شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۴ New Mercedes Cylinder Diesel Engine


۴ New Mercedes Cylinder Diesel Engine
استفاده از دوتوربوش ارژر به جای یک توربوشارژر باعث تنفس بهتر موتور می شود ولی این تنها دلیل نیست. در این موتور از یک توربوشارژر بزرگ و یک توربوشارژر کوچک استفاده شده چرا که یک توربوشارژر بزرگ هر اندازه هم که پیشرفته باشد نمی تواند در ابتدای حرکت به دور لازم برای تولید قدرت مناسب برسد به همین دلیل استفاده از یک توربوشارژر کوچک پر فشار (HP) در کنار توربوشارژر بزرگ کم فشار (LP) ضروری است. توربوشارژر کوچک در مانیفولد خروجی جاگذاری شده تا بتواند در ابتدای حرکت خودرو چرخش نموده و ۲۴۸۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد! البته یک سیستم کنترل نیز تعبیه شده تا توربو چرخش بیش از حد نکند. در زیر توربین کوچک دو خروجی گاز وجود دارد که به توربین بزرگ منتهی می شود. این گازها می توانند توربین ۵۰ میلیمتری بزرگ را با حداکثر سرعت ۱۸۵۰۰۰ به گردش در بیاورند. در زمانی که موتور در دورهای میانی کار می کند سیستم ورودی توربوشارژر بزرگ به اندازه زیادی پهن می شود تا کم ترین میزان انرژی گازهای خروجی هدر برود. دو توربوشارژر بزرگ و کوچک به طور موازی نصب شده اند به طوریکه هوای ناشی از احتراق پس از تصفیه ابتدا از توربین بزرگ عبور می کند و آن را به حرکت می اندازد و پس از آن در توربین کوچک جریان پیدا می کند. با توجه به این که دمای هوا در این حالت افزایش پیدا می کند پس از حرکت موتور در دورهای بالا دریچه های کنترل فشار توربو به طور کامل باز می شوند تا هوا به اینترکولر انتقال یابد این بدان معناست که توربوشارژرهای کوچک مدت زیادی کار نمی کنند و عملکرد آن ها مربوط به همان ابتدای حرکت است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید