یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و مرجع


انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و مرجع
خدمات یكی از اصلی‌ترین مباحث در علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی است. با این وصف بسیاری از كتابداران فاقد ایده‌های مناسب برای ارایه خدمات بر اساس منابع موجود خود می‌باشند. از آن‌جا كه سازمان‌های حرفه‌ای به ارایه خدمات متنوع و مختلفی می‌پردازند، آشنایی با ساختار و خدمات این سازمان‌ها، كمك شایانی به طرح ایده‌های جدید در میان كتابداران خواهد كرد. با توجه به این نكته و در نظر گرفتن اهمیت خدماتی كه انجمن كتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی(Association of College & Research Libraries) به جامعه كتابداری و اطلاع‌رسانی ارایه می‌نماید، در این بحث به بررسی این انجمن می‌پردازیم.
●تاریخچه:
از اوایل قرن ۱۹ نشستها و كنفرانسهای گروههای حرفه ای در ایالات متحده شروع به كار كردند. در سال ۱۸۵۳ نیز كتابداران اولین نشست خود را در نیویورك برگزار كردند. حدود ۱۶ نفر از كتابداران شركت كننده در این جلسه از كتابداران آكادمیك بودند. پس از اتمام جنگهای داخلی ایالات متحده، دومین نشست ملی كتابداران برگزار شد. در بهار ۱۸۷۶ ملویل دیویی و فردریك لیپولدت فراخوان تاریخی خود را برای گردهمایی كتابداران تحت عنوان"اثربخشی و اقتصاد در كار كتابخانه"[۱]بیان داشتند. از ۱۰۳ كتابدار شركت‌كننده در كنفرانس فیلادلفیاند، حدود ۱۰ نفر جزء كتابداران دانشگاهی بودند. تاكید اصلی اجلاس ۱۸۷۶، ایراد مقالاتی راجع به موضوعات عملی كتابخانه مثل فهرستنویسی تعاونی، نمایه‌سازی و روابط عمومی بود. پاسخ كتابداران به این برنامه مثبت بود؛ چرا كه در آخرین روز كنفرانس، حاضران رای به ایجاد "انجمن كتابداران آمریكا"[۲] و برگزاری نشستهای سالانه دادند. در ابتدا انجمن كتابداران آمریكا یك سازمان مربوط به كتابخانه‌های عمومی بود ولی از آن‌جا كه رابطه میان كتابخانه‌های عمومی و كتابخانه‌های دانشگاهی در مسایل عمومی بسیار نزدیك است، تا مدت‌ها نیازی به برگزاری همایش‌های مجزا برای كتابداران كالج‌ها احساس نمی‌شد. نهایتا در سال ۱۸۸۹ گروهی متشكل از ۱۳ كتابدار كالج در كنفرانس سالانه انجمن كتابداران آمریكا در سنت لوئیس، خواهان تشكیل بخش كتابخانه‌های كالج( College Library Section )شدند. در كنفرانس ۱۸۹۰، ۱۵ كتابدار به نمایندگی از كالجهای عمده ای چون ییل، هاروارد، كلمبیا و ماساچوست اولین نشست بخش كتابخانه‌های كالج را برگزار كردند. بخش جدید یك گروه كوچك بود و می‌توان گفت یك گروه بحث غیر رسمی بود كه بیشتر توسط مدیرانی كه می‌توانستند هزینه سفر به محل نشست را تقبل كنند، برگزار می‌شد. بحث‌های مطرح در این نشست‌های سالانه به موضوعاتی مثل مرجع، فهرستنویسی، مجموعه‌های بخشی(Departmental Collections) و فهرستگان‌ها اختصاص داشت.