سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
اختلاف سلیقه اینترنتی
تولید محتوای آنلاین، امری است که در گذشته در میان نوجوانان امریکایی، جایگاه ویژهای داشت، اما اخیرا شکاف بزرگی در میان دختران و پسران در مورد انتخاب رسانههای جمعی به وجود آمده است.
بر اساس گزارش جدید مرکز تحقیقاتی Pew Internet و American life Project تحت عنوان «نوجوانان و رسانه اجتماعی»، ۶۴ درصد نوجوانان آنلاین آمریکایی رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال، به یکی از انواع تولید محتوای آنلاین علاقه دارند، در حالی که این میزان نسبت به نوجوانان آنلاین ۲۰۰۴، تنها ۵۷ درصد بوده است.اما به غیر از این مساله، تحقیقات نشان میدهد که سلیقه انتخاب رسانههای اجتماعی برای تولید محتوای آنلاین، میان دختران و پسران شکاف بزرگی ایجاد کرده است، به طوری که دختران به وبلاگنویسی علاقه شدیدی نشان دادهاند و پسرها تصاویر ویدیویی را برموارد دیگر ترجیح میدهند.آماندا لنهارت، محقق ارشد گروه تحقیقاتی Pew و American Life Project میگوید: افزایش تمایل نوجوانان به تولید محتوای آنلاین، امری منطقی به نظر میرسد اما اینکه دختران و پسران هرکدام به نوعی به این ابزار علاقه نشان دادهاند، تعجببرانگیز است.وی میافزاید: ما دریافتهایم که پسران بیشتر به تولید و انتشار تصاویر ویدیویی علاقه نشان میدهند و دخترها وبلاگنویسی را ترجیح میدهند.گفتنی است این گزارش بر اساس یک نظر سنجی تلفنی از ۹۳۵ نوجوان امریکایی در ماه دسامبر ۲۰۰۶ منتشر شده است. درصد خطای این نظرسنجی ۴ درصد اعلام شده است.
● گزینههای تولید محتوای آنلاین
گزارش مذکور حاکی است که حدود ۳۵ درصد از دختران امریکایی آنلاین، به نوشتن محتوا در فضای وبلاگ میپردازند در حالی که این میزان در میان پسران فقط ۲۰ درصد است، ضمن اینکه ۵۴ درصد از دختران آنلاین امریکایی، به ارسال عکس علاقه دارند،در حالی که این میزان در نزد پسرهای آنلاین، ۴۰ درصد است.
مایک گوتا، تحلیلگر اصول اخلاقی گروه تحقیقاتی برتون (Burton) میگوید: نمیتوانم از نظر علمی این مساله را تایید کنم، اما به عنوان پدر سه دختر نوجوان میتوانم بگویم که این مساله اصلا برای من تعجبآور نبوده است.وی میافزاید: اکثر دختران نوجوان در فضای وبلاگ Livejournal، مطلب مینویسند ولی زمانی که وارد مقطع دبیرستان میشوند به شبکه اجتماعی Facebook روی میآورند.محققان Pew گزارش دادهاند که تعداد نوجوانان پسر آنلاینی که تصویر ویدیویی به اشتراک میگذارند، دو برابر دختران همسن و سال آنها است، ضمن آنکه ۱۹ درصد از پسران آنلاین امریکایی تصاویر ویدیویی ارسال میکنند در حالی که تنها ۱۰ درصد از دختران به ارسال این نوع تصاویر علاقه دارند.
همچنین ۳۹ درصد از نوجوانان آنلاین، محتواهای هنری آنلاینشان نظیر کارهای هنری، تصاویر، داستانها و تصاویر ویدیویی را به اشتراک میگذارند و ۳۳ درصد نیز روی وب سایتها یا وبلاگها برای دوستان و یا همکلاسیهای خود مطلب مینویسند.۲۸ درصد از این افراد نیز یک وبلاگ شخصی برای خود ایجاد کردهاند که نسبت به سال ۲۰۰۴ با ۱۹ درصد، افزایش چشمگیری داشته است.تحقیقات همچنین حاکی است که ۲۷ درصد از نوجوانان آنلاین، روی صفحات وب خود نظارت میکنند و ۲۶ درصد نیز محتواهایی را که از گوشه و کنار اینترنت یافتهاند با محتواهای خودشان ترکیب میکنند.
