یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
آگهیهای تلویزیونی و تأثیر آن بر کودکان
آگهیهای تبلیغات تلویزیونی از منابع مهم اطلاعرسانی در زمینه امور فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه به شمار میروند و تأثیر به سزایی در شكلگیری الگوهای فكری و احساسی رفتاری مخاطبان دارند. در این میان تأثیر آگهیهای تلویزیونی بر رفتار كودكان محسوستر است. كودكان براساس تواناییها و ظرفیتهای شناختی خود پدیدههای جهان اطراف را تعبیر و تفسیر میكنند.
در گام نخست، برای مطالعه روند تحولی ادراك كودكان از آگهیهای تبلیغاتی، لازم است كه توانایی آنها در تمایز این برنامهها از سایر برنامههای تلویزیون بررسی شود. یافتههای حاصل از مطالعاتی كه در این زمینه صورت گرفته است، نشان میدهند كه هنگام قطع برنامههای معمولی و پخش آگهیها میزان توجه دیداری كودكان به صفحهی تلویزیون افت میكند. برای نمونه وارد و همكارانش (۱۹۸۲، به نقل از لیبرت و اسپرافكین ۱۹۸۶) در پژوهشی از مادران خواستند كه كودكان خود را به مدت ده روز به دقت زیر نظر بگیرند و میزان توجه دیداری آنها را به تلویزیون یادداشت كنند.
نتایج تحقیقات نشان داد كه هرچه كودكان بزرگتر میشوند توانایی بیشتری برای درك ماهیت و اهداف آگهیها به دست میآورند و با دیدگاهی منتقدانهتر به آنها مینگرند، در نتیجه، باورهای منفی و بدبینانهای به این برنامهها در اذهان كودكان قوت میگیرد، به طوری كه در نهایت اعتمادشان به ادعاهای مطرح شده در آگهیها كاهش مییابد.
كودكانی كه به هدف ترغیب كنندگی آگهیها پی بردهاند، تصور میكنند كه ادعاهای مطرح شده در قالب برنامههای پوچ و بیاساس است، اما به تدریج یاد میگیرند كه آگهیهای تجاری نیز میتوانند حاوی واقعیتهایی باشند، زیرا سازندگان و پخشكنندگان آگهی نیز باید در چارچوب قانون عمل كنند و خواه ناخواه شرایط و محدودیتهایی را میپذیرند.
پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه نشان میدهد كه بین نگرش منفی كودكان به آگهیها و رفتار خرید آنها الزاماً همبستگی وجود ندارد. همزمان با بالارفتن سن كودكان الگوهای تماشای تلویزیون در آنها انتخابی میشود؛ یعنی به بعضی از برنامهها توجه بیشتری نشان میدهند و به تعدادی دیگر اصلا توجهی ندارند، بنابراین ممكن است با وجود نگرش منفی و بیاعتمادی به بعضی از آگهیها فقط به تعداد خاصی از آنها توجه نشان دهند. همچنین با افزایش تدریجی سن كودكان توانایی آنها در به خاطر آوردن آگهیها تقویت میشود.
یونیك رشینان و باج پایی (۱۹۹۶) در پژوهشی گسترده، تأثیر برنامههای تلویزیونی كشور هند به ویژه آگهیهای تلویزیونی را بر الگوهای رفتاری، نگرشها و سبك زندگی كودكان هندی بررسی كردهاند. براساس یافتههای بهدست آمده ۷۵ درصد از كودكان ۸ تا ۱۵ ساله تمایل دارند كه آنچه را در در آگهی تبلیغ میشود، داشته باشند.
كودكان هند به مرور به این باور رسیدهاند كه فقط یادگیری از هندیهایی كه در آگهیهای تلویزیونی نمایش داده میشوند ارزش دارد و فقط باید با آنها رقابت كرد و همه هندیها و سبكهای هندی دیگر به گذشته مربوط است. تأثیر آگهیهای تبلیغات تلویزیونی بر الگوهای نگرشی و رفتاری كودكان به عوامل متعددی بستگی دارد كه عبارتنداند: سن كودك، طبقه اجتماعی و اقتصادی، نحوهی ارائه پیام، ساخت خانواده و روابط حاكم بر آن و مدت زمان تماشای تلویزیون.
كودكانی كه در سنین پایین هستند، به لحاظ محدود بودن تواناییهای شناختی مرز روشنی بین واقعیت و خیال ندارند و هر آنچه را كه در تلویزیون مشاهده میكنند واقعیت میپندارند، در نتیجه، ادعاهای مطرح شده در آگهیها را باور میكنند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت كه تأثیرپذیری كودكان خردسال از آگهیها بیشتر از كودكانی است كه سن و سال، بیشتری دارند. پژوهشها نشان میدهد كه كودكان كم سن و سال، بیشتر از كودكان بزرگتر كالاهای تبلیغ شده از تلویزیون را از والدین خود طلب میكنند. اما از آن جا كه ظرفیتهای ذهنی كودكان بزرگتر رشد یافته است و بهتر میتوانند ادعاهای مطرح شده در آگهیها را ارزیابی كنند و آنها را با واقعیتهای عینی بسنجند، این احتمال در آنها ضعیفتر است. یونیك رشینان با انجام پژوهشهای خود به این مفهوم دست یافت كه آگهیها بر كودكانی كه در طبقات اجتماعی و اقتصادی گوناگونی قرار دارند، تأثیر یكسانی ندارند. برای نمونه، كودكانی كه به امكانات تفریحی و سرگرمیهای متنوع دسترسی دارند كمتر تحت تأثیر تلویزیون قرار میگیرند.
یكی از تأثیرات آگهیهای تلویزیونی بر كودكان پیامدهای اجتماعی آن است. آگهیهای تبلیغات تلویزیون بر الگوی روابط بین كودكان با والدین و گروه همسالان تأثیر میگذارد، به طوری كه امتناع والدین از برآوردن خواستههای كودكان برای خریداری كالاهای آگهی شده میتواند به تعارض و كشمكش بین كودكان و والدین منتهی شود.
پژوهشهایی كه در زمینه تأثیر آگهیهای تبلیغاتی بر روابط كودك و همسالان صورت گرفته است نشان میدهد كه تماشای آگهیهای تبلیغاتی سبب كاهش میل و رغبت كودكان به بازی با همسالان میشود. كودكانی كه دارای والدین تحصیلكردهای هستند كه پیوسته واقعیتهای زندگی آنها را بازبینی و كنترل میكنند، آگاهی بیشتری نسبت به محتوای آگهیها دارند و در نتیجه، دیدگاهشان دربارهی این برنامهها منفی است. یكی از پیامدهای تماشای آگهیهای تبلیغات تلویزیونی تأثیرات آن بر حالات روانی و عاطفی انسان است. اگر آگهیها به گونهای نامناسب ارائه شوند، احساسات و عواطف نامطلوبی را در كودكان ایجاد خواهند كرد و دلسردی و ناكامی را در میان آنان افزایش خواهند داد.
نویسنده: یارمحمد بای
منبع: www.islamicart-crc.org
منبع: www.islamicart-crc.org
منبع : خبرگزاری فارس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان مصر سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
تهران شهرداری تهران یسنا سیل هواشناسی بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی سلامت تورم خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا مسکن دلار بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا امیرعبداللهیان انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل کولر
کبد چرب فشار خون