در سال ۱۸۹۷ نام بخش به "بخش كتابخانه‌های كالج و مرجع"[۳] تغییر یافت. این بخش در قرن ۲۰ برای برنامه‌ریزی نشست‌ها دست به انتخاب افرادی زد ولی تا سال ۱۹۲۳ فاقد آیین نامه مستقل از انجمن كتابداران آمریكا بود و بیشتر به شكل یك گروه بحث عمل می‌كرد. در سال ۱۹۲۳ آیین نامه ای تدوین شد كه موجودیت این بخش را از طریق هیات مدیره‌ای متشكل از سه نفر برای انجام عملیات بخش در فاصله زمانی میان كنفرانس‌ها و تعیین حق عضویت ۵۰ سنتی تثبیت كرد. در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ برنامه نشست‌ها شامل یك نشست كلی و چندین میزگرد برای كتابداران كالج‌ها و كتابداران مرجع بود كه به موضوعاتی مثل وضعیت اعضای هیات علمی بعنوان كتابداران؛ آموزش كتابشناختی به دانشجویان؛ امانت بین كتابخانه‌ای و استانداردهای كتابخانه‌ای می‌پرداخت. در طول ۵ دهه فعالیت یعنی از ۱۸۹۰ تا ۱۹۳۸ بخش كتابخانه‌های كالج و مرجع، بیشتر بعنوان یك تریبون بحث مطرح بود ولی از دهه ۲۰، فشارهایی برای ایجاد یك سازمان حرفه‌ای كه قادر به انجام فالیت‌های گسترده، تحقیقات و انتشارات باشد، در كتابخانه‌های كالج‌ها مطرح شد. شرایط برای ایجاد تغییرات عمده در بخش، در دهه ۱۹۳۰ و زمانی پیش آمد كه میزگردهای انجمن كتابداران آمریكا كه از معلمان، كتابداران كالج و كالجهای عالی تشكیل می‌شد، تمایل خود را برای همكاری با بخش كتابخانه‌های كالج و مرجع نشان دادند. در سال ۱۹۳۶ طرحی برای بازسازی و تغییر ساختار بخش ارایه گردید و در نتیجه در سال ۱۹۳۸ آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید كه بخش را مبدل به انجمن كتابخانه‌های دانشگاهی و مرجع (Association of College & Reference Libraries می‌كرد و به آن در رابطه با امور مربوط به خود استقلال كامل اعطا می‌نمود. در آیین‌نامه جدید، امكان ایجاد زیرشاخه‌هایی مثل كتابخانه‌های كالج، كتابخانه‌های كالج‌های عالی، كتابخانه‌های تربیت‌معلم و كتابخانه‌های دانشگاهی را در انجمن فراهم می‌كرد.با تصویب آیین نامه در سال ۱۹۳۸ و تایید آن توسط انجمن كتابداران آمریكا در ۳۱ می ۱۹۴۰، انجمن كتابخانه‌های دانشگاهی و مرجع به‌عنوان اولین بخش انجمن كتابداران آمریكا شناخته شد. این انجمن در ابتدای فعالیت خود ۶ قسمت داشت كه مشتمل بودند بر:
بخش كتابخانه‌های دانشگاهی(Univesity Library Section)
بخش كتابخانه‌های كالج(College Library Section)
بخش كتابخانه‌های پیش‌دانشگاهی(Juniour College Library Section)
بخش كتابخانه‌های كشاورزی(Agricultural Libraries Section)
بخش كتابداران مؤسسات تربیت‌معلم(Librarians of Teacher Training Institutions Section )
بخش كتابخانه‌های مرجع(Reference Libraries Section)
در سال ۱۹۵۶ در پی ایجاد قسمت خدمات مرجع كتابخانه( Library Reference Services Division) در انجمن كتابداران آمریكا، بخش كتابخانه‌های مرجع از انجمن جدا شد و در نتیجه واژه مرجع(reference) در نام انجمن، مبدل به تحقیق(Research )شد. بخش‌ها و كمیته‌های انجمن در سال ۱۹۳۸ چنان گسترشی یافته بود كه با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، یك دبیر اجرایی انتخاب گردید تا زیر نظر رئیس كل و هیات مدیره انجمن برای یكپارچه سازی فعالیت‌ها و خدمات انجمن فعالیت كند.
