دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
ماشینهای هیبرید چگونه کار میکنند؟
ماشینهای هیبرید در زمانه قیمتهای سرسامآور بنزین و آلودگی هوا طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.
اما این ماشینها چگونه کار میکنند؟
موتورهای بنزینی خودروها یک مشکل اساسی دارند؛ برای اینکه امکان حرکت با حداکثر سرعت در بزرگراهها را به شما بدهند، آنها را طوری طراحی کردهاند تا به حداکثر ظرفیت قدرت خود برسند. بنابراین هنگامی که خودروها در ترافیک سنگین به سختی جلو میروند، کارآیی یا راندمان آنها سقوط میکند.
برای حل این مشکل موتورهای هیبرید (دوگانه) ساخته شدهاند که از موقعیتهای که به قدرت کم نیاز هست، از یک موتور برقی کم قدرت استفاده میکند و در موقعیتهای با نیاز به قدرت زیاد، موتور بنزینی به کار میافتد. تغییر یافتن موتور محرک ماشین بین این دو نوع به طور خودکار صورت میگیرد.
موتور بنزینی در در چراغهای قرمز به سادگی خاموش میشود، و اغلب طوری طراحی شده است که در یک طیف محدود قدرت عمل میکند، و به این ترتیب کارآیی آن افزایش مییابد. باتری ماشین به وسیله موتور بنزیی مجددا شارژ میشود.
ژنراتورهایی به ترمزها متصل هستند که میتوانند که مقداری از اندازه حرکت ترمز کردن (که معمولا به صورت حرارت از دست میرود) را به برق برای شارژ کردن باتری تبدیل کنند.
البته در دنیای واقعی، قضایا پیچیدهتر از اینهاست. موتورهای هیبرید به سه دسته تقسیم میشوند:
۱) هیبریدهای کامل full-court
این ماشینها برای سرعتهای کم و شرایط با شتاب کم از موتور برقی استفاده میکنند. هنگامی سرعت بالا میرود یا شتاب بیشتری مورد نیاز است، موتور بنزینی به کار میافتد.
از جمله این ماشینها میتوان به تویوتای پریوس، مدلهای هیبرید تویوتای کمری، شورولت تاهو، فورد اسکیپ، هوندای سیویک و نیسان آلتیما اشاره کرد.
به نظر میرسد تویوتای پریوس با کمترین مصرف بنزین در میان این مدلها از همه موفقتر باشد.
۲) هیبریدهای ملایم half-court
این هیبریدها پیچیدگی کمتری و کارآیی سوختی پایینتری دارند. این ماشینها موتورهای بنزینی دارند که هنگام درجا کارکردن میتوانند خاموش شوند، و معمولا یک موتور برقی دراند که قدرت ماشین را در مواقعی که از حالت ایستاده شتاب میگیرد یا در سربالایی حرکت میکند، قدرت ماشین را تقویت میکنند. باتری به وسیله موتور بنزینی و ترمزها شارژ میشود.
از جمله این ماشینها میتواند به انواع هیبرید شورولت مالیبو و ساترن وو اشاره گرد.
۳) موتورهای دوشاخدار(plug-ins)
همه موتورهای هیبرید ی که تا به حال ذکر شدند، باتریهایشان را بوسیله موتور بنزینیشان شارژ میکنند، شما نمیتوانید آنها را با دو شاخ به پریز برق وصل کنید و باتریشان را پر کنید.
اما ماشینهای برقی که در دهه ۱۹۹۰ مورد آزمایش قرار گرفتند، اینگونه بودند. اما مسافت کمی که قبل از نیاز به شارژ مجدد می پیمودند و زمان زیادی که باید صرف شارژ میشد، باعث شد آنها را از بازار کنار بگذارند.
تنها ماشین هیبریدی که از این ایده هنوز استفاده میکند، شورولت ولت است. این ماشین دارای یک موتور برقی، یک باتری بزرگ و یک موتور بنزینی کوچک است. موتور بنزینی باتری را شارژ میکند که ماشین را به راه میاندازد.
اما در عین حال میتوان شبها با وصل کردن دوشاخ به برق هم آن را شارژ کرد. انواع دوشاخ دار ساترن وو و تویوتای پرویوس هم در حال ساخت هستند.
LiveScience.۹ June,۲۰۰۸
منبع : همشهری آنلاین
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد
هواشناسی شهرداری تهران تهران شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری پلیس قتل فضای مجازی سیل سلامت وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن سایپا
سریال پایتخت تئاتر تلویزیون فیلم سریال سینمای ایران موسیقی سینما کتاب قرآن کریم
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه روسیه اوکراین حماس نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
تسلا ایلان ماسک اپل تبلیغات مریخ آیفون ناسا گوگل فناوری بنیاد ملی نخبگان
سرطان سازمان غذا و دارو روانشناسی موز خواب طول عمر دندانپزشکی بارداری آلزایمر روغن حیوانی