چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

دوکاتی ۱۰۹۸ زلزله پیست ها


دوکاتی ۱۰۹۸ زلزله پیست ها
کمپانی بزرگ دوکاتی مایه افتخار، سربلندی و سرمایه ملی مردمان کاتولیک است که در دنیای مسابقات موتورسیکلت با فراری های مسابقه ای در دنیای اتومبیلرانی برابری می کنند. ساخت مدل جاودانه دوکاتی ۹۱۶ در سال ۱۹۹۴ که سالها حاکم مطلق بی چون و چرای مسابقات سوپر بایک قهرمانی جهان بود نمونه ای از دست پرورده های این کمپانی ایتالیایی است.
قاعده نام گذاری کمپانی دوکاتی بر روی موتورسیکلت های خود بر اساس میزان حجمی آنها است. مهمترین مدل های این کمپانی که با نام ۹۹۶ و ۹۹۸ به بازار معرفی شدند، با انجام تغییرات و اصلاحات جزئی که عمدتا در افزایش حجم موتور بوده، حجمی معادل ۹۹۶ و ۹۹۸ سی سی داشتد که تا سال ۲۰۰۳ نیز با تغییراتی اندک روانه بازار می گردیدند و در دنیای مسابقات موتور سواری، قهرمانی و افتخار نیز یک عادت همیشگی شده بود. گذشت زمان که با پیشرفت رقبای ژاپنی همراه بود، دوکاتی را مجبور ساخت تا با گذشت ۴ سال، حجم موتور رویایی خود را ۱۰۰ سی سی افزایش دهد تا باز هم حاکم میدان باشد. کمپانی که توانسته با شاهکار خود یعنی RR-۱۶ به رانندگی "کیسی استوتر" مرد هزار چهره مسابقات گراندپری Moto GP یعنی والنتینو روسی را رام کند و زلزله جدیدی را در این مسابقات به پا کند.
● دوکاتی ۱۰۹۸ پیشرانه اصلاح شده
موتور سیکلت جدید دوکاتی که با کد ۱۰۹۸ نامگذاری شده بر خلاف سنت این کمپانی از پیشرانه به حجم ۱۰۹۹ سی سی برخوردار است. این پیشرانه که در واقع مدل اصلاح شده مسابقه ای ۹۹۹R می باشد، دارای دو سیلندر بصورت V شکل با زاویه ۹۰ درجه بوده که قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار در حداکثر دور موتور ۹۷۵۰ دور در دقیقه تولید می نماید که قدرت آن نسبت به مدل ۹۹۹R ، ۱۰ اسب بخار افزایش یافته است. گشتاور این پیشرانه حداکثر نیرویی به میزان ۴/۹۰ پاند بر فوت در ۸۰۰۰ دور در دقیقه تولید می نماید.
پیشرانه دوکاتی که دارای دو میل سوپاپ در بالا بوده و بوسیله آب خنک می شود. قطر پیستون آن به میزان ۱۰۴ میلی متر ثابت مانده ولی کورس پیستون ۹/۵ میلیمتر افزایش یافته و به ۷/۶۴ میلیمتر رسیده است.
طراحی سر سیلندر با توجه به افزایش حجم دچار دگرگونی عظیمی شده که این تغییرات، حاصل ۳ سال تلاش بی وقفه برای شرکت در مسابقات سوپر بایک و بالاتر از آن موتو جی پی بوده است. سوپاپ های جدید با شکل هندسی کاملا متفاوت که زاویه قرارگیری آنها نسبت به محور طولی سیلندر اندکی دگرگون شده به همراه تغییرات دیگر در مکانیسم حرکت سوپاپ ها و استفاده از منیزیوم در پوشاندن سطح سوپاپ ها سبب شده که وزن کلی سر سیلندر به ۳ کیلو گرم کاهش پیدا کند. این در حالیست که در سیستم سوخت رسانی نیز تسریع ۳۰ درصدی جریان سوخت سبب افزایش توان تولیدی موتور به میزان ۱۰ اسب بخار شد.
