دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

طراحی سیستم مدیریت دانایی بر اساس اصول مدیریت کیفیت جامع


طراحی سیستم مدیریت دانایی بر اساس اصول مدیریت کیفیت جامع
به نظر این محققان (Fernandez, Segura et al. ۲۰۰۶) سیستم­های مدیریت دانایی می­توانند با رویکرد جدیدی براساس اصول مشابه سیستم­های TQM طراحی شوند. فن­آوری، به­ویژه IT و تمرکز استراتژیک در رویکرد مدیریت دانایی نقش مهمی دارند. بنابراین IT بایستی یک مدل عملیاتی برای مدیریت دانایی فراهم آورد. رویکرد پیشنهادی در این مقاله برپایه TQM قرار دارد، تا بدین وسیله سازمانها قادر باشند از مزایای تجارب قبلی خود در حوزه اصول مدیریتی TQM استفاده کند. تحقیق میدانی این محققین نشان می دهد که اغلب سیستم­های مدیریت دانایی پیاده­شده در شرکت­های مورد مطالعه، توجه ویژه­ای به اتوماسیون فرآیندها و فعالیت­هایی مانند برنامه­های آموزشی، تبلیغات، mail مستقیم، و در برخی سازمان­ها به فعالیت­های مرتبط با مشتری داشتند.
اگرچه برخی سازمان­ها اعلام کردند که سیستم TQM آنها منبع دانایی صریح و رسمی آنها است، هیچ­یک آن را به عنوان موضوع کلیدی سیستم مدیریت دانایی اعلام نکرد. در اغلب موارد شرکت­ها اغلب وقت و انرژی خود را مصروف نیازمندی­های رسمی و مستند سازی تضمین کیفی و دریافت مدارک کیفی خود می­کنند که برای ایجاد تصویر رقابتی سازمان و بازاریابی خدمات و محصولات بسیار مفید است اما جنبه­های عملیاتی و مفهومی ( مانند تغییرات فرهنگی و ... ) مورد نیاز در اجرای مؤثر سیستم TQM را نادیده می­گیرند. برقراری سیستم TQM رسمی، بی گمان نقطه آغازی برای اجرای سیستم عملیاتی مدیریت دانایی در آینده است. سیستم مستند سازی TQM، نقش اصلی را در این سیستم پیشنهادی بازی می­کند. سیستم مستند سازی TQM، بایستی در یک فرآیند بروز آوری مستمر قرار گیرد ( که شامل نتایج حلقه­های کیفی، community های مجازی شبکه­ای، سیستم پیشنهادات، برنامه­های بهبود مستمر ) و به طور مشابه در تعامل با مدل چرخه دانایی (نوناکا و تاکه شی) قرار گیرد.
فن­آوری­های پیچیده­ای مانند داده کاوی، شبکه­های عصبی و سایر فن­آوری­های فرا ابتکاری (که اغلب به عنوان ابزارهای مفیدی در سیستم­های مدیریت دانایی پیشرفته استفاده می­شوند) اغلب در شرکت­های TQM کوچک و متوسط شناخته شده نیستند. مدل پیشنهادی توسط این محققان سایر مهارت­ها و دانایی­های متعارف در این سازمان­ها را به عنوان پایه طراحی عملیاتی استفاده کرده است، اگرچه این فن­آوری­های پیچیده می­توانند در ارزیابی سوابق کیفی مؤثر واقع شوند. ویژگی اصلی سازمان­های دانایی، تطابق آنها با نیازها و خواسته­های مشتری و روابط و توجه فردی است. این مفاهیم، در اصل رضایت مشتری در دیدگاه TQM نیز وجود دارد. بنابراین از دیدگاه این محققین، برنامه بهبود مستمر مناسبی می­تواند منجر به ایجاد سازمان دانایی محور گردد. IT نیز می­تواند به عنوان ابزار مناسبی در مرحله اول ایجاد سازمان دانایی­محور استفاده گردد. مدیریت منابع انسانی نیز، می­تواند به صورت ترکیبی، براساس اصول TQM و نیز اصول و تئوری­های جدید مانند تئوری Z و کارگران دانایی­مدار انجام شود. در پایان، محققین عقیده دارندکه یکی از مهم­ترین اصول که کارگران دانایی بایستی به آن احترام بگذارند، این است :" هر چه که انجام می­دهید یا هر ایده­ای که دارید، آن را بنویسید، دسته­بندی کنید و آن را ذخیره کنید." به این ترتیب، فرآیند رسمی کردن و به اشتراک­گذاری، با کمک اصول مدیریت کیفیت ساده­تر، مؤثرتر و کارآتر می­شود.
http://kmterms.mihanblog.com/More-۱۵۲.ASPX
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید