سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی کوتاه به سریال هویت


نگاهی کوتاه به سریال هویت
سریال این روزهای جعبه جادویی که در راستای اهداف نیروهای انتظامی ساخته شده هویت است.
هویت سریالی است که این روزها شنبه ها حوالی ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه ۳ سیما در حال پخش است.
در حالی که عوامل سریال ادعا دارند که سعی در خلق اثری در حد استانداردهای جهانی را داشته اند اما این اثر همچنان نتوانسته جایگاه مناسب و تاثیرگذاری را در بین مخاطبان و منتقدان داشته باشد.حبیب اللهیاری یکی از تهیه کنندگان این مجموعه مدعی است هویت به شیوه نوینی که اکنون در اروپا متداول است، تصویربرداری شده است و با توجه به موضوع سریال، بیشتر از دوربین روی دست استفاده شده است.
به گفته اللهیاری نگارش فیلم نامه حدود ۴ ماه طول کشیده است و جالب است بدانید:
ـ داستان این سریال در صدا و سیمای خوزستان شکل گرفته است.
وی درباره تصویر پلیس در مجموعه تلویزیونی هویت گفت:
ـ پلیس این سریال که حسن جوهرچی نقش او را بر عهده دارد فردی مومن، جدی و خدمتگزار است که در راه انجام وظیفه، دوست و آشنا نمی شناسند. این در حالی است که برخی از مردم پلیس را فردی خشن می دانند اما در هویت تلاش کرده ایم تصویری واقعی از این قشر را نشان دهیم.
اما متاسفانه این مجموعه نیز مانند اکثر مجموعه های پلیسی ایرانی فاقد جذابیت و تعلیق است. فیلم نامه های پلیسی باید بتواند مخاطب را غافلگیر کند و ذهن او را به چالش بکشد و درگیر کند اما متاسفانه در تولیدات درام ایرانی دشوار است که بتوان به این جنبه از سریال های پلیسی رسید. متاسفانه سریال سازی در زمینه فعالیت های نیروی انتظامی نه می تواند تعلیق و معمایی هوشمندانه طراحی کند و نه سکانس های اکشن و تاثیرگذار.
در هویت نیز با کلیشه های زیادی در خلق شخصیت و کاراکتر مواجه هستیم، یک مامور خسته اما وظیفه شناسی که یک مشکل شخصی نیز دارد، یک شخصیت زیادی مثبت که دور از ذهن و غیر قابل باور است. تنها بدعت و نوآوری سریال که یکی از نکات برجسته آن است، ارتباط این مامور دوست داشتنی با پسرش است که دچار مشکل است.
کارگردان نیز به نوبه خود سعی در خلق اثری متفاوت و متنوع داشته است و تلاش کرده با قاب بندی و شگردهای تصویری و تغییر در کادربندی و استفاده از قاب های کج، بیننده را جذب کند اما ایجاد تنوع اگر پشتوانه منطقی در داستان نداشته باشد تکراری شده و بیننده را دچار سردرگمی می کند.
هویت نیز به عنوان اثری پلیسی نتوانسته به طور کامل به فعالیت ها و توانمندی های نیروهای انتظامی بپردازد.این روزها که مخاطبان بهترین آثار معمایی و پلیسی خارجی را می بینند دیگر توسط تولیدات ضعیف و فاقد داستان پردازی های تاثیرگذار، راضی نمی شوند.
سریال های پلیسی به علت پتانسیل هایی چون معما، تعلیق و همچنین صحنه های اکشن یکی از ژانرهای مهم مخاطب پسند است به شرط درست عمل کردن کارگردانان و تهیه کنندگان این گونه ژانرها.
منبع : روزنامه خراسان