شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

جایگاه معلم ورزش را دریابیم


جایگاه معلم ورزش را دریابیم
بسیاری از والدین پس از مراجعه به مدارس فرزندان خود، از هر معلمی و درسی جویا می شوند الا ورزش! برخی والدین اعتقاد دارند نمرات بالا در ورزش حق مسلم فرزندان آنهاست و در مواردی اینگونه اعتراض خود را به نمرات پایین فرزند خود در ورزش اعلام می کنند: اگر نمره ورزش فرزندم ۲۰ نشود، معدل او پایین می آید. آیا این نوع نگرش و باور به سود آن فرزندانی است که والدین برای سعادت و آینده روشن آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند؟!
سال ها است که در کشورهای پیشرفته، معلم ورزش اگر نقش و جایگاهی مهم تر و برجسته تر از سایر معلمان نداشته باشد، نقش کم اهمیت تر ندارد! گواه این ادعا، نقش برجسته معلم ورزش در امر اهداف آموزشی و سلامت دانش آموزان است.
یکی از رویکردهای اساسی و مطرح در آموزش و پرورش های پیشرفته، رویکرد تربیت بدنی تلفیقی است. منظور از تربیت بدنی تلفیقی این است که یا به کمک ورزش و بازی، سایر دروس و مطالب آموخته شوند یا مفاهیم ورزش در حین اجرای مهارت ها آموزش داده شوند.
امروزه تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که بسیاری از مفاهیم در محیط ورزش و بازی بسیار بهتر از کلاس های درس یاد گرفته می شوند. این امر از پایین ترین مقاطع آموزشی یعنی دوران دبستان تا مقاطع بالاتر و حتی دانشگاه ها در حال بررسی و اجراست. به عنوان مثال کودکی که می خواهد مفاهیم یک تا ۱۰ را بیاموزد و آن را درک کند، با شمارش زدن ۱۰ ضربه توپ با پا و هدایت آن به درون یک دروازه یا شمارش از یک تا ۱۰ در حالی که بر روی بارفیکس آویزان است این اعداد را بسیار بهتر می آموزد و درک می کند. یا در یادگیری درس جغرافیا، دانش آموزی که تلاش می کند تا توپی را به نقش ایران و به سمت استانی خاص پرتاب کند، طبیعی است که موقعیت آن استان را بهتر از خواندن صرف نقشه در کتاب درسی خواهد آموخت. از این دست مثال ها، بسیارند، و امروزه در مدارس پیشرفته، جلسات منظم تیمی، با حضور معلمان مختلف برگزار می شود که محور اصلی آن معلم ورزش است. تلاش این جلسات طراحی بازیها و ورزش هایی که در آنها بتوان سایر مفاهیم درسی را در محیط خارج از کلاس درس و همزمان با بازی آموخت. از دیگر نقش های برجسته معلم ورزش در نظام های آموزش پیشرفته سازماندهی و اجرای فوق برنامه ها است. فوق برنامه هایی تفریحی - آموزشی که از مسابقات و تمرینات داخل مدرسه تا خارج از مدرسه را در برمی گیرد، نقش بسیار مهمی در پرورش دانش آموزان به معنی رشد آنها از ابعاد مختلف دارد.
در کنار همه این امور بسیار مهم، معلم ورزش ارتباط مستقیمی با توسعه سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و آموزش شیوه های صحیح زندگی سالم دارد. ارزیابی سلامت جسمی اولیه و بهبود شاخص های سلامت دانش آموزان و در سطحی بالاتر، بهبود مهارت های حرکتی و ورزشی آنها از وظایف معلم ورزش است. ضمن اینکه معلم ورزش آگاه، با آشنایی با شیوه های استعدادیابی، نقش موثری در شناخت قهرمانان آینده کشور دارد.
مجموعه این مباحث تاکید و تاملی بر شناخت و ایجاد جایگاه شایسته معلم ورزش در مدارس است. برای رسیدن به این منظور مهمترین اقدام تلاش برای تغییر نگرش مسؤولان و خانواده ها نسبت به معلم ورزش و درس ورزش است. در گام بعدی ایجاد نظام آموزشی مناسب در تربیت معلم ورزش مجهز به مهارت های لازم در ایفای نقش های یاد شده است و در گام دیگر، ایجاد نظام شرایط احراز در جذب و به کارگیری بهترین گزینه های ممکن در این شغل حساس و بسیار مهم است. در یک کلام، معلم ورزش اگر مهم تر از سایر معلمان نباشد، کم اهمیت تر نیست، جایگاه او را دریابیم.
● فعالیت بدنی و افراد مسن
فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد.شیوه زندگی فعال باعث می شود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند، در فعالیت های اجتماعی باقی بمانند و با سایرین در تمام سنین مراوده داشته باشند. بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قوام عضلانی به پیشگیری از افتادن که دلیل عمده ناتوانی در افراد مسن است کمک می کند. مشخص شده است که شیوع بیماری های مغزی در افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر است. فعالیت بدنی می تواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی باشد. جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده می تواند فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد. فعالیت بدنی می تواند خوداتکایی و اطمینان به خود را که معیارهایی مبنایی در سلامت روح است افزایش دهد.
