سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

هوندا سیویک


هوندا سیویک
هنگامی كه در نمایشگاه خودروی ژنو در ماه مارس، سیویك جدید شركت هوندا، حیرت بازدیدكنندگان را برانگیخت، عده كمی باور می‌كردند كه محصول این شركت تا این حد با مدل نمایش داده شده مطابقت داشته باشد، اما تصاویر رسمی نخستین، اثبات می‌كند كه این خودرو در ماه ژانویه وارد بازار فروش می‌شود و واقعاً بدون تغییر خواهد بود.
مجله Auto Express تصاویری از سیویك را در نمایشگاه خودروی فرانكفورت در اختیار خریداران قرار داد تا آنچه را كه از سیویك انتظار دارند در این تصاویر، مشاهده كنند. هوندا سیویك خودروی خانواده با ظاهری مهیج در مقایسه با رقبایی نظیر: فورد فوكوس، فولكس واگن گلف و آسترا واكسهال می‌باشد.
تمام مشخصات ظاهری اصلی نظیر نمای دوكی شكل، پنجره‌های كوچك ساخته شده از پلاستیك شفاف، دستگیره‌های مخفی درب عقب و لوله‌های اگزوز ۳ گوش در این مدل به چشم می‌خورد. قسمت عقب خودرو، انتقاد برانگیزترین بخش آن است و از امتیاز طراحی آن می‌كاهد. نمای داخلی كابین نیز به لحاظ زیبایی با نمای خارجی مطابقت دارد. داشبورد وسیع و زیبای سیویك دارای ۲ نمایشگر دیجیتال مجزا می‌باشد.
۱) برای نمایش اطلاعات ناوبری ماهواره‌ای GPS
۲) برای نمایش اطلاعاتی نظیر سرعت و دور موتور
كلید استارت قرمز رنگ و دسته دنده نوع ولوو تیپ S-۶۰ كه روی توپ فلزی گردی تعبیه شده است، این زیبایی را تكمیل می‌كند. كیفیت تمام قطعات پلاستیكی در بالاترین حد ممكن است.
با وجود اینكه سیویك تازه وارد نسبت به خودرویی كه قرار است جانشین آن شود كوتاه‌تر و خوابیده‌تر است، اما فضای داخلی آن بسیار جادار است. صندلی عقب پایین‌تر و قابل تا شدن و فضای حمل بار از سیویك قبلی بزرگ‌تر است.
تجهیزات سیویك جدید از جمله سیستم كنترل كشش و پایداری در جاده و نیز كولر آن استاندارد و بهینه‌سازی شده‌اند. مدل‌های سفارشی سیویك به چراغ‌ها، برف پاك‌كن و دستگاه ناوبری ماهواره‌ای اتوماتیك مجهز می‌باشند. كیت ایمنی سیویك شامل سیستم توزیع الكترونیكی نیروی ترمز و كیسه‌های هوا در طرفین می‌باشد. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود هوندا در زمینه ایمنی در تصادفات درجه ۵ ستاره Euro NCAP را كسب كند. سیویك با ارائه سیستم انتقال نیروی الكتریكی سریع‌تر، پهن‌تر كردن خودرو و پایین آوردن مركز ثقل، امكان تجربه رانندگی اسپورت را برای شما فراهم كرده است.
موتورهای بنزینی فعلی آن عبارتند از: موتور ۴/۱ لیتری با قدرت bhpا۸۲ و مدل جدیدتری به نام VTEC با ظرفیت ۸/۱ لیتر و قدرت bhpا۱۳۸. موتور دیزلی ۲/۲ لیتری به نام iCTDi و با قدرت bhp ا۱۳۸می‌تواند خودرو را در مدت ۴/۸ ثانیه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كیلومتر در ساعت برساند. تمامی مدل‌های سیویك دارای گیربكس ۶ دنده دستی می‌باشند.
بر روی موتورهای بنزینی می‌توان گیربكس اتوماتیك نیز نصب كرد. موتور IMA هیبرید با ظرفیت ۴/۱ لیتر و قدرت bhpا۱۱۵ نیز در سال ۲۰۰۶ همزمان با ظهور مدل ۴ در، تولید خواهد شد. هوندا سعی دارد با جهش‌های چشمگیر در زمینه شكل ظاهری و خصوصیات فنی محصولات خود خریداران BMW سری ۱، آئودی A۳ و نیز دارندگان فورد و فولكس‌واگن را به‌سوی خود جذب كند.
سیویك برای دستیابی به این هدف باید سرمایه‌گذاری خود را بر روی مدل‌های مختلف تا حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو افزایش دهد و این به معنی قیمتی بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ یورو برای هر دستگاه خودرو می‌باشد.
مدل جدید سیویك با ظاهری خیره‌كننده و مهیج و نمای داخل مدرن و شیك، خیلی خریداران جوان را به‌سوی خود جلب می‌كند. در حال حاضر شركت در مسیر رقابت با BMW و آئودی قرار دارد، اما آسترا، فورد و فولكس‌واگن نیز باید كمی نگران باشند. هوندا به لحاظ تجاری همیشه مقادیر بسیار خوبی را كسب كرده است و اگر سیویك آن‌گونه كه از آن انتظار می‌رود عمل كند به خودرویی برتر در كلاس خود تبدیل می‌شود.
فروش سیویك ۵در، در ژانویه آغاز شد و مدل‌های چهاردر و سه‌در آن در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد. انتظار می‌رود مدل جدیدی با قدرت بیش از bhpا۲۰۰ نیز تا سال ۲۰۰۷ وارد بازار خودرو شود.
نویسنده : ترجم: داریوش افقی
منبع: www.theautoexpress.com
منبع : ماهنامه صنعت خودرو