردی فراهم است. قطعا توصیههای تخصصی و کارشناسی لازم در نامه مذکورکه توسط مدیرعامل محترم به رؤسای شعب ذکر شده است راهگشای مسیر حرکت خواهد بود.
پیاد هسازی نکات مذکور در نامه مدیرعامل با تسری و پیاد هسازی دو عامل مهم در حوزه درون و برون سازمانی میتواند توفیق آنها را بیش از پیش قرین موفقیت نماید .
عامل اول حمایت مداوم و پایدار کارکنان از سازمان است که مجریان اصلی برنامهها و سیاستهای بانک محسوب میگردند که بسیار مهم و تعیینکننده است لذا تقویت آن شتاب حرکت رو به پیشرفت را چند برابر و خارج از تصور خواهد کرد .
برای ایجاد و حفظ حمایت کارکنان از سازمان راهکارهای زیر مؤثر است:
۱) نوعی از مشارکت و سهیم شدن کارکنان در سود
۲) پیوند های بلند مدت استخدامی و امنیت شغلی
۳) پاداشهای مبتنی بر کار گروهی و جلوگیری از تکروی
۴) تضمین حقوق فردی
عامل دوم شناسایی و ایجاد مزیت رقابتی با تدوین و اجرای برنامهریزی بازاریابی مؤثر است. ضرورتهای این مهم را میتوان به شکل زیر بیان کرد :
▪ افزایش تلاطم، پیچیدگی و رقابت د ر محیط بازاریابی و کسب و کار
▪ سرعت تغییرات تکنولوژیکی
▪ کمک به شناسایی منابع مزیت رقابتی
▪ تقویت نگرش سازماندهیشده
▪ توسعه و بهبود دقت و شفافیت در امور
▪ اطمینان از روابط ثابت، سازگار و هماهنگ بین بخشها و فعالیتها
▪ تعیین اهد اف و استراتژیها.
فیروز رحیمی
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس خلیج فارس بابک زنجانی
آتش سوزی تهران پلیس زلزله معلم قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
سریال مشهد تلویزیون فیلم سینمایی سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم رسانه ملی موسیقی
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین حماس غزه جنگ غزه نوار غزه انگلیس ترکیه ایالات متحده آمریکا عربستان اوکراین یمن
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات همراه اول پهپاد ناسا وزیر ارتباطات نخبگان
سرطان خواب فشار خون کبد چرب بیماری قلبی دیابت کاهش وزن مسمومیت داروخانه