● سیستم انتقال قدرت سبک و دقیق
سیستم انتقال قدرت در این موتور سیکلت که در کنار پمپ روغن جدید قرار باتوجه به چرخ دنده های سبک تر و البته مقاوم تر در حدود ۵ کیلو گرم نسبت به گیربکس مدل ۹۹۹سبک تر می باشد با کاهش وزن همراه بوده است.
بعلاوه ضریب دنده ها در این گیربکس به جز دنده آخر که از ۳۶/۱۵ به ۳۸/۱۵ افزایش یافته در سایر دنده ها تغییری پیدا نکرده اند.
● طراحی بدنه؛ تهاجمی
طراحی موتور سیکلت جدید شرکت دوکاتی همانند توانایی های چشمگیر حرکتی آن با اصلاحات بسیار زیادی در زمینه قابلیت دینامیکی و ثبات آیرودینامیک همراه بوده است.
آقای "پیر نزبلانشه" طراح باهوش و زیرکی که مدل ۹۹۹ مسابقه ای سوپر بایک و انواع مدل های" هایپر موتارد" و اسپرت کلاسیک را در کارخانه خود داشت، فهمید که در طراحی مدل جدید باید بسیاری از نکات جدید را در نظر بگیرد تا شکست مدل ۹۹۹ برای مدل ۱۰۹۸ تکرار نشود.
طراحی "دوکاتی "۱۰۹۸ در اوج سادگی از ابهت تهاجمی خاص برخوردار است که انگیزه طراح آن از این نوع طراحی، ایجاد ترس و دلهره میان حریفان در مدل مسابقه ای و گردش سر افراد و میخکوب شدن آنها در هنگام دیدن آن در خیابان بوده است. این در حالیست که مسایل آیرودینامیک، کارایی و عملکرد به بهترین نحو رعایت شده است.
لازم است بدانید؛ برای کمتر شدن وزن موتور سیکلت دوکاتی ۱۰۹۸ قطعات بدنه که از سطوحی صاف و هموار تشکیل شده اند از مواد پلاستیک سبک وزن ساخته شده اند.
● شاسی و سیستم تعلیق
هدف اصلی در مورد بازنگری قرار دادن شاسی کاهش وزن و افزایش مقاومت در برابر ضربات وارده بوده و به همین منظور از لوله هایی با قدرت کششی بالاتر که قطر و ضخامت کمتری دارد استفاده شده که در این حالت استحکام ۱۴درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه بکار گیری از یک زیر شاسی آلومینیومی سبب شده ارتفاع نشیمنگاه از ۷۸ به ۷/۸۱ سانتیمتر برسد. همچنین مهندسان بخش شاسی علاوه بر کاهش وزن و افزایش مقاومت، توجه خود را بر روی بازوی یک طرفه نگهدارنده چرخ عقب نیز متمرکز نموده و بدین ترتیب فاصله دو محور در شاسی جدید به میزان یک سانتیمتر بیشتر شده و به ۱۴۳ سانتیمتر رسیده است.
در مورد دیسک ترمز این دوکاتی بایستی گفت که دیسک های ترمز ساخت کمپانی مشهور" برمبو" برای این موتور سیکلت در نظر گرفته شده است. رینگ چرخ جلو نیز با تکنولوژی کمپانی"مار چیسنی" ساخته شده تا وزن آن حدود ۲۵۰ گرم و در قسمت چرخ عقب یک کیلوگرم کاهش پیدا کند. در این موتور سیکلت امکان تنظیم ارتفاع برای چرخ عقب و همین طور سیستم فنر بندی آن نیز وجود دارد.
آخرین نکته ای که می توان در مورد این موتور سیکلت رویایی توضیح داد این است که در قسمت نشان دهنده های آن تمامی تجهیزات و نشانگر که در راس آن دور سنج و سرعت سنج بوده همگی دیجیتالی هستند که اولین نشان دهنده تمام الکترونیکی در یک موتور سیکلت در جهان است درپایان گفتنی است که این موتور سیکلت مسیر ۴۰۰ متر را تنها ظرف۲۲/۱۰ ثانیه طی می نماید.
نویسنده : مهندس مهدی قنواتی
منبع : carx1