●ساختار ACRL:
دبیر(President ): مسئول رهبری امور انجمن، تصمیم‌گیری راجع به سیاست‌ها و تغییرات، تامین فعال اهداف، مسئول تفسیر آْیین‌نامه و گزارش كارهای روزمره انجمن به دبیر اجرایی بوده، برای مدت یك سال انتخاب می‌شود. هیأت مدیره(Board of Directors): انتخاب دبیر و نایب وی را بر عهده دارد. دبیر اجرایی: توسط دبیر اجرایی انجمن كتابداران آمریكا و با نظر هیأت مدیره انتخاب می‌شود و مسئولیت مدیریت كلی بر انجمن را بر عهده دارد و به هماهنگ سازی اعمال و فعالیتهای ۳۴ كمیته، ۱۷ بخش، ۱۵۵ كمیته بخشی، ۲۰ گروه بحث، ۶ گروه ویراستاری و ۴۲زیر بخش می‌پردازد.
تقسیم بندی‌های انجمن عبارتند از:
كمیته‌ها(Committees): وظیفه ایجاد هماهنگی میان مطالعات و گسترش پروژه‌های مربوط به موضوع‌های خاص را بر‌عهده دارند. كمیته‌های انجمن دو دسته هستند:·كمیته‌های ثابت یا standing committees: این دسته به امور مربوط به انجمن و فعالیت‌های معمول می پردازد و اعضای آن كه می‌توانند بین ۳ تا ۱۲ نفر باشند، برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند و این مدت تا ۲ سال دیگر قابل تمدید است. بعضی از كمیته‌های انجمن
عبارتند از:
·كمیته جایزه كتابدار سال دانشگاهی/ تحقیقاتی
·كمیته حق مؤلف
·كمیته انتشارات
·كمیته تحقیقات
·كمیته آزادی عقیده
·كمیته تفاوت‌های قومی و نژادی
·كمیته مشورتی سواد اطلاعاتی
نظری بر این كمیته‌ها و شرح وظایف و فعالیت‌های آنها روشن كننده خطوط كلی حاكم بر فعالیت‌های انجمن است. بنابراین در این قسمت به معرفی تعدادی از كمیته‌های اصلی و شرح وظایف آن‌ها می‌پردازیم.
كمیته جایزه كتابدار سال دانشگاهی/ تحقیقاتی: این كمیته با هدف شناسایی افرادی از اعضای حرفه كه دارای فعالیت جالب‌توجهی در مورد كتابخانه‌های تحقیقاتی و آكادمیك باشند، ایجاد شده است.
كمیته حق مؤلف: جمع‌آوری اطلاعاتی راجع به حق مولف كه به كتابخانه‌های دانشگاهی مربوط می‌شود؛ ارایه مسایلی كه از نظر حقوقی به انجمن مربوط می‌شود به هیأت مدیره، همكاری با سایر بخش‌های انجمن كه به حق مولف مربوط‌ می‌شوند؛ همكاری با سازمان‌های مرتبط به حق مولف كمیته مشورتی سواد اطلاعاتی:این كمیته به بررسی توسعه‌های ایجاد شده در حیطه سواد اطلاعاتی و فعالیت در این زمینه می‌پردازد.كمیته آزادی عقیده:این كمیته كلیه فعالیت‌های مربوط به آزادی عقیده و مسئولیت برقراری ارتباط با كمیته‌های مرتبط با این حوزه در انجمن كتابداران آمریكا را بر عهده دارد.
