جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پرده نقره ای و ارتباط


پرده نقره ای و ارتباط
اندیشه پس از یک سفر طولانی و پر مخاطره، به انتهای خط نمادین الگوی ارتباط می رسد و ارتباط برقرار می شود. در صورتی که همه چیز مطابق طرح اولیه فیلمساز پیش رفته باشد، اندیشه به القا تبدیل می شود. در این مرحله است که فیلمساز می تواند به ارزشیابی واقعی و همه جانبه اثر خود بپردازد.
با توجه به مطالبی که گفته شد، ضرورت وجودی سینما، تعریف آن و نیز ترسیم نمادین فرآیند تولید، تبلیغ و توزیع آن روشن شد. می توان گفت با داشتن یک نگرش سیستمی نسبت به سینما، ساختار و نیز عملکرد آن در طی فرآیند کلی سیستم از اندیشه تا القا قابل فهم است اما باید دید با چه قابلیت ها و امکاناتی، این پدیده به یک ابزار کامل بیان احساس و دانایی تبدیل می شود. واقعیت این است که سینما در مقایسه با سایر هنرها، ابزار هنری و فناورانه پیچیده تری است و به مهارت های فناورانه و هنرمندانه بیشتر و پیچیده تری نیاز دارد برای مثال در نقاشی کافی است که ذوق و مهارت های هنری و فنی در کنار ابزار و لوازم نقاشی مثل بوم، رنگ، قلم و.‎.‎. در ذهن نقاش به کلیت برسند و به اثری هنری تبدیل شوند.
در سینما، فیلمساز می داند که استفاده از عناصری مثل نور، صدا، تصویر، موضوع، عواطف و اطلاعات مستلزم مهارت های فنی و هنری است. این مهارت ها همه یکجا، مثلاً در وجود خالق اثر جمع نیستند و فیلمساز به تنهایی قادر به بهره گیری از آنها نیست. فیلمساز از این نظر بیشتر به رهبر ارکستر در یک سمفونی شباهت دارد.
تقسیم کار فیلمسازی به بخش هایی نظیر فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی، کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری، تدوین و مراحل دیگر باعث تقسیم تخیل هنرمندان به اجزای کوچک می شود و به فیلمساز فاقد هوشمندی و اطلاعات کافی، اجازه احاطه کامل بر فرآیند فیلمسازی را نمی دهد اما حرکت های دوربین، نورپردازی، صدا، افکت، طراحی صحنه، بازیگری و تدوین هر یک به نوعی در شکل دادن به ساختمان یک فیلم نقش دارند و زبان معنای این هنر را می سازند، پس حاصل فرآیند سینما باید قبلاً در جایی مثلاً ذهن عنصر هوشمند سینما (فیلمساز) به کلیت برسد.
این است که اشراف و احاطه او در زمینه قابلیت ها و مهارت های مربوط و نیز استفاده بهتر از همه امکانات فنی، هنری و فناورانه مربوط به عناصر تشکیل دهنده تولید سینمایی الزامی است.
برای مثال فیلمساز در مورد تصویر، از سویی دوربین را در اختیار دارد و از سوی دیگر فیلمبردار یا تصویربردار را. پس کلیه مهارت های هنری و فنی فیلمبرداری در کنار همه قابلیت های فناورانه دوربین در یک نقطه به هم می رسند.

منوچهر اکبرلو
منبع : روزنامه ایران