● ایجاد ارتباط کلامی
وقتی که صحبت از به اشتراکگذاری محتوای آنلاین به میان میآید، عملکرد نوجوانان به چیزی بیش از ارسال ساده محتوای آنلاین تا شرکت در مباحثات متنی تبدیل میشود.نزدیک به نیمی از نوجوانان آنلاین امریکایی، تصاویری را به اشتراک گذاشتهاند تا بقیه افراد از آنها دیدن کنند و ۸۹ درصد نیز اعلام کردهاند که برخی اوقات کاربران دیگر نظرات خود را در مورد آن تصاویر ارسال کردهاند.لنهارت توضیح میدهد که تولید محتوا، تنها نشان دادن تواناییها و عرضه آنها به دیگران نیست بکه باعث به وجودآمدن مسایل حاشیهای و بحثبرانگیز میشود.
● ایمیل، ابزاری نچسب برای نوجوانان
وبسایتهای شبکه اجتماعی، یکی از فضاهای مجازی است که نوجوانان به صورت روزانه از آن استفاده کرده و با دوستان و آشنایان خود به تعامل میپردازند. چنانچه ۴۱ درصد از نوجوانان اعلام کردهاند که هر روز از طریق شبکههای اجتماعی نظیر Facebook و Myspace برای دوستان خود پیغام میفرستند.به عقیده کارشناسان Pew، نوجوانان امروزی علاقهمند به استفاده از چند شبکه هستند، به این معنی که از چندین فناوری متعدد برای ایجاد ارتباط با خانواده و دوستان خود استفاده میکنند که شامل تلفنهای ثابت و قدیمی، تلفن همراه، SMS، شبکههای اجتماعی، پیغام فوری و ایمیل است.تحقیقات نشان میدهد که ۲۸ درصد از جمعیت نوجوانان امریکا، از طریق چند شبکه با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار میکنندکه اکثر این گروه را نیز دخترانی تشکیل میدهند که در حال اتمام دوران نوجوانی هستند.اما نکته قابل توجه آن است که در میان همه نوجوانان، ایمیل به یک وسیله ارتباطی قدیمی و از رده خارج تبدیل شده است.مری مدن، تحلیلگر ارشد Pew و نویسنده گزارش مذکور میگوید: دسترسی به شبکههای اجتماعی و تلفنهای همراه، کانالهای ارتباطی جدیدی را برای نوجوانان امروزی به وجود آورده است.وی میافزاید: با پیدایش فناوریهای نوین ارتباطی میان نوجوانان ایمیل به ابزاری نچسب تبدیل شده است.به عقیده گوتا نیز ایمیل تنها ابزار ارتباطی میان افراد ناآشنا و یا وسیله تبادل نامههای الکترونیکی میان شرکتها است.تحقیقات شرکت Pew نشان میدهدکه در میان ۶۳ درصد از نوجوانانی که تلفن همراه دارند، ایمیل یک روش پیش پاافتاده برای ارتباط با دوستانشان محسوب میشود.
● محدودیتهای دسترسی
یکی از نکات جالب توجهی که گروه تحقیقاتی Pew در مورد نوجوانان دریافتهاند این است که نوجوانان بیشتر از بزرگسالان دوست دارند برای دسترسی به محتواهایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشتهاند، محدودیت ایجاد کنند؛ چنانکه ۶۶ درصد از این گروه سنی، صفحات شخصی خود را در وبسایتهای اجتماعی به گونهای ایجاد کردهاند که دیگران نتوانند به مشخصات آنها دسترسی پیدا کنند و ۷۷ درصد نیز برای تصاویری که خود آپلود کردهاند، محدودیتهایی برای عدم دسترسی دیگران ایجاد کردهاند. این در حالی است که تعداد بزرگسالان از این نظر ۵۸ درصد بوده است.
پریآفتاب، حقوقدان جرایم مجازی و مدیر اجرایی WiredSafety.org میگوید: ایجاد محدودیت در دسترسی محتواهای آنلاین توسط نوجوانان، هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی، از این نظر خوب است که این امر نشان میدهد کودکان نگران حریم خصوصی آنلاین و امنیت خودهستند واز این نظر بد است که آنها به والدین خود اجازه نمیدهند مطالب ارسالیشان را بخوانند.
ترجمه : نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس شورای شهر تهران سازمان هواشناسی قتل
خودرو سایپا قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین بانک مرکزی مالیات
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه تئاتر فیلم زنان رسانه ملی بازیگر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اینستاگرام تسلا ناسا اپل فناوری تبلیغات ماه گوگل همراه اول آیفون بنیاد ملی نخبگان
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری هندوانه