از فواید فعالیت بدنی می توان حتی در سنین بالا نیز استفاده برد. با آنکه فعال بودن از سنین پایین از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند، تحرک و فعالیت منظم در سنین بالا نیز به کاهش درد و ناتوانی مرتبط با بیماری هایی نظیر آرتربت، استئوپروز و فشار خون بالا کمک کند.
● بررسی استانداردهای کفش و کفپوش ورزشی
دومین سمپوزیوم تخصصی کفش و کفپوش ورزشی به منظور بررسی تخصصی کفش و کفپوش های ورزشی با حضور اساتید فن برگزار شد.در این سمپوزیوم که از سوی مرکز پزشکی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و با همکاری دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی برگزار شد بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه ها و متخصصان طب و علوم ورزشی حضور داشتند.مجتبی رسولی مسؤول بخش فیزیوتراپی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک درخصوص اهداف برگزاری این برنامه گفت: ارتقای دانش فنی متخصصان علوم ورزشی به خصوص در حیطه علوم ورزشی با مقوله کفش و کفپوش های ورزشی و همچنین ترغیب و تشویق تولیدکنندگان در کشور و آشناسازی آنها با استانداردهای جهانی از جمله اهداف این سمپوزیوم یک روزه بود.دبیر دومین سمپوزیوم کفش و کفپوش ورزشی در ادامه افزود: در این دوره سعی شده است که باتوجه به دیدگاه های شرکت کنندگان در دوره قبلی بسیاری از مطالب و مقالات منطبق با نیازهای کاربردی جامعه ورزشی کشور باشد.لازم به ذکر است در این سمینار یک روزه مباحثی چون اهمیت توجه و انتخاب مناسب کفش ورزشی، آناتومی کاربردی پا و مچ پا، کفی طبی و ارتوز کفش های ورزشی، کفش فوتبال، کوهنوردی و سنگنوردی، اسکی، اسکیت، دو و میدانی و انتخاب انواع کفپوش های ورزشی باتوجه به نوع رشته ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.
● کارگاه فیزیولوژی ورزشی برای مربیان
مربیان و ورزشکاران تیم های ملی رشته های مختلف ورزشی روز ۲۲ آذرماه در کارگاه فیزیولوژی ورزشی شرکت کردند۴۲ نفر از مربیان و ورزشکاران با معرفی فدراسیون های ورزشی با هدف نهادینه کردن ورزش قهرمانی در این کارگاه یک روزه که از سوی مرکز سنجش و توسعه قابلیت های جسمانی آکادمی برگزار می شود شرکت کردند.اسید لاکتیک و ارزیابی آن در ورزش، سازگاری های قلبی عروقی در ورزش، حجم ریوی و سازگاری های ریوی در ورزش، الکترودیوگرافی و ارزیابی سیستم قلبی ریوی در ورزش توسط دکتر محمد فرامرزی، دکتر شیخ الاسلام، دکتر علیرضا حساس و دکتر مرتضی بهرامی نژاد به صورت تئوری و عملی تدریس شد.
گفتنی است این کلاس در سه دوره تا پایان سال برگزار خواهد شد.
● آشنایی مربیان تیم های ملی با اینترنت
اولین دوره آموزشی آشنایی با اینترنت ویژه مربیان تیم های ملی از صبح روز یکشنبه ۲۵ آذرماه به مدت دو روز در محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد. شهرزادکردبچه مدیر برگزاری این کارگاه آموزشی در خصوص برگزاری این دوره گفت: یکی از دغدغه های ورزش کشور به خصوص مربیان ما عدم آشنایی با کاربرد اینترنت و دسترسی نداشتن به اطلاعات و سایت های به روز ورزشی است که ما در این دوره دو روزه با حضور مربیان طراز اول تیم های ملی کلیه رشته های ورزشی به این موضوع پرداختیم. مدیر مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه آکادمی ملی المپیک درادامه گفت: در این دوره که با حضور۵۰ نفر از مربیان خانم و آقا و به صورت تئوری و عملی برگزار می شود شرکت کنندگان زیرنظرمدرس برجسته و استاد دانشگاه آقای محمدرضا نانگیر ضمن آشنایی با اینترنت با کتاب مهارت هفتم و همچنین سایت های معتبر ورزشی دنیا آشنا شدند. لازم به ذکراست این دوره آموزشی برای نخستین بار است که از سوی مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه آکادمی ملی المپیک و با هدف ارتقای سطح علمی دانش مربیان تیم های ملی با اینترنت و کاربرد آن درورزش برگزار شد. گفتنی است در پایان دوره به کلیه شرکت کنندگان ازسوی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک گواهی شرکت اعطا گشت.
دکتر حمید قاسمی
منبع : روزنامه ایران ورزشی