پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
مثل هیچکس؛ متفاوت و موثر
مثل هیچکس در میان مناسبتیهای امسال ، اثر نسبتا متفاوتی است. قصه آن در بطن خود درونمایه سنت و جوانمردی و چالش میان ارزش ها و غفلت ها و همچنین مبارزه ازلی ابدی و دراماتیک خیر و شر را یدک میکشد. شالوده قصه به زندگی واقعی و تیپیکال ایرانی بسیار نزدیک است. از آن نوعی که این روزها کمتر دور و برمان میبینیم.
خانههای هشتیدار و پنجدرها و آن باغچههای کوچک اما پرمهر وسط حیاط و آدمهایی که باصفا و صمیمیتشان به آن آجرها و دیوارچینها روح و احساس میبخشند؛ آدمهایی که در خانه و حجره یکیاند و جوانمردی و احسان کالبد جانشان است و مهمتر از آن پدر یا مادر خانواده و حتی بزرگان محور اصلی وحدت و نیاز زندگی انسانها محسوب میشوند.
قصه با معرفی شخصیتها آغاز میشود و تلاش میکند بیلکنت و حاشیهپردازی به متن ماجرا بپردازد. ماجرایی که شاید بتوان در دو خط تعریفش کرد، اما اینجا چگونگی قصهگویی است که اهمیت مییابد.
خیر در کنار شراست که موجودیت دارد و آدمها تا زمانی که شر و شیطان و غرایز پست به سراغشان نیامده قدر خیر را نمیدانند و آن را بر صدر نمینشانند.
شخصیتهای جاندار اثر، پس از گرهافکنی اولیه بتدریج وجوه خود را عیان میکنند و از قالب تیپهای خوب و بد مطلق خارج میشوند. ابعاد خاکستری شخصیتها همچنان که گفته شدند با اوج و فرودهای گلدرشت دراماتیک که بیشتر در قالب روایت نسبتا کهنه قصه شکل میگیرند و تماشاگر به رغم عادت کلی ذهنی به ریتم تند میتواند پس از چند قسمت اولیه پیرنگ داستان را دریافت کند و با کنشها و واکنشهای روایی همراه شود.
کارگردانی «مثل هیچکس» سنجیده است و در واقع اثر فراتر از جاذبههای معمول دراماتیک سعی دارد در مسیر آرام به کشمکشها و تناقضهای آدمی بپردازد و از لایه سرگرمی صرف فراتر رود.
مثل هیچکس از یک سوی دیگر نیز اثر متفاوتی است. اینکه قصه قرار نیست به صورت تصنعی به خوبی و خوشی به پایان برسد، بلکه ناباورانه متلاشی شدن یک خانواده اصیل و پایبند بر اصول و قوانین و شرع و اخلاق را بر اثر دسیسههای شیطانی برخی افراد خانواده را نشان میدهد.
«مثل هیچکس» شبیه به هیچکدام از دیگر مجموعههای ماه رمضانی نیست که بخواهد با استفاده از چهرهها و ستارهها به توفیق برسد. مثل بسیاری از فیلمهای سینمایی که به جوانمردی و غیرت میپردازند هم نیست که در طول سال، هر کار غیراخلاقی بکنند و فقط در ماه مبارک رمضان از بدی ها و پلیدی ها فاصله بگیرند و به غیرت و جوانمردی برسند.
برزیده به عنوان کارگردان مثل هیچکس اثری را خلق کرده که مثل هیچکس نیست، اثری که برگرفته از فرهنگ و جوانمردی برگرفته از تفکر شیعه است که معتقد است انسان در تمام دوران زندگیاش باید انسان باشد و پا را فراتر از اخلاقیات و شرعیات نگذارد.
حتی در شوخیها و طنزهای رایج و حتی در رعایت آداب زندگی جمعی و حتی در بیان نام یکدیگر که بهجای مم باقر یکدیگر را محمدباقر و... صدا بزنیم. این نکات بسیار ظریفی است که در این سریال رعایت شده و تماشاگر آمیخته با مذهب با آن همذاتپنداری میکند.
مثل هیچکس بخاطر قصه ساده، اجرای درست و هنرمندی و بیادعایی سازندگانش سببساز خلق اثری شده که بشدت با فضای معنوی ماه مبارک همخوان است و میتواند الگوی مناسبی برای مناسبتی سازها باشد.
محمود گبرلو
منبع : روزنامه جامجم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیسی انتخابات دولت دولت سیزدهم رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس رافائل گروسی حجاب مجلس
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران بارش باران پلیس آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
گاز قیمت طلا قیمت دلار نمایشگاه نفت بانک مرکزی قیمت خودرو خودرو مسکن مالیات حقوق بازنشستگان بازار خودرو سایپا
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب زنان محمدمهدی اسماعیلی سریال تئاتر دفاع مقدس سینما موسیقی
اینوتکس
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین غزه جنگ غزه حماس حمله به رفح مصر نوار غزه چین ترکیه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا پرسپولیس بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه استقلال دورتموند ذوب آهن بازی باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری فیبرنوری اپل سرطان ایلان ماسک آب هواوی گوگل سامسونگ ناسا پارک فناوری پردیس
تخم مرغ آسم روغن زیتون هندوانه بیمه افسردگی کمردرد