پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
ماهیت مجاهدت و ریاضت
▪ پرسش:
مجاهدت و ریاضت نفس به چه میزان در عرصه خودسازی، تربیت و تهذیب نفس انسان به ویژه در مقطع سنی جوانان ضرورت دارد؟
▪ پاسخ:
مجاهدت و ریاضت نفس در اسلام، نه به معنای محرومیت از نعمت های الهی و سرکوب تمایلات مشروع مادی است، آن گونه که در پاره ای مسلک های افراطی ترویج شده است. بلکه به معنای محدود ساختن و مهار کردن و به کار گرفتن این استعدادها در جهت مقاصد حیات و رشد و کمال و علم و عمل می باشد. در واقع محدودیت که یک اصل منطقی در نظام آفرینش است و به طور خودکار و تحت تدبیر و امرالهی جریان دارد، رمز مصونیت یک موجود و از جمله انسان است، به عنوان مثال هرچند انسان با خصلت غریزی به خوردنی ها و آشامیدنی های مطبوع تمایل نامحدود دارد، اما در همین حال ارگانیزم فیزیولوژی بدن، آن را محدود می سازد و آن گاه که نیاز بدن تأمین شد و به مرز طبیعی و اشباع رسید، آب و غذا را پس می زند.
در باب کنترل شهوت و غضب و مسئله تربیت، انتخاب و اختیار انسان در قالب مقررات قانونی و شرعی و تحت نظر مربیان مهار و محدود می شود. پیامبران و انبیای الهی برانگیخته شدند تا کاروان انسانی را در مسیر کمال همراهی کنند و محدوده هر یک از قوا را مشخص نمایند تا انسان در پرتو عقل و شرع، شهوت و غضب را مهار کند، نه آن که به تعطیل بکشاند.
امام راحل در این زمینه می نویسند: «هیچ یک از انبیاء عظام(ع) جلوی شهوت و غضب و وهم را به کلی نگرفته اند و هیچ داعی الی الله تاکنون نگفته است، باید «شهوت» را به کلی کشت و نائره «غضب» را به کلی خاموش کرد و تدبیر «وهم» را از دست داد، بلکه فرموده اند: باید جلو آنها را گرفت که تحت میزان عقلی و قانون الهی انجام وظیفه کنند، زیرا این قوا هر یک می خواهند کار خود را انجام و به مقصود خویش نائل شوند و اگر چه مستلزم فساد و هرج و مرج هم شود... انبیاء(ع) آمدند، قانون ها آوردند و کتاب های آسمانی بر آنها نازل شد که جلوگیری از اطلاق و زیاده روی طبیعت کنند و نفس انسانی را در تحت قانون عقل و شرع آورند و آن را مرتاض و مؤدب کنند که خارج از میزان عقل و شرع رفتار نکند» (چهل حدیث، ص۱۵)
و نیز ناگفته نماند که اسارت و بردگی انسان در برابر امیال نفسانی نه تنها سد راه کمال و مقامات عالیه انسانی و به رکود و خمودگی کشیده شدن توان نامحدود معنوی اوست و سعادت ابدی آدمی را به مخاطره می افکند، بلکه در همین جهان مادی و زندگی دنیوی نیز موجب فساد و ویرانی و هرج و مرج اخلاقی خواهدبود، و ادامه حیات اجتماعی را در فضایی از عواطف انسانی و تعهدات اخلاقی ناممکن می سازد. به همین دلیل است که هیچ یک از جوامع، آزادی انسان را به طور مطلق نپذیرفته و آن را با هرج و مرج ملازم می دانند و هیچ یک از دانشمندان و مربیان بر آن نیستند که انسان را بتوان بی مهار و مطلق العنان رها ساخت و بالاخره همه مکاتب، نوعی محدودیت را الزامی می دانند.
نکته اساسی، تعیین مرزهای محدودیت و آزادی است که به دلایلی که در جای خود مبرهن است، جز در سایه شرع نمی توان به طریق مطمئنی در این مطلب دست یافت.
منبع : روزنامه کیهان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات سیدابراهیم رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب مجلس
قتل تهران سلامت هواشناسی وزارت بهداشت شهرداری تهران پلیس بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی قوه قضاییه
گاز دولت بانک مرکزی خودرو قیمت دلار مالیات قیمت طلا قیمت خودرو مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
رئال مادرید فوتبال لیگ قهرمانان اروپا استقلال پرسپولیس بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
سرطان هندوانه کنسرو بیماران خاص آسم سنگ کلیه بیمه سبزیجات اعتماد به نفس