شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تمام صبح‌های جهان - TOUS LES MATINS DU MONDE


سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : ژان لوئی لیوی
کارگردان : آلن کورنو
فیلمنامه‌نویس : پاسکال کینیار و کورنو، بر مبنای رمانی نوشتهٔ کینیار
فیلمبردار : ایو آنژلو
آهنگساز(موسیقی متن) : ژوردی ساوال
هنرپیشگان : ژان پی‌یر ماری‌یل، ژرار دوپاردیو، آن بروشه، گیوم دوپاردیو، کارولین سیهول، کارول ریشر، وایولن لاکروئا
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه


ـ ̎مارن ماره̎ (ژ. دوپاردیو) موسیقیدان سلطنتی کهن سال، استاد و مرشد خود، ̎سنت کولومبه̎ (ماری یل) را به یاد می‌آورد: ̎سنت کولومبه̎ در اوج شهرت به دنبال مرگ همسرش عزلت اختیار می‌کند تا حواس خود را معطوف به کمال رساندن هنرش و در ضمن تربیت دختران جوان خود سازد. گه‌گاه ̎روح̎ همسرش به دیدار او می‌آید. ̎مارن̎ پر استعداد با تقاضای شاگردی نزد او می‌رود. ̎سنت کولومبه̎ به رغم نارضایتی اولیه او را می‌پذیرد و رابطه‌ای بین ̎مارن̎ و ̎مادلن̎ (بروشه)، دختر ̎سنت کولومبه̎ شکل می‌گیرد. ̎مارن̎ سرانجام برابر اغوای دبار و شهرت، ̎مادلن̎ و آرمان‌های متعالی استادش را وا می‌گذارد. با این همه، سال‌ها بعد حین احتضار ̎مادلن̎ باز می‌گردد و ̎سنت کولومبه̎ دوباره تعلیم دادن به او را می‌پذیرد. در زمان حال، روح ̎سنت کولومبه̎ به دیدار ̎مارن̎ اندوهگین می‌آید و به او می‌گوید مه از داشتن چنین شاگردی به خود می‌بالد.
ـ برعکس عرف درام‌های تاریخی و مثل آثار قبلی کورنو، فیلمی خویشتن‌دار و پر از اشتیاق‌های مسکوت، دربارهٔ شخصیتی حاشیه‌نشین که اما حضوری محسوس و مسلط دارد و نقطهٔ مقابل او سازشکاری موفق و مادی‌گرا است. دربارهٔ انتخاب میان تسلیم به مقتضیات زمان و مقابل ایستادن خارج از سیطرهٔ آن. با این حال تضاد این دو نابغه از ساده‌سازی‌های مرسوم به دور است (نه ̎سنت کولومبه̎ وارسته‌ای بی‌نیاز از غیر است و نه ̎مارن̎ فرصت‌طلبی بیگانه با اعتلای روح). سرانجام گوهر اصلی فیلم (البته کنار بازی‌ها، به خصوص ژرار دوپاردیو) موسیقی باروک زمانهٔ حوادث است که روح دو قهرمان را به هم می‌پیوندد. گیوم دوپاردیو، پسر ژرار دوپاردیو نقش جوانی، ̎مارن̎ را ایفا می‌کند.