شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
باور خردمندان
شرح و ترجمه و مقدمه ای بر اعتقاد الحكما، از سهروردی
به كوشش فریدالدین رادمهر
نشر فرزان روز
«اعتقادالحكماء» از رسائلی است كه در دوران متأخر حیات سهروردی نگارش یافته و سعی سهروردی بر این است كه در این رساله عقاید حكما و موضع فلاسفه در قبال دین را روشن كند.
از آنجا كه سهروردی در دوره ای می زیست كه علم كلام در اوج اقتدار و شكوفایی خود بود و حكمت و فلسفه در اوج تقریر قرار داشت به همین علت آماج تیر تعرض فرق مختلف بود. تعرض به فلاسفه به سبب اعتقاد آنان صورت می گرفت، زیرا این عقاید به گونه ای بود كه فلسفه یونان و بالاخص، عقاید نوافلاطونی را شامل می شد و به این لحاظ خارج از اسلام قرار داشت. سعی بر آشتی بین دین و حكمت، خود به مباحثی منجر می شد كه این تعرض را تشدید می كرد.
حمله بر حكمت مشائیان كه ابن سینا و ابن رشد و فارابی به آن تعلق خاطر شدید داشتند، می توانست به دو صورت حركت تدافعی و عكس العمل داشته باشد؛ اول اینكه حكمتی دیگر به جای آن قرارگیرد و دوم تقریری نو از اصول و عقاید بیان می شد تا همگان بدانند فیلسوفان كافر نیستند و اگر عقایدشان با دین موافق نیست در تضاد با آن هم قرار ندارد كه هردو اینها محور كار سهروردی شد كه در ابتدا حكمت اشراق را بنیان گذاشت و سپس عقاید حكما را تبیین كرد.
سهروردی در «اعتقادالحكماء» خلاصه و گزیده ای از معتقدات حكما و بالاخص باورهای خود را بیان می كند.
او در ابتدا به طور اجمال و سپس به طور تفصیل هریك از موارد مشترك دین و فلسفه را برمی شمارد و حكما را به آن مؤمن می بیند. مسائلی كه سهروردی خود را ملزم به بیان آنها می بیند، عبارتند از توحید حضرت باری تعالی ، تا از ساحت آن حكما را از شرك و كفر مقدس شمارد. ذكر اسماء و صفات الهی را می نماید تا حكما را به زبان مصطلحات قرآنی آشنا معرفی كند. بیان نبوت می كند كه حكما را دیندار قلمداد كند. اقرار به نبوت حضرت خاتم الانبیاء (ص) می كند تا فیلسوفان را در دوره اسلامی مسلمان بینگارد. بعد به ذكر معاد و حیات پس از مرگ می پردازد، تا لزوم شریعت و اخلاق دینی را از باورهای حكما یادكند. به حدوث عالم معتقداست تا مبادا برای خداوند، قدیمی شریك سازد و كوشید تا خود را از اتهاماتی كه غزالی واردساخته، بری سازد. یعنی در این رساله، سهروردی به سه مسأله خدا و نبوت و معاد می پردازد.
او در این رساله، از زبان اصطلاحات فلسفی سودمی جوید تا بین دین، از آن حیث كه دین است و فلسفه، از آن حیث كه آلت شناخت است، آشتی برقراركند.
و اما با مقدمه و مؤخره ای كه فریدالدین رادمهر بر این رساله نگاشته و ترجمه سلیسی كه از رساله ارائه كرده است انصافاً كاری درخور تحسین به بازار نشر سپرده است.
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت سیدابراهیم رئیسی
تهران زلزله هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی بارش باران وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بورس ایران خودرو بانک مرکزی هوش مصنوعی نمایشگاه نفت مالیات بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران رضا عطاران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نمایشگاه سریال مهران مدیری
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه استقلال
ایلان ماسک شفق قطبی طوفان خورشیدی اینترنت ناسا اپل فناوری فیبرنوری گوگل
فشار خون چاقی آسم کبد چرب زایمان