●كمیته تفاوت‌های قومی و نژادی:فعالیت در كلیه زمینه های مربوط به مسایل گروههای قومی و نژادی در كتابخانه‌های دانشگاهی و بهبود كیفیت كتابخانه‌های دانشگاهی و خدمات اطلاع‌رسانی برای اعضای گروه‌های مختلف قومی و نژادی. كمیته‌های خاص(Special Committees or Advisory or Task Forces): این كمیته‌ها كه توسط هیأت مدیره در شرایط خاص برای انجام پروژه‌های خاص تاسیس می‌شوند حداكثر بمدت ۲ سال فعالیت می‌كنند و این مدت جز با تایید شورای اجرایی انجمن قابل تمدید نیست. این كمیته ها كه لیست فعلی آنها را در ادامه خواهیم دید، بیانگر اولویتهای این انجمن هستند و نگاهی بر اهداف و وظایف آنها كمك خواهد نمود تا بتوانیم مسایل جاری این انجمن كه بازتاب صحیحی از مسایل موجود در كتابخانه های دانشگاهی و تحقیقاتی است را بهتر بشناسیم و با شناخت آنها به استقبال مسایلی برویم كه در آینده نزدیك با آنها مواجه خواهیم شد.كمیته دستور‌العمل‌های دسترسی: بررسی و تجدید نظر در دستور العملهای انجمن در مورد آماده سازی سیاستهایی راجع به دستیابی به كتابخانه.كمیته انجمن آینده: ارزشیابی ساختار انجمن با توجه به این نكته كه آیا این سیستم حداكثر مشاركت اعضا را تامین می نماید یا خیر با هدف قدرتمند كردن انجمن بعنوان سازمان رهبری كننده برای كتابداران دانشگاهی.كمیته استانداردهای كتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی: اتخاذ و به‌كارگیری استانداردهای كتابخانه‌های كالج و بررسی این مطلب كه آیا می‌توان این مدرك را برای سایر كتابخانه های دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار داد یا خیر. بعلاوه انتقال نتایج به كمیته استاندارد انجمن و نیز انجمن كتابداران آمریكا هم مد نظر می باشد.
●بخشها:
گروههایی هستند كه متشكل از ۲۵ نفر از اعضای انجمن هستند كه در حوزه خاصی فعالیت دارند و این حوزه جزء حوزه كاری انجمن می باشد. بخش‌های انجمن عبارتند از موارد زیر كه هر یك برای خود دارای وب سایت خاصی می باشند.
▪بخش هنر: این بخش ارتقای خدمات كتابخانه در حوزه های هنر را در بر می گیرد.
▪بخش آموزش از راه دور: پیشبرد كتابداری در محیط دانشگاهی و اشتراك اطلاعات در خدمات توسعه یافته كتابخانه ای
▪بخش علوم و فن‌آوری:معرفی و خدمات‌رسانی به كتابداران و متخصصان حوزه های علوم رفتاری و تربیتی
گروههای بحث (Discussion Groups): گروههایی هستند حداقل متشكل از ۱۰ نفر از اعضای انجمن كه علایق مشترك دارند و می توانند راجع به موضوعاتی كه محدود به فعالیت یك بخش خاص از انجمن نباشند با تایید هیأت مدیره، این گروه‌ها را تشكیل دهند. این گروه‌ها یك چارچوب نسبتا غیر رسمی ایجاد می‌كنند كه كتابداران با علایق مشترك می‌توانند در این گروه‌ها جمع شده به تبادل نظرات و اطلاعات خود بپردازند. در حال حاضر ۲۰ گروه بحث در انجمن وجود دارند كه عبارتند از:
Alliances for New Directions in Teaching/Learning
Mark Horan
E-mail: mhoran@utnet.utoledo.edu
Australian-Canadian-New Zealand Studies
Bradd Burningham
E-mail: ae۷۹۶۵@wayne.edu
Consumer and Family Studies
Priscilla Geahigan
E-mail: geahigan@purdue.edu
Criminal Justice/Criminology
Deborah Schaeffer
E-mail: dschaef@calstatela.edu
Electronic Reserves
Rebecca Martin
E-mail: rmartin۲@niu.edu
Leah McGinnis
E-mail: leahm@email.unc.edu
Electronic Text Centers
Michael Seadle
E-mail: seadle@msu.edu
Exhibits and Displays in College Libraries
Michael Miller
E-mail: michael.miller@ndsu.nodak.edu
Fee-Based Information Services Centers in Academic Libraries
J. Yem Fong
E-mail: fongj@spot.colorado.edu
Heads of Public Services
Cheryl Albrecht
E-mail: cheryl.albrecht@uc.edu
Librarians and Information Science
Cathy Rentschler
E-mail: crentschler۶۰۶۶@aol.com
Library Development
Samuel Huang
E-mail: huangs@u.library.arizona.edu
Media Resources
Diane Karchmar
Medium Sized Libraries
Daniel Ortiz
E-mail: daniel.ortiz@umb.edu
انجمن كتابداران آمریكا
Jo-Ann Michk
E-mail: jo-ann.michk@tufts.edu
MLA International Bibliography
Robert Means
E-mail: robert_means@byu.edu
Personnel Administrators & Staff Development
Shelley Phipps
E-mail: phippss@u.library.arizona.edu
Keith RussellE-mail: krussell@ku.edu
Philosophical, Religious, and Theological Studies
Doreen Simonsen
E-mail: dsimonsen@williamette.edu
Popular Cultures
Paul Kauppila
E-mail: pkauppil@email.sjsu.edu
Sports and Recreation
Mila Su
E-mail: mcs۱@psu.edu
Team Based Organizations
Robert Mitchell
E-mail: mitchellr@u.library.arizona.edu
Undergraduate Librarians
Ree DeDonato
E-mail: rd۹۴@columbia.edu
گروه‌های ویراستاری(Edotorial Board):همانگونه كه از نام این بخش پیداست، گروه‌های ویراستاری، گروه‌هایی هستند كه به امور مربوط به ویراستاری و آماده سازی مقالات مربوط به نشریات انجمن می پردازند. در بخش خدمات، این نشریات معرفی خواهند شد.
●زیر بخش‌ها(Chapters):هرگاه ۲۵ نفر از اعضای انجمن در یك ناحیه خاص جغرافیایی ساكن باشند و تقاضای ایجاد یك گروه محلی را بنمایند، با تایید هیأت مدیره، یك زیربخش ایجاد می‌گردد. لیست زیربخش‌های انجمن را می‌توانید به‌همراه تاریخ تاسیس، ذیلا ببینید:
Chapter
Date Established
Chapter
Date Established
alabama
June ۱۹۸۶
Nevada
January ۱۹۸۵
Arizona
January ۱۹۸۲
New England
November ۱۹۷۲
Arkansas
January ۱۹۸۹
New Mexico
September ۱۹۸۶
California
December ۱۹۷۹
New Jersey
June ۱۹۷۹
Colorado
June ۱۹۸۳
New York, Eastern
July ۱۹۷۵
Delaware Valley (formerly the Phil. Area Chap.)
June ۱۹۶۹
(name change, ۱۹۵۲)
New York, Greater Metro. Area
June ۱۹۸۰
Florida
June ۱۹۷۸
New York, Western & Ontario, Canada
January ۱۹۷۵
Georgia
June ۱۹۸۰
North Carolina
June ۱۹۷۸
Illinois
January ۱۹۷۳
North Dakota/ Manitoba, Canada
January ۱۹۸۴
Indiana
June ۱۹۸۰
Ohio
January ۱۹۸۱
Iowa
January ۱۹۷۶
Oklahoma
June ۱۹۸۱Kansas
July ۱۹۷۵
Oregon
July ۱۹۷۵
Kentucky
January ۱۹۸۶
Pennsylvania, Eastern (See Delaware Valley)
Louisiana
June ۱۹۸۲
Pennsylvania, Western/West Virginia (Note: West Virginia merged with Western Pennsylvania in ۲۰۰۱)
January ۱۹۸۸
Maryland
February ۱۹۷۷
South Carolina
January ۱۹۹۷
Michigan
July ۱۹۷۴
South Dakota
February ۱۹۸۱
Minnesota
July ۱۹۷۵
Tennessee
January ۱۹۷۶
Mississippi
February ۱۹۸۱
Texas
June ۱۹۷۷
Missouri
June ۱۹۵۲
Utah
January ۱۹۹۰
Montana
January ۱۹۸۵
Virginia
June ۱۹۷۷
Nebraska
January ۱۹۸۰
Washington State
June ۱۹۸۰
Wisconsin
June ۱۹۷۵
●عضویت در ACRL:
از آنجا كه انجمن یكی از بخشهای انجمن كتابداران آمریكا محسوب می‌گردد، عضویت در این انجمن مساوی است با عضویت درانجمن كتابداران آمریكا بنابراین كتابداران كتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی و نیز موسسات می توانند به عضویت انجمن درآیند كه این عضویت می تواند به انواع زیر باشد:
▪ بار اول
▪ تجدید عضویت
▪كتابداران خارجی
▪دانشجویان
حق عضویت برای افراد عادی ۳۵$ و برای سازمانها ۹۰$ می باشد. با پرداخت حق عضویت، هر نفر می تواند در ۲ بخش فعالیت كند؛ ولی عضویت در بیش از ۲ بخش، متضمن پرداخت ۵$ اضافی برای هر بخش اضافی است. این انجمن در حال حاضر دارای ۱۰۹۵۰ عضو عادی و ۹۴۱ عضو سازمانی می باشد. با این تفاسیر انجمن، بزرگترین بخش انجمن كتابداران آمریكا است كه ۲۰% از كل انجمن كتابداران آمریكا را در بر می‌گیرد.
● خدمات انجمن:
انجمن از طریق كانالهای ارتباطی كه ایجاد كرده به كتابداران دانشگاهی كمك می‌كند با استفاده از تجارب یكدیگر در كارهای خود بطور مؤثرتری عمل كنند، خدمات خود را بهبود بخشند و درك بهتری از كتابخانه های كالج در جامعه دانشگاهی ایجاد نمایند. شاید بزرگترین عمل انجمن ایجاد این ایده بوده كه تمامی كتابداران دانشگاهی به یك حرفه تعلق دارند. خدمات ارائه شده توسط انجمن را می توان از طریق برنامه های استراتژیك این انجمن مورد بررسی قرار داد. این برنامه ها عبارتند از:
▪ارزش اصلی كتابداران دانشگاهی باید خدمات رسانی به نیازهای جامعه در رابطه با یادگیری، آموزش و تحقیق باشد.▪ این ارزشها باید در جامعه دانشگاهی انعكاس یابد.
▪ تضمین دسترسی گسترده، قیمت گذاری معقول و استفاده صحیح
▪ایجاد این درك در جامعه كه سواد اطلاعاتی پایه ای است برای یادگیری مداوم.
▪ انجام تحقیقات منجر به توسعه در آموزش عالی، تكنولوژی اطلاعاتی و حوزه‌های وابسته
و انجمن تلاش دارد ارزشهای زیر را در اعضای خود ایجاد كرده، توسعه دهد:
دسترسی آزاد به اطلاعات
خدمت رسانی
آزادی عقیده
همكاری، مشاركت و اشتراك منابع
استفاده صحیح
آموزش و یادگیری
استفاده از تكنولوژی مناسب
دانش بعنوان یك هدف
حفظ و ارتقای دانش
تنوع
ارتباط و تحقیق محققانه
داشتن دیدگاه جهانی
با توجه به این ارزشها و برنامه های استراتژیكی كه انجمن مشخص كرده است، طیف كارهای آن و هدف از فعالیت انجمن كاملا آشكار است.
انتشارات:انجمن برای پیشبرد اهداف خود انتشاراتی نیز دارد كه عبارتند از:·C&RL و C&RL News كه در دسامبر ۱۹۳۹ اولین شماره C&RL به‌عنوان یك فصلنامه منتشر شد. این فصلنامه بعنوان یك نشریه حرفه ای امكانی برای درج تحقیقات و ابزاری برای اخبار راجع به كتابخانه ها و كتابداران بود. در سال ۱۹۵۱، C&RL برای اعضای انجمن به‌صورت رایگان درآمد و این امر منجر به این شد كه C&RL در حرفه و انجمن نقشی یكپارچه ساز پیدا كند و از فصلنامه مبدل به دوماهنامه گردید. در ۱۹۶۷، برای تاكید بر نقش تحقیقی C&RL، اخبار را از این دوماهنامه جدا كردند و آنرا در ماهنامه ای به نام C&RL News منتشر نمودند. ‍CHOICE: یك نشریه انتخاب كتاب است كه از سال ۱۹۶۴ منتشر می شود. در این نشریه نقدهای فشرده ای از كتابهای جدید مطرح و نشریات جالب برای كتابخانه های دانشگاهی آورده می شود. در حال حاضر تیراژ این نشریه حدود ۵۰۰۰ نسخه و بودجه آن ۱۵۰۰۰۰۰$ است. RBM: A Journal of Rarebooks, Manuscripts & Cultural Heritage:حاوی مقالاتی است برای كمك به كتابداران جهت بهبود و ارتقای كیفیت خدمات و نیز عملكردهای خود.Academic Library Statistics, Journal/ Monographic Series انجمن بجز نشریات، انتشارات دیگری نیز دارد كه عبارتند از: گزارشهای آماری، فهرستها، نتایج تحقیقات، دستنامه‌ها، كتابشناسی‌ها و اصطلاحنامه‌ها. فروستی از تك نگاشت‌ها نیز توسط انجمن منتشر می‌شود كه تاكنون ۵۴ عنوان از این تك نگاشت‌ها منتشر شده‌اند. همچنین انجمن دست به تدوین استانداردهایی زده است كه مواردی از آنها عبارتند از:
دستیابی به مواد تحقیقاتی بنیادی
دستورالعمل امانت مجموعه های خاص برای نمایشگاه‌ها
ویژگی‌های برنامه های سواد اطلاعاتی
استانداردهای كتابخانه‌های كالج
خدمات كتابخانه به آموزش از راه دور
استاندارهای كتابخانه برای آموزش عالی
دزدی در كتابخانه ها
...
●جوایز:
انجمن برای تشویق اعضا و مخاطبان خود در زمینه فعالیت‌های كتابخانه‌ای و كتابداری دانشگاهی، جوایزی اهدا می‌كند. جوایز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند كه عبارتند از:
v خدمات مشخص: به انتشارات خاص و مطرح، ایجاد و گسترش یك برنامه یا انجام نوآوری خاصی در حرفه تعلق می گیرد.
vكمك هزینه تحقیق یا مسافرت: بیشتر برای اتمام یك پروژه تخصیص پیدا می كند و به افرادی تعلق می گیرد كه در حال انجام پروژه های خلاق و جالبی در حوزه كاری كتابخانه ها و كتابداری آكادمیك باشند.
●v انتشارات: مقالات مطرح، كتابشناسیها و فهرستها و ... این دسته از جایزه ها را نصیب خالق خود می سازند.
منبع مالی جوایز را معمولا موسسات و شركتهای وابسته به حوزه كتابداری تامین می كنند كه این امر باید به تاییدهیأت مدیره برسد. این هیأت نیز شرایط خاصی برای این منابع مالی دارد كه از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:
- حداقل باید تا مدت ۵ سال تداوم داشته باشد.
- نمی تواند ارزش مالی كمتر از ۵۰۰۰$ داشته باشد.
مشاركت اعضا:اعضای انجمن از طریق شركت در كنفرانس ملی، جلسات شورای انجمن، جلسات كمیته ها، انتشارات از قبیل C&RL، C&RL News،Section Newsletters ، برنامه‌های رسمی كنفرانس‌ها و وب سایت انجمن در برنامه‌های انجمن مشاركت می‌كنند.
بحث و نتیجه‌گیری:انجمن كتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی كه بعنوان یك گروه بحث كوچك شروع به كار كرد، اكنون به مجموعه بزرگی مبدل شده است. این انجمن كه با هدف ایجاد ارتباط و تحقیق راجع به مشكلات كتابخانه ها به وجود آمده بود، در حال حاضر دارای انتشارات وسیع، ListServeهای مختلف، گروه های بحث متنوع و انتشارات روی وب است كه بطور متوسط سالانه ۳۰۰۰ بار مورد بررسی و مراجعه قرار می‌گیرند. استفاده از تجارب این سازمان می تواند الگوی مناسبی برای كشورهایی مثل ما باشد كه به تازگی قدم در این راه نهاده‌ایم.
یادداشتها
[۱] Efficiency & Economy in Library Work"
[۲] American Library Association( ALA)
[۳] College & Reference Library Section(CRL)
كتابنامه:
http://www.ala.org/